شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز


    به قلم: تام دریک

    اینترنشنال بیزینس

بسیاری از کارآفرینان به ایجاد یک کسب و کار محلی پررونق بسنده نمی کنند، بلکه می خواهند کسب وکارشان را در سطح بین المللی توسعه دهند. اگر جهانی شدن کسب وکار برایتان جالب توجه است، آیا حاضرید با چالش های بسیاری روبه رو شوید که جهانی شدن کسب وکار به همراه خواهد داشت؟

در این مقاله هفت پرسشی را ذکر می کنیم که باید از خودتان بپرسید تا مطمئن شوید برای جهانی شدن آمادگی دارید:

1- آیا محصول شما خوب به فروش خواهد رفت؟

اینکه محصول شما در کشور خودتان تقاضای زیادی دارد بدان معنا نیست که محصول شما جاذبه جهانی دارد. شما باید تحقیقاتی انجام دهید تا به پاسخ مناسب برسید. بر مبنای تجربه هم نمی توانید حدس بزنید. فقط باید اطلاعات کافی کسب کنید تا قادر شوید با اطمینان بالا پیش بینی کنید که محصول شما در نقاط دیگر هم فروش خواهد داشت.

چطور چنین تحقیقی را انجام دهید؟ با مطالعات آکادمیک شروع کنید- کتاب بخوانید، وب سایت ها را چک کنید و با افرادی گفت وگو کنید که اهل کشور موردنظر شما برای بازاریابی هستند، سپس شخصا از آن کشور دیدن کنید.

تفاوت بسیاری میان تحقیق پشت میزی و تجربه حقیقی هست. حتی اگر از شرکتی خواسته اید که تحقیقات اولیه را برای شما انجام دهد، باز هم باید برای یک بازدید واقعی هزینه کنید. گاهی اوقات اطلاعات آماری چندان دقیق نیستند چون براساس نمونه محدودی به دست آمده اند. تجربه شخصی شما از فرهنگ آن کشور و ارتباط آشکار با هنجارهای اجتماعی آن درمورد فروش محصولات تان به شما ایده های خوبی خواهد داد.

مطلب مرتبط: روش های استراتژیک توسعه کسب و کار

2- آیا شما تفاوت های موجود در بازارها را می شناسید؟

ممکن است بازار خارجی به همان شیوه ای تجارت نکند که شما با آن آشنا هستید. اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی میان دو محیط تجاری و صنایع سازگاری وجود داشته باشد تا محصول شما مورد قبول واقع شود. همچنین باید مسائل کاربردی دیگری را هم درنظر داشته باشید، از جمله کار کردن با پول رایج متفاوت برای دریافت و پرداخت هزینه ها. به زبان ساده، بازارهایی را بیابید که مشابه بازار کشور خودتان باشد نه اینکه بازارهای نیازموده ای را امتحان کنید و منتظر بمانید که چه پیش می آید. هرچه بازاری سازگارتر باشد، جابه جایی و انتقال آسان تر خواهد بود.

3- آیا جانب احتیاط را نگه می دارید؟

گاهی اوقات تصمیمات ما خوش بینانه و گاه بدبینانه است. تا حد امکان پیش از آنکه تصمیم نهایی را اتخاذ کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید. علت آنکه باید جانب احتیاط را نگه دارید این است که توسعه کسب وکار در کشور دیگر ممکن است برای تان هزینه بر و زمان بر باشد.

حکایت معروفی هست که شرکت کفش باتا دو نماینده فروش را به منطقه ای روستایی در آفریقا می فرستد. هردو نماینده به شرکت تلگرام می فرستند. یکی از نماینده ها نوشته بود «اینجا بازاری نیست. مردم اصلا کفش نمی پوشند.» و دیگری نوشته بود «بازار معرکه ای است، اینجا هیچ کس کفش نمی پوشد.»

4- آیا منابع در دسترس به میزان کافی دارید؟

آیا به میزان کافی سرمایه، نیروی کار، و ارتباطات تجاری دارید که بتوانید کسب وکارتان را توسعه دهید؟ اگر در سطح منطقه خوب عمل کنید اما منابع مازاد نداشته باشید، با توسعه کسب وکارتان آن سوی مرزها منابع خود را بیش از حد توان مالی گسترش خواهید داد. نه تنها سرمایه گذاری برون مرزی تان با شکست مواجه خواهد شد، بلکه در کسب و کار بومی تان نیز کمبود سرمایه مانع از ادامه کارتان خواهد شد و نخواهید توانست به درستی عمل کنید. 

5- آیا قادرید بر موانع زبانی غلبه کنید؟

شیوه بازاریابی که در کشور شما خوب اثر می گذارد ممکن است در کشور دیگری تأثیرگذار نباشد. تبلیغات تان قابل ترجمه نخواهد بود. تلاش هایتان برای خلق تبلیغات طنز ممکن است با عدم درک مخاطبان روبه رو شود. به علاوه، گاه نمی توانید بهترین نمایندگان فروش خود را به کشور مقصد بفرستید چون قادر نیستند یک کلمه به زبان خارجه صحبت کنند. تنها معنای کلمات نیست که اهمیت دارد، بلکه مهم تر از آن دلالت ضمنی کلمات است.

شاید موانع زبانی حل و فصل شدنی باشند، اما اگر از خدمات زبانی خوبی کار نکنید، نامناسب و غیر ماهر به نظر خواهید رسید.

6- آیا فرهنگ مقصد را به خوبی می شناسید که از بروز اشتباهات شرم آور جلوگیری کنید؟

زمانی که کسب وکاری آن سوی مرزها راه اندازی می کنید، حتی اگر بتوانید بر موانع زبانی فایق آیید و با موفقیت پیام های بازاریابی تان را به مخاطب بفرستید، باز هم لازم است که ارزش های فرهنگی را ارزیابی کنید. آنچه به نظر شما بی اهمیت است، ممکن است در فرهنگ دیگر اهمیت داشته باشد.

یک نمونه از تفاوت های فرهنگی کار کردن در شمال اروپا و جنوب اروپا است. در اروپای شمالی اگر جلسه ای را با قطع یک گفت وگوی کوتاه آغاز کنید و مستقیم به اصل موضوع بپردازید محترمانه خواهد بود. اما در اروپای جنوبی اگر جلسه ای را بدون یک گفت وگوی کوتاه آغاز کنید، عجول و بی طاقت شناخته می شوید.

مطلب مرتبط: چگونه کسب و کاری توسعه می یابد؟

7- آیا قادرید از پس رقابت محلی برآیید؟

گرچه ممکن است شما کیفیت محصولات تان را بهتر از محصولات رقبا بدانید، اما شاید مردم بومی نظر دیگری داشته باشند. ممکن است مجبور شوید محصولات تان را از بسیاری جهات تغییر دهید تا با سلیقه مردم بومی تناسب داشته باشد. مجبور خواهید شد چالش های فروش را با تفکر خلاق حل و فصل کنید.

بهترین اقدامات

اگر می خواهید کسب وکارتان در کشور دیگری موفق شود، باید فرهنگ کشور مقصد را به خوبی بشناسید. اگر با فرهنگ آن آشنا نباشید نمی دانید چطور مذاکره کنید و قرارداد ببندید و نمی دانید بهترین اقدم کدام است.
منبع: allbusiness

منبع : allbusiness
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PF8Awy02
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه