شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

3 نشانه که حاکی از اتلاف وقت شماست

5 سال پیش ( 1397/3/24 )
پدیدآورنده : سعیده کریمی  

به قلم: کت بوگارد

مانند هر انسان دیگری من هم گاهی در زمان کار به چاله اتلاف وقت می افتم.

اما مسئله اینجاست: اگر قرار است وقتم را بیهوده تلف کنم، ترجیح می دهم آن زمان را صرف کاری لذت بخش کنم (مثلا ساعت ها وقتم را به تماشای ویدئوهای یوتیوب بگذرانم). اگر از من بپرسید چنین کاری بسیار بهتر از صرف ساعت ها کار سخت بدنی برای پروژه ای بیهوده است که در ظاهر با اهمیت نشان داده می شود.

شما هم این طور فکر می کنید؟ شما را سرزنش نمی کنم. هیچکس دوست ندارد تلاش و انرژی اش را صرف کاری بکند که در نهایت فایده و اهمیتی نخواهد داشت. 

با این حال، گاهی سخت می توان تشخیص داد آیا مسئله این است که کاری ارزش تلاش های شما را ندارد، یا اینکه شما ساعت کاری با ارزش خود را هدر می دهید.

به دقت مراقب وقوع این سه نشانه هشدار دهنده باشید تا بتوانید تشخیص دهید آیا کاری که به شما محول شده ارزش ساعت ها تلاش شما را دارد یا حقیقتا کاری بیهوده و وقت گیر است. 

مطلب مرتبط: اتلاف وقت؛ رفتار کاری ضد بهره‌ وری

1- قادر نیستید بی درنگ فایده کار را بگویید

داستانی قدیمی درمورد دستور تهیه میت لوف نقل می شود. از نقل کل داستان خودداری می کنم فقط به آخر داستان اشاره می کنم که نسل های متمادی قبل از آنکه میتلوف را داخل فر بگذارند قسمت انتهایی آن را می بریدند. هیچکس نمی پرسید چرا فقط آنچه را در دستور پخت آمده بود تکرار می کردند. بعدها معلوم شد که آشپز اصلی این غذا چون تابه بزرگی نداشته که برای همه مواد کافی باشد، انتهای آن را برمی داشته است. به عبارتی این مرحله کاملا غیرضروری بوده است، اما مردم همین کار را تکرار می کردند.

قطع به یقین شما در محل کارتان میتلوف نمی پزید اما بسیاری از افراد به چنین تله ای می افتند.

اگر شک دارید کاری که انجام می دهید ارزش وقت شما را دارد، بهترین کار همین است: بی درنگ و بدون هیچگونه آمادگی قبلی سود و فایده این کار را نام ببرید.

آیا با دهان نیمه باز به فضا خیره شده اید و فکر می کنید نتیجه تلاش های تان چه می شود؟ خوب، شاید کاری را که مشغول آن هستید تنها به صرف انجام دادن، انجام می دهید. در این صورت همان آشپزهای داستان میتلوف به شما خواهند گفت که از زما ن تان استفاده بهینه نمی کنید.

2- کارتان در راستای اهداف شرکت نیست

در دنیایی ایده آل، کوچک ترین کاری که به شما محول می شود به نوعی به اهداف جامع شرکت گره خورده است.

در اینجا باید به مسئله مهمی اشاره کنیم که: این نکته بدان معنا نیست که هرکاری انجام می دهید نتایج نوآورانه و خلاقانه و تحسین برانگیز به بار آورد. در عوض کافی است بتوانید ارتباط کاری را که انجام می دهید با تصویری بزرگ تر و هدفی کلی تر تشخیص دهید.

برای مثال شاید ثبت داده ها کاری بیهوده، پیش پا افتاده و یکنواخت به نظر برسد، اما می دانید که ثبت داده ها کار به روز رسانی مشتریان را تسهیل می کند و این امر به هدف شرکت شما مبنی بر بهبود ارتباطات مشتریان کمک خواهد کرد. می بینید؟ کار کوچک شما به تحقیق هدفی بزرگ تر کمک می کند.

3- شخصی که برایش کار می کنید هرگز از شما تشکر نکرده است

زمانی که هنوز تازه وارد بازار کار شده بودم و یک دستیار بازاریاب پرانگیزه بودم، به خودم افتخار می کردم که بیش از حد انتظار کار کنم. به عنوان مثال رئیس من عادت داشت انبوهی از کارت های ویزیت را روی میز کارش نگه دارد. هر یکی دوهفته در زمان ناهار خوردن او، من تمامی کارت ها را به ترتیب الفبا مرتب می کردم و در رلودکس می گذاشتم (بله، او هنوز از رلودکس استفاده می کرد!)

اما رئیسم هیچگاه به این تلاش من اشاره ای نمی کرد یا به خاطر آن از من تشکر نمی کرد، اما می دانستم از اینکه من کارها را به درستی انجام می دادم بی آنکه از من خواسته شده باشد لذت می برد و ارزش قائل می شد.

بعدها متوجه شدم اصلا رئیسم به کارت های ویزیت نگاه نمی انداخته است. او بدون فوت وقت اطلاعات کارت را در برنامه اوت لوک خود وارد می کرده و کارت را به کناری می انداخته است (و این دلیل جمع شدن انبوه کارت ها بر روی میز کارش بود). خلاصه آنکه من با مرتب کردن دقیق کارت ها تنها وقتم را هدر می دادم.

آیا شما هم دایما کاری را برای فردی انجام می دهید بی آنکه از تلاش هایتان قدردانی شود؟ شاید آن شخص آنقدر که شما تصور می کنید قدرناشناس نباشد. در واقع شاید اصلا متوجه کاری که انجام می دهید نشود. از خودتان بپرسید: اگر هیچکس متوجه انجام این کار نمی شود، آیا واقعا انجام آن اهمیتی دارد؟

مطلب مرتبط: چگونه با اتلاف وقت مقابله کنیم؟

دقت داشته باشید این نشانه ها درمورد کارهایی که به شما محول می شود (به ویژه ازطرف رئیس تان) صدق نمی کند. چراکه در این صورت مجبورید غرورتان را زیر پا بگذارید و فارغ از نظرات شخصی خود درمورد ارزش و اهمیت کار آن را به انجام برسانید.

اما اگر کنترل بیشتری بر حجم کاری خود دارید چه؟ در این صورت مراقب بروز این علایم هشدار دهنده باشید تا مطمئن شوید تا حد امکان از وقت خود استفاده بهینه و کارآمد دارید. چرا که اگر شما هم اندکی شبیه من باشید، اگر قرار باشد وقت تان را هدر دهید، ترجیح خواهید داد آن را صرف امور مفرح و لذتبخش کنید.

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UsIDeQ7K
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه