شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
چطور یک مدیر می تواند بیش از پیش بازخورد های اختصاصی مثبت خارج از زمینه های رسمی و کاری ارائه کند.

5 راهکار با رویکرد هوش احساسی برای ترغیب تیم خود

5 سال پیش ( 1397/4/13 )
پدیدآورنده : جودی هامفری   پدیدآورنده : سعیده کریمی  

اگر شما یک مدیر باشید حتما آگاهید که وظیفه شما در کنار ارائه انتقادهای سازنده، ترغیب و تشویق افراد نیز هست. اما قسمت اعظم این موارد در محیط های رسمی اتفاق می افتد، مانند جلسات بررسی عملکرد سالانه یا ماهانه. بخش دشوار کار این است که تشخیص دهیم چگونه می توانیم بخش کوچکی از این ترغیب و تشویق ها را به صورت مستمر یا حتی روزانه میان اعضای تیم مان به اشتراک بگذاریم. اگر این تشویق ها نباشد پس از مدتی جای خالی آن مشکل آفرین می شود.

برای به کار بستن این فرمول دست کم به دو چیز نیاز داریم: نخست باید به دنبال یافتن فرصت های مناسب برای گفتن کلامی مثبت در بین تعاملات بداهه و بدون آمادگی قبلی باشیم، مانند مکالماتی که در بین راهرو روی می دهد و دوم به مقداری هوش هیجانی نیاز داریم. در اینجا چند شیوه معرفی می کنم تا با کمک آن بتوانید به ترغیب مداوم اعضای تیم جامه عمل بپوشانید.

1- از نظرات شایسته به درستی قدردانی کنید

قدردانی کردن به نظر کار آسانی است. بهترین نظراتی را که در جلسات ارائه می شود تحسین و از آن حمایت کنید. اما مسئله فراتر از آن است که تنها با جملاتی چند مانند «نظر خوبی بود» به نظر افراد توجه کنید. این کار را انجام دهید اما پس از آن، دفعه بعدی که در راهرو یا هر جای دیگر به آن شخص برخوردید، بگویید «نظری که در جلسه اظهار کردی، کاملا درست و بجا بود!» و حتی می توانید اضافه کنید که «باید درمورد پیشنهادت با هم صحبت کنیم، چون فکر می کنم به طور ویژه در مورد یکی از مشتریان مفید باشد.»

مطلب مرتبط: 4 راهکار برای ایجاد انگیزه در تیم خود

این بازخورد به سپاسگزاری شما عمق و تداوم می بخشد و اعضای تیم تان را تشویق می کند تا تفکر خلاق داشته باشند، جسارت صحبت کردن داشته باشند و نظرات شان را با دیگران در میان بگذارند.

2- به پیشرفت افراد توجه کنید

پیشرفت افراد در حوزه های خاص را تحسین کنید. فرض کنیم یکی از اعضای تیم شما به طرز چشمگیری با اعتماد به نفس بیشتری در آخرین سخنرانی خود حاضر می شود. او را به کناری ببرید و بگویید «عالی بود، تو موفق شدی! وقتی عملکرد امروز تو را با سخنرانی سال گذشته ات مقایسه می کنم، می بینم که اعتماد به نفس خوبی پیدا کردی، تبریک می گویم!»

چنین مقایسه های «قبل» و «بعد» به شما اجازه می دهد تا بر آنچه طی زمان پیشرفت کرده است، تأکید کنید. انسان ها نه فقط دوست دارند که پیشرفت کنند، بلکه دوست دارند پیشرفت های شان مورد توجه قرار گیرد. مربی شخصی من از این تکنیک خیلی خوب استفاده می کرد. به تازگی به من گفت«ددلیفت های امروزت خیلی بهتر از ماه گذشته است، حتی این بار وزن بیشتری هم بلند کردی». من که با شنیدن بازخوردهایی از این دست غرق در شور و شادی می شوم!

3- موفقیت افراد را پررنگ کنید

راه دیگری که می توانید کارمندان تان را روز به روز تحسین کنید این است که موفقیت اخیر هر یک از اعضا را با تمام تیم در میان بگذارید. نگران نباشید که شاید برخی افراد ناراحت شوند یا از قلم بیفتند؛ اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید دیگران متوجه می شوند که تحسین و تشویق به وفور در جریان است. موفقیت هایی که بر آن تأکید می کنید می تواند موفقیت های کوچکی باشد: دستیابی به مشتری جدید، دریافت تقدیرنامه یا جایزه ای تخصصی، کسب درآمد و سود مورد انتظار، یا پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای مشکلات تجاری. تمام این دستاوردها شایستگی تأیید و تصدیق را دارند و می توانند الهام بخش همه اعضای گروه برای رسیدن به درجات بالاتر باشند.

تصور کنید که یکی از اعضای گروه شما، فروش محصولی را به پایان رسانده است. جلسه آتی خود را با اعلام این خبر آغاز کنید و بگویید: پیش از آنکه برنامه را آغاز کنیم تمایل دارم خبر خوبی را با شما در میان بگذارم. آلفردو توانسته است دوره آموزشی مدیریت اجرایی شرکت را به یکی از بزرگ ترین بانک های شرکت بفروشد. خودش درمورد این مسئله با جزییات بیشتری با شما صحبت خواهد کرد، اما من بسیار خرسند شدم از اینکه وی با بهره گیری از مهارت های بینا فردی و ارتباط دیرینه اش با یکی از هم اتاقی های دانشگاهی توانسته چنین قرارداد چشمگیری را به انجام برساند.»

نه فقط آلفردو خرسند و شادمان خواهد شد، بلکه دیگر اعضای گروه نیز به فکر خواهند افتاد که چگونه به موفقیت مشابه او دست یابند.

4- افراد متعهد را شناسایی کنید

تحسین افرادی که نقش های حمایتی و اساسی را برعهده داشتند از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است این افراد خودشان به موفقیت های چشمگیری دست نیافته باشند، اما آنها دستیابی به موفقیت را برای گروه ممکن ساخته و تعهد و مسئولیت پذیری ایشان شایسته قدردانی است. بنابراین دفعه بعدی که یکی از اعضای گروه برای برنامه ریزی یک رویداد یا حمایت از همکاران کاری انجام داد، از زحمات وی قدردانی کنید. می توانید این کار را در خلوت انجام دهید و در تنهایی به او بگویید «جلسه مدیریتی بدون زحمات و هماهنگی های تو به درستی برگزار نمی شد. واقعا کمک شایان توجهی کردی.» یا می توانید در مقابل اعضای گروه تلاش های وی را تحسین کنید.

اخیرا شنیدم که رئیس شرکتی پس از رویدادی موفقیت آمیز از همه اعضا قدردانی کرد و اندکی بعد متوجه شد فراموش کرده نام شخصی که مدیریت اجرایی تمام این رویداد را برعهده داشته ذکر کند و دوباره به روی سن بازگشت و گفت: «آه. . . می خواستم بگویم بلیندا نیز نقش مهمی در این ماجرا داشت!» اگر می خواهید دچار چنین اشتباهات شرم آوری نشوید، نام تک تک افراد را در یادداشت های تان بنویسید.

5- مشارکت و همکاری را تحسین کنید

در آخر، هر زمان مشارکت و همکاری دیدید، تأییدش کنید. این شیوه برای پشتیبانی از کار گروهی معمول و روزمره ای که سازمان شما بدان وابسته است بسیار مناسب است می باشد. دقت داشته باشید زمانی که دو نفر را نام می ببرید نام هر دو را قید کنید: «خوشحالم که شما دو نفر به عنوان نویسنده تبلیغاتی (کپی رایتر) و مدیر هنری با یکدیگر همکاری می کنید. ایده ای که برای کمپین به ذهن شما رسیده است بسیار جالب است!»

چه چیزی به این تکنیک ها بعد هوش هیجانی می بخشد؟ چند مورد: برای تازه کاران باید بگوییم که این تکنیک ها طراحی شده اند تا بازخورد را به تعاملات اجتماعی صمیمانه ای بدل کنند که پیش از این نیز با اعضای تیم تان برقرار می کردید. این تکنیک ها به استانداردها و معیارهای رسمی مانند ارزیابی عملکرد وابسته نیستند. دوم اینکه این تکنیک ها بر جنبه احساسی و تجربی کار تأکید دارند. شما موجب پیدایش احساسات مثبت و نیکخواهی می شوید و بیشتر بر مهارت های نرم توجه دارید تا مهارت های سخت.

مطلب مرتبط: راه هایی برای حفظ انگیزه در تیم

زمانی که افراد درمی یابند شما آنقدر برای ایشان اهمیت قایل می شوید که در راهرو می ایستید و کلامی محبت آمیز و تشویقی نثار ایشان می کنید، قدرت بیشتری خواهند یافت و بیشتر مشارکت خواهند کرد و قطعا بهتر کار خواهند کرد.

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ohJ92Uqy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه