دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر امسال به دلیل کمبود بودجه نمی توانید حقوق و مزایای کارکنان برترتان را افزایش دهید، این مقاله را مطالعه کنید تا با بهترین رو ش ها برای راضی و باانگیزه نگه داشتن کارکنان در این زمان سخت آشنا شوید.

زمان بررسی عملکرد کارکنان فرا رسیده است و می دانید که کارکنان چندان مشتاق این کار نیستند. در هر حال در مقام یک مدیر از فکر کردن به کل این فرآیند دلشوره می گیرید. چرا؟ چون می خواهید با افزایش حقوق یا ترفیع به عملکرد درخشان کارکنان نمونه تان پاداشی را بدهید که می دانید استحقاقش را دارند، اما مشکل اینجا است که بودجه یا منابع کافی را برای این کار ندارید. در شرایط سختی گیر افتاده اید، از طرفی می خواهید به کارکنان نمونه تان برای سهمی که در پیشبرد اهداف شرکت داشته اند، پاداش بدهید و نشان بدهید که قدرشان را می دانید. از طرفی از نظر مالی در مضیقه هستید و واقعاً نمی دانید که چطور می توانید انگیزه و حس مشارکت را در کارکنان حفظ کنید.

موقعیت ناراحت کننده ای است، اما لازم نیست که کنترل اعصاب تان را از دست بدهید، چون ما با سه مدیر و کارشناس صحبت کرده ایم تا بتوانیم اطلاعات مفیدی را درباره روش قدردانی کردن از کارکنان بدون افزایش دستمزد یا ترفیع در اختیارتان بگذاریم.

درباره وضعیت موجود صادقانه با کارکنان زیردست تان صحبت کنید

زمانی که نمی توانید خواسته های کارکنان را برآورده کنید، دستخوش احساس شرم و گناه می شوید. در چنین وضعیتی بسیار مهم است که شرایط موجود را تاحدی برای افرادی که برای تان کار می کنند، توضیح دهید.

لورن مک کالو، مدیر ارشد بازاریابی در The Muse می گوید: «نهایت تلاش خودم را کردم تا با کارکنان زیردستم صادق باشم. ناتوانی در افزایش حقوق یا ترفیع کارکنان غالباً از عامل های بزرگ تری نشأت می گیرد که کارکنان عموماً از آنها آگاهی ندارند، بنابراین سعی می کنم شرایط موجود را بدون فاش کردن مطالب محرمانه برای کارکنان توضیح دهم.»

باید حقیقت را قبول کنید، واقعیت این است که ناکامی تان در قدردانی از تلاش های تحسین برانگیز کارکنان از دید آنها پنهان نخواهد ماند، بنابراین بهتر است با کارکنان تان صادق باشید، تا حس نکنند که به آنها خیانت شده یا حتی به درستی عملکرد خود شک کنند.

مطلب مرتبط: مهم ترین انگیزه های رضایت شغلی کارمندان

سوال بپرسید

شکی نیست که افزایش حقوق و ترفیع خواسته اصلی تمام کارکنانی است که گزارش مستقیم به شما می دهند. در هر حال این شرایط فرصت مناسبی را در اختیارتان قرار داده است که متوجه شوید کارکنان تان چه درخواست های دیگری دارند که از عهده برآورده کردن آنها برمی آیید.

جولی لی، مدیر ارشد در Namely، معتقد است که: «کارکنان برتر عاشق به چالش کشیده شدن هستند. یکی از بهترین کارهایی که یک مدیر می تواند بکند، این است که متوجه شود کارکنانش دوست دارند چه مطالبی را یاد بگیرند و چطور می خواهند رشد کنند. آیا ماموریت ها و وظایف دامنه دارتر یا پروژه های چندتخصصی وجود دارد که این کارمندان نمونه نیز بتوانند در آنها شرکت کنند؟»

آیا کارمندان برترتان دوست دارند که سرپرست یک پروژه باشند؟ دوست دارند که شانس خود را در بخش های دیگر نیز امتحان کنند؟ آیا مهارتی هست که بخواهند آن را تقویت کنند؟ از تلاش های کارکنان تان حمایت کنید تا ایشان احساس کنند که برای شان ارزش قائل هستید.

حتی خارج از حوزه رشد و یادگیری نیز راه حل های خلاقانه ای برای قدردانی از کارکنان وجود دارد. برای مثال اگر یکی از کارکنان خواستار انعطاف پذیری بیشتر و ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و شغلی خود شده است، ببینید که آیا می توانید چند روز به او مرخصی بدهید یا حتی ترتیبی بدهید که دورکاری داشته باشد.

از کارکنان تان به روشی تاثیرگذار قدردانی کنید

مطمئن باشید که تلاش های تان برای اعطای پاداش هایی متناسب با خواسته های کارکنان نادیده گرفته نخواهد شد، اما لازم است متوجه شوید که کارکنان تان دوست دارند، به چه طریقی از آنها قدردانی شود.

لی می گوید: «درخواست کارکنان برای افزایش حقوق یا ترفیع معمولاً به این معنی است که می خواهند تلاش بیوقفه شان به رسمیت شناخته شود. اگر از اکثر کارکنان سوال کنید که چه پاداشی می خواهند، بدون وقفه درخواست اضافه حقوق یا ترفیع خواهند کرد، چون این موارد اولین چیزی است که در سیستم سنتی پاداش دهی به ذهن خطور می کند.»

در هر حال به رسمیت شناختن این تلاش ها ستون همیشگی در فرهنگ کار گروهی است که قدرت آن اگر بیشتر از افزایش حقوق دوره ای نباشد، کمتر نیست. تاثیر این تصدیق و قدرشناسی در صورتی که از کارمندان برتر به روشی متناسب با روحیات خاص آنها قدردانی کنید، چندبرابر خواهد شد.

اریک ارباک، متخصص منابع انسانی و مربی شغلی در Muse می گوید : «بسیار مهم است که بدانید هر یک از کارکنان به چه روشی دوست دارد، از او تقدیر شود. بسیاری از کارکنان از این که در مقابل جمع از آنها تقدیر شود، لذت می برند، اما جالب است بدانید که تعداد قابل توجهی از کارکنان هیچ علاقه ای به تشویق شدن از سوی جمع ندارند.»

ارباک تایید می کند که پرسیدن سوال مستقیم از دیگری درباره این که چه روش تشویقی را ترجیح می دهد، چندان خوشایند نیست. خوشبختانه با تحت نظر گرفتن واکنش های افراد به گونه های مختلف تشویق و تحسین می توانید اطلاعات قابل توجهی را در این خصوص به دست بیاورید.

از کارکنان تان حمایت کنید

اگر کارکنان تان واقعاً استحقاق و شایستگی ترفیع یا افزایش حقوق را دارند، از آنها دفاع کنید. شاید بتوانید راهی برای افزایش حقوق، حتی جزئی و جلب رضایت کارکنان در این شرایط سخت پیدا کنید، اما اگر این امکان به هیچ وجه وجود نداشت، دست کم می توانید از کارکنان تان به روش دیگری حمایت کنید. نهایت استفاده را از این فرصت ببرید و اهداف شغلی درازمدت کارکنان تان را تشخیص دهید و برنامه ای را برای محقق ساختن این اهداف در نظر بگیرید.

مک کالو می گوید: «گفت وگو درباره اهداف شغلی فرصتی ایده آل برای کارکنان و مدیران است تا دوباره به یک برنامه رشد شخصی با اهداف مستند و نقاط عطف تعریف شده متعهد شوند. به این ترتیب مدیران بهتر می توانند موارد افزایش حقوق و ترفیع را در آینده روشن پیش رو تعریف کنند. بسیار مهم است که کارکنان به حمایت مدیر مستقیم شان دلگرم باشند و بدانند که مدیرشان برای دستیابی به اهداف شان به آنها کمک خواهد کرد.»

چنانچه امکان پرداخت اضافه حقوق یا ترفیع به کارمندی که استحقاقش را دارد، وجود نداشته باشد، این تنگنا هم برای مدیر و هم برای کارکنان زیردست وی ناامیدکننده خواهد بود.

روحیه تان را از دست ندهید و از این فرصت برای پاداش دادن و قدردانی از کارکنان به روش هایی ارزشمند و بامعنی استفاده کنید.

ارباک در خاتمه می گوید: «زمانی که به افزایش حقوق و ترفیعی که حق تان است، می رسید، خودتان را بر فراز آسمان حس خواهید کرد، هرچند این احساس خوشایند غالباً زودگذر است. شاید مدتی به خاطر رسیدن به چنین دستاوردهای ارزشمندی به خود ببالیم، اما این حس غرور و رضایت به زودی در سایه نگرانی برای پیشی گرفتن از خود و کسب نتایج بهتر و همچنین به نحو احسن انجام دادن مسئولیت های جدید و سنگین رنگ می بازد. به تجربه دریافته ام که بهترین ابزار یا روش ها برای قدردانی از کارکنان غالباً کم خرج ترین آنها است.»

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Bk9h12in
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه