جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

هیچ وقت در دنیا به اندازه امروز اطلاعات گوناگون برای راه اندازی کسب و کار در اختیار مردم قرار نداشته است. فرقی ندارد شما دنبال یک کار جانبی یا توسعه استارت آپی بزرگ باشید، در هر صورت کلی منابع گوناگون درباره شیوه راه اندازی کسب و کار دم دست تان خواهد بود. اگر به این داستان بحث موسسات مشاوره کسب و کار را هم اضافه کنیم، آن وقت مجموعه‏ ای بی نظیر برای کارآفرینی را خواهیم داشت. البته یک سوال کلیدی این وسط باقی می ماند؛ اصلا خودِ کارآفرینی چیست؟

معمولا هر کسی در دنیا آرزوی شروع ماجراجویی در دنیای کارآفرینی را دارد. با این حال کمتر کسی درباره تعریف دقیق این مفهوم یا حتی الزاماتش خبر دارد. انگار که ورود به دنیای کارآفرینی مثل آب خوردن است. قبول دارم این کار سادگی های خاص خودش را دارد اما شما نباید آن را کاملا بی دردسر در نظر بگیرید. خب هرچه باشد هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. بنابراین ورود به عرصه کارآفرینی با اطلاعات دقیق دست کم شما را از شر شکست های زودهنگام نجات خواهد داد. 

ما در این مقاله قصد داریم یک دوره جامع درباره کارآفرینی برای شما برگزار کنیم. اگر شما هم دوست دارید کمی بیشتر با مفهوم کارآفرینی و نکات جزئی در این رابطه آشنا شوید، با ما همراه باشید. شما در این مقاله علاوه بر یک تعریف دقیق از کارآفرینی با مزایا و معایب آن در دوران کنونی آشنا خواهید شد. خب کارآفرینی که به درد همه مردم دنیا نمی خورد. چه بسا شما با تیپ شخصیتی و عادت های تان اصلا میانه خوبی با کارآفرینی پیدا نکنید. در نهایت نیز ما الزامات اساسی در زمینه کارآفرینی را مرور خواهیم کرد. اینطوری شما آماده ماجراجویی تان در بازار خواهید شد. 

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی چیست

آیا تا حالا کسی از شما درباره تعریف سینما سوال کرده است؟ بی شک این سوال حتی برای دانشجوهای این رشته نیز چالش های خاصی به همراه دارد؛ چراکه آدم ها معمولا تماشای فیلم و سریال را به تعریف ‏های دقیق درباره صنعت سینما ترجیح می دهند. به علاوه، کارشناس های خبره نیز درباره تعریف یک مفهوم معمولا با هم توافق نظر ندارند. نتیجه این امر جنگ و دعواهای بی پایان در حوزه های گوناگون خواهد بود. به طوری که هیچ جمع بندی کلیدی نیز حاصل نمی شود. 

مطلب مرتبط: کارآفرینی در اقتصاد ناپایدار جهان امروز

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه تعریف کارآفرینی درگیر جدال های بی پایان نشود، حد وسط کار را گرفته ایم. بر این اساس کارآفرینی به فرآیند توسعه، سازماندهی و مدیریت یک کسب و کار تازه اشاره دارد. نکته کلیدی در این میان محوریت کسب سود از این فرآیند، علی رغم پذیرش ریسک های مختلف است. 

شاید فکر کنید قبول ریسک های مختلف کار خطرناکی است. خب در این صورت باید نگاه تان نسبت به دنیای اطراف را حسابی تغییر دهیم. شما حتی وقتی اول صبح برای حضور در محل کار از خانه خارج می شوید نیز ریسک های گوناگونی را قبول می کنید. چه بسا در طول مسیر یک حادثه رانندگی زندگی تان را تغییر دهد. به علاوه، گاهی اوقات در طول روز آدم کلی اتفاقات غیرمنتظره را تجربه می کند. به طوری که دیگر انگیزه ای برای فعالیت در محل کار نخواهد داشت. تمام اینها ریسک های یک کار ساده (حضور در محل کار) محسوب می شود. پس طبیعی است که کارآفرینی نیز ریسک های خاص خودش را داشته باشد، مگر نه؟

اگرچه قبلا کارآفرینی بیشتر یک حوزه عملی بود اما این روزها رشته دانشگاهی مشخصی نیز برای این بخش طراحی شده است. احتمالا شما هم کسانی را دیده اید که در رشته کارآفرینی مشغول تحصیل هستند. این دسته از افراد حتی اگر در نهایت تبدیل به کارآفرین نشوند، تجربه خوبی در این راستا به دست می آورند. به طوری که در بنگاه های مختلف امکان فعالیت خواهند داشت. 

کارآفرین دقیقا کیست؟

کارآفرین دقیقا کیست

حالا که تعریف دقیقی از کارآفرینی به دست آوردیم، باید به روی دیگر سکه نیز توجه کنیم. همانطور که در ورزش فوتبال بدون فوتبالیست ها هیچ اتفاقی روی نمی دهد، در حوزه کارآفرینی نیز باید یک کارآفرینی باشد که همه ایده ها را تبدیل به واقعیت کند. بر این اساس کارآفرین فردی است که ایده ای برای توسعه کسب و کار دارد. نکته کلیدی در این میان اقدام کارآفرین موردنظر برای تحقق ایده اش در دنیای واقعی است. بی شک همه مردم دنیا ایده هایی درباره توسعه کسب و کار دارند. با این حال کمتر کسی در دنیا عملا حاضر به ورود به این حوزه می شود. ماجرا تازه جالب شد، نه؟

معمولا کارآفرینان آدم های خلاق و توسعه طلبی در نظر گرفته می شوند. در حالی که خیلی از کارآفرینان عادت های عجیبی دارند اما نباید فراموش کنیم که آنها هم دقیقا مثل ما هستند. البته برخی از عادت های رایج در میان کارآفرینان تفاوت محسوسی میان آنها و مردم عادی به وجود می آورد. برخی از این عادت ها به این ترتیب هستند:

•    علاقه شدید به کار انعطاف پذیر و آزادی عمل

•    نوآوری مداوم در کار

•    شجاعت بالا و نترسی در مواجهه با شرایط تازه

•    علاقه بالا به حل مسئله

•    اعتماد به نفس بالا 

•    عطش بی پایان برای یادگیری

•    درک درست از اصول پایه مدیریت مالی

موارد بالا برای یک کارآفرین ضرورت بسزایی دارد؛ چراکه بدون علاقه به این حوزه ها یا حتی مهارت درباره شان هیچ فرصتی برای فعالیت در بازار باقی نمی ماند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، در بازارهایی که کلی برند بزرگ در آنها حضور دارند، بدون مهارت در موارد بالا هیچ فرصتی برای توسعه استارت آپ باقی نمی ماند. 

مزایا و معایب کارآفرینی

مزایا و معایب کارآفرینی

هر کاری در این دنیا مزایا و معایب خاص خودش را دارد. حتی کارهایی مثل خلبانی یا خوانندگی هم با وجود اینکه در بین کودکان طرفدارهای زیادی دارد اما فقط قشر خاصی از مردم را جذب می کند. خب اگر قرار بود کارآفرینی مورد علاقه همه باشد، الان ما 8 میلیارد کارآفرین در دنیا داشتیم!

ما در این بخش قصد داریم برخی از مزایا و معایب کارآفرینی را مورد بررسی قرار دهیم. اینطوری شما درک بهتری از حوزه کاری تان داشته و بر این اساس اوضاع را تحلیل خواهید کرد. پس با ما همراه باشید تا با نقاط قوت و ضعف عرصه کارآفرینی آشنا شوید. 

مطلب مرتبط: چرا کارآفرینی بهترین شغل جهان است؟

مزیت اول: کار منعطف

کار منعطف

میانه شما با حضور در محل کار رأس ساعت هشت صبح چطور است؟ خیلی از آدم ها اگر کار روزانه شان ساعت دقیقی نداشته باشد، خیلی زود عصبانی خواهند شد. این دسته از افراد عاشق زندگی کارمندی هستند و معمولا حتی بعد از دوران بازنشستگی نیز در سازمان دلخواه شان به کار ادامه خواهند داد. در نقطه مقابل کسانی هستند که حتی به زور هم سر ساعت مشخص در محل کار حاضر نمی شوند. چنین افرادی نه تنها زندگی کارمندی را دوست ندارند، بلکه معمولا همکار خوبی نیز برای دیگران محسوب نمی شوند؛ چراکه اصلا میانه خوبی با برنامه مشخص در زمینه کاری ندارند. 

گروه دوم که در بالا درباره شان بحث کردیم، همیشه عاشق کارآفرینی می شوند؛ چراکه در این حالت وضعیت کاری انعطاف پذیری بی نهایت بالایی دارد. اگر شما هم فکر می کنید فعالیت کاری همراه با انعطاف پذیری بالا مخصوص خودتان است، اصلا نباید در ورود به عرصه کارآفرینی شک کنید، در غیر این صورت فقط خودتان را اذیت خواهید کرد. 

مزیت دوم: پیگیری حوزه مورد علاقه

پیگیری حوزه مورد علاقه

چند نفر از دوستان شما در حوزه های مورد علاقه شان مشغول فعالیت هستند؟ اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، تعداد بی نهایت اندکی از افراد در حقیقت دنبال حوزه مورد علاقه شان می روند. هرچه باشد کلی مانع گوناگون در زندگی روزمره هست که آدم را از حوزه مورد علاقه اش دور می کند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه شما دیگر انگیزه ای برای پیگیری حوزه مورد علاقه تان نخواهید داشت. 

معمولا کسانی که رویای دنبال کردن حوزه مورد علاقه شان را دارند، دیر یا زود درگیر کارآفرینی می شوند؛ چراکه در این حالت ریش و قیچی کاملا دست شماست. به طوری که دیگر لازم نیست خودتان را برای حضور در یک حوزه مشخص به دردسر انداخته یا غصه از دست دادن فرصت های مناسب خودتان را بخورید. 

مزیت سوم: کنترل بر روی کار

کنترل بر روی کار

کارمندی را در نظر بگیرید که همیشه راهکارهای تازه برای مدیریت کارها پیدا می کند. با این حال مدیر بخش اصلا توجهی به ایده های او ندارد. در این سناریو کارمند قصه ما باید همیشه براساس استراتژی های موردنظر دیگران کارش را انجام دهد. اصلا هم فرقی ندارد ایده های کارمند موردنظر چقدر عالی یا نوآورانه باشد؛ در هر صورت نظر نهایی با مدیر بخش خواهد بود. 

کارآفرینان معمولا از مزایای کنترل بر روی کارشان بهره مند هستند. این یعنی آنها هر طور که بخواهند، کسب و کارشان را مدیریت می کنند. دقیقا به همین خاطر در استارت آپ ها معمولا شیوه های مدیریت پروژه خیلی زود عوض می شود؛ چراکه کارآفرینان همیشه دنبال راه های بهتر برای انجام کارها هستند. 

اگرچه برخی از افراد توانایی مدیریت کارها را دارند، اما در نقطه مقابل کسانی هستند که از هر موضع مدیریت فراری خواهند بود. انگار که مدیریت کارها، حتی امور بی نهایت کوچک، برای این دسته از افراد یک جهنم واقعی است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست کارتان را به عنوان یک کارآفرین تغییر دهید؛ چراکه کارآفرینان باید کنترل کامل بر روی فعالیت شان را دوست داشته باشند. وگرنه خیلی زود با مشکلات عمیق برای کارشان رو به رو خواهند شد. 

مطلب مرتبط: آیا آماده ورود به عرصه کارآفرینی هستید؟

مزیت چهارم: خلاقیت بی پایان

خلاقیت بی پایان

ساختار اداری یا سازمانی در دنیای امروز معمولا جلوی خلاقیت افراد را می گیرد. فرقی ندارد شما یک کارمند عادی باشید یا مدیریتی میان رده، در هر صورت وظیفه اصلی تان اطاعت از دیگران خواهد بود. اگر دقت کرده باشید، برخی از بزرگ ترین برندهای دنیا در اصل نتیجه جدایی یک کارمند خلاق از برندی دیگر بوده اند. به طوری که اگر در همان شرکت اولیه فرصت توسعه ایده برای کارمند قصه مان فراهم می شد، شاید الان برخی از بزرگ ترین برندهای دنیا اصلا وجود خارجی نداشتند!

کسانی که میانه خوبی با چارچوب های بوروکراتیک ندارند، معمولا حوزه کارآفرینی را به هر شیوه فعالیت دیگری ترجیح می دهند. شما در این شرایط هیچ محدودیتی بر سر راه خلاقیت تان نخواهید داشت. به طوری که به محض ورود به حوزه کارآفرینی دیگر هیچ مانعی بر سر راه تان وجود نخواهد داشت. این امر نه تنها شما را برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک می کند، بلکه احساس رضایت از کار را نیز در خودتان افزایش خواهد داد. خب مگر یک آدم به غیر از لذت بردن از کارش دیگر چه خواسته ای دارد؟

نقطه ضعف اول: ریسک های مالی

ریسک های مالی

میانه شما با ریسک های مالی چطور است؟ شاید برندهایی مثل سامسونگ در قبال ریسک های بزرگ انعطاف بالایی نشان دهند اما آنها پشت شان به بودجه های چند میلیارد دلاری گرم است. این در حالی است که کارآفرینان تازه کار اگر شکست های سنگینی را تجربه کنند، تا سال ها باید بدهی های پشت سرهم را پرداخت کنند. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان عملا روی خواسته قلبی شان پا گذاشته و همچنان به عنوان کارمندی عادی در شرکت های مختلف مشغول کار هستند. 

کسانی که توانایی مدیریت مالی را ندارند، معمولا در مسیر کارآفرینی با انواع مشکلات رو به رو خواهند شد. این امر نه تنها آنها را در شرایط عجیبی قرار می دهد، بلکه از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز اوضاع شان را حسابی به هم خواهد ریخت. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت به یک کارآفرین همیشه بدهکار اعتماد نخواهم کرد. 

نقطه ضعف دوم: ساعت های کاری طولانی

ساعت های کاری طولانی

آیا تا حالا به برنامه روزانه یک کارآفرین دقت کرده اید؟ چنین فردی به طور معمول از همان اول صبح باید فرآیند توسعه کسب و کارش را مرور کند. کارهای دیگری مثل یافتن ایده های تازه، مذاکره با سهامداران، تقویت روحیه اعضای شرکت و در نهایت مدیریت مالی جزو ثابتی از برنامه یک کارآفرین محسوب می شود. این نکات برای هر فردی در دنیای امروز اهمیت خاصی خواهد داشت. به زبان خودمانی، برنامه عادی روزمره یک کارآفرین با این نکات گره خورده است. حالا اگر شما نتوانید این نکات را به خوبی در برنامه روزانه تان جای دهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

هر کاری در این دنیا زحمت خاص خودش را دارد. از آنجایی که کارآفرینان همیشه با دست پر در سر کار حاضر می شوند، معمولا ساعت های طولانی در محل کار حضور خواهند داشت. شاید شما به عنوان یک کارآفرین با ساعت های کاری طولانی میانه خوبی داشته باشید، اما هیچ تضمینی نیست که اعضای خانواده تان هم چنین نظری داشته باشند. آن وقت شما می مانید و کلی جنگ اعصاب که راه فراری هم از آن ندارید. 

مطلب مرتبط: تصورات غلط در دنیای کارآفرینی

نقطه ضعف سوم: مسئولیت بیشتر

مسئولیت بیشتر

کارآفرینی رویای بی نهایت جذابی محسوب می شود. با این حال رویای جذاب شما مسئولیت بیشتری هم برای تان به همراه خواهد داشت. خب پیش خودتان که فکر نکرده اید موفقیت در عرصه کسب و کار همینطور راحت به دست می آید. کارمندان برندی مثل اپل حتی اگر شکست های بزرگ هم از راه برسد، ضرر مالی زیادی نخواهند کرد. با این حال اوضاع برای کارآفرینان به طور کامل متفاوت خواهد بود؛ چراکه این دسته از افراد مسئولیت مستقیم شرکت را برعهده دارند. 

شما را نمی دانم، ولی من که همیشه هنگام مواجهه با مسئولیت های بزرگ کمی احساس ترس در خودم می کنم. این حالت طبیعی معمولا در همه آدم ها روی می دهد. حالا اگر شما همیشه چنین احساسی در قبال مسئولیت های بزرگ دارید، باید خیلی زود اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. منظور ما بی خیال شدن حوزه کارآفرینی است؛ چراکه ترس از مسئولیت های بزرگ کارتان را بدل به یک جهنم تمام عیار خواهد کرد. 

نقظه ضعف چهارم: رقابت بی حد و مرز

رقابت بی حد و مرز

کارآفرینان همیشه درگیر رقابت های بزرگ هستند. به طوری که خیلی وقت ها برای دستیابی به نتایج بهتر با مشکلات کلیدی رو به رو می شوند. خب انتظار ندارید که شما به عنوان تنها کارآفرین دنیا با مشتریان سر و کار داشته باشید. معمولا در چنین شرایطی اشتباهات کوچک یا حتی تعلل های بی مورد یک کسب و کار را حسابی از رقبا عقب می اندازد. بنابراین شما باید میانه بی نهایت خوبی با رقابت های کاری داشته باشید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. 

کسانی که در بازار عاشق رقابت های بی حد و مرز هستند، معمولا سرنوشت بهتری در حوزه کارآفرینی خواهند داشت. پس اگر شما آدم رقابت طلبی نیستید، بهتر است به خودتان زحمت نداده و در همان حوزه کاری تان مشغول فعالیت باقی بمانید؛ چراکه از نظر روانی استرس کارآفرینی با روح و روان تان بازی خواهد کرد. 

ذهنیت کارآفرینی: مروری بر الزامات

ذهنیت کارآفرینی مروری بر الزامات

شما تا اینجای کار با مفهوم کارآفرینی آشنایی دقیق پیدا کرده اید. به علاوه، مواردی نظیر تعریف درست از یک کارآفرین و مزایا و معایب این حوزه را نیز شناسایی کرده اید. شاید فکر کنید ماجراجویی ما در حوزه کارآفرینی دیگر به آخر خط رسیده است. در این صورت باید بخواهیم کمی بیشتر با ما همراه باشید؛ چراکه هنوز تکلیف الزامات فعالیت در این حوزه را مشخص نکرده ایم.

ما در این بخش قصد داریم خیلی صاف و پوست کنده سراغ برخی از نکات کلیدی برای موفقیت در قالب یک کارآفرین برویم. این الزامات به شما برای کسب ذهنیت کارآفرینی کمک کرده و نوعی مزیت رقابتی برای تان در بازار محسوب می شود. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش این مقاله را نیز به اتفاق یکدیگر مرور کنیم. 

مطلب مرتبط: کارآفرینی در سال 2023

کنجکاوی: کلید موفقیت در کارآفرینی

کنجکاوی کلید موفقیت در کارآفرینی

آیا تا حالا فکر کرده اید چرا نوشابه های گازدار فقط به چند سبک مشخص تولید می شوند؟ وقتی آدم در یک روز گرم هوس نوشابه می کند، احتمالا فقط از بین پپسی و کوکاکولا یکی را انتخاب خواهد کرد. این یعنی ذهن ما حتی سراغ بقیه گزینه های حاشیه ای هم نمی رود، چه برسد به اینکه قصد انتخاب شان را داشته باشیم. 

کسی که ذهنیت کارآفرینی داشته باشد، معمولا خیلی زود در مواجهه با هر ساختاری در دنیای کسب و کار یک علامت سوال بزرگ در ذهنش شکل می گیرد. همین علامت سوال قدم اول در راستای توسعه کسب و کاری تازه محسوب می شود. اجازه دهید از یک مثال دقیق استفاده کنیم. اگر قرار بود موسس برند مک دونالد صنعت رستوران داری را به همان شیوه کلاسیک تایید کند، احتمالا هیچ وقت خبری از صنعت فست فود نمی شد. با این حال یک سوال ساده برای تهیه سریع تر غذاها سرنوشت کل مردم دنیا را عوض کرد. 

اگر شما کنجکاوی زیادی در برخورد با اتفاقات روزمره ندارید، باید کمی این حس کلیدی را در خودتان تقویت کنید. مثلا دفعه بعد که وارد یک فروشگاه بزرگ شدید، کمی درباره شیوه تولید هر محصول فکر کنید. قبول دارم این کار خیلی عجیب یا حتی اذیت کننده به نظر می رسد، اما بعد از کمی دقت حسابی به نتایج جذابی می رسید. به طوری که دیگر لازم نیست زحمت یافتن ایده های تازه را بکشید. 

استقلال عمل: کارآفرینی در نقطه اوج

استقلال عمل

همه ما تجربه کار در شرکت های گوناگون را داشته ایم. در این شرایط برخی از کارمندان دائما برای تکمیل پروژه شان از دیگران سوال می کنند. انگار که به تنهایی حتی یک کار کوچک هم از دست آنها برنمی آید. چنین افرادی هر چقدر هم در حوزه های کاری شان تخصص پیدا کنند، بازهم به تنهایی دست به هیچ اقدام بزرگی نخواهند زد. به علاوه، اوضاع شان از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز چندان تعریفی نخواهد داشت. 

نقطه مقابل افراد بالا کسانی هستند که استقلال عمل بالایی دارند. این دسته از افراد حتی شده از زیر سنگ هم اطلاعات موردنیازشان را پیدا کرده و خودشان بدون کمک دیگران تصمیم نهایی را خواهند گرفت. شاید فکر کنید این مقدار از یک دندگی اصلا کار خوبی نیست. خب در این صورت کمی حق با شماست اما کارآفرینان باید همیشه تصمیم های مهم را خودشان بگیرند. وگرنه خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهند شد. 

اگر شما میانه خوبی با استقلال عمل در بازار دارید، کارآفرینی گزینه ایده آلی برای تان خواهد بود. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه تغییر فعالیت خودتان را احساس خواهید کرد. البته قبل از تصمیم گیری نهایی مشورت با دیگران اصلا ایده بدی نخواهد بود. تنها نکته کلیدی در این میان اعتماد به نفس کافی برای تصمیم گیری بدون توجه به صحبت های دیگران است. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت تان دارد. 

تمرکز بر روی کمک به دیگران: کار تیمی و دیگر هیچ!

تمرکز بر روی کمک به دیگران

رهبران تجاری بزرگ دنیا همیشه علاقه بالایی برای کمک به دیگران داشتند. اگر دقت کرده باشید، اغلب کسانی که تجربه همکاری با چنین رهبرانی را داشته اند، همیشه درباره اهمیت کار تیمی از نظر آنها سخنرانی های طولانی می کنند. انگار که رمز موفقیت در دنیای کسب و کار در همین کار تیمی خلاصه شده است. اگر نظر ما را بخواهید، ذهنیت مربوط به کار گروهی اصلا نکته بدی نیست. هرچه باشد موفقیت های بزرگ که با کار تک و تنها به دست نمی آید. پس بهتر است از همین حالا خودتان را برای کار تیمی آماده کنید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان در بازار به هم می ریزد. آن وقت دیگر هیچ جوره نمی توانید در عرصه کارآفرینی دوام بیاورید. 

یادتان باشد، کمک به دیگران به معنای دخالت دائمی در کارشان نیست. برخی از کارآفرینان دوست دارند همیشه در جزئی ترین کارها نیز دخالت کنند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، باید خیلی زود نسبت به تغییرش اقدام کنید؛ چراکه هیچ کس همکاری با کارآفرینی که دائما در کار دیگران دخالت می کند، دوست ندارد. 

توصیه ما در این بخش احترام به تصمیمات دیگران و تلاش برای کمک به آنها در موارد موردنیاز است، در غیر این صورت شما خیلی زود بدل به مدیری سنتی خواهید شد. به طوری که دیگر حتی یک نفر هم حوصله همکاری با شما را نداشته باشد. 

مطلب مرتبط: کارآفرینی در خانه: راهنمایی برای تازه کارها!

سخن پایانی

کارآفرینی در دنیای مدرن

کارآفرینی در دنیای مدرن بدل به حوزه مورد علاقه اغلب مردم دنیا شده است. با این حال کمتر کسی درباره چیستی این فعالیت تجاری اطلاع دقیقی دارد. شما الان با تعریف دقیق کارآفرینی و کارآفرین آشنا شده اید. به علاوه، مزایا و معایب این حوزه نیز دست تان آمده است. با این حساب دیگر مشکلی از نظر تصمیم گیری برای ورود به این حوزه ندارید. اگر دوست داشتید وارد عرصه کارآفرینی شوید، موارد مورد بحث در بخش پایانی این مقاله به کسب ذهنیت درست از سوی شما کمک خواهد کرد. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مفهوم کارآفرینی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات این مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. 

منابع:

https://www.shopify.com

https://www.investopedia.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zwghbFtu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه