تبلیغات بدون اشاره به نام محصول - فرصت امروز

سه شنبه, 12 شهریور 1398 - 14:09

بررسی تازه ترین نوآوری برند دوریتوز در حوزه تبلیغات:

برندها و طراح های تبلیغات به طور معمول هزینه بالایی برای نمایش لوگوی شرکت شان در مرکز مجتمع های تجاری بزرگ و همایش های پرآوازه پرداخت می کنند. به عنوان مثال، هر ساله هزینه های کلان تبلیغاتی برای نمایش نام برندها در مراسم موسیقی MTV جا به جا می شود. در این میان شرکت فریتو لی، صاحب اصلی برند پپسی و دوریتوز، برنامه دیگری دارد. کمپین های جدید این شرکت دارای حال و هوای تازه ای خواهد بود. عجیب ترین نکته در این میان تلاش برای تبلیغ بدون اشاره به نام حتی یک محصول است.

برند دوریتوز یکی از مشهورترین تولیدکنندگان چیپس در سراسر دنیا محسوب می شود. این شرکت در زمینه تلاش برای دستیابی به دامنه جوان تری از مشتریان عملکرد چندان جالبی نداشته است. به این ترتیب هنوز هم تمرکز اصلی آنها طراحی تبلیغ برای افراد بزرگسال است. مدیران شرکت فریتو لی با توجه به استراتژی کلی شان در زمینه جلب نظر مشتریان نسل جوان در تلاش برای بهبود وضعیت تبلیغاتی دوریتوز هستند. به این ترتیب هدف اصلی دوریتوز در سال های آتی ایجاد رابطه ای نزدیک با مشتریان نسل جوان است. این امر چالش های زیادی برای برندها به ارمغان می آورد. چالش اصلی دوریتوز در این میان تلاش برای جلب نظر نسلی از مشتریان با ویژگی های کاملا متفاوت و خاص است. نسل جوان عادت به مشاهده تبلیغ ندارد. آنها همیشه راهکارهای تازه برای دور زدن تبلیغات را پیدا می کنند. به همین خاطر جلب توجه آنها یکی از دشوارترین کارهای تبلیغاتی محسوب می شود. امروزه به طور کلی برندها در تلاش برای افزایش تاثیرگذاری تبلیغات شان از طریق نمایش محصولات در مراسم های مهم و تبلیغ در پلتفرم های مورد علاقه مشتریانند. یکی از پلتفرم های جذاب برای نسل جوان کانال نت فلیکس است. درست به همین خاطر امروزه برندهای زیادی در تلاش برای همکاری تبلیغاتی با این شبکه هستند.

نوآوری در حوزه تبلیغات

به نظر راشل فردیناندو، نایب رئیس بخش بازاریابی شرکت فریتو لی، امروزه اراده قوی از سوی مشتریان در راستای پس زدن تمام الگوهای سنتی تبلیغات وجود دارد: «اکنون دیگر شیوه های سنتی تبلیغات امکان جلب نظر مخاطب را فراهم نمی کند. بخش اصلی این دسته از مشتریان را نوجوان ها و افراد بین 20 تا 30 سال تشکیل می دهند.»

مطلب مرتبط: تبلیغات حرفه ای: راه موفقیت در بازار

استراتژی فریتو لی برای جلب نظر مشتریان نسل جوان به چیپس های دوریتوز تولید تبلیغ بدون اشاره به نام محصول است. در تازه ترین ویدئوی تبلیغاتی این برند فردی با در دست داشتن دو بسته چیپس به رنگ آبی و قرمز مشاهده می شود. سپس گوینده تبلیغ شروع به صحبت می کند: «چیپسی خاطره انگیز و خوشمزه. نیازی به بیان نام، لوگو یا هر مشخصات دیگری نیست. فقط به این دو بسته زیبا با محتویاتی که همه دوست شان داریم، نگاه کنید.»

کمپین تازه برند دوریتوز «مرحله ای دیگر» نام دارد. به گفته فردیناندو این کمپین خلاقانه و متفاوت ترین سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. هدف اصلی دوریتوز در این میان جلب نظر مخاطب جوان با تولید محتوای تبلیغاتی متفاوت است. عنصر تفاوت نقش مهمی در جلب نظر افراد دارد. با استفاده هوشمندانه از آن امکان جلب نظر سخت گیرترین مشتریان نیز وجود خواهد داشت.

اگرچه حذف نام محصول برای برخی از برندها اقدام خطرناکی محسوب می شود، به نظر اغلب مخاطب ها توانایی تشخیص تعلق تبلیغ مورد بحث به برند دوریتوز را خواهند داشت. در حقیقت شرکت فریتو لی در طراحی این تبلیغ نکات قابل تشخیصی را برای مخاطب گنجانده است. استفاده از خط های نارنجی در این تبلیغ به خوبی یادآور برند دوریتوز است. بنا بر این تبلیغ موردنظر به صورت غیرمستقیم به محصولات شرکت اشاره می کند.

در تبلیغ موفق دوریتوز مخاطب شاهد رنگ نارنجی بر روی انگشت های شخصیت اصلی خواهد بود. یکی از ویژگی های اصلی برند دوریتوز استفاده از رنگ نارنجی در لوگو و محصولاتش است. به همین خاطر بسیاری از کارشناس های شیوه طراحی تبلیغ دوریتوز را بسیار هوشمندانه ارزیابی کرده اند.

برند دوریتوز

لینک ویدئو برای تماشا : https://youtu.be/tbwoKm5U0tM

یکی از اقدامات جالب دوریتوز در زمینه تبلیغات تلاش برای حذف تمام محتوای بازاریابی دارای نام برندش است. این امر به طور جدی از سوی آنها دنبال می شود. به این ترتیب حتی نام سایت دوریتوز نیز از Doritos.com به LogoGoesHere.com تغییر کرده است. هدف اصلی از این کار ایجاد تمایل بیشتر در مخاطب برای مشاهده سبک تازه تبلیغات دوریتوز است. همچنین براساس پیش بینی فریتو لی احتمال دریافت بازخورد مناسب از سوی مشتریان نسل جوان با چنین استراتژی به شدت افزایش خواهد یافت. در کنار این موارد باید به ویژگی نوآورانه استراتژی دوریتوز نیز اشاره کرد. امروزه کمتر برندی شجاعت لازم برای حذف نام و لوگوی خود از تبلیغاتش را دارد. به ویژه کسب و کارهای کوچک به دلیل رقابت شدید در بازار هرگز دست به این اقدام نمی زنند. دوریتوز با اتکا به شهرت بالا و محبوبیت در میان مشتریان با این کار، علاوه بر جلب نظر مخاطب، قدرت خود را نیز به رخ رقبا کشید.

شاید بسیاری از افراد استراتژی دوریتوز در زمینه تبلیغات بدون استفاده از نام محصول را پایان فرآیند نوآوری آنها قلمداد کنند، با این حال به بیان فردیناندو این تازه شروع کار است: «ما هنوز برنامه های بسیار زیادی برای تولید محتوای جذاب داریم. نکته مشترک تمام ایده های ما تمرکز بر روی فضای دیجیتال و نسل جوان است.»

مطلب مرتبط: همه چیز درباره تبلیغات

نکته جالب در مورد برند دوریتوز سابقه آنها در زمینه استفاده از الگوهای تازه بازاریابی و تبلیغات است. به این ترتیب نباید اقدام تازه این برند را نوعی فعالیت ناشیانه تصور کرد. در سال 2006 در روزهای نخست توسعه مفهوم بازاریابی دیجیتال این برند استفاده از آن را شروع کرد. به این ترتیب دوریتوز با ایده نوآورانه اش موفق به جلب نگاه بسیاری از مشتریان در مسابقه سوپربال آن سال شد. از آن زمان تا به حال دوریتوز در تلاش برای استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه تبلیغات و ساماندهی شیوه های تازه است.

اگرچه استراتژی تازه دوریتوز هنوز در ابتدای راه قرار دارد، با این حال تاثیر قابل توجهی بر روی سایر برندها گذاشته است. دو نمونه جالب در این میان مربوط به برند استارباکس و مستر کارت است. این دو برند در آخرین اقدام شان نام برند خود را از لوگوی شان حذف کرده اند. به این ترتیب باید منتظر تاثیرگذاری هرچه بیشتر ترند تبلیغات بدون اشاره به نام محصولات و برندها باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی