سوءاستفاده فیس بوک از اطلاعات کاربران، همکاری های آتی این شبکه پرطرفدار اجتماعی با اپل را تحت تأثیر قرار داده است.
به گزارش زومیت، اپل حاضر نیست فقط به این دلیل خطر کند که فیس بوک اعلام کرده نسخه تحت iOS اپلیکیشن جنجال برانگیزش را تعطیل می کند. این شرکت در بیانیه ای در Recode اعلام کرد آنها تلاش می کنند مجوزهای تجاری استفاده شده فیس بوک برای توزیع این نرم افزار در محیط های خارج از اپ استور را لغو کنند.
به گفته سخنگوی اپل، استفاده شبکه اجتماعی فیس بوک از مجوزهای تجاری برای توزیع اپلیکیشن ها در میان افرادی غیر از کارکنان آن، «نقض آشکار» توافق ها با اپل بود. متهم اصلی در این رسوایی اپلیکیشن تحقیقاتی فیس بوک است که در ازای دریافت اطلاعات کاربران پول پرداخت می کرد، اما تصمیم اپل می تواند پیامدهای سنگینی بر فیس بوک تحمیل کند و باعث شود خیلی از ابزارهای داخلی آن از کار بیفتند.
یکی از منبع های The Verge گفت پس از آنکه اپل مجوزهای مرتبط را لغو کرد، اپلیکیشن های مهم فیس بوک های تحت iOS، ازجمله مسنجر و اینستاگرام، از کار افتادند. همچنین، آن دسته از برنامه های طراحی شده فقط برای کاربرد داخلی، مانند منوهای غذایی و برنامه های حمل ونقل نیز متوقف شدند. لغو قطعی مجوزهای این برنامه ها به مشکلی بسیار جدی برای فیس بوک تبدیل شده است.
فیس بوک که تصمیم گرفته بود اپلیکیشن تحقیقاتی اش به نام Facebook Research را تعطیل کند، به تازگی از آن دفاع کرده است. این شرکت مدعی شده به دلیل اسم گویای اپلیکیشن مذکور که از ماهیت تحقیقاتی آن حکایت می کند و نیز پس از ثبت نام و ورود کاربر به آن، به صورت آشکار پیام رسانی می شد، نمی توان آن را برنامه ای محرمانه تلقی کرد. همچنین، فیس بوک با کم اهمیت جلوه دادن کشف این موضوع که برخی از کاربران اپلیکیشن جاسوس را نوجوانان تشکیل می دادند، به این نکته اشاره می کند که کمتر از ۵درصد از کاربران نوجوان بوده اند و والدین همه آنها نیز فرم های رضایت نامه ها را امضا کرده بودند. با این حال، هیچ کدام از این توضیحات نمی تواند توجیه کند چرا فیس بوک از مجوزهای تجاری این شرکت برای ارائه اطلاعات به اپلیکیشن هایی غیر از فیس بوک استفاده کرده است.
صرف نظر از هر توجیه ارائه شده برای انجام این کار، این اقدام باعث شد تنش ها و اختلاف های بین اپل و فیس بوک شدت بیشتری بگیرد. حفظ حریم خصوصی یکی از اصول محوری است که اپل برای خود تعریف کرده و در سال ۲۰۱۸، تیم کوک، مدیر ارشد اپل، به دلیل آنچه استانداردهای ضعیف برای حفظ حریم خصوصی نامید، به شدت از فیس بوک انتقاد کرد. در پاسخ به این انتقادها، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک نیز این ادعا را مطرح کرد که کوک حقیقت را نمی گوید. اختلاف های آنها زمانی بالا گرفت که اپل در اواخر سال ۲۰۱۸، فیس بوک را واداشت سرویس تغییردهنده IP خود را متوقف کند؛ سرویسی که بعدها به ابزار تحقیقاتی آن تبدیل شد.
اپل و فیس بوک دشمنان قسم خورده هم نیستند، ولی اپل با لغو مجوزهای تجاری فیس بوک، به حل اختلافات میان آنها کمک نمی کند.