جمعه, ۱۴ آذر(۹) ۱۳۹۹ / Fri, 4 Dec(12) 2020 /
           
فرصت امروز
بررسی الگوهای بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی برای جلب نظر مخاطب هدف

1 ماه پیش ( 1399/8/8 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : لورن پاپ  

جلب نظر مخاطب هدف در دوران کنونی یکی از سخت ‎ترین کارها برای هر بازاریابی محسوب می‎ شود. بسیاری از برندها در این مسیر نیاز به راهنمایی گسترده مخاطب هدف دارند. همچنین باید به نکات مختلف در این زمینه مانند سرمایه گذاری مناسب و همچنین استفاده از الگوهای نوین بازاریابی نیز توجه داشت. الگوهای نوین بازاریابی نقش مهمی در توسعه و موفقیت برندها بازی می‎کند. یکی از شیوه‎ های تازه بازاریابی مربوط به الگوی موبایلی است. توسعه گوشی‎ های هوشمند در طول سال‎ های اخیر اهمیت بسیار زیادی یافته است. این امر در طول سال‎های اخیر موجب سرمایه گذاری گسترده برندهای مختلف شده است.

کاربران در طول سال ‎های اخیر زمان به مراتب بیشتری برای حضور در گوشی ‎های هوشمند و پلتفرم‎ های مرتبط با آن اختصاص داده ‎اند. این امر بخش قابل ملاحظه ‎ای از فرآیند بازاریابی برندها را تحت تاثیر قرار داده است. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی ماهیت و فرآیند بازاریابی موبایلی است.

بازاریابی موبایلی جلب نظر مخاطب هدف

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی یکی از انواع نوین بازاریابی دیجیتال محسوب می‏ شود. توسعه ابزارهای دیجیتال در طول سال‎ های اخیر وضعیت بسیاری از کسب و کارها را تغییر داده است. بازاریاب‏ ها نیز در این میان تاثیر به شدت زیادی از تغییر عرصه‎ های بازاریابی پذیرفته ‎اند. کاربست فناوری‎ های دیجیتال و همچنین استفاده از فناوری ‎های نوین نقش مهمی در توسعه کسب و کارها داشته است.

مطلب مرتبط:پنج راه برای اینکه بازاریابی موبایلی به کار شما بیاید / بازاریابی سیار با گوشی‌ های هوشمند

استفاده از الگوی بازاریابی موبایلی شامل بهره‎ گیری از پیامک، MMS همچنین تمرکز بر روی شبکه‎ های اجتماعی قابل دسترسی از طریق گوشی‎ های هوشمند است. در این میان باید به نقش سرویس‎ های ایمیلی نیز توجه داشت. بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر با استفاده از ابزارهای ایمیلی به موفقیت ‎های بازاریابی دست یافته ‎اند. شاید در نگاه نخست سرویس ایمیل دیگر جذابیتی برای مخاطب هدف نداشته باشد، اما روند واقعی استفاده از چنین سرویس‎ هایی بیانگر عکس ماجراست.

میزان خرید مستقیم مشتریان از طریق گوشی‎ های هوشمند در طول یک دهه اخیر به طور مداوم افزایش پیدا کرده است. رونمایی از سرویس خرید درون برنامه ‎ای اغلب شبکه‎ های اجتماعی نقش مهمی در افزایش فروش برندها داشته است بنابراین بازاریابی در شبکه ‎‎های اجتماعی اکنون فقط با هدف توسعه آگاهی پیرامون برند صورت نمی ‎گیرد. بسیاری از برندها دارای اهداف واقع ‎گرایانه و همچنین فروش بیشتر طی بازاریابی موبایلی هستند.

امروزه بازاریابی موبایلی فقط شامل ارسال پیامک ‎های تبلیغاتی نیست. متاسفانه هنوز هم بسیاری از کسب و کارها به حداقل شیوه ‎های بازاریابی بسنده می ‎کنند. این امر آنها را نسبت به نوآوری در عرصه بازاریابی ناآگاه می ‎سازد. هرچه توانایی یک برند برای کاربست شیوه ‎های بازاریابی بهتر افزایش پیدا کند، در نهایت شانس بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.

چرا بازاریابی موبایلی اهمیت دارد؟

بازاریابی موبایلی در طول سال‏ های اخیر رشد قابل ملاحظه ‎ای را تجربه کرده است. امروزه کاربران به طور مداوم در تلاش برای استفاده از گوشی ‎های هوشمند به جای رایانه ‎های شخصی به منظور رفع نیازهای مختلف ‎شان هستند. یکی از نیازهای جالب مشتریان مربوط به خرید محصولات به صورت آنلاین است. پیش از ظهور گوشی ‎های هوشمند اغلب فرآیند خرید آنلاین از طریق رایانه ‎های شخصی صورت می ‎گرفت. اکنون این فرآیند به طور کامل تغییر کرده است. گوشی ‎های هوشمند نقش مهمی در توسعه بازاریابی و تعامل میان برندها و مشتریان بازی می ‎کند.

براساس گزارش موسسه Siteefy، 50 درصد از کل ترافیک اینترنت از سوی گوشی ‎های هوشمند ایجاد می ‎شود. این امر به معنای دامنه وسیع کاربری گوشی ‎های هوشمند است. با این حساب سرمایه گذاری در این حوزه برای هر برندی سودآور خواهد بود. اگر از همین حالا به دنبال بازاریابی موبایلی باشیم، به احتمال زیاد تا زمان افزایش سهم کاربران گوشی ‎های هوشمند از بازار اینترنت سهم قابل ملاحظه‎ ای برای کسب و کارمان دست و پا خواهیم کرد.

تبلیغات در پلتفرم‎ های مخصوص گوشی‎ های هوشمند بازگشت سرمایه قابل ملاحظه ‎ای دارد. تبلیغات سنتی به طور معمول نیازمند بودجه فراوانی بود. همچنین نمایش تبلیغات به مخاطب هدف در قالب شیوه توده ‎ای صورت می ‎گرفت. نقطه ضعف اصلی این امر ناتوانی برندها برای انتخاب دقیق مخاطب هدف و شخصی ‎سازی تبلیغات‎ شان بود. امروزه تبلیغات در شبکه‎ های اجتماعی موبایلی علاوه بر هزینه کمتر موجب افزایش بازگشت سرمایه گذاری برندها نیز می‎ شود بنابراین مشاهده تبلیغات برندهای مختلف در این فضا تعجبی ندارد.

انواع الگوهای بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی نیز مانند هر الگوی دیگری شامل مجموعه ‎ای متنوع از تکنیک ‎ها و بخش ‎های مجزاست. بسیاری از برندها نسبت به آگاهی از شیوه‎ های مختلف بازاریابی در یک الگوی واحد بی ‎توجه هستند. این امر فرآیند بازاریابی برندها را دچار یکنواختی خواهد کرد بنابراین تلاش اصلی کسب و کارها باید استفاده از شیوه‎ های مختلف بازاریابی موبایلی برای افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد.

خوشبختانه امروزه شیوه‎ های بازاریابی موبایلی متنوعی در دسترس برندها قرار دارد. یکی از دلایل اصلی این وضعیت افزایش فناوری‎ های دیجیتال در زمینه تولید گوشی ‎های هوشمند نسل جدید است. با این حساب بازاریابی برای مخاطب هدف ساده و ارزان ‎تر شده است. این امر توجه شمار بالایی از برندها را به امر بازاریابی در گوشی ‎های هوشمند جلب کرده است.

مطلب مرتبط: 4 برند با رویكرد خلاقانه و موفقیت‌آمیز در زمینه بازاریابی موبایل

برخی از برندها همچنان بر روی شیوه‎ هایی محدود از بازاریابی در گوشی‎ های هوشمند توجه دارند. این امر موجب کاهش میزان تاثیرگذاری کسب و کارها بر روی مخاطب هدف خواهد شد. در ادامه برخی از مهمترین شیوه‏ ها و گونه ‎های بازاریابی موبایلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر فرصت مناسبی در اختیار برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف قرار می‎ دهد.

بازاریابی پیامکی

استفاده از پیامک برای بازاریابی از زمان راه ‎اندازی این سرویس و دسترسی گوشی ‎های همراه آن شروع شد. این فناوری سادگی و تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای دارد. بسیاری از برندها در طول سال‎ های مداوم از پیامک‎ های جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف به کسب و کارشان استفاده کرده ‎اند. شاید در نگاه نخست با توسعه فناوری‎ های دیجیتال دیگر ضرورتی برای استفاده از پیامک برای بازاریابی نباشد، اما این حوزه به دلیل سادگی و سرراستی قابل ملاحظه دارای اهمیت بالایی است.

امروزه تمام گوشی ‎های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند بنابراین استفاده از لینک جانبی برای هدایت کاربران به سایت یا اکانت رسمی برند در شبکه‎ های اجتماعی ایده جذابی خواهد بود. بسیاری از برندها در این مسیر از ایده‎ های جذاب و تعاملی مختلف استفاده می ‎کنند. نمایش ویژگی ‎های محصولات به مخاطب هدف در قالب پیامک امکان ‎پذیر نیست. با این حال درج لینک جانبی در پیام برند ایده جذابی خواهد بود.

برخی از برندها هنوز هم برای اعلام رسمی شروع دوره تخفیف های شان از پیامک استفاده می کنند. با این حساب دوره بازاریابی پیامکی هنوز به سر نرسیده است. ارزیابی از پایان این دوره ناشی از توجه بیش از اندازه به ابزارها و شیوه های بازاریابی دیگر است. همانطور که سرویس های ایمیل همچنان دارای اهمیت بازاریابی است، الگوی پیامکی نیز اهمیت بالایی دارد بنابراین صرف نظر از این الگوی بازاریابی برای توجه بیشتر به دیگر الگوها هیچ پایه منطقی نخواهد داشت.

برخی از ویژگی های منحصر به فرد بازاریابی پیامکی به شرح ذیل است:

• امکان ارزیابی وضعیت مشتریان و حتی دریافت بازخورد از آنها

• ارسال محتوای شخصی سازی شده و ترغیب کاربران برای مشاهده لینک های جانبی

• ایجاد تجربه مناسب از مشتریان برای بهبود رابطه با مخاطب هدف

بدون تردید بازاریابی پیامکی در طول دهه های اخیر دستخوش تحولات زیادی شده است بنابراین بازاریاب ها باید از شیوه های تازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایند. یکی از اشتباهات برندها در این میان تمایل برای استفاده از شیوه‎ های قدیمی بازاریابی پیامکی است. این امر اغلب اوقات شرایط دشواری برای برندها ایجاد می ‎کند بنابراین بازاریاب ‎ها باید متناسب با تغییر فضای کسب و کار و ابزارهای در دسترس اقدام به استفاده از الگوها و حتی محتوای تازه نمایند. این امر مزیت رقابتی قابل ملاحظه ‎ای برای چنین برندهایی ایجاد می ‎کند.

مطلب مرتبط: بازاریابی موبایلی / چگونه به مشتریان دارای مشغله زیاد دسترسی پیداکنیم؟

اپ‎ های موبایلی

اپ‎ های موبایلی در طول سال‎ های اخیر همگام با توسعه گوشی ‎های هوشمند توسعه یافته‎ اند. امروزه هر نوع خدماتی از سوی چنین اپ‎ هایی ارائه می ‎شود. بنابراین استفاده از آنها باید در دستور کار هر برندی قرار گیرد. وقتی از بازاریابی با استفاده از اپ‎ ها صحبت می ‎شود، بسیاری از برندها به دنبال طراحی اپ رسمی برندشان هستند. این امر مزیت‎ های قابل ملاحظه‎ ای برای کسب و کارها به همراه دارد، اما هدف اصلی بازاریابی موبایلی نیست. اپ ‎های موبایلی بسیار مشهوری در سراسر دنیا در دسترس کاربران قرار دارد. اغلب اپ‎ های موردنظر به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. استفاده از چنین اپ ‎هایی در سراسر دنیا رواج دارد. یکی از پرسش‎ های اساسی در این مورد نحوه درآمدزایی اپ ‎های موردنظر است. استفاده از تبلیغات و نمایش الگوهای مختلف مدنظر بسیاری از اپ‎ها قرار دارد. با این حساب بازاریابی برندها در قالب نمایش آگهی در اپ ‎های موردنظر ایده جذابی خواهد بود.

کاربران در طول روز توجه بسیار زیادی به اپ‎ های مختلف دارند. این امر مزیت قابل ملاحظه ‎ای برای برندها ایجاد می ‎کند. مهمترین نکته در این میان انتخاب یک اپ مناسب برای همکاری است. این امر نیازمند توجه به نکات فراوان از قبیل ماهیت اپ موردنظر و تلاش برای شخصی ‎سازی تبلیغات است. اشتباه برخی از بازاریاب‎ ها همکاری تبلیغاتی با اپ ‎های نامناسب است. به این ترتیب در نهایت نتیجه قابل ملاحظه ‎ای در انتظار برندها نخواهد بود.

اگر یک برند در زمینه تولید خودرو فعالیت دارد، همکاری با اپ‎ های مرتبط با این صنعت اهمیت بالایی خواهد داشت. این امر امکان دسترسی به دامنه وسیعی از مشتریان علاقه‎ مند به صنعت خودرو را فراهم خواهد ساخت. اگر چنین برندی در حوزه ‎های غیرمرتبط با کسب و کارش اقدام به بازاریابی نماید، به سرعت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهد داد. همچنین شاید در نهایت اعتراض‎ هایی نسبت به عملکرد برند موردنظر ایجاد شود.

اپ ‎های موبایلی گزینه مناسبی برای شروع فرآیند بازاریابی موبایلی است. بسیاری از برندها در این زمینه همیشه با نگرانی در مورد نحوه شروع و بازاریابی مواجه هستند. استفاده از اپ ‎های جذاب به عنوان ابزاری برای بازاریابی همیشه گزینه مطمئنی خواهد بود. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی درباره نحوه شروع فرآیند بازاریابی نخواهد بود.

بازاریابی در صنعت گیم موبایلی

پیشرفت سخت ‎افزاری گوشی ‏های هوشمند امکان تولید بازی ‎های جذاب را نیز بیشتر کرده است. بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر اقدام به طراحی بازی های انحصاری برای گوشی ‎های هوشمند کرده‎ اند. شاید در نگاه نخست بازی ‎های موبایلی ارتباطی با وضعیت بازاریابی برندها نداشته باشد. این امر ناشی از اشتباه در زمینه ارزیابی کارایی بازاریابی است. امروزه برندهای مختلف با استودیوهای بازی‎ سازی اقدام به همکاری ‎های بلندمدت می ‎کنند. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما به دلیل استقبال کاربران از بازی ‎های مختلف، نمایش تبلیغات درون بازی ‎ها سود قابل ملاحظه ‏ای دارد. این امر توجیه اقتصادی تولید بازی ‎های موبایلی برای بسیاری از استودیوها را به همراه دارد.

بازاریابی موبایلی با تمرکز بر روی بازی‎ های جذاب بیشتر مورد توجه خرده ‎فروشی ‎های آنلاین است. کاربران در هنگام بازی تمایل به خرید قابل ملاحظه ‎ای دارند بنابراین برندها در صورت طراحی تبلیغات جذاب و تعاملی شانس مناسبی برای فروش خواهند داشت. نکته مهم در این میان نمایش تبلیغات هماهنگ با نیازهای فوری گیمرهاست. این امر وضعیت بازاریابی برندها را به شدت بهبود می ‎بخشد.

مطلب مرتبط: بازاریابی موبایل محور برای کسب وکارهای کوچک

امروزه بسیاری از برندها نسبت به صنعت گیم همچنان دیدگاه‎ های قدیمی دارند. بر این اساس بازی‎ های مختلف به عنوان نمونه ‎هایی از سرگرمی صرف در دسترس کاربران قرار می ‎گیرد. نکته مهم در این میان افزایش حجم قابل ملاحظه کیفیت بازی ‎ها و علاقه کاربران برای وقت ‎گذرانی طولانی پای آنهاست. به این ترتیب همکاری تبلیغاتی با گیم‎ های بزرگ و مطرح در سطح جهان ایده جذابی برای بازاریابی مناسب خواهد بود.

اگر کسب و کار شما دارای بودجه کافی برای همکاری با گیم‎ های موبایلی مشهور نیست، شروع کار با بازی‎ های میان رده ایده جذابی خواهد بود. این امر آگاهی کسب و کارها نسبت به وضعیت این حوزه را افزایش خواهد داد. همچنین دیگر نیازی به پیگیری نکات مختلف در زمینه یادگیری اصول بازاریابی در صنعت گیم نخواهد بود. تجربه عملی برندها بهترین راهنمای آنها برای بهبود وضعیت بازاریابی ‎شان خواهد بود.

بازاریابی مکان ‎محور

امروزه کاربران برای مسیریابی به طور گسترده ‎ای به اپ ‎های موبایلی اتکا دارند. اپ ‎هایی نظیر گوگل مپ امکان مسیریابی ساده و بی‎ دردسر را فراهم کرده است. نکته جالب در مورد این اپ‎ ها دسترسی رایگان به آنهاست. همین امر دامنه وسیعی از کاربران را نسبت به استفاده از آن ترغیب می ‎کند.

گوگل مپ به عنوان یکی از مسیریاب‎ های اصلی در گوشی ‎های هوشمند به تازگی از امکان تبلیغاتی برای برندها رونمایی کرده است. این امکان به برندها فرصت نمایش تبلیغات ‎شان براساس موقعیت مکانی کاربران را می‎ دهد. به عنوان مثال، اگر کاربران به رستوران یک برند نزدیک شوند، آگهی تبلیغاتی آن رستوران برای آنها به نمایش درخواهد آمد. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی برندها و افزایش تاثیرگذاری آگهی ‎های بازاریابی دارد.

بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم در تلاش برای مدیریت سئو تاثیرگذاری بوده ‎اند. امروزه با استفاده از بازاریابی مکان‎ محور امکان مدیریت سئو به شیوه ‎ای تازه برای برندها فراهم شده است. بر این اساس دیگر نیازی به رعایت اصول مدیریت سئو متن ‎محور از سوی برندها وجود ندارد. امروزه بسیاری از برندها با استفاده از بازاریابی مکان ‎محور بخش قابل توجهی از نیازهای کسب و کارشان را رفع می ‎کنند.

کدهای QR

کدهای QR یکی از راهکارهای تعامل ساده و سریع میان برندها و کاربران است. اغلب ما تجربه مشاهده محتوا یا دانلود برنامه ‎های مختلف با استفاده از اسکن کدهای موردنظر را داشته‎ ایم. این امر نقش مهمی در وضعیت بازاریابی برندها و تعامل ‎شان با مخاطب هدف دارد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به بازاریابی در سطحی گسترده با استفاده از چنین کدهایی می ‎کند.

کاربران گوشی ‎های هوشمند امکان اسکن کدهای QR در هر شرایطی را دارند. امروزه اغلب برندها در تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و حتی آگهی ‎های دیجیتال ‎شان از کدهای موردنظر استفاده می ‎کنند. این امر نقش مهمی در توسعه کسب و کار آنها بازی می‎ کند.

برخی از رایج ‎ترین کاربردهای کدهای QR به شرح ذیل است:

• فراهم‎ سازی فرصتی برای مشتریان به منظور مشاهده محتوای سایت یا محصولات برند در زمان دلخواه

• امکان بهره‎ مندی کاربران از تخفیف ‎های جذاب با اسکن کدهای مربوط به برند

• رونمایی از محصولات یا اطلاع‎ رسانی درباره مراسم‎ های برند با استفاده از چنین کدهایی

بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست ‎وجو

موتورهای جست‎ وجو امروزه در دسترس کاربران گوشی‎ های هوشمند نیز قرار دارد. بسیاری از کاربران گوشی ‎های هوشمند در سطحی وسیع اقدام به جست ‎وجو در اینترنت می‎ کنند. این امر نمایش محتوای تبلیغاتی برای چنین کاربرانی را بدل به گزینه ‎ای جذاب کرده است.

بسیاری از برندها برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف اقدام به نمایش محتوای تبلیغاتی به صورتی متفاوت برای کاربران گوشی ‎های هوشمند می ‎کنند. این امر سطح تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.

مهمترین نکته درخصوص بازاریابی در موتورهای جست ‎وجو مربوط به استفاده از خدمات آنها برای شخصی ‎سازی محتواست. شاید این امر در نگاه نخست جذابیت ‎های بسیار زیادی برای برندها نداشته باشد، اما تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.

مطلب مرتبط: 4 شیوه برای موفقیت در بازاریابی موبایل محور

تبلیغات PPC

تبلیغات و بازاریابی براساس الگوی PPC (پرداخت در ازای هر کلیک) در مورد کاربران گوشی ‎های هوشمند نیز کاربرد فراوانی دارد. این امر براساس تعداد مراجعه هر کاربر به تبلیغات و سپس لینک پشتیبان آن ارزیابی می ‎شود و مزیت اصلی الگوی مورد بحث کاهش هزینه ‎های بازاریابی و تبلیغاتی برندهاست. برندها در الگوهای بازاریابی مبتنی بر پرداخت مستقیم نیاز به پرداخت مداوم بدون توجه به میزان بازدید کاربران داشتند. با این حال الگوی مورد بحث هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است.

بدون تردید برخی از برندها در زمینه بازاریابی براساس الگوی PPC مهارت اولیه دارند. نکته مهم در این میان ضرورت به‎ روز رسانی آگاهی برندها از شیوه موردنظر است. امروزه بسیاری از الگوهای بازاریابی دستخوش تغییر و تحول شده است. بنابراین اگر برندها به تغییرات این حوزه توجه لازم را نشان ندهند، شرایط دشواری از نظر بازاریابی پیش روی خواهند داشت.

منبع : learn.g2
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WlqSYn0y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
استعلام قیمت های روز
آخرین مطالب
پیشنهاد سردبیر
بهترین کتاب های تاریخ در زمینه دورکاری
همکاری بازاریابی با اینفلوئنسرها در دوران کرونا
چگونه رابطه برندمان با مشتریان را بهبود بخشیم
بهترین کتاب های تاریخ برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی
ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه