پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
از بازاریابی موبایل محور چه می دانیم؟

4 شیوه برای موفقیت در بازاریابی موبایل محور

4 سال پیش ( 1398/4/24 )
پدیدآورنده : استفان باگواندین   پدیدآورنده : علی آل علی  

 بازاریابی موبایل محور یک ابزار با اهداف چندگانه است. هر برندی با توجه به نیازهای منحصر به فرد خود بر روی یک یا چند هدف مشخص تمرکز می کند. در این میان برخی از تیم های بازاریابی با هدف افزایش مخاطب های شان از میان کاربران موبایل دست به ساخت کمپین می زنند. در حالی که برخی دیگر در پی جلب نظر کاربران گوشی های هوشمند با هدف ایجاد رابطه ای عمیق تر با آنها هستند. در نهایت نیز برخی از برندها با هدف حفظ مشتریان و مخاطب های فعلی شان اقدام به ساخت کمپین بازاریابی موبایل محور می کنند.

امروزه تقریبا برای هر هدفی یک نوع بازاریابی موبایلی وجود دارد. اگر برند شما هنوز نسبت به شروع فرآیند بازاریابی براساس این الگو تردید دارد، مقاله کنونی مخصوص شماست. در این مقاله من به بررسی چهار نمونه برتر خواهم پرداخت.

بازاریابی موبایل محور

1. جلب وفاداری مشتریان با شناسایی دستاوردهای شان

بدون تردید وفاداری مشتریان یکی از مفاهیم اصلی در زمینه استراتژی بلندمدت برندهاست. یکی از راهکارهای کاربردی برای دستیابی به این هدف شناسایی دستاوردها و فعالیت های مخاطب هدف است.

وقتی از دستاورد صحبت می کنم، منظور من هر آنچه کاربران گوشی های هوشمند در استفاده از اپ برندمان انجام می دهند، است. اگر اپ ما یک بازی سرگرم کننده است، دستاورد کاربران شامل رسیدن به رکورد تازه ای از امتیازگیری خواهد بود. شاید در نگاه نخست موفقیت در این زمینه فقط برای اپ های بازی امکان پذیر باشد، با این حال اپ های معمولی نیز با توجه به موفقیت های کاربران در زمینه استفاده از امکانات شان فرصت مطلوبی برای جلب نظر آنها خواهند داشت.

موفقیت در بازاریابی موبایل محور

به عنوان مثال، طراحی سیستمی برای ارسال پیام به کاربران پس از ساخت اکانت در اپ مان یا رسیدن به مقدار مشخصی فعالیت مفید خواهد بود. امروزه بسیاری از اپ های مانند فیس بوک پس از تکمیل پروفایل کاربران اقدام به نمایش پیام تبریک می کند.

مطلب مرتبط: بازاریابی موبایل محور برای کسب وکارهای کوچک

بسیاری از اپ ها تمایل به ترغیب کاربران شان به سوی انجام اعمالی خاص را دارند. این امر از طریق تعیین جایزه برای انجام آن کارها به سادگی امکان پذیر است. البته منظور من در اینجا جایزه مادی نیست. به عنوان مثال، بهره مندی کاربران از امکانات ویژه اپ مان برای مدت محدود از جمله هدیه های جذاب برای ترغیب آنها به سوی انجام کارهای مورد نظر برندمان خواهد بود. برخی از برندهای حوزه فروش آنلاین برای ثبت نام کاربران در اپ اختصاصی شان اقدام به ارائه کوپن های تخفیف می کنند. درست به همین خاطر پس از معرفی هر کدام از این اپ ها شمار بالایی از کاربران در آنها ثبت نام می کنند. چنین کاری پیش زمینه ایجاد مشتریان وفادار خواهد بود. در حقیقت شناخت دستاوردهای کاربران و تجلیل از آنها نقش مهمی در جلب وفاداری آنها دارد.

2. تبدیل کاربران آزمایشی به مشترکان دائمی

برخی از اپ ها بیشتر امکانات شان را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. با این حال این امر به معنای امکان استفاده رایگان از تمام امکانات این اپ ها نیست. به منظور دسترسی به تمام ویژگی ای اپ ها معمولا نیاز به خرید اشتراک ویژه خواهیم داشت. نکته جالب اینکه استراتژی ارائه بسیاری از امکانات اپ به صورت رایگان یکی از راهکارهای تاثیرگذار در زمینه تبدیل کاربران آزمایشی به مشتریان دائمی اپ ها محسوب می شود.

موفقیت در بازاریابی موبایل محور

برخی از برندها در زمینه تبدیل کاربران عادی به مشترکان اپ شان استراتژی جذابی را پیش گرفته اند. بر این اساس آنها پس از چند هفته فعالیت کاربران در اپ شان اقدام به ارائه دوره های آزمایشی رایگان برای دسترسی به تمام امکانات اپ شان می کنند. این امر در حقیقت ارائه تجربه ای در زمینه استفاده از امکانات اپ مورد نظر به منظور ایجاد علاقه در کاربران است. به این ترتیب به احتمال زیاد پس از پایان دوره موردنظر کاربران آزمایشی تمایل بسیار بیشتری به خرید اشتراک خواهند داشت.

در دوره برگزاری کمپین موبایلی برای ترغیب کاربران در راستای خرید اشتراک اشاره به تفاوت های نسخه رایگان و کامل اپ ضروری به نظر می رسد. در پایان دوره نیز امکان یادآوری امکانات نسخه کامل به کاربران وجود دارد. به این ترتیب در پایان کمپین به کاربران امکانی که در صورت عدم خرید اشتراک از دست می دهند، یادآوری خواهیم کرد. بدون تردید در این زمینه جلب توجه کاربران به سوی امکانات اپ مان نقش اساسی دارد. به این ترتیب انگیزه آنها برای خرید اشتراک اپ مان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

3. بازگرداندن کاربران قدیمی

بدون تردید تلاش تمام برندهای توسعه دهنده اپ جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از کاربران است، با این حال هر چقدر هم که کیفیت خدمات اپ برندمان عالی باشد، باز هم احتمال ریزش برخی از کاربران وجود دارد. این یک امر طبیعی در دنیای بازاریابی محسوب می شود، با این حال در زمینه بازاریابی موبایلی دست ما برای تلاش در راستای بازگرداندن کاربران قدیمی به اپ مان بسیار بازتر خواهد بود. هدف اصلی در اینجا تلاش برای بازیابی کاربران قدیمی اپ مان است.

بازاریابی موبایلی

به طور متوسط، هر کاربر گوشی های هوشمند در ماه 30 اپ مختلف را نصب می کند. بی شک این رقم در نگاه نخست بسیار بالا به نظر می رسد، با این حال در انتهای ماه فقط 15 اپ بر روی گوشی ها باقی می ماند. این میزان ریزش در ماه های بعد نیز ادامه دارد. با این حساب حفظ کاربران در اپ برندمان کار بسیار دشواری به نظر می رسد. نکته جالب اینکه از میان اپ های نصب شده بر روی گوشی های هوشمند برخی از آنها حتی در طول ماه یک بار هم مورد استفاده قرار نمی گیرد. این خبر برای توسعه دهندگان اپ های موبایلی به هیچ وجه امیدوارکننده نیست.

مطلب مرتبط:پنج راه برای اینکه بازاریابی موبایلی به کار شما بیاید / بازاریابی سیار با گوشی‌ های هوشمند

به دلیل ریزش بسیار بالای کاربران در اپ های موبایلی کمپین های متمرکز بر روی بازگرداندن کاربران اهمیت ویژه ای یافته است. درست به همین دلیل اغلب اپ ها در تلاش برای یافتن کانال های ارتباطی بیرونی با کاربران شان هستند. به طور معمول دریافت ایمیل کاربران به منظور ارسال پیام و دعوت به بازگشت به اپ گزینه محبوب برندها محسوب می شود. به این ترتیب پس از چند روز عدم استفاده کاربران از یک اپ پیامی مبنی بر دلتنگی شرکت توسعه دهنده و دعوت به استفاده بیشتر برای کاربران ارسال می شود.

از آنجایی که کاربران ریزشی اپ ها به معنای دقیق کلمه دیگر از اپ موردنظر استفاده نمی کنند، ارسال پیام درون برنامه ای کارایی چندانی برای جلب نظر آنها نخواهد داشت. برخی از اپ ها با دریافت شماره همراه کاربران اقدام به ارسال پیام کوتاه برای شان می کنند. به این ترتیب تمام تلاش برندها برای جذب دوباره کاربران از دست رفته به نمایش در می آید.

یکی از نکات مهم در زمینه جلب نظر کاربران به کمپین های بازگشت به اپ بازه زمانی اجرای آن است. به عبارت دیگر، کدام دسته از کاربران را باید از دست رفته قلمداد کرد؟ در این زمینه نظرهای مختلفی وجود دارد. به این ترتیب پس از گذشت 14 الی 30 روز از عدم استفاده کاربران از اپ مان (براساس برخی نظرها حتی هفت روز) باید دست به اجرای کمپین بازگرداندن کاربران بزنیم. به این ترتیب شانس برندمان برای نگهداری از کاربرانش افزایش چشمگیری خواهد یافت.

4. جذب کاربران تازه با ارسال پیام یادآوری

پیام های یادآوری راهکاری جذاب و تاثیرگذار برای جلب کاربران جدید به اپ برندمان است. این امر بسیار بهتر از انتظار برای کشف اپ مان از سوی کاربران است. به طور معمول این پیام ها نوعی تبلیغات محسوب می شود. به این ترتیب با پرداخت مقدار مشخصی هزینه به سایر اپ ها امکان نمایش پیام یادآوری برندمان بر روی گوشی های هوشمند کاربران مختلف فراهم می شود. نکته مهم درخصوص نگارش متن چنین پیام هایی است. در این زمینه باید به ارائه اطلاعات مورد نیاز کاربران برای ترغیب شان به نصب اپ مان توجه کنیم. بدون تردید هیچ کاربری بدون اطلاع از فایده عضویت در یک اپ اقدام به نصب آن نخواهد کرد. به همین خاطر فرآیند تبلیغاتی ما باید تمرکز بر روی ویژگی های اپ مان باشد. در غیر این صورت در زمینه ترغیب کاربران با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

بازاریابی موبایلی

امروزه بسیاری از کاربران نسبت به نمایش پیام های تبلیغاتی از سوی اپ ها شکایت دارند. به این ترتیب چنین فرآیند تبلیغاتی با خطر حذف اپ میزبان نیز مواجه است. درست به همین خاطر امروزه اغلب برندها اقدام به ایجاد محدودیت های اساسی بر روی فرآیند تبلیغاتی شان می کنند. به این ترتیب دیگر خبری از نمایش تبلیغات متعدد بر روی گوشی های کاربران نخواهد بود.

بدون تردید امکان ارسال پیام یادآوری با استفاده از شیوه های دیگر نیز وجود دارد. در برخی از کشورها استفاده تبلیغاتی برای نمایش پیام بر روی گوشی های کاربران خلاف مقررات است، بنابراین باید به سراغ راهکارهای جانبی نظیر استفاده از سرویس ایمیل یا ارسال پیام کوتاه رفت. در چنین شرایطی نیز باید به رعایت اختصار توجه داشت. هرچه پیام ما طولانی تر باشد، تمایل کاربران برای مطالعه آن کمتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی موبایلی / چگونه به مشتریان دارای مشغله زیاد دسترسی پیداکنیم؟

همچنین ارسال بیش از اندازه پیام برای کاربران نیز دردسرهای خاص خود را دارد. اگر برند ما در میان کاربران به عنوان یک برند مزاحم شناخته شود، تلاش زیادی برای رفع این شهرت منفی لازم خواهد بود. البته در بسیاری از موارد این تلاش هیچ گاه به نتیجه نیز نمی رسد، بنابراین تلاش اصلی ما باید بر روی جلوگیری از رواج شهرت منفی برای برندمان باشد. در نهایت نیز باید به اهمیت درج توضیحات دقیق در مراکز دانلود اپ (مانند گوگل پلی) اشاره کرد. هرچه توضیحات اپ ما کامل تر باشد، آگاهی کاربران از آن بیشتر خواهد شد. به این ترتیب تمایل آنها نیز برای استفاده از اپ ما افزایش خواهد یافت. بدون تردید هیچ کاربری علاقه ای به نصب یک اپ بدون توضیحات جانبی و دقیق ندارد.

منبع : leanplum
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/reqNgncl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه