پنج شنبه, 28 آذر 1398 - 09:31

بررسی 5 ترند مهم شبکه های اجتماعی در سال 2020

سال 2020 تقریبا از راه رسیده است. بسیاری از برندها از همین الان برنامه های زیادی برای سال پیش روی دارند. یکی از بخش های مهم فعالیت در سال آینده مربوط به بازاریابی و شبکه های اجتماعی است. سالانه برندهای مختلف هزینه های زیادی برای موفقیت در این فضا انجام می دهند. نکته جالب اینکه شیوه های بازاریابی و فعالیت تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین ما نیازمند اطلاع دقیق از آخرین ترندهای این حوزه برای موفقیت هستیم. بر همین اساس همکاران ما در موسسه Hootsuite اقدام به مصاحبه با 3 هزار بازاریاب در هفته های پایانی سال 2019 کرده اند. همچنین ما مصاحبه های عمیق با صاحبان کسب و کارهای مختلف نیز ترتیب داده ایم. نتیجه تمام این گفت وگوها و پژوهش ها در مقاله کنونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی فعالیت های ما شناسایی ترندهای برتر حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بود. برخی از معتبرترین موسسه های تحقیقاتی نظیر دلیوت، ادلمن، ای مارکتر و گارتنر نیز در این فرآیند با ما همکاری کرده اند.

بدون تردید تحلیل دامنه وسیعی از اطلاعات در زمینه بازاریابی و شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست. گاهی اوقات پژوهش های کاربردی در زمینه کسب و کار صورت می گیرد، اما نتیجه نهایی به زبانی بسیار پیچیده بیان می شود. هدف اصلی ما در این مقاله بیان ساده اطلاعات مهم است، بنابراین تا حد ممکن از کاربرد اصطلاح های تخصصی پرهیز کرده ایم. در ادامه پنج ترند اصلی موردنیاز برای بازاریابی آنلاین موفق و فعالیت در شبکه های اجتماعی سال 2020 را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازاریابی آنلاین موفق

ایجاد تعادل میان حوزه عمومی و خصوصی

سال 2019 برای اپ های پیام رسان و شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی داشت. اینستاگرام از قابلیت ایجاد لیست دوستان صمیمی برای نمایش محتوای شخصی تر رونمایی کرد. لینکدین نیز فهرست همکاران نزدیک را مورد آزمایش قرار داد. مارک زاکربرگ نیز به آرامی در تلاش برای ارتقای امنیت واتس اپ بود. تمام این فعالیت ها در راستای افزایش امنیت کاربران و ایجاد فضایی شخصی صورت گرفت. امروزه بسیاری از افراد نسبت به فعالیت در شبکه های اجتماعی تردید دارند. آنها از یکسو علاقه مند به حضور در شبکه های اجتماعی و از سوی دیگر خواهان حفظ حریم شخصی شان هستند. این مسئله علاوه بر ایجاد امنیت برای اطلاعات کاربران به ایجاد فضایی شخصی تر نیز ارتباط دارد. به همین خاطر اغلب شبکه های اجتماعی در سال 2019 تلاش وسیعی برای تحقق این اهداف کردند.

مطلب مرتبط: حقایقی جالب درباره بازاریابی آنلاین

براساس مطالعه موسسه گلوبال وب ایندکس نزدیک به سه چهارم مردم شبکه های اجتماعی را راحت ترین انتخاب برای به اشتراک گذاری اطلاعات می دانند. این امر در مورد بازاریاب ها نیز صادق است. امروزه در شبکه های اجتماعی حجم وسیعی از محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته می شود. برندهای بزرگ و کوچک در راستای جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان در تلاش برای ایجاد کانال های ارتباطی شخصی تر با کاربران هستند. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان فراهم می شود. بدون شک ایجاد رابطه صمیمی تر نیازمند بازنگری در استراتژی بازاریابی برندهاست. این امر در کوتاه مدت پدید نمی آید. به همین خاطر مشاهده تغییر مداوم استراتژی بازاریابی برندها در طول سال گذشته کاملا طبیعی است.

یکی از نتایج مهم تلاش شبکه های اجتماعی برای اختصاص فضای شخصی بیشتر به کاربران ایجاد تقابل میان فضای شخصی و عمومی است. اکنون اغلب محتوای تبلیغاتی و بازاریابی برندها در فضای عمومی شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود. این امر تا به حال با مشکلی مواجه نبوده است. به هر حال کاربران با جست وجوی آزاد در شبکه های اجتماعی فرصت مشاهده محتوای مربوط به برندها را پیدا می کردند. نکته مهم در این میان افزایش قابلیت های شخصی ساختن فضای شبکه های اجتماعی است. اگر این روند با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، شاید برندهای بزرگ نیز سهمی از فضای آنلاین کاربران نداشته باشند. امروزه بسیاری از پلتفرم های اجتماعی در تلاش برای ایجاد دامنه شخصی تری از محیط آنلاین برای کاربران هستند. این امر به معنای انتخاب کاربران برای مشاهده محتوای مشخص از افراد خاص است. به این ترتیب اگر یک برند از دامنه علایق برخی از کاربران بیرون بماند، دیگر راهی برای تعامل با آنها نخواهد داشت.
بدون تردید اکنون موقعیت حساسی برای بازاریاب ها ایجاد شده است. آنها باید به دو نکته مهم در راستای ادامه فعالیت تاثیرگذار توجه کنند:

• ادامه فعالیت در حوزه عمومی شبکه های اجتماعی به منظور جلب نظر کاربران.

• ایجاد کانال های شخصی و منحصر به فرد برای تعامل معنادار و رو در رو با کاربران.

بدون تردید هرچه فضای شبکه های اجتماعی به سوی شخصی سازی بیشتر و محدودیت انتخابی تعامل کاربران سوق پیدا کند، امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی کاربران فراهم خواهد شد. یکی از بهترین ایده ها برای جلب نظر کاربران در سطحی خاص تر مربوط به برگزاری مسابقات آنلاین است. همه ما از شرکت در مسابقه های مختلف لذت می بریم. برندها فرصت تعامل نزدیک با ما در فرآیند برگزاری مسابقات مختلف را دارند. شاید این امر در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما دنیای بازاریابی ماهیتی مشابه بازی های جذاب دارد. این امر کمک فراوانی به بازاریاب ها در راستای نزدیکی هرچه بیشتر برندها به کاربران خواهد کرد. به این ترتیب ما دیگر از محیط نزدیک و صمیمی کاربران در شبکه های اجتماعی دور نخواهیم ماند.

فیس بوک در طول سال گذشته چالش های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. در طول سال های اخیر حتی چند موج ترک فیس بوک از سوی کاربران نیز روی داد، بنابراین مدیران فیس بوک در تلاش برای بازیابی موقعیت سابق شان اقدام به ایجاد فضایی شخصی تر برای کاربران کردند. اکنون تمام کاربران امکان ایجاد و عضویت در گروه های شخصی را دارند. به این ترتیب فضای فیس بوک از حالت عمومی و کاملا باز فاصله گرفته است. شاید در نگاه نخست این نکات اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در سال 2020 تلاش پلتفرم ها برای ایجاد فضای شخصی بیشتر خواهد شد. اگر برند ما از همین حالا به فکر تعامل بهتر با دیگر برندها نباشد، به سرعت بازی را به سایر رقبا خواهد باخت. برندهای بزرگ به خوبی گسترش فضای شخصی در شبکه های اجتماعی را درک کرده اند. به همین خاطر در تلاش برای طراحی کمپین های تازه با حال و هوای مناسب این وضعیت هستند.

مطلب مرتبط: 5 توصیه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

اهمیت مرکزی کارمندان و تعهدات برندها

امروزه از هر پنج نفر فقط یک نفر اعتقاد به فعالیت شبکه های اجتماعی و سیاست اقتصادی برای آنها دارد. به این ترتیب احساس بی اعتمادی در میان بسیاری از مردم گسترس پیدا کرده است. این امر در زمینه پیش بینی آینده نیز نگران کننده است. فقط یک پنجم از مردم نسبت به دستیابی جایگاه بهتر در 5 سال آینده امیدوار هستند. وقتی شرایط روحی مردم تا این حد بحرانی باشد، فعالیت بازاریابی برندها نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

اکنون نسل میانسال بیش از هر زمان دیگری احساس بیگانگی با فناوری مدرن و وضعیت رایج دارد. آنها به دنبال ایجاد توسعه بیشتر در وضعیت کشورها ی شان هستند. اگرچه این نسل نسبت به تحولات حوزه کسب و کار و فناوری احساس بیگانگی می کند، اما نسبت به آینده کشورشان امیدوارتر از سایر مردم هستند.

بدون تردید در دنیای به هم ریخته کنونی عنصر اعتماد اهمیت کلیدی دارد. براساس گزارش موسسه الدرمن اکنون 75درصد از شرکت ها در اروپا به کارمندان شان آزادی عمل بسیاری می دهند. این امر در راستای ترغیب آنها به انجام آنچه درست می پندارند، است. امروزه بسیاری از مردم انتظارات گسترده ای از برندها دارند. همین امر موجب افزایش تمایل برندها به اعلام تعهدات زیست محیطی و رعایت سایر ارزش های انسانی شده است. شاید تا پیش از این صحبت از فعالیت زیست محیطی برندها عجیب به نظر می رسید. به هر حال وظیفه اصلی یک برند تولید محصولات بهتر است. ریشه تغییر سلیقه کنونی مشتریان در نوع نگا ه شان به برندهاست. آنها فقط به دنبال تولید محصولات بهتر از سوی برندها نیستند، بلکه امیدوار به ایجاد دنیای بهتر از طریق فعالیت مناسب تر برندها هستند. میزان اعتماد مردم نسبت به برندهای تجاری در سال های اخیر افزایش زیادی یافته است. آنها به برندها بیشتر از فعال های اجتماعی، سیاستمدارها و سلبریتی ها اعتماد دارند. این امر نقطه مزیت بسیار بزرگی برای برندها محسوب می شود. البته مسئولیت برندها در پی این امر نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت، بنابراین برندهای بزرگ و کوچک در سال آینده باید بیشتر مراقب نحوه فعالیت شان باشند. مشتریان کنونی عملکرد برندها را بیش از هر زمان دیگری زیر ذره بین دارند، بنابراین کوچک ترین اشتباه برندها موجب بروز واکنش های گسترده از سوی مشتریان خواهد شد.

نمایش نحوه عملکرد برند در شبکه های اجتماعی ایده بسیار مناسبی محسوب می شود. بسیاری از برندها در عمل از این شیوه برای جلب نظر مشتریان استفاده می کنند. توصیه ما در این بخش استفاده از شبکه های اجتماعی برای نمایش وفاداری تان نسبت به تعهدات تان است. نمایش مداوم وفاداری برندها به تعهدات شان برای کاربران شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. شاید این امر در نگاه نخست عجیب باشد، اما فضای بی اعتمادی گسترده در شبکه های اجتماعی باعث تشدید چنین درخواستی از سوی کاربران شده است.

یکی از بهترین عملکردها در زمینه وفاداری به تعهدات مربوط به برند Citi است. این برند یکی از ارزش های محوری خود را بر مدار برابری حقوق دریافتی کارمندان مرد و زن قرار داده است. آنها در یک کمپین ویژه اقدام به بررسی تفاوت دریافتی کارمندان برندشان در شعبه های مختلف کردند. نتیجه این مطالعه حقوق کمتر کارمندان زن (معادل 29درصد) در برابر کارمندان مرد بود. این امر مدیران برند Citi را به شدت نگران کرد. نخستین اقدام این برند عذرخواهی رسمی مشتریان و کارمندان بود. سپس برنامه پرداخت حقوق تازه این برند به طور رسمی اعلام شد. بر این اساس تمام کارمندان حقوق و مزایای جانبی برابری دریافت می کنند. شاید در نگاه نخست اقدام برند Citi نمادین به نظر برسد، با این حال از نقطه نظر کاربران شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما نیز در زمینه های خاصی دارای تعهدات مشخص هستید، باید آنها را به طور رسمی اعلام کنید. فقط در این صورت امکان رعایت آنها و جلب نظر مخاطب هدف وجود خواهد داشت. همچنین همیشه به شبکه های اجتماعی به عنوان فضایی مناسب برای تعامل با مشتریان و سایر کاربران فکر کنید.

افزایش شهرت تیک تاک

تیک تاک در سال 2019 پرطرفدارترین اپ بود. این امر با بررسی ساده وضعیت مارکت های مختلف قابل مشاهده است. دلیل اصلی این امر نوآوری های گسترده تیک تاک محسوب می شد. به این ترتیب آنها موفق به جلب نظر نسل جوان در کشورهای مختلف شده است. اکنون این اپ دارای 800 میلیون کاربر فعال روزانه با میانگین 46 دقیقه وقت گذرانی است. به این ترتیب تیک تاک بدل به یکی از شبکه های اجتماعی مهم شده است.

بازاریابی آنلاین موفق

بدون تردید وقتی یک شبکه اجتماعی میان کاربران اهمیت روزافزونی پیدا می کند، برندها نیز به سراغ آن خواهند رفت. این امر در مورد تیک تاک کاملا درست است. اکنون برندهای مختلفی در تیک تاک مشغول به فعالیت بازاریابی هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های تیک تاک امکان ضبط ویدئوهای خنده دار و ترکیبی است. این ویدئوها مدت زمان کوتاهی (15 ثانیه) دارند، بنابراین هدف اصلی مدیران تیک تاک ایجاد فضایی شاد برای کاربران به صورت سریع و کوتاه است. اگر برند شما دارای ایده های طولانی برای جلب نظر مخاطب هدف است، تیک تاک پلتفرم مناسبی برای شما نخواهد بود. در این پلتفرم فقط ایده های قابل اجرا به صورت سریع و کاملا کوتاه ایده آل هستند.

اگر در شبکه های اجتماعی مختلف عضویت داشته باشید، اغلب ویدئوهای تولیدی کاربران در تیک تاک در پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام و توییتر بازنشر پیدا می کند. این امر جذابیت های تیک تاک را فراتر از علاقه کاربران به عضویت و فعالیت مداوم در آن توسعه داده است. امروزه بسیاری از کاربران فقط برای تولید ویدئوهای خنده دار و جذاب در تیک تاک عضویت دارند. بدون تردید این استراتژی برای توسعه تیک تاک در کوتاه مدت مناسب است، اما دست اندرکاران آن باید به فکر ایده های بهتر برای جلب نظر کاربران به صورت عمیق باشند. همین امر تردیدهایی برای برندها نسبت به فعالیت در این پلتفرم ایجاد کرده است. به همین خاطر میزان فعالیت برندها در تیک تاک مانند سایر شبکه های اجتماعی نیست. نکته مهم در این میان ضرورت حضور برندها در شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب است. خوشبختانه تیک تاک نیز در تلاش برای افزایش توانمندی های پلتفرمش به منظور جلب نظر کاربران غیرفعال است، بنابراین در مقیاسی وسیع آینده تیک تاک مساعد خواهد بود. در این شرایط فعالیت هرچه زودتر برندها در تیک تاک پایگاه بهتری برای آنها ایجاد می کند.

مطلب مرتبط: مزایای بازاریابی آنلاین

یکی از نکات مهم درباره تیک تاک علاقه کاربران نسل Z به آن است، بنابراین برندهای در تعامل با نسل جوان باید همیشه به فکر استفاده مناسب از این فضا باشند. به طور کلی فعالیت در تیک تاک ارتباط بالایی با نحوه فعالیت برند ما دارد. اگر دامنه وسیعی از مخاطب هدف مان شامل نسل جوان است، بنابراین فعالیت عمده در تیک تاک کاملا منطقی خواهد بود.

تعامل سازنده با مخاطب هدف و تبدیل آنها به مشتریان وفادار

ایجاد آگاهی پیرامون برند برای مدت های طولانی جزو اهداف اصلی برندها بود. این امر یکی از دلایل اصلی حضور برندها در شبکه های اجتماعی نیز محسوب می شد. امروزه میزان تمایل کاربران به تعامل با برندها در فضای آنلاین کاهش یافته است، بنابراین فعالیت ارگانیک برندها نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. بسیاری از برندهای بزرگ در طول سال های اخیر هزینه های بازاریابی شان را افزایش داده اند. این امر به خوبی بیانگر کاهش سرمایه گذاری برندها بر روی فعالیت ارگانیک و همکاری بیشتر با شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرها برای توسعه کسب و کارشان است.

هدف اصلی برندها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکسان نیست. برخی از مهم ترین اهداف برندها در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی شامل توسعه آگاهی کاربران از خود، گفت وگوی بیشتر با مخاطب و ترغیب آنها به سوی عملی خاص است. این امر اهمیت بیشتری در مقایسه با تمرکز صرف بر روی تعداد فالوور و لایک های دریافتی دارد.

نکته جالب در مورد اهداف برندها گزارش 44درصد از بازاریاب های آمریکای شمالی مبنی بر اهمیت محوری افزایش گفت وگو با کاربران است. به عقیده آنها دستیابی به سایر اهداف تجاری فقط با موفقیت در زمینه گفت وگوی بیشتر با کاربران روی می دهد. این امر به معنای افزایش تمایل کاربران نسبت به گفت وگو با ماست.

بی تردید گفت وگو و تعامل دوجانبه با کاربران شبکه های اجتماعی در مدت زمانی کوتاه پدید نمی آید، بنابراین برندها باید برنامه ای دقیق و گسترده برای جلب نظر مخاطب داشته باشند. این امر نیاز به بازنگری در استراتژی بازاریابی برندها را مطرح می کند. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای افزایش سطح تعامل با مخاطب هدف هستند. این امر به طور ویژه در شبکه های اجتماعی دنبال می شود. دو نکته مهم در این فرآیند مربوط به تعامل سازنده با کاربران و تلاش برای تبدیل شان به مشتریان وفادار است. متاسفانه امروزه بیشتر برندها فقط به دنبال افزایش فروش شان هستند. به این ترتیب دیگر توجهی به سایر اهداف جانبی ندارند. توصیه ما در این بخش تلاش برای تعامل سازنده با مخاطب و جلب وفاداری اش است. به این ترتیب ما به جای فروش مقطعی موفق به جلب نظر مشتریان وفادار خواهیم شد. براساس آمار موسسه ای مارکتر اکنون بیش از 80درصد فروش برندها مربوط به مشتریان وفادارشان است، بنابراین ما باید برنامه ای جامع برای جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی و تبدیل شان به مشتریان وفادار داشته باشیم.

نمایش تصویری واقعی از برند

امروزه بازاریاب های آنلاین به دامنه وسیعی از اطلاعات دسترسی دارند. این امر در ظاهر کار بازاریاب ها را به شدت ساده کرده است. به هر حال دسترسی به اطلاعات بیشتر به معنای موفقیت در زمینه جلب نظر کاربران خواهد بود. نکته مهم در این میان افزایش چالش های بازاریابی آنلاین است. به این ترتیب با افزایش توانمندی بازاریاب ها چالش ها نیز توسعه پیدا کرده است.

بدون شک هدف اصلی هر برندی ترغیب کاربران آنلاین به سوی انجام کار خاصی است. بازاریاب ها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب نیازمند تعیین شاخص های مختلف هستند. یکی از شاخص های مهم در این میان میزان موفقیت برندها در زمینه کاهش فاصله میان دنیای آنلاین و واقعی است. این امر شامل استفاده از تکنیک های مختلف برای ایجاد فضایی هرچه واقعی تر در شبکه های اجتماعی می شود. متاسفانه در طول سال های اخیر اغلب برندها جلوه ای بسیار آرمانی و غیرواقعی از خود در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته اند. این امر میزان اعتماد کاربران به برندها را کاهش داده است. هدف اصلی در اینجا بازیابی اعتماد کاربران از طریق فعالیت واقع گرایانه است. هرچه فعالیت ما در شبکه های اجتماعی هماهنگی بیشتری با سطح واقعی امور داشته باشد، توجه کاربران بیشتر جلب خواهد شد.

مطلب مرتبط: 6 استراتژی موثر در بازاریابی آنلاین

کاهش فاصله میان دنیای آنلاین و واقعی در طول سال های اخیر در دستور کار بسیاری از برندها قرار گرفته است. به عنوان مثال، برند نایک در تلاش برای نمایش تصویری واقع گرایانه از برندش اقدام به مصاحبه های جذاب با قهرمان های ورزشی کرده است. در این مصاحبه ها، برخلاف تمایل اغلب برندها، خبری از بیان نکات عجیب و غریب درباره کفش های نایک نیست. در عوض محور اصلی این مصاحبه ها تقویت روحیه مخاطب برای انتخاب سبک زندگی هماهنگ با فعالیت ورزشی است. این نوع هدف گذاری تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف دارد.

بدون شک بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیازمند تدوین استراتژی های گسترده ای است. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از ترندهای مهم در راستای بازاریابی بهتر در سال آینده بود. با استفاده از تکنیک ها و ترندهای مورد بحث در این مقاله وضعیت بازاریابی برند شما در سال 2020 تحول اساسی پیدا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید