چه مهارت هایی را باید در رزومه کاری خود داشته باشید - فرصت امروز

سه شنبه, 09 مهر 1398 - 13:26

نوشتن یک رزومه خوب برای هر کارمندی بسیار مهم است، با این حال نتایج آمارها در این زمینه حاکی از آن است که تنها درصدی کمی از افراد از عهده این کار به خوبی برمی آیند. درواقع رزومه نویسی، دارای اصول و نکاتی است که بدون رعایت آنها، عملا هیچ شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. فراموش نکنید که نخستین چیزی که در هنگام استخدام مورد مشاهده قرار خواهد گرفت، همین امر است. به همین خاطر باید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. برای مثال ساده و خلاصه نویسی، یکی از این اصول محسوب می شود، با این حال در این مقاله قصد معرفی مهارت هایی را داریم که حتما باید در رزومه شما وجود داشته باشد. بدون شک آگاهی از آنها، باعث خواهد شد تا به سطح حرفه ای ها در زمینه رزومه نویسی نزدیک تر شوید.

در همین راستا و در ادامه به بررسی موارد منتخب در دو گروه مهارت های نرم و سخت خواهیم پرداخت. با این حال در ابتدا لازم است تا به تعریفی از هر دو مهارت دست پیدا کنیم. مهارت های نرم، مستقیما با حرفه افراد در ارتباط نبوده و بیشتر به ویژگی های شخصیتی موردنیاز یک کارمند اشاره دارد. درواقع این موارد کمک خواهند کرد تا افراد بتوانند رفتاری حرفه ای تر را از خود نشان دهند. اگرچه این موارد در گذشته چندان مورد توجه قرار نمی گرفت، با این حال در جهان امروز ابدا نمی توان میان این دو مهارت، برتری ای را قائل شد. دسته دیگر مهارت های ضروری شامل مهارت های سخت هستند. این دسته از موارد الزامی برای انجام کارها محسوب می شوند. در واقع بدون در اختیار داشتن مهارت های نرم، شما قادر به انجام کارها خواهید بود، با این حال بدون مهارت های سخت، عملا قادر به انجام وظایف اصلی نخواهید بود. برای مثال برای یک مهاجم در ورزش فوتبال، مسئولیت پذیری و توانایی کنترل احساسات، یک مهارت نرم و توانایی گل زدن، یک مهارت سخت محسوب می شود.

نوشتن رزومه کاری خوب

10 مهارت نرم ضروری

1-مهارت حل مسئله

بدون شک در هر زمینه کاری ، شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد. این امر نه تنها یک ضعف محسوب نمی شود، بلکه بیانگر آن است که شما در تلاش برای رشد هستید. در این رابطه فراموش نکنید که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، حتی افرادی که بیش از حد محتاط نیز هستند، این سیاست آنها باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. به همین خاطر تحت هیچ شرایطی نمی توان از این مورد رهایی پیدا کرد. تحت این شرایط بسیار مهم است که از قدرت حل آنها برخوردار باشید. با افزایش مهارت خود در این زمینه ضروری است تا در ابتدا نگرش خود نسبت به مشکلات را تغییر دهید، این امر باعث خواهد شد تا با حفظ روحیه، به دنبال راهکارهای کوتاه و بلندمدتی برای رفع آنها باشید. در آخر توجه داشته باشید که با انجام مداوم این امر و عدم فرار از مشکلات، پس از مدتی قدرت پیش بینی و پیشگیری مشکلات را نیز پیدا خواهید کرد که خود اهمیت به مراتب بیشتری را داشته و سطح پیشرفته تر مهارت حل مسئله محسوب می شود.

مطلب مرتبط:نکاتی برای نگارش یک رزومه جذاب و قابل توجه

2-تفکر انتقادی

این مهارت باعث می شود تا افراد در برابر مسائل پیش روی خود، سوالات متعددی را داشته باشند. نتیجه این امر باعث خواهد شد تا ظاهربینی کاملا از بین رفته و نتایج متعددی را بتوان از درون یک مسئله بیرون آورد. بدون شک شرکت ها نیز اولویت اول خود را بر روی افرادی قرار می دهند که از این مهارت برخوردار بوده و قادر به ایجاد مسیرهای جدید هستند. درواقع فراموش نکنید که امروزه دیگر نگاه به کارمندان، به عنوان روبات هایی که تنها باید دستورات را انجام دهند، نیست. به همین خاطر وجود این مهارت کاملا حیاتی است. برای تقویت آن نیز انجام اقداماتی نظیر کنار گذاشتن تعصبات، مشورت با افراد خوش فکر، مطالعه مداوم و تلاش برای درک همه جانبه کاملا سودمند خواهد بود.

3-انعطاف پذیری

یک کارمند ایده آل باید بتواند تحت هر شرایطی کاملا درخشان ظاهر شود. برای این امر وجود مهارت انعطاف پذیری، شرط موفقیت خواهد بود. درواقع این دسته از افراد تحت هر شرایطی می توانند خود را به خوبی هماهنگ سازند. به همین خاطر نیز این امر از جمله موارد مهم برای مدیران محسوب می شود. در این رابطه فراموش نکنید که اگر زمان هماهنگ شدن کارمند جدید، بیش از حد طولانی باشد، بدون شک در راندمان کاری کل تیم تاثیر منفی خود را خواهد داشت که این امر در شرایط به شدت رقابتی حال حاضر، یک امتیاز منفی محسوب می شود. برای افزایش این مهارت، تمرین کردن موقعیت های مختلف، بهترین اقدام ممکن خواهد بود. در آخر فراموش نکنید که انتقادپذیر بودن و توانایی اعمال تغییرات سریع، از دیگر مصداق های انعطاف پذیری محسوب می شود.

4-ارتباطات

تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای قصد فعالیت دارید، اگر از قدرت ارتباطی خوبی برخوردار نباشید، عملا امکان رشد شما فراهم نخواهد شد. همچنین به خاطر داشته باشید که مفهوم تیم تنها زمانی شکل خواهد گرفت که تمامی اعضا، با یکدیگر ارتباط لازم را داشته باشند. در نهایت شما باید بتوانید با مشتریان نیز به خوبی ارتباط برقرار کنید. به همین خاطر اگر در این زمینه با ضعف مواجه هستید، ضروری است تا برای رفع آن وقت بگذارید. برای تقویت این امر، گوش دادن به سخنرانی های موجود در برنامه تد و شرکت در کلاس های موجود، می تواند کاملا سودمند باشد. فراموش نکنید که امروزه شیوه های آموزشی بسیار متنوع شده است و شما می توانید در دوره های آنلاین نیز شرکت کنید. به همین خاطر نباید شرایط و کمبود وقت را به بهانه ای برای عدم بهبود این مهارت بسیار مهم، تبدیل کنید. در نهایت این امر در زندگی شخصی شما نیز کاملا تاثیرگذار خواهد بود.

5-کار تیمی

اگرچه در هر شغلی، برخی از اقدامات به صورت انفرادی انجام می شود، با این حال بسیاری از موارد، به کار کاملا تیمی نیاز خواهد داشت. به همین خاطر برای مدیران بسیار مهم است که کارمندان از این مهارت برخوردار باشند. اگرچه به عقیده بسیاری این امر بسیار ساده و پیش پا افتاده است، با این حال جالب است بدانید که نتایج آمارها حاکی از آن است که درصد قابل توجهی از کارمندان در این زمینه با ضعف های جدی مواجه هستند. به همین خاطر نیز باید از سطح مناسب خود اطمینان حاصل کنید. در این رابطه انجام ورزش های تیمی، می تواند تمرین بسیار خوبی در این رابطه محسوب شود. این اقدام به افزایش صبر، قبول نقش و اعتماد به سایرین منجر خواهد شد.

6-سازماندهی

این امر تنها شامل مرتب بودن میز کاری نبوده و به توانایی مدیریت پروژه ها نیز اشاره دارد. درواقع اگرچه مدیریت و سازماندهی تیم کاری، برعهده مدیران است، با این حال هر کارمند باید بتواند این امر را حداقل برای خود انجام دهد. در غیر این صورت، قادر به رعایت اولویت ها و انجام دقیق و طبق برنامه کارها نخواهید بود. در نهایت فراموش نکنید که وجود این مهارت باعث خواهد شد تا شما به فردی که شایستگی قرار گرفتن در مراتب بالاتر را داشته باشید.

7-خلاقیت

در جهان امروز، هیچ چیز به اندازه موفقیت نمی تواند ضامن موفقیت باشد. درواقع انجام کارها طبق قوانین، شما را در یک بستر محدود قرار خواهد داد که با توجه به این امر که همگان از این طریق رفتار می کنند، شانس موفقیت شما بسیار کم خواهد شد، با این حال خلاقیت، به علت منحصر به فرد بودن و حالت نوآورانه ای که دارد، شما را در یک مسیر کاملا خلوت قرار خواهد داد. با نگاهی به برندهایی که رشد بسیار سریعی را تجربه کرده اند، به وجود خلاقیت هایی پی خواهید برد. بدون شک این خلاقیت ها، از دل اقدامات کارمندان بیرون خواهد آمد. به همین خاطر نیز امروزه برای مدیران وجود تفکر خلاق، یکی از معیارهای اصلی استخدامی محسوب می شود. برای افزایش این مهارت، راهکارهای بسیار متنوعی وجود دارد. برای مثال ریسک کردن، مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی، از جمله آنها محسوب می شود، با این حال نباید خود را به چند روش محدود کنید. درواقع هر اقدامی، می تواند کاملا تاثیرگذار باشد. برای آشنایی با آنها، توصیه می شود که جدیدترین مقالات را مورد توجه قرار دهید.

مطلب مرتبطرزومه نویسی و کابوسی به نام نگارش آن

8-هوش هیجانی

این امر که بتوانیم به خوبی احساسات خود را کنترل کرده و آن را در سایرین تشخیص دهیم، به عنوان هوش هیجانی معرفی می شود. چنین افرادی قادر هستند تا به خوبی علت انواع حس ها در خود و سایرین را تشخیص داده و راهکارهایی را برای کاهش و یا رفع آن پیدا کنند. برای مثال اگر بتوانید به خوبی دلیل ناراحتی خود را بیابید، بدون شک تحت هر شرایطی قادر خواهید بود که از ناامیدی فاصله گرفته و با انگیزه رفتار کنید. در نهایت فراموش نکنید که این امر به بهبود روابط اجتماعی افراد نیز کمک بسیاری را خواهد کرد. درواقع چنین افرادی، از یک کاریزمای خاص برخوردار می-شوند. فراموش نکنید که اگر بر روی احساسات و هیجانات خود مسلط نباشید، همواره احتمال بروز رفتاری وجود دارد که کاملا مضر خواهد بود. به همین خاطر نیز این امر مورد توجه مدیران قرار می گیرد.

9-توجه به جزییات

بسیاری از افراد تنها به کلیات یک مسئله توجه داشته و این امر باعث می شود تا از بسیاری از نکات ریز غافل بمانند. توجه داشته باشید که در بسیاری از شرایط، این موارد کوچک، تفاوت ها را رقم خواهد زد. به همین خاطر بسیار مهم است که به فردی تبدیل شوید که به جزییات نیز به خوبی توجه دارد. این امر دقت عمل شما را نیز افزایش خواهد داد. وجود چنین مهارتی، به مدیران اطمینان لازم را خواهد داد که شما هر مسئولیتی را به بهترین نحو ممکن به پایان خواهید رساند.

10-مسئولیت پذیری

اگر فردی مسئولیت پذیر نباشید، تعهد و تلاش لازم را نخواهید داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که یک کارمند، نسبت به جایگاه و شرکت خود کاملا احساس مسئولیت کند. این دسته از افراد حتی از فداکاری برای بهبود شرایط نیز خودداری نمی کنند.

10 مهارت سخت ضروری

1-کار با رایانه

اگر در گذشته فردی که خواندن و نوشتن را بلد نبود، به عنوان بی سواد معرفی می شد، بدون شک در جهان امروز افرادی که هیچ گونه دانشی از رایانه ندارند، بی سواد محسوب می شوند. این امر برای کارمندان، اهمیت بیشتری را داشته و دیگر نمی توان کارمندی را متصور شد که در این زمینه با مشکلات جدی مواجه است. به همین خاطر نیز ضروری است تا حداقل به اندازه نیاز، در این رابطه مهارت داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این علم، بسیار گسترده بوده و هر فرد باید اولویت اصلی را بر رفع نیازهایی قرار دهد که برای حرفه او، کاملا حیاتی محسوب می شود. برای مثال برای یک طراح، تسلط بر نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ کاملا مهم بوده و برای یک حسابدار، اکسل کاملا ضروری است. به همین خاطر باید به نیازهای عرصه کاری خود نیز توجه داشته باشید.

2-طراحی

اگرچه برخی از شغل ها نظیر طراحان وب، به یادگیری کامل نحوه طراحی نیاز دارند، با این حال حداقل توانایی ها در این زمینه، برای هر کارمندی باارزش خواهد بود. برای مثال یک کارمند معمولی، می تواند با در اختیار داشتن این مهارت، الگویی را برای انجام وظایف خود طراحی کند.

3-تحلیل داده ها

داده ها، اطلاعات خامی محسوب می شوند که بدون تحلیل، نتایج کاملا محدودی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که کارمندان بتوانند داده های خود را تحلیل کرده و از آنها بهترین استفاده را داشته باشند. فراموش نکنید که این امر امروزه به یکی از نیازهای اصلی هر برندی تبدیل شده است و به همین خاطر، برندهای بزرگ فردی را برای انجام دقیق این امر استخدام می کنند، با این حال امکان آن برای تمامی شرکت ها وجود نداشته و توقع می رود که هر فرد بتواند تا حد امکان در این زمینه فعالیت کند. در نهایت این امر به افزایش تاثیر اقدامات شما منجر خواهد شد.

4- مذاکره

اگر از مهارت مذاکره برخوردار نباشید، در هر گفت وگویی بازنده خواهید بود. فراموش نکنید که مدیران تنها کارمندانی را مورد توجه بیشتر برای اقداماتی نظیر مذاکره با سایر برندها و یا مشتریان قرار می دهند، که از این مهارت برخوردار باشند. بدون شک این امر زمینه را برای رشد سریع شما فراهم خواهد کرد. برای این امر نگاه کردن به کلیپ های موجود و مطالعه مداوم مقالات، کمک بسیار خوبی محسوب می شود.

5-ریاضیات

در هر حوزه از کسب و کاری، شما با انواع اعداد و عملیات های ریاضی مواجه خواهید شد. بدون شک عدم توانایی شما در این زمینه، مشکلاتی را به همراه خواهد آورد. به همین خاطر مدیران همواره تلاش می کنند تا در این زمینه اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند. در این رابطه اگر سطح ریاضیات شما ضعیف است، همواره شانس کمتری به نسبت سایرین برای استخدام شدن را خواهید داشت. در نهایت برخی از مشاغل، به مهارت بیشتری در زمینه علم ریاضی نیاز دارند، با این حال وجود یکی از حداقل ها در این رابطه، برای همگان کاملا ضروری است.

6-مدیریت پروژه

برای انجام هر پروژه، مدیریت آن نقش اساسی را ایفا خواهد کرد. در این رابطه هر کارمند باید بتواند به خوبی بخش های مربوط به خود را مدیریت کند. برای این امر نرم افزارهایی نیز وجود دارد که ضروری است تا کارمندان، توانایی کار با آن را داشته باشند. درواقع این دسته از افراد به خوبی می دانند که اقدامات خود را از چه نقطه ای باید شروع کرده، چگونه برنامه ریزی و اجرا نموده و در نهایت نیز به پایان برسانند.

7-بازاریابی

برخلاف باور عموم که تصور می کنند بازاریابی شامل تبلیغات و یا فروش است، این مهارت در اصل به نحوه رفتار با جامعه هدف برای تبدیل آنها به مشتری اشاره دارد. برای این امر انواع سیاست هایی وجود دارد که مدیران توقع دارند که کارمندان خود نسبت به تمامی آنها کاملا مسلط باشند. فراموش نکنید که شما حتی در خارج از محیط اداره نیز به عنوان نماینده برند خود محسوب می شوید و می توانید از موقعیت-های مختلف، برای ایجاد مشتری، استفاده کنید. بدون شک وجود چنین مهارتی در رزومه شما، شانس قبولی را به شدت افزایش خواهد داد.

8-آشنایی با قوانین

شما باید نسبت به تمامی قوانین حوزه کاری خود، کاملا آگاه باشید. این امر اطمینان لازم را به مدیران خواهد داد که شما دقیقا می دانید که چه کارهایی را نباید انجام دهید. به همین خاطر نیز ضروری است تا برنامه ریزی ای برای یادگیری آنها داشته باشید. در نهایت برخی از مهارت های کلی نظیر توانایی نوشتن نامه اداری، از جمله مواردی محسوب می شوند که هر کارمندی باید از آن برخوردار باشد. درواقع مدیران می خواهند اطمینان داشته باشند که شما در زمینه انجام اقدامات کوچک، با مشکلی مواجه نخواهید بود.

مطلب مرتبط: بهترین راه برای افزودن کلیدواژه ها به رزومه کاری

9-نوشتن

تصور اغلب افراد از نوشتن، نامه نویسی بر روی کاغذ است، با این حال حتی یک ایمیل ساده نیز در این دسته قرار می گیرد. به همین خاطر یک کارمند باید از قوانین نگارش به خوبی آگاه بوده و به اصطلاح قلم توانایی را داشته باشد. فراموش نکنید که در حال حاضر بیش از نیمی از کارمندان با معضل غلط های املایی مواجه هستند، به همین خاطر نباید این امر را بیش از حد ساده تلقی کنید. در نهایت فراموش نکنید که اگر در زمینه اصول نگارش، با مشکل مواجه باشید، حتی نوشتن یک رزومه نیز با اشتباهاتی همراه خواهد بود. به همین خاطر این ضعف خود را خیلی زود نشان خواهد داد.

10-زبان خارجه

این امر که حداقل به یک زبان خارجه مسلط باشید، در هر حوزه کاری، یک مزیت بزرگ محسوب می شود. فراموش نکنید که کارمندان تک زبانه، امکان رشد بسیار کمی را داشته و این امر همراه با مشکلات جدی خواهد بود. به همین خاطر بسیار مهم است که تسلط بر حداقل یک زبان خارجی، در رزومه شما وجود داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی