جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

در چند سال گذشته آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که ساکنین کلان‌شهرها را تحت‌الشعاع قرار داده است. این موضوع تا اندازه‌ای زندگی افراد جامعه‌ را درگیر خودکرده که سازمان‌های ایرانی را بر این داشته که در راستای مسئولیت اجتماعی کمپین‌هایی را در داخل کشور برگزار کنند. یکی از این کمپین‌ها با شعار «سلامت شهروندان، سلامت زمین» است که شرکت دیجی‌کالا آن را برگزار کرده و به همراه سفارش مشتریان، ماسک‌های تنفسی فیلترداری را به آنها عرضه می‌کند. این کمپین همراه با توصیه‌های آموزشی و بهداشتی برای مخاطبان همراه است در مواقعی که آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مجموعه اقداماتی که سازمان‌های ایرانی در این راستا انجام داده‌اند ارسال گلدان‌های گل توسط یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده شیرآلات به فروشگاه‌ها بوده که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی انجام شده است.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که سازمان‌های ایرانی در راستای اثربخشی این‌چنین کمپین‌هایی باید چه اقداماتی را انجام دهند و تا چه اندازه برگزاری این کمپین‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا می‌تواند مثمر ثمر واقع شود؟ روشنک دستینه، کارشناس ارشد بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: سازمان‌های ایرانی به‌عنوان بخشی از جامعه باید در راستای کاهش آلودگی هوا اقداماتی را انجام دهند و فکری به حال این شرایط پیش رو کنند. شرکتی مانند دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی اقداماتی را انجام داده است؛ به‌عنوان نمونه حامی زمین سبز یا به رنگ مهربانی بوده است.

او ادامه می‌افزاید: سازمان‌های تولیدی چون معمولا در آلودگی هوای شهر تاثیرگذارند باید برنامه‌ریزی و اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی انجام دهند، چون درواقع بخشی از آلودگی موجود ناشی از فعالیت‌های همین تولیدی‌ها است. با توجه به این موضوع سازمان‌های تولیدی باید در تلاش باشند که کمپین‌هایی را در این راستا لانچ کنند. شرکتی مانند دیجی‌کالا نیز در راستای کاهش آلودگی اقداماتی را لانچ کرده است و به افرادی که از این شرکت محصولی را خریداری می‌کنند، ماسک‌های تنفسی فیلتر‌داری نیز ارائه می‌شود.

کمپین‌هایی برای گروه هدف خاص

دستینه اظهار می‌کند: سازمان‌های ایرانی در راستای پیاده‌سازی مناسب کمپین‌های این‌چنینی باید از بستر شبکه‌های اجتماعی استفاده‌های مناسبی را داشته باشند و با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی نسل جدیدی از وب‌سایت‌ها است این پتانسیل وجود دارد که سازمان‌های ایرانی از آن در راستای بهبود کمپین‌های خود استفاده‌های مناسبی را داشته باشند. به‌صورت کلی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام در حال حاضر با استقبال مناسبی از جانب مخاطبان ایرانی مواجه شده است و حتی می‌توان گفت که این شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی مخاطبان ایرانی شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

به همین دلیل با توجه به گروه مخاطبی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند سازمان‌ها می‌توانند کمپین‌هایی را لانچ کنند که متناسب با این گروه هدف باشد. این کارشناس ارشد بازاریابی ادامه می‌دهد: دیجی‌کالا گروه مخاطبان خود را شناخته و به همین دلیل کمپین‌هایی را متناسب با این گروه هدف لانچ کرده است. به‌صورت‌کلی کمپین‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی لانچ می‌شود معمولا در تبلیغات دهان‌به‌دهان بسیار مثمر ثمر واقع خواهند شد.

از طرفی این موضوع تصمیم خرید را افزایش می‌دهد و مخاطبان را به دلیل این جایزه‌ای که ماسک تنفسی است ترغیب به خرید بیشتر می‌کند. در این میان لانچ هر محصولی مبتنی بر تبلیغات آن است و دیجی ‌کالا نیز باید قبل از لانچ کمپین‌های خود تبلیغاتی را برای آن داشته باشد که از این طریق مخاطبان با استقبال بیشتری در آن کمپین حضور پیدا کنند.

اطلاع‌رسانی ناقص

دستینه خاطرنشان می‌کند: کمپینی که شیرآلات اهرم کیان نیز لانچ کرده بود با تبلیغاتی همراه نبود و مخاطبان ایرانی از این موضوع اطلاع پیدا نکردند. کوچک‌ترین اقدامی که این شرکت می‌تواند انجام دهد این موضوع است که ارائه گلدان به فروشگاه‌های شهر تهران را در وب‌سایت خود منعکس کند اما متاسفانه در این راستا اقداماتی را انجام نداده است. تبلیغات ضعیف این کمپین با عدم کارایی آن همراه می‌شود.

پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد لانچ چنین کمپین‌هایی را دارند در مورد آن تبلیغاتی را انجام دهند که مخاطبان ایرانی با این اقدامات شرکت آشنا شوند. از طرفی در موتورهای جست‌و‌جوگر نیز هنگامی که اسم کمپین این شرکت جست‌وجو می‌شود، هیچ‌گونه نامی از آن به میان نمی‌آید و این در حالی است که تمام کمپین‌های دیجی‌کالا به‌خوبی تبلیغ می‌شود و در موتورهای جست‌وجوگر نمایان می‌شود.

کمپینی با استفاده از هشتگ

او بیان می‌کند: چندی پیش هشتگی در شبکه اجتماعی اینستاگرام تحت عنوان «هوادار کوچک» راه‌ افتاده که مخاطبان ایرانی متناسب با آلودگی هوا پست‌های مختلفی را به اشتراک می‌گذاشتند؛ سازمان‌های ایرانی نیز می‌توانند کمپین‌هایی را لانچ کنند که از این‌گونه هشتگ‌ها در آن استفاده شود. مجموعه این اقدامات باعث می‌شود فروش این‌گونه سازمان‌ها نیز افزایش پیدا کند.

این کارشناس ارشد بازاریابی اظهار می‌کند: به‌صورت کلی نیاز نیست که سازمان‌ها در راستای هویت خود مسئولیت اجتماعی را ایفا کنند. به‌عنوان مثال برخی از سازمان‌ها از کودکان سرطانی حمایت می‌کنند که این موضوع در راستای مسئولیت اجتماعی تلقی می‌شود و بازاریابی اجتماعی درواقع واکنش سازمان‌ها به تغییرات اجتماعی است. سازمان‌ها در تلاش هستند راهکارهایی را برای حل این تغییرات و معضلات اجتماعی ایجاد کنند.

همچنین فرهاد شهبازی، مدیر بازاریابی شیرآلات اهرم کیان در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید:شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی می‌توانند از سربی کمتر در داخل شیرآلات استفاده کنند؛ چون سربی که در برخی شیرآلات مورداستفاده قرار می‌گیرد سرطان‌زا بوده و این موضوع تا حدی جدی است که وزارت بهداشت برای استفاده از سرب در داخل شیرآلات استانداردی را تعیین کرده است. شرکت‌هایی که بتوانند در راستای این موضوع از سرب کمتری استفاده کنند، قطعا می‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کنند.

شهبازی ادامه می‌دهد: شرکت‌های ارائه‌دهنده شیرآلات در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند ثبت سفارش، ارائه فاکتور و... به‌صورت آنلاین و در قالب اپلیکیشن انجام دهند که دیگر کاغذبازی‌های سازمانی کمتر شود و این موضوع در راستای حمایت از محیط‌زیست بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد و کاغذ کمتری مورداستفاده قرار می‌گیرد. او اظهار می‌کند: معمولا سازمان‌ها هزینه‌های زیادی را در راستای تبلیغات صرف می‌کنند که این موضوع درنهایت منجر به برند‌سازی و معرفی برند سازمان می‌شود و هر سازمانی براساس بودجه‌ای که دارد تبلیغاتی را انجام می‌دهد.

در راستای تبلیغات، برند‌سازی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی ما گلدان‌های گل را در روز قبل از میلاد حضرت محمد(ص) به‌تمامی فروشگاه‌های ارائه‌دهنده شیرآلات تهران هدیه دادیم. ما با توجه به شرایطی که داریم از این گلدان‌ها در راستای اقدامی مقابل آلودگی هوای تهران استفاده کردیم و با توجه به این موضوع که شعار سازمان ما حفاظت از محیط‌زیست است این اقدام را انجام دادیم. این‌گونه اقدامات در راستای تبلیغات دهان‌به‌دهان که یکی از مهم‌ترین نوع تبلیغ است بسیار می‌تواند مثمر ثمر واقع شود و مخاطبان ایرانی بانام سازمان آشنا می‌شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eF8cTNHk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه