هفتهای که گذشت روزهای شلوغ و پرکاری را برای فعالان صنعت مسکن و ساختمان رقم زد، چراکه «نشست فناوریهای تخصصی صنعت عمران و ساختمان» در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد و میزبان چندین هلدینگ قوی حوزه مسکن و همچنین چندین شرکت دانشبنیان فعال در حوزه ساختمان بود تا با ارائه محصولات دانشبنیان و برقراری ارتباط بین این صنعت، مسکن و ساختمان کشور را به سمت بهرهوری بالاتر و بهینهسازی هرچه بیشتر سوق دهد و از این طریق موجب بازسازی صنعت ساختمان به رنگ فناوری شوند.

فن بازار ملی ایران از سوی شرکتهای دانش بنیان و بنیاد مستضعفان بهعنوان متولی اصلی از سوی شرکتها و هلدینگهای حوزه ساختمان و مسکن دو ستون اصلی برای برگزاری این نشست بودند، نشستی که با هدف توسعه حوزه مسکن و استفاده هرچه بیشتر و بهتر از محصولات دانشبنیان برگزار شد و بنا را بر این گذاشت تا دست تولیدکننده و مصرفکننده محصول دانشبنیان را با حمایتهای خود، در دست هم نهد. پیش از این در همین صفحه صحبتهای مهندس اکبر قنبرپور، رئیس مرکز فن بازار ملی ایران و همچنین احمد صلواتی، مدیر توسعه و فناوری بنیاد مستضعفان را شنیدیم، در گزارش امروز سراغ مهرههای تولیدکننده و مصرفکننده حاضر در این نشست رفتهایم تا از میزان رضایت آنان از نحوه برگزاری این نشست و همچنین نتایج نشست فوق آگاه شویم.
***
محمدمهدی حقیقی:
جای خالی عاملان تصمیمساز در جریان نشست
قطعا حضور در چنین نشستی برای شرکتهای ساختمانی و همچنین شرکتهای دانش بنیان میتواند کارساز باشد و موجب تعاملات دوطرفهای برای هر دو گروه شود و در نهایت موجب توسعه صنعت ساختمان در کشورمان باشد، اما جای خالی دو گروه اصلی از تصمیمسازان این صنعت در نشست فوق به وضوح حس میشد.
قراردادهای این حوزه که به ما بهعنوان پیمانکار واگذار میشود اغلب سه عامل است و این عوامل شامل کارفرما، مشاوره و پیمانکار است که در این نشست جای مشاوران بهعنوان مرکز این عاملان خالی بود، این در حالی است که در پروسه تولید ساختمان، مشاوران بهعنوان مرکز اصلی این جریان امور مربوط به طراحی و انتخاب مصالح را به عهده دارند و ما بهعنوان پیمانکار موظفیم هر آنچه مشاور طراحی کرده است را تولید کنیم و مشاوران در این نشست حضور نداشتند.
گروه دومی هم که میتوانست در این نشست حضور تاثیرگذاری داشته باشد مسئولانی از سازمان مدیریت هستند که مسئولیت قرار دادن محصولات جدید و دانش بنیان را در لیست مصالح و محصولات مورد استفاده به عهده دارند. با حضور این دو گروه، مسیر قانونی برای تجاریسازی هرچه بیشتر محصولات دانش بنیان میسرتر میشد.
به علاوه در علوم صنعت ساختمان و آنچه امروزه در دنیا اتفاق میافتد فقط بحث مصالح در میان نیست و روشهای پیادهسازی به علاوه مدیریت در کنار مصالح و تکنولوژیهای روز دنیا موجب پیشرفتهای این صنعت در جوامع توسعهیافته شدهاند، موضوعاتی که در کشور ما هم باید بیش از پیش به آنها توجه شود.همچنین پایش و دنبال کردن نتایج حاصله از برگزاری نشست به صورت ماهانه باید در دستور کار اینگونه رویدادها قرار گیرد.
مدیر R&D شرکت پیمانکاری پایا سامان پارس
***
پیام رسولنژاد:
محصولات دانشبنیان نیاز به بازارسازی دارند
در کشور ما فاصله زیادی بین تولیدکننده و مصرفکننده محصولات دانشبنیان وجود دارد؛ فاصلهای که موجب شده توازن بازار عرضه و تقاضای این محصولات به هم بخورد و همین فاصله باعث میشود محصولات دانشبنیان که توسط شرکتهای این عرصه تولید میشوند هر روز رو به کاستی بگذارند، چرا که وقتی خریداری برای محصول وجود نداشته باشد خود به خود آن محصول از چرخه تولید حذف میشود. اما مجموعه فن بازار بهعنوان یک حامی دولتی میتواند بیشترین فرصتها را برای پر کردن این فاصله به وجود آورد.
شرکتهای دانشبنیان به تنهایی از پس بازاریابی و فروش محصولات در بازارهای مختلف برنمیآیند، چراکه اغلب مصرفکننده داخلی یا به ما و محصول ما اعتماد ندارد یا اصلا حاضر به مذاکره با شرکتهای دانشبنیان نیست و در این بین نیاز به یک حامی قوی مانند فن بازار ملی بهشدت حس میشد. این مجموعه میتواند با برگزاری اینچنین رویدادهایی موجب آشنایی شرکتهای دانشبنیان با مصرفکنندگان اصلی محصولات بر پایه علم و دانش باشد و در این بین همه این مجموعهها با هدف افزایش رشد اقتصادی کشور گام بردارند تا تکنولوژیها و محصولات روز دنیا در کشور ما هم تولید و استفاده شود.
نفس برگزاری چنین جلساتی اینقدر خوب و کاراست که مشکلات کوچکی هم در نحوه برگزاری وجود داشته باشد به راحتی قابل چشمپوشی است، اما اگر فضای برگزاری نمایشگاه بزرگتر بود و فرصتی وجود داشت که به شرکتهای دانش بنیان دقایقی وقت داده شود تا نکات مدنظرشان را اعلام کنند شاید نتیجه کار بهتر و خروجیهای بهتری از این نشست حاصل میشد.نمایشگاه انسجام لازم را برای معرفی محصولات نداشت و برخی شرکتهای دانش بنیان فرصت معرفی خودشان را در چنین رویدادی از دست دادند، در واقع اگر شرکتی نتوانسته باشد مذاکره «بیتو بی» برای معرفی محصول خود به دست آورد عملا فرصت نشان دادن خود و مجموعه را هم از دست داده است.
از طرفی نتیجه اینگونه نشستها علاوه بر تولیدکننده محصول، باید توسط فن بازار و مدیران بنیاد هم دنبال شود و پیگیریهای لازم برای انعقاد قرارداد و فروش محصولات از طرف این متولیان صورت بگیرد.میتوان گفت محصولات دانش بنیان در کشور ما بیش از اینکه نیاز به بازاریابی داشته باشند نیاز به بازارسازی دارند و این بازارسازی توسط مجموعه فن بازار امکانپذیر است.
مدیرعامل شركت دانشبنیان كاشانه سبز پردیس
***
هومن خسروجردی:
فرهنگ استفاده ازمحصولات دانشبنیان باید بالا برود
نشستی که هفته گذشته در حوزه ساختمان و مسکن برگزار شد یک نشست تخصصی و تاثیرگذار بود، مخاطب خاص و مصرفکننده اصلی در این فضا حضور داشتند و تخصص و تجربه این افراد کار شرکتهای دانش بنیان را برای معرفی محصولات خود راحتتر کرده بود. یکی از بهترین اتفاقاتی که در چنین نشستهای تخصصی میافتد فرهنگسازی برای استفاده از محصولات دانش بنیان است، متاسفانه مشاوران ما در حوزههای مسکن و ساختمان اغلب تجربهگرا هستند و استفاده از مصالح روز دنیا را کمی دیر میپذیرند، اما وجود چنین نشستهایی میتواند کمک شایانی به پذیرش این محصولات از سوی تصمیمسازان این صنعت باشد که البته حضور کمرنگی در نشست داشتند.
در حال حاضر تکنولوژیها و محصولات روز دنیا در دست بسیاری از شرکتهای دانش بنیان داخلی است؛ محصولات و تکنولوژیهایی که موجب کاهش هزینههای تولید مسکن، افزایش کیفیت و بهرهوری و همچنین افزایش سرعت در تولید مسکن میشوند، اما مسئله ما نه تولید، بلکه فروش و بازاریابی محصولات و فرهنگسازی استفاده از این محصولات در جامعه ایران است. یکی از بهترین کارهایی که مجموعههایی چون فن بازار و ارگانهای ذیربط دولتی میتوانند برای شرکتهای دانش بنیان انجام دهند کاهش زمان و هزینههایی است که توسط شرکتهای دانشبنیان برای تولید محصولات پرداخت میشود.

در حال حاضر پروسه تحقیقات، تولید و اخذ گواهینامهها و استانداردهای یک محصول ممکن است بیش از چند سال طول بکشد که این زمان میتواند با حمایتهای مادی و معنوی دولت بسیار کمتر و بهینهتر باشد. از طرفی شبکه قوی چون فنبازار میتواند موجب اعتماد هرچه بیشتر مصرفکننده به محصولات دانش بنیان و عرضه بیشتر این محصولات در بازار شود. حقیقت امر عدم اعتماد مردم و نبود فرهنگ لازم برای استفاده از محصولات و مصالح جدید و دانشبنیان است،
مسئلهای که در کشورهای دیگر به راحتی پذیرفته شده است و حتی فروش محصولات دانشبنیان به کشورهایی چون ترکیه و امارات را برای ما به خوبی هموار کرده است، بسیاری از واسطههای تجاری در حال رایزنی با شرکتهای دانش بنیان داخلی هستند تا محصولات آنها را به کشورهای خارجی صادر کنند، اما ترجیح ما استفاده از این محصولات در داخل کشور و کمک به صنعت مسکن داخلی است.
مدیر R&D شرکت دانش بنیان وندیداد
***
هدایت صمدی انصاری:
حتی اگر خروجی نداشته باشیم باز هم مشتاق به ادامه مسیر هستیم
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از فعالان صنعت ساختمان در کشور در جریان این نشست تلاش کرده است تا بیش از هرچیزی از شرکتهای دانشبنیان حمایت کرده و محصولات آنها را در این صنعت به کار گیرد. مهمترین بازخورد این گونه جلسات میتواند ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات دانش بنیان در بین فعالان این عرصه باشد، همین که این نشست توانسته است شرکتهای تولیدکننده ساختمان را مجاب به حضور در چنین فضایی بکند و بتواند محصولات دانشبنیان را به آنها معرفی کند برای بنیاد که یک واسطه بین این دو گروه به حساب میآید راضیکننده است.
اینگونه تعاملات باید بین فعالان این عرصه و شرکتهای دانش بنیان برقرار شود و ما هم بهعنوان یک رابط و نه مجموعهای که محصولی دارد وظیفه ایجاد همین ارتباط را به عهده داریم، شرکتهایی که بر پایه علم و دانش با حضور نخبگان دست به تولید محصولات جدید میزنند باید حمایت شوند حتی اگر اینگونه نشستها خروجی نداشته باشد، حداقل برای معرفی این شرکتها کافی است و ما راغب به ادامه برگزاری چنین نشستهایی هستیم.
در راستای آیین نامه حمایت و پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و همچنین پایبند بودن به مفاد اقتصاد مقاومتی در تلاشیم تا ریسک تولید محصولات دانشبنیان داخلی را بپذیریم حتی اگر محصول مشابه خارجی در بازارهای جهانی داشته باشد و برای ما در دسترس باشد اما اولویت ما تولید داخلی است و در این راستا حمایتهای لازم را هم از هلدینگهای ساختمانی و هم شرکتهای دانش بنیان به عمل میآوریم.
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، کارشناس بنیاد مستضعفان
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/