از کارآفرینان بهعنوان الگوی محرک اقتصادی و اجتماعی نام میبرند که از طریق تلاش متعهدانه خود، با پذیرفتن همه ریسکهای موجود به فرآیند خلق ارزش مادی و معنوی دست میزنند. آنها افرادی هستند که به دنبال رویاهایی میروند که از دید بسیاری دست نیافتنی و آنها را شدنی میکند. شاید همین ممکن کردن غیرممکنهاست که نظر بسیاری از هنرمندان را نسبت به موضوع کارآفرینی علاقهمند کرده و به ثبت هنرمندانه آن دست زدند.
رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب دو هنرمند شاخص و صاحب سبکی هستند که مدتی است همه کارهای هنری خود را معطوف به تولید مجموعهای مستند با عنوان «کارستان» درباره زندگی کارآفرینان ایرانی کردند. کارستان به اعتقاد این دو هنرمند پروژهای سینمایی- مستند با ابعاد ملی که با مشارکت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و حضور مستندسازان شاخص در قالب 17 فیلم مستقل از زندگی کارآفرینان موفق ایرانی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند، با جذب حمایتهای مردمی تهیه و تولید میشود. فیلمهایی که نهتنها برای مخاطب عام که برای برنامهریزان و مدیران اقتصادی هم میتواند درسهای خوبی از تلاش آدمهایی باشد که با سرمایههای اندک به حل مشکلاتی چون تولید شغل و پایینآوردن هزینههای آن کمک کردند.
رخشان بنیاعتماد که یکی از شاخصترین کارگردانان حوزه سینمای اجتماعی است، اهمیت ساخت این مجموعه را آشنایی مردم بهخصوص جوانان با زندگی کارآفرینان میداند و آن را مسئولیتی اجتماعی میداند که میتواند به پویایی جامعه کمک کند: «روشن نبودن چشماندازی برای آینده کاری در بین جوانان، نومیدی و میل به رفتن از کشور، به امید دستیابی به موقعیتهای بهتر، مسئله جدی جوانان ماست. به تصویر کشیدن دیدگاه و تفکر و تجربههای باارزش کارآفرینان میتواند منظری تازه از نگاه به زندگی و آینده و نقش افراد در توسعه ملی و پیشرفت کشور را ترسیم کند.»
بنیاعتماد که در کارنامه هنری خود بیشتر روی مشکلات و معضلات اجتماعی انگشت گذاشته و بدون هیچ فیلتری زشتیهای جامعه را به تصویر کشیده؛ حالا در مجموعه کارستان به دنبال نمایش راهحلی است که توسط کارآفرینان ارائه میشود. او از تاثیر و جایگاه سینما و بهویژه سینمای مستند در شناسایی سرمایههای اجتماعی از جمله کارآفرینان و معرفی آنان به مخاطب میگوید و تاکید میکند: «باور دارم زندگی تکتک کارآفرینان الگویی موثر در بهوجود آوردن امید در جامعه است.»
با آنکه آنها مجموعه کارستان را برای مخاطبان عام میسازند اما میدانند مخاطبان اصلی این مجموعه جوانانی هستند که تلاش میکنند از میان الگوهای موجود در جامعه راهی را برای آینده خود پیدا کنند. آدمهایی که قرار است زندگیشان در مقابل دوربین کارستان برود، الگوهای مناسبی برای این جوانان هستند.
کارستان براساس برنامهریزی انجام شده میان گروه اجرایی متشکل از رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب با بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان قرار است در دو فاز تهیه شود. فاز اول این مجموعه شامل پنج فیلم از زندگی پنج کارآفرین است که به گفته میرتهماسب: «از میان پنج فیلم فاز اول یک فیلم در مرحله تدوین است و یکی دیگر در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. سه فیلم هم در مراحل آخر پژوهش و فیلمنامه قرار دارند و ظرف چند ماه آینده به مرحله تولید میرسند. امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده بتوانیم سرمایه ساخت 12 فیلم دیگر را هم جذب کنیم تا بتوانیم آنها را هم به مرحله اجرایی برسانیم.»
میرتهماسب و بنیاعتماد قرار است فقط سرپرستی این پروژه را برعهده داشته باشند و مستندسازان شناخته شده فیلمها را بسازند. فیلمهایی که هرچند قرار است در قالب این پروژه باشد اما ادامه فیلمسازی هر کدام از آنها خواهد بود. هزینههای تولید پنج فیلم اول را براساس قرارداد بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان تامین کرده و آن طور که فیروزه صابر، مدیرعامل این بنیاد میگوید در مرحله بعدی نیز در بخش پژوهشی و ایجاد زمینه مناسب برای ساخت 12 فیلم نیز همراه گروه تولیدی کارستان خواهند بود.
صابر همراهی با این مجموعه را یکی از مهمترین برنامههای بنیاد دانست و افزود: «باوجود محیط پرچالش کسبو کار الگوهای موفق اعم از زن و مرد داریم که عموم جوانان ما از وجود آنها بیخبر هستند و ساخت چنین مجموعههایی بهخصوص برای جوانان خلاق میتواند مفید باشد. همچنین این مستندها الگوهای مفید کارآفرینی و تجربه منحصر به فرد زندگی کارآفرینان برتر را میتواند با جوانان و مخاطبان به اشتراک بگذارد.»