یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
برنامه‌ریزی مدرن برای کسب‌و‌کاری سنتی

تهیه طرح کسب‌وکار برای کارگاه پرده‌دوزی

8 سال پیش ( 1395/1/15 )
پدیدآورنده : امیر کاکایی  

امروزه کسب‌و‌کاری می‌تواند موفق باشد که برنامه‌ریزی‌های مناسبی را اتخاذ کرده و طبق برنامه‌هایش، فعالیت‌های خود را پیش ببرد اما اتخاذ برنامه‌ریزی‌های مناسب نیازمند تهیه طرح کسب‌وکار است و هر کسب‌وکاری در راستای پیشبرد اهداف خود باید طرح کسب‌وکار مناسبی را تدوین کند. یکی از این کسب‌وکارها، کارگاه پرده‌دوزی است و این حوزه نیز براساس نوع فعالیتش نیازمند طرح کسب‌وکار است.به‌صورت کلی طرح کسب‌وکار یک پرده‌دوزی دارای قالب و قسمت‌های خاصی است که برای تهیه آن باید از چارچوب ساختاریافته‌ای استفاده شود.

خلاصه مدیریتی

در قسمت اول طرح کسب‌وکار برای یک پرده‌دوزی باید خلاصه مدیریتی از این کسب‌و‌کار ارائه کرد و چارچوب مناسبی را برای این سازمان در نظر گرفت. یکی دیگر از مواردی که در این قسمت باید مدنظر قرار گیرد این موضوع است که خلاصه‌ای از سرمایه‌ موردنیاز در یک کارگاه پرده‌دوزی باید برآورد شود و سپس اگر کمبود‌هایی در راستای جذب سرمایه وجود دارد، بیان و در راستای رفع آن پیشنهاد‌هایی ارائه شود. در قسمت خلاصه طرح، کسب‌وکار می‌توان توضیحاتی را در مورد مدل‌های جدید پرده، طرح دوخت، رنگ‌بندی پارچه‌ها، کیفیت پارچه‌ها و... بیان کرد.

در این میان می‌توان براساس منطقه‌ای که کارگاه پرده‌دوزی در آن واقع‌شده و گروه هدفی که برای خود در نظر گرفته‌شده، به شناختی از مشتریان دست پیداکرده و براساس سلیقه مشتریان نمونه‌ای از مدل پرده‌ها آورده شود؛ البته براساس نوع گروه هدف، خلاصه‌ای از قیمت محصولات نیز می‌تواند در این بخش گفته شود.

نوع صنعت، سازمان و محصولات

در این بخش باید خلاصه‌ای از صنعت پرده‌دوزی و شرایطی که در آن وجود دارد آورده شود؛ این شرایط می‌تواند شامل تحلیل از بازار پرده‌دوزی در منطقه‌ای که کارگاه پرده‌دوزی در آن واقع‌شده، باشد و با توجه به اینکه در حال حاضر توجه به دکوراسیون منازل موردتوجه مخاطبان ایرانی قرارگرفته و در خانواده‌های ایرانی این موضوع بسیار حائز اهمیت است، می‌تواند تحلیلی از نحوه خرید مخاطبان و توجه آنها به دکوراسیون خانه‌ها در این بخش از طرح کسب‌وکار آورده شود.

در این بخش از طرح کسب‌و‌کار می‌توان مزیت‌های رقابتی را برای محصولات یک کارگاه پرده‌دوزی در نظر گرفت و این موضوع بسیار حائز اهمیت است که محصولاتی می‌تواند مزیت رقابتی را برای یک پرده‌دوزی به همراه داشته باشد که در ابتدا مزیت رقابتی پایدار باشد و سپس دست‌یابی و الگوبرداری از آن برای سایر پرده‌دوزی‌ها امکان‌پذیر نباشد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که با توجه به گروه هدف یک کارگاه پرده‌دوزی، محصولات خلاقانه‌ای را به بازار عرضه کرد و اگر مطابق با خواست و نیاز مخاطبان باشد، قیمت پایینی را برای این محصولات خلاقانه در نظر گرفت.

یکی دیگر از نکاتی که در این بخش از طرح کسب‌‌وکار باید موردتوجه قرار گیرد، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌های سازمان است و یک کارگاه پرده‌دوزی باید تحلیلی از این بخش داشته باشد؛ به‌عنوان نمونه نقاط قوت یک کارگاه پرده‌دوزی می‌تواند شامل به‌روز بودن محصولات، استفاده از تجربه‌ و مهارت، رنگ‌بندی مناسب، قیمت‌گذاری مناسب محصولات، خدمات پس از فروش و... باشد و فرصت‌های پیش روی یک کارگاه پرده‌دوزی شامل هم‌راستا بودن سلیقه‌های مخاطبان گروه هدف با محصولات یک کارگاه پرده‌دوزی، در دسترس بودن و متنوع بودن بازار و... باشد.

برنامه بازاریابی

به‌جرات می‌توان گفت که اتخاذ برنامه‌های مناسب بازاریابی یک کارگاه پرده‌دوزی مهم‌ترین بخش طرح یک کسب‌وکار است که در آن باید برنامه‌ریزی‌های استراتژیک بازاریابی اتخاذ شود و سازمان براساس این برنامه‌های فعالیت‌های خود را پیش ببرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موضوع شناخت درست مشتریان است که باید در این بخش از طرح کسب‌وکار تحلیلی از مشتریان کارگاه پرده‌دوزی آورده شود.

در این میان مسئله مهم دیگر که وجود دارد این است که برای یک کارگاه پرده‌دوزی باید مشخص شود که مشتریانش از لحاظ دموگرافیک چه شرایطی را دارند و تصمیم نهایی و تاثیرگذار در خرید یک پرده برای منزل را چه فردی در خانواده می‌گیرد؛ با توجه به این موضوع که معمولا خانم‌های خانه در خرید پرده منازل بسیار تاثیرگذار هستند، یک کارگاه پرده‌دوزی می‌تواند محصولات خود را براساس سلیقه این گروه مخاطبان تولید کند؛ البته شناخت سلیقه این گروه از مخاطبان نیازمند تحقیقات بازار است و باید مشخص شود منطقه‌ای که کارگاه پرده‌دوزی در آن واقع‌شده، از نظر جغرافیایی چه شرایطی دارد و چگونه مخاطبانی در این منطقه زندگی می‌کنند، البته اگر یک کارگاه پرده‌دوزی قصد دارد محصولات خود را به مناطق دیگر ارسال کند، این موضوع نیز باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

براساس تحقیقات بازاری که انجام‌شده و شناخت گروه هدف، باید استراتژی‌های قیمت‌گذاری مناسبی اتخاذ شود؛ به‌عنوان نمونه اگر یک کارگاه پرده‌دوزی در ابتدای فعالیت خود است و قصد نفوذ در بازار را دارد، باید استراتژی قیمت‌گذاری نفوذی را اتخاذ کند و با قیمت پایین بتواند محصولات خود را در بازار جایگاه‌سازی کند. از طرفی در برنامه بازاریابی باید برنامه‌ریزی در مورد تبلیغات نیز اتخاذ و روش‌های تخفیف به مشتری مشخص شود؛ این موضوع باعث می‌شود با یک استراتژی مناسب تبلیغات و فعالیت‌های ترویجی یک کارگاه پرده‌دوزی شکل بگیرد، البته تخصیص بودجه تبلیغاتی نیز باید مشخص و با توجه به پتانسیل‌های مالی از رسانه‌های تبلیغاتی مختلف استفاده شود.

در بخش دیگری از برنامه بازاریابی طرح کسب‌و‌کار باید توضیحاتی در مورد نحوه توزیع محصولات ارائه شود؛ به‌عنوان نمونه ممکن است کارگاه پرده‌دوزی مشتریان خود را فروشگاه‌های پرده قرار دهد و در این صورت باید سازوکار مناسبی را برای توزیع و ویزیت فروشگاه‌ها در نظر بگیرد یا اگر مصرف‌کنندگان نهایی مشتریان این کارگاه پرده‌دوزی هستند، باید سازوکاری را مانند ارسال رایگان محصولات به در منزل مخاطبان مدنظر قرار داد.

برنامه طرح و توسعه

در این بخش از طرح کسب‌وکار باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در راستای توسعه محصولات یک کارگاه پرده‌دوزی اتخاذ کرد که  این توسعه محصول ارتباطات تنگاتنگی باکیفیت آن دارد. برای توسعه محصولات با تکیه‌بر شناخت گروه هدف، می‌توان از مدل‌های جدید پرده در دنیا الگوبرداری کرد و در این راستا پیشنهاد می‌شود که Bench mark مناسبی انجام شود.

چارچوب قانونی و عوامل محیطی

در این قسمت از طرح کسب‌وکار باید چارچوب‌های قانونی برای ایجاد یک کارگاه پرده‌دوزی توضیح داده شده و پروانه‌های فعالیت آن مشخص شود. از طرفی باید شناخت و تحلیل مناسبی از محیط اطراف سازمان انجام و شرایط و سهم بازار رقبا در این بخش از طرح کسب‌وکار به‌صورت تقریبی مشخص شود.یکی دیگر از مواردی که در این بخش از طرح کسب‌وکار باید گفته شود، برآوردهای نیروی انسانی موردنیاز یک کارگاه پرده‌دوزی است؛ به‌عنوان نمونه برای یک کارگاه کوچک پرده‌دوزی باید نیروی کاری مانند یک مدیر، یک نگهبان، یک مدیر بخش فروش و بازاریابی، سه نفر پرده‌دوز، پنج ویزیتور و... را در نظر گرفت؛ البته در صورت توسعه این کسب‌وکار باید به بخش‌های مختلف این سازمان کارمندانی اضافه شود و در شرایط مطلوب باید مدیر بخش فروش و بازاریابی هریک جداگانه مسئولیت‌هایی را داشته باشند.

در پایان این بخش باید حقوق دریافتی هر یک از کارمندان سازمان مشخص شود و طرح‌های تشویقی نیز برای این کارمندان در نظر گرفته شود که در صورت افزایش بهره‌وری هر یک از کارمندان، آنها با افزایش حقوق، مرخصی و... مواجه شوند.

ساختار سازمانی

در این بخش نیز باید ساختار و وظایف هر یک از کارمندان سازمان مشخص شود و پیشنهاد می‌شود چارت سازمانی در این بخش از طرح کسب‌وکار لحاظ و سپس مالکیت یک کارگاه پرده‌دوزی مشخص و در صورت وجود سهامداران، تعیین شود چه درصدی از سود ماهانه برای هریک از سهامداران در نظر گرفته می‌شود. در این میان نقش سهامداران در مدیریت کلان سازمان و حیطه وظایف و اختیارات آنها نیز باید مشخص شود.

برنامه مالی

در این بخش از طرح کسب‌وکار باید هزینه‌ها، درآمدها و سودهای کوتاه‌مدت (ماهانه)، میان‌مدت (فصلی) و بلندمدت (سالانه) یک کارگاه پرده‌دوزی مشخص شود و پیشنهاد می‌شود این موضوع به‌صورت جدولی از هزینه‌ها، درآمدها و سودها طراحی شود که در یک نگاه صورت‌حساب سود و زیان سازمان معلوم شود.یکی دیگر از اقدامات در این بخش می‌تواند تهیه پیش‌بینی ترازنامه سالانه باشد که به‌صورت سالانه دارایی و بدهی سازمان مشخص شود؛ البته برای این موضوع نیاز است که کارمندی به مقوله حسابداری آشنا باشد و پیشنهاد می‌شود در صورت توسعه کسب‌وکار یک کارگاه پرده‌دوزی، حسابداری نیز در سازمان استخدام شود.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hFc9us6p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه