پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها در اکثر فروشگاه‌های سطح شهر تهران استند عروسک‌های مستر دماغ یا همان عروسک‌های حامی محک دیده می‌شود. صاحبان فروشگاه‌های مختلف به‌جای قرار دادن صندوق صدقه در فروشگاه خود، این استند‌ها را در فروشگاه خود قرار می‌دهند و مخاطبان نیز به‌جای صدقه دادن، عروسک‌های مستر دماغ را خریداری می‌کنند که خود این موضوع حس خوبی را برای دو طرف به همراه دارد. مدتی است که شرکت پالیز طی قرار‌دادی با سازمان مردم‌نهاد محک، عروسک‌های مستر دماغ را در راستای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان وارد بازار کرده است؛ این عروسک‌ها را مخاطبان ایرانی می‌توانند به قیمت‌های مختلفی خریداری کنند. مسئله اینجاست که چه اقداماتی باعث شده استند‌ عروسک‌های مستر دماغ به‌راحتی در فروشگاه‌های مختلف پذیرفته ‌شود و این شرکت در راستای فروش بیشتر عروسک‌های خود چه استراتژی بازاریابی را اتخاذ کرده است.

در راستای پاسخ به این سوال دکتر احمدرضا باغبان، مشاور فروش و بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: استراتژی که شرکت پالیز در راستای محصول مستر دماغ اتخاذ کرده است، marketing cause  یا بازاریابی علتی است که این نوع بازاریابی در کشورهای توسعه‌یافته دو نمونه موفق دارد و آن‌هم شرکت‌های دل با لب‌تاپ قرمزش است که در راستای کمک به بیماران ایدزی به بازار عرضه‌شده است و نمونه موفق دیگر در این زمینه برند pink nike است که در راستای حمایت از بیمارانی که مبتلابه سرطان سینه هستند، محصولاتی را به بازار عرضه می‌کند.

اهداف خیرخواهانه

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر سازمان‌های معتبر دنیا به مقوله مسئولیت اجتماعی توجه ویژه‌ای دارند و مستر دماغ هم همین استراتژی را دنبال می‌کند و توجه ویژه‌ای به مقوله مسئولیت اجتماعی دارد. همین موضوع در فروش این محصول تاثیرات بسزایی گذاشته است و فروشگاه‌های مختلف به‌واسطه این موضوع این محصول را وارد فروشگاه خود می‌کنند و هم فروشگاه‌ها و هم خریداران مستر دماغ بیشتر به دنبال ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود هستند. معمولا فروشگاه‌ها در راستای اهداف خیرخواهانه این محصول را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و همین موضوع باعث شده که این محصولات حتی در طباخی‌ها هم به فروش رسد. به‌صورت کلی افراد جامعه در تلاش هستند نقش خود را در جامعه به‌نوعی ایفا کنند و همین موضوع باعث شده از این محصولات استقبال مناسبی صورت پذیرد.

گروه هدفی عام

باغبان اظهار می‌کند: در این نوع شرکت‌های چون بخش تجاری با بخش خیریه‌ای متصل می‌شوند به‌احتمال‌زیاد این بازاریابی این محصولات از مسیر محک صورت می‌پذیرد و ویزیتورهای مستر دماغ در تلاش هستند که فروشگاه‌های مختلف را متقاعد کنند که سود حاصل از این محصول به‌صورت مستقیم وارد مجموعه محک می‌شود. پارتنر مستر دماغ که محک است در بازاریابی این محصولات بسیار تاثیرگذار است می‌توان اظهار داشت که مستر دماغ گروه هدف عامی را هدف قرارگرفته است و هرکسی که بتواند هزینه اندکی را در راستای مسئولیت اجتماعی خود پرداخت کند، گروه هدف مستر دماغ محسوب می‌شود.

توجه مخاطبان به مسئولیت اجتماعی

این مشاور بازاریابی و فروش درباره توزیع محصول مستر دماغ خاطرنشان می‌کند: محصولات مستر دماغ را مشتریان در حال حاضر می‌توانند از طریق سایت دیجی‌کالا تهیه کنند و به‌صورت کلی از کانال‌های توزیع مختلف این محصولات به مشتریان ارائه می‌شود که ممکن است این موضوع به‌وسیله محک صورت پذیرد. از طرفی مستر دماغ در مکان‌هایی که امکان دیده شدن محصول بیشتر است، حضور پیدا می‌کند.

او می‌افزاید: آب‌معدنی دماوند همان‌طور که روی بسته‌بندی‌های خود قید کرده بود، در چند سال گذشته بخشی از درآمد خود را جهت ساخت مدرسه به یونیسف اهدا می‌کرد و همین موضوع روی فروش محصولاتش تاثیرات بسزایی را گذاشته بود. از طرفی امروزه مخاطبان هنگام خرید علاوه بر توجه به اینکه محصول، ساخت کدام کشور است به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نیز هنگام خرید توجه می‌کنند و در برخی موارد اولویت خرید مخاطبان براساس نقش شرکت‌ها جابه‌جا می‌شود؛ مستر دماغ هم در راستای فروش خود از مقوله مسئولیت اجتماعی استفاده خوبی را انجام داده است و مخاطب هنگامی‌که وارد فروشگاهی می‌شود و قصد خرید عروسکی را دارد، هنگامی‌که ببیند دو عروسک یک قیمت دارد و حتی بخشی از مبلغ یکی از عروسک‌ها در راستای مسائل خیریه صرف می‌شود، ترجیح می‌دهد این عروسک مستر دماغ را خریداری کند و به‌صورت کلی این روش بازاریابی و فروش روشی نوین و خوبی محسوب می‌شود.

باغبان بیان می‌کند: اگر در آینده از مسئولیت اجتماعی مستر دماغ کاسته شود و بخش تجاری این محصول بیشتر شود، قطعا برای این برند ریسک‌هایی را به همراه خواهد داشت و ممکن است به برند حتی لطمه‌ای وارد کند و مستر دماغ باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد اما اگر با همین کیفیتی که در حال حاضر کار می‌کنند، فعالیت‌های خود را ادامه دهد به نظر می‌رسد، فروش مستمری داشته باشند؛ چون برای فروشگاه‌ها و مشتریان این موضوع بسیار حائز اهمیت است که این فعالیت‌های مستر دماغ در حمایت از محک باشد و به همین دلیل هم است که در حال حاضر این محصول در بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر دیده می‌شود.

محمدمهدی تشرفی، کارشناس ارشد بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: سیستم‌ فروشی برای مستر دماغ نمی‌توان متصور شد؛ چون شرکت پالیز قبول کرده است که این محصول را به‌صورت رایگان برای محک تولید کند و عروسک‌های مستر دماغ در حال حاضر به عروسک‌های محک در بین مخاطبان ایرانی معروف شده است. مخاطبان ایرانی مستر دماغ را در راستای اقدامات خیرخواهانه خریداری می‌کنند و از آن‌طرف فروشگاه‌های مختلف نیز در راستای اقدامی خیرخواهانه استندهای مستر دماغ را در فروشگاه‌های خود قرار می‌دهند و کلیت سودی که از این راه کسب می‌شود به سازمان مردم‌نهاد محک داده می‌شود.

خریدی خیرخواهانه

او ادامه می‌دهد: عروسک‌های مستر دماغ با قیمت آزاد در اختیار مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرد و هر فردی که بابت این عروسک می‌تواند مبلغی را در راستای کمک به بیماران سرطانی به سازمان مردم‌نهاد محک پرداخت کند؛ به‌عنوان نمونه از قیمت پایه 10‌هزار تومان قیمت این عروسک‌ها شروع می‌شود و مخاطبان ایرانی می‌توانند عروسک‌ها را حتی به قیمت بالاتری خریداری کنند. سازمان مردم‌نهاد محک با این اقدام نوع کمک‌های مردمی را به شکل دیگری جمع‌آوری می‌کنند و با این اقدام در تلاش است که نوع کمک‌های مردمی را از صدقه گرفتن به اشکال مختلف تغییر دهد و مخاطبانی که می‌خواهند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کنند با خریداری عروسک‌های مستر دماغ آنها را حمایت مالی می‌کند و مبلغی را بابت محصول می‌دهند؛ اگرچه این عروسک ارزش ریالی برای مخاطبان ندارد اما مخاطبان آن را به‌عنوان یک یادگاری از محک نگه می‌دارند.

این کارشناس ارشد بازاریابی اظهار می‌کند: سازمان مردم‌نهاد محک سابقه خوبی را در چند سال گذشته برای خود ایجاد کرده و از طرفی حساب‌های مالی محک و خدماتی که به بیماران مبتلابه سرطان می‌دهد، مشخص است و همین موضوع اعتمادی را در ذهن مخاطبان ایرانی به وجود آورده است که این مجموعه کمک‌هایی را به بیماران سرطانی می‌کند؛ همین اعتمادی که ایجاد شده باعث شده مخاطبان عروسکی را که شاید 5‌هزار تومان ارزش ریالی ندارد، به قیمت بالایی خریداری کنند و خریداری این عروسک‌ها نوعی کمک به هم نوعان خود تلقی می‌شود؛ چون مخاطبان به‌جای اینکه از طریق صندوق صدقه‌ها استفاده کنند و مبلغی را به نیازمندان کمک کنند با خریدن این عروسک حس خوبی را در خود ایجاد می‌کنند.

استقبال فروشگاه‌های ایرانی

تشرفی می‌افزاید: صاحبان فروشگاه‌های مختلف به‌جای اینکه صندوق صدقاتی را در فروشگاه‌های خود قرار دهند و مردم در آن پول خردی را وارد کنند، ترجیح می‌دهند استندهای مستر دماغ را به‌جای این صندوق‌های صدقه در فروشگاه خود قرار دهند و مبلغی را که از این راه درمی‌آورند، به سازمان مردم‌نهاد محک واریز کنند. از طرفی این موضوع حس دوطرفه‌ای را هم برای مخاطبان ایرانی و هم برای فروشگاه‌ها ایجاد می‌کند؛ به نظر می‌رسد این استراتژی، استراتژی تغییر فضای کمک به همنوعان است.

او خاطرنشان می‌کند: مستر دماغ توانسته است، ارتباط عاطفی را بین خریداران و نیازمندان جامعه برقرار کند. خریداران این محصول را به دلیل این موضوع که به آن نیاز دارند، خریداری نمی‌کنند در واقع در بازاریابی اجتماعی برخی از رویداد‌هایی را سازمان‌ها برگزار می‌کنند که به قشر خاصی مانند کودکان کار و... کمک کنند. این کارشناس ارشد بازاریابی اظهار می‌کند: در بازاریابی معمولا نیاز بازار را شناسایی و براساس آن نیاز محصولی به مشتریان ارائه می‌شود اما بازاریابی سازمان مردم‌نهاد محک به‌صورت مشارکتی اجتماعی است.

از طرفی معمولا اگر فردی بخواهد به نیازمندان کمک کند، رنگ و نوع صندوق صدقه برای آن فرد از اهمیت بالایی برخوردار نیست و عروسک‌های مستر دماغ هم ازنظر شکل و ظاهر برای مخاطبان اهمیت زیادی ندارند و به همین دلیل مخاطبان ایرانی به‌راحتی آن را خریداری می‌کنند. در این میان فروشگاه‌ها به دلیل اینکه به محک اطمینان دارند، به‌راحتی اجازه می‌دهند استند‌های مستر دماغ در فروشگاه‌های آنها قرار گیرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6YKw9S1d
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
MEHDIIII :
8 سال پیش
بهتر نبود موسسه ی محک بجای استفاده از عروسک مستر دماغ که درواقع همون عروسک Ziggy آمریکایی است خودشون عروسکی رو طراحی می کردند ؟؟
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه