دستـورالـعـمـل ضوابط خودروهای سواری قرار بود مشکلات واردات را مرتفع کند در حالیکه سه ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل واردکنندگان از شکلگیری شـرکـتهای واسـطـهای میگویند که حق گارانتی را چند میلیون تومان بیش از آنکه در دستورالعمل آمده، دریافت میکنند اما در زمان سریعتری میتوانند مجوز واردات را اخذ کنند. دسـتـورالـعـمل ضوابط خــودروهــای ســواری، شهریورماه سال جاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد تا شرایط واردات را به نفع مشتری ساماندهی کند، اما حالا برخی از واردکنندگان از نقصی در این دستورالعمل سخن میگویند که زیان برای مشتری است.
برخی از واردکنندگان در تماس با «فرصت امروز» میگویند: «قرار بود با ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو، واسطهگری و انحصار در واردات از بین برود اما در حال حاضر شرکتهای واسطهای شکل گرفتهاند که دارای کارت بازرگانی دیگر هستند و میتوانند مجوز واردات را راحتتر از اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر وارد کنند اما این شرکتها مثلا به جای دریافت حق گارانتی یک خودرو که 2 میلیون و 500 هزار تومان است، 6میلیون تومان دریافت میکنند. این هزینه اضافی به قیمت تمام شده خودرو اضافه میشود که در نهایت به زیان مشتری است.»
این واردکنندگان اظهار میکنند که شرکتهای واسطهای میتوانند در زمان کمتر و راحتتر اقدام به اخذ مجوز واردات کنند و این امکان از طریق دور زدن دستورالعمل واردات خودرو صورت میگیرد. انجمن واردکنندگان خودرو بهعنوان مجری دستورالعمل، در نوک پیکان چنین اتهامی قرار دارد.
فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره این ادعا به «فرصتامروز» میگوید: «ما با چنین تخلفی روبهرو نشدهایم و اگر کسی اطلاعات و اسنادی درباره این تخلف دارند حتما به انجمن ارائه کنند و ما طبق ضوابط با آنها برخورد خواهیم کرد. طبق دستورالعمل، واردات از طریق نمایندگان رسمی که به تایید اصناف رسیدهاند انجام میشود و اشخاص حقیقی و حقوقی که نماینده رسمی نیستند میتوانند درخواست واردات خود را به انجمن ارائه کنند. در صورت کامل بودن مدارک آنها، خود انجمن درخواستها را به نمایندگان رسمی ابلاغ میکند و نمایندگی با این افراد توافقنامه امضا میکند. سپس این توافق مجددا در انجمن تایید میشود و بعد از آن واردات انجام میگیرد.»
او میافزاید: «اینکه این فرآیند توسط شرکتهای واسطهای صورت گیرد امکانپذیر نیست زیرا تنها نمایندگان رسمی هستند که میتوانند گارانتی را صادر کنند.» احتشام زاد در پاسخ به اینکه شرکتهای واسطهای در همان مرحله ابتدایی درخواست مجوز شکل گرفتهاند و گویا درخواست این شرکتها راحتتر رسیدگی میشود، توضیح میدهد: «تنها راه واردات انجمن واردکنندگان است و برای ثبت سفارش حتما باید تاییدیه انجمن وجود داشته باشد. اگر در این فرآیند بیش از زمان مشخص شده پاسخی از سوی نمایندگی به درخواستدهنده ارائه نشود یا مبلغی بیش از 3 درصد مشخص شده در دستورالعمل از درخواستکنندگان طلب شود، این افراد میتوانند موضوع را به انجمن اعلام کنند و حتی اگر انجمن نتواند به این موضوع رسیدگی کند، قطعا به سازمان حـمـایـت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منعکس خواهد شد.»
به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اگر افراد سندی در زمینه بروز هرگونه تخلفی دارند، این انجمن رسیدگی خواهد کرد. در هر صورت انجمن واردکنندگان خودرو وجود چنین تخلفی را رد میکند. در سوی دیگر این ماجرا، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بهعنوان ناظر اجرای دستورالعمل واردات خودرو قرار دارد که پیگیریهای روزنامه فرصت امروز برای دریافت پاسخ از این سازمان ادامه دارد اما تا لحظه انتشار این گزارش هنوز هیچ واکنشی از سوی سازمان مذکور صورت نگرفته است.