ایربگ یک سیستم ایمنی در صنعت خودروسازی است که مانند کمربندی ایمنی برای حفظ سرنشینان از خطرات احتمالی به کار میرود. کیسههایی که مملو از هوا بوده و در قسمتهایی از اتومبیل مانند فرمان، داشبورد، درها، سقف یا صندلی ماشین قرار گرفته و با توجه به حسگرهای به کار گذاشته در مناطق مذکور که به سسنسور تصادف معروف هستند، وارد عمل شده و سریعا باز میشوند. امروزه با توجه به حساسیتی که نسبت به مسائل ایمنی و سلامت افراد وجود دارد، حضور این کیسههای هوا در اقتصاد جهانی بسیار چشمگیر بوده و بازار رو به رشدی را رقم زدهاند.

تاریخچه ساخت ایربگ
جالب است بدانید نخستین کیسه هوای اتومبیل در دهه 50 میلادی توسط والتر لیندرر آلمانی اختراع شد (در اوایل سال 1951) که روی یک سیستم هوای فشرده استوار بود و حسگر آن با تماس سپر یا راننده فعال میشد. در سال 1953 نیز جان هدریک آمریکایی توانست با تولید ایربگهای جدیدتر و مقاومتر، حق ثبت اختراع آن را در ایالات متحده آمریکا به دست بیاورد. نخستین کاربرد ایربگ نیز در خودروی شرکتهای زیر بود: در سال 1971 شرکت فورد در سیستم ایمنی خود از ایربگ استفاده کرد، جنرال موتورز در سال 1973 کیسه هوا را در مدل شورولت خود آزمایش کرد که البته تنها برای دولتمردان اختصاص داده شده بود و سرانجام نخستین ایربگ در سال 1973 برای فروش عمومی در اتومبیلی به نام الدوزموبایل تورنادو به کار رفت.
پس از آن کاربرد ایربگ در اتومبیلهایی مانند بیوک و کلادیاک نیز عمومی شد و در نتیجه به کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات رانندگی انجامید. در دهه90 میلادی استفاده از ایربگ در بسیاری از اتومبیلها پذیرفته شد و کمکم شرکتهای معتبری در زمینه تولید این محصول مشغول به کار شدند.
انواع ایربگ
جالب است بدانید دو نوع اصلی میتوان برای این محصول در نظر گرفت، ایربگهای قدامی (جلویی) و ایربگهای جانبی. ایربگهای قدامی برای سرنشینان جلوی اتومبیل، خصوصا راننده در نظر گرفته شدهاند که به محض وارد شدن ضربه و با توجه به فاکتورهایی مانند اندازه سرنشین، موقعیت صندلی، استفاده از کمربند ایمنی و شدت تصادف فعال میشوند؛ ایربگهای جانبی نیز بیشتر برای محافظت از سر و قفسه سینه طراحی شدهاند و به سه دسته اصلی ایربگ مخصوص سر، مخصوص قفسه سینه و ایربگ ترکیبی حفاظت از سر و قفسه سینه قابل تقسیم هستند.
بازار جهانی ایربگ
طبــق پیشبیــنی سایت اقتـــصادی marketsandmarkets بازار جهانی ایربگ تا سال 2019 به ارزش 23.6 میلیارد دلار میرسد. همچنین بازار کمربند ایمنی نیز در همین دوره ارزشی برابر با 90 میلیارد دلار پیدا میکند. مناطق آسیایی خصوصا کشورهای در حال توسعه از جمله بازارهای رو به رشد کیسههای هوای اتومبیل به شمار میروند. عواملی مانند تصویب قوانین و مقررات ایمنی توسط دولتها و سازمانهای اجرایی، افزایش خریدوفروش خودرو و توجه به تاسیسات ایمنی در اتومبیلها از جمله عواملی هستند که باعث بالا رفتن تقاضا برای تجهیزات ایمنی خودروسازی از جمله کیسه هوا شدهاند.
شرکتها و کمپانیهای تولیدکننده کیسه هوا مانند شرکتهای دنسو، تاکا و تویوتا در ژاپن از جمله تولیدکنندگان برجسته تجهیزات ایمنی خودرو در آسیا به شمار میروند. علاوه بر این کمپانیهای آسیایی، شرکتهای اروپایی مانند اتولویو در سوئد، رابرت بوش در آلمان و تی آر دبلیو در آمریکا نیز از جمله تولیدکنندگان اصلی ایربگ به شمار میروند که بازارهای آسیایی را در دست دارند.
بازار کیسههای هوای اتومبیل در اروپا نیز با نرخ رشدی پایدار در حال حرکت بوده و با توجه به اهمیتی که به ایمنی و سلامت داده میشود، بیشتر تولیدکنندگان خودرو ملزم به رعایت قواعد سیستمهای ایمنی در تولیدات خود هستند. در حال حاضر اروپا بازار اصلی سیستمهای ایمنی فعال محسوب میشود و شرکتهای معتبری مانند بوش وای جی در آلمان، اتولیو در سوئد و دلفی اتومیتیو در ایالات متحده آمریکا از جمله گردانندگان اصلی این نوع از محصول در بازارهای اروپایی هستند.
کشورهای آمریکایی مانند مکزیک، برزیل، کانادا و. . . نیز با نرخ رشد سالم و رو به رشدی در بازار تجهیزات ایمنی اتومبیل مواجه هستند و شرکتهای تامینکننده اصلی این مناطق نیز تی آر دبلیو در آمریکا، تاکا در ژاپن و بوش آلمان هستند که حضوری عمده در بازار ایربگ مناطق آمریکایی دارند.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/