پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 16 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت درسا توسط آقایان امیرکاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی تاسیس شده و ماموریت این شرکت تبدیل چرم طبیعی و باکیفیت به محصولی لوکس است. چشم انداز درسا در آینده تبدیل شدن به رقیبی خوب برای برندهای اروپایی است.

این شرکت با ان که دورانی بحرانی را پشت سر گذاشته است، با تقویت بخش های مختلف خود سعی داردتا به فضایی تازه پا بگذارد. در ادامه گفت وگوی ما با امیر کاظم نورمحمدی یکی از مدیران موفق در صنعت چرم و رئیس هیات مدیره چرم درسا را بخوانید.

شکست و پیروزی مکمل هم  هستند

نورمحمدی، بنیان گذار و موسس درسا با اشاره به سرگذشت تمام برندهای دنیا گفت: تقریبا 80درصد آنها از صفر شروع کردند و با تلاش خودشان به جایگاهی که می خواستند، رسیدند. آنها بارها وبارها شکست خوردند وبارها پیروز شدند، این شکست وپیروزی مکمل هم هستند، اگر شکستی نباشد پیروزی نیست و اگر پیروزی نباشد برعکس. همان طور که در دنیای امروز می گویند اگر زشتی نباشد زیبایی نیست واگر بدی نباشد خوبی نیست.

اینها همه مکمل یکدیگرند، اگر در کنار هم نباشند به تنهایی معنی پیدا نمی کنند و جزئی از زندگی ما انسان هاست. امروز می گویم که آدم موفقی هستیم ولی امکان دارد در مسیر موفقیت دوباره با چالشی روبه رو شویم که باید با چالش ها مبارزه کرد. اگر زندگی نامه افراد و سازمان های موفق را بخوانیم می بینیم که آنها همیشه دچار این چالش ها هستند و دوباره از جایی شروع می کنند.

فقر دانش و نوآوری در حوزه چرم

وی درباره تاسیس درسا افزود:  درسا از سال 71 از یک کارگاه 30متری شروع به کار کرد. در زمان شروع کارخود با کارهای کوچک شروع کردیم وهدف مان فقط انجام دادن کاری بود. در ادامه راه دیدیم که در این حوزه فقر دانش و نوع آوری بسیار زیاد است. با این دید که اگر در هر صنعتی نوآوری نباشد، آن صنعت از بین می رود، کالاهای دیگر هم تولید کردیم. هدفی برای برند سازی درابتدای کار خود نداشتیم، چراکه در جامعه ما کسی اعتقاد به خرید برند ایرانی را نداشت.

برند درسا

 رئیس هیات مدیره درسا در مورد انتخاب نام درسا بیان کرد: در سال های 75-74 با حدود 400 نمایندگی، به صورت عمده کالا ارسال می کردیم که توسط یکی از دوستان پیشنهاد شد برای کار و کالای تولیدی خود اسمی انتخاب کنیم. این حرف در آن زمان خیلی بزرگ بود. با صحبت ها، جلسات و تحقیقات زیاد و با اینکه خیلی از اطرافیان می گفتند «کاری که می خواهید پیش بگیرید با شکست روبه رو می شود»، در نهایت تصمیم گرفتیم که اسمی را برای محصولات وکالاهای تولیدی انتخاب کنیم. نام درسا کاملا اتفاقی انتخاب شد. 

وی افزود: اما به دلیل اینکه مخالفت های زیادی در آن زمان با این موضوع بود، بسیاری از مشتریان خودمان را از دست دادیم و به دوره بحران برخوردیم. کسی برند درسا را نمی شناخت، هویت و قدرتی هم نداشت. در سال 77 یک کارخانه به مساحت 2000متر ساختیم و شروع به تولید محصولات خودمان کردیم که باعث شد بحران شرکت بیشتر شود. تولید کالاها بیشتر شد، اما عرضه کالا ها در بازار سخت بود، چراکه کسی هم حاضر نبود کالای ما را به عنوان کالای ایرانی بفروشد.

سیستمی کردن فروشگاه ها

نورمحمدی گفت: با تاسیس نخستین فروشگاه درسا در شهرک غرب تقریبا راه را پیدا کردیم و از نظر نقدینگی کمک بزرگی بود. محصولات تولیدی ما در فروشگاه های خودمان فروخته می شد و فروشنده ها تبلیغ کار و محصولات درسا را می کردند.

به همین ترتیب، دومین فروشگاه در خیابان گاندی، دیگری در خیابان پاسداران و فروشگاه ها یکی پس دیگری راه افتادند. بعد از مدتی تقریبا 40،30 فروشگاه داشتیم، اما چون تجربه خرده فروشی را نداشتیم، بدون هیچ استانداردی فقط فروشگاه ها اضافه می شد.

ازفروشگاه 20متری تا فروشگاه 100متری راه اندازی کردیم که برای یک برند تناقض دارد. حدود 40 فروشگاه بدون هماهنگی و زیرساختی به وجود آمد. اداره فروشگاه ها سخت شد که در این مرحله شرکت دوباره به بحران خورد. فروشگاه ها را نمی توانستیم اداره کنیم، کالا ها به موقع نمی آمد یا در زمان انبارگردانی به مشکل برمی خوردیم.

وی بعد از اشاره به مشکلات پیش آمده در اداره فروشگاه ها سیستم خرده فروشی مورد استفاده مجموعه درسا را معرفی کرد و افزود: مشکلات باعث شد که متوجه شویم باید سیستم را در فروشگاه های خود حاکم کنیم. امروز سیستم خرده فروشی مورد استفاده درسا یکی از قوی ترین سیستم های به روز ایران است و حدود 15 برند که بالای 20تا 30 فروشگاه در سطح ایران دارند از سیستم هایی که درسا به کار برده استفاده می کنند.

علاوه بر سیستمی کردن فروشگاه های درسا، درفضای فروشگاه ها، دکوراسیون، چیدمان، حتی انتخاب و آموزش فروشنده، کالا، موزیک و بوی فروشگاه تغییراتی ایجاد کردیم. نظمی در تمام فروشگاه های درسا حاکم شد که این نظم و هماهنگی را تاکنون می توان در تمام فروشگاه های ما دید. امروزه درسا 20 فروشگاه دارد که تمام آنها دارای یک استاندارد هستند و تعداد دیگری درحال افتتاح است.

شگفت زده کردن مشتری

او در مورد برنامه مشتری گرایی درسا ادامه می دهد: موضوع دیگری که شرکت ما روی آن برنامه ریزی کرد، مشتری گرایی است. برنامه اصلی درسا برای جلب و رضایت مشتری، علاوه برمشتری گرایی، شگفت زده کردن مشتری خود است. تلاش می کنیم در این زمینه هر روز موفق تر باشیم، چراکه اعتقاد داریم امروزه باید خدماتی را به مشتری ارائه دهیم که مشتری شگفت زده شود.

همچنین یکی از مهم ترین ضعف های خرده فروشی در ایران مبحث آموزش فروشنده است. بزرگ ترین سرمایه درسا نیروی انسانی آن است. پرسنل درسا در مرکز آموزش این شرکت تمام دوره های آموزشی فروش و سایر تخصص های لازم را زیرنظر استادان باتجربه ایرانی وخارجی می گذرانند چون اعتقاد داریم نخستین چیزی که مشتری در فروشگاه می بیند برخورد، ظاهر و رفتار فروشنده است.

درسا با مشتری خود صادق است. اگر کالای ما به مشکلی برخورد یا پول مشتری را برمی گردانیم یا کالای جدید جایگزین می کنیم. تبلیغی بالاتر از رضایت مشتری نیست و سعی براین داریم که مشتری نوازی داشته باشیم. از سه سال پیش برند خانه درسا (مبلمان چرمی و لوازم دکوراتیو منزل) را ایده پردازی کردیم و نخستین شعبه خانه درسا در سال 94 با فضایی به وسعت 2000 مترمربع واقع در خیابان شریعتی، دومین فروشگاه در اصفهان سیتی سنتر با مساحتی به وسعت 1500 مترمربع و سومین شعبه در مشهد با مساحت بالای 2000مترمربع در پنج طبقه در حال دکوربندی است که تا چند هفته آینده افتتاح خواهد شد.

به واسطه خانه درسا برند دیگری به اسم کافه درسا شکل گرفت. برند دیگر، برند تاج درسا (دستبندهای چرم و طلا) است. در مجموع در حال حاضر چهار برند موفق در زمینه چرم (محصولات کیف و کفش و اکسسوری)، مبلمان چرم و لوازم منزل، طلا و کافه با نام درسا داریم. با برنامه ها و سیاست هایی که پیش گرفتیم، به باورهای خود اعتقاد داشته و داریم و امیدواریم در آینده با یاری همکاران مان به موفقیت های بیشتری دست یابیم.

ارتباط با نویسنده: elh.asgari@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kds8ExhD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه