یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

فرهنگ‌سازی برای مصرف هندوانه

8 سال پیش ( 1394/2/27 )
پدیدآورنده : وحید زندی‌فخر  

بحران آب امروزه به یکی از معضلاتی تبدیل شده که تقریبا همیشه در صدر اخبار قرار دارد. کار به جایی رسیده که حتی صرفه‌جویی یک لیتر در روز هم غنیمتی است که قابل تقدیر می‌نماید. در این میان تولید محصولات کشاورزی در دوراهی سختی گرفتار شده که به اصطلاح می‌توان گفت نه راه پس دارد نه پیش. اگر بخواهیم به کلی این بخش را تعطیل کنیم آنگاه غذای روزانه مردم چه می‌شود؟ آیا تنها می‌توان به واردات دلخوش کرد؛ آن هم در شرایط کنونی که چشم ابرقدرت‌ها برای وابستگی ایران برق می‌زند؟ با توجه به این امر مسلما نمی‌توان روی این موضوع حسابی گشود. از طرف دیگر چنانچه بخواهیم از وابستگی رهایی یابیم و حتی مقداری از غذا را به کشورهای دیگر صادر کنیم باید منابع آبی کشور را نیز به تناسب آن افزایش دهیم. به عبارتی همخوانی میان تولید با مقدار آب می‌تواند چرخه منظم و بی‌نقصی را ترتیب دهد که مدیریت بحران را سهل‌تر کند. برخی صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که باید از کاشت برخی محصولات آب‌بر مانند هندوانه پرهیز کرد و به جای آن به تناسب منابع آبی موجود در منطقه موردنظر محصول دیگری جایگزین شود. 

78767807807

این طرز تفکر زیباست اما به نظر می‌رسد فاصله طولانی‌ای تا عملی شدن دارد. به‌عنوان مثال نمی‌توان کشاورز را مجبور به کاشت یا نکاشت محصولی خاص کرد. گذشته از اینها طبیعتا هر فعال بخش‌خصوصی کاری را انجام می‌دهد که سود بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر محصول پیشنهادی جدید نتواند به اندازه تولید قبلی صرفه اقتصادی داشته باشد تمایل کشاورز برای انجام دادن آن تقریبا صفر است؛ مگر اینکه دولت با سیاست‌های حمایتی سعی در جبران مابه‌التفاوت‌ها کند که این کار هم گذشته از پشتوانه مالی، به حساب و کتاب‌های دقیق و طرح‌های آماری منظم نیاز دارد.

در این گیرو‌دار خبر برگشت هندوانه‌های ایرانی از کشور امارات دستاویزی شد برای بهانه‌گیری‌های عده‌ای که برای طرح نکاشت این‌گونه محصولات سینه‌چاک می‌کنند. آنها بر این عقیده‌اند که کشورهای عربی با زیرکی خاصی از کاشت محصولی مانند هندوانه صرف‌نظر کرده و نیاز خود را از ایران تامین می‌کنند. تجار ما هم به‌راحتی کرور کرور آب را به‌صورت مجازی از مرزها بیرون می‌برند. اخیرا برخی رسانه‌ها تقریبا به‌صورت روزانه به این سوژه می‌پردازند و با تیترهای جنجالی و تحریک‌کننده سعی در القای این موضوع به مخاطبان دارند که چاره مدیریت بخشی از بحران آب طرح نکاشت هندوانه است. اما چنین نگاه‌هایی که تنها از یک زاویه به موضوع می‌نگرند و طرف دیگر ماجرا را نمی‌بینند، به دور از رفتارهای حرفه‌ای رسانه است. فرض کنیم که القائات این دوستان به مرور زمان در ذهن‌ها سایه افکند و طوری داستان برنامه‌ریزی شود که برای سال بعد اکثر اراضی کشت هندوانه به محصول دیگری مثل آفتابگردان تبدیل شود. در چنین شرایطی مسلما ارزش و قیمت هندوانه در بازار افزایش می‌یابد. آن روز همین رسانه‌هایی که برای نکاشت هندوانه سینه سپر می‌کنند فریاد حمایت از مصرف‌کننده را سر می‌دهند و مدعی می‌شوند که چرا هندوانه گران شد؟

بنابراین اگر قرار است از کشت چنین محصولاتی کاسته و جلوی تجارت آنها گرفته شود باید همراه با الگوی جدید کشت، الگوی تازه‌ای برای مصرف نیز تدوین کرد. به عبارتی مردم کشور که اکنون هندوانه برای‌شان محصولی معمولی و به‌راحتی قابل دسترس است باید برای روزهای کمبود آماده باشند. اصلا ساده‌ترین مثال استفاده از روزی دو وعده نان و هندوانه در فصول گرم سال توسط کشاورزان در اکثر مزارع است. در صورت کمیاب شدن این محصول قطعا دستمزدها و هزینه‌های آنها دستخوش تغییر خواهد شد. حال سوال اینجاست که اگر رسانه‌ها فریاد جلوگیری از کاشت برخی محصولات را در بوق و کرنا کرده‌اند آیا برای تغییر الگوی مصرف نیز چاره‌ای اندیشیده‌اند؟ با این روند خشکسالی و کمبود منابع آبی و همچنین همت رسانه‌های دلسوز! به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور مردم باید به خرید هندوانه به‌صورت «قاچی» عادت کنند. هرچند که اکنون نیز در برخی از فروشگاه‌های کشور هندوانه به‌صورت قطعه‌ای با بسته‌بندی شکیل فروخته می‌شود.

وقتی میزان تولید و عرضه کم شد مسلما قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. در این صورت محصولی که قابلیت تقسیم شدن داشته باشد می‌تواند به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده و سپس به فروش برسد. حال چگونه می‌توان مردم را برای خرید این دسته از کالاها با بسته‌بندی جدید متقاعد کرد؟ آن هم مردمی که تا امروز به خرید هندوانه با تعداد بالا عادت کرده‌اند. اگر اطلاع‌رسانی درباره عدم مصرف بهینه آب در بخشی از کشاورزی وظیفه رسانه‌هاست باید قبول کنیم که فرهنگ‌سازی نیز جزو لاینفک همان رسانه محسوب می‌شود و بدون آن نمی‌توان شرایط بازار را با نیاز مردم تطبیق داد. البته نباید فراموش کرد که تنظیم میزان تولید با منابع آب ضروری‌ترین اصلی است که رعایت آن مدیریتی قوی را می‌طلبد اما همان‌طور که گفته شد در کنار آن باید ذائقه مردم را نیز برای پذیرش شرایط جدید آماده کرد. کاش برخی رسانه‌ها کمی هم به مقوله فرهنگ‌سازی توجه کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7Fmjg0MP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه