جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

قیمت، مبنای ممنوعیت

8 سال پیش ( 1394/8/16 )
پدیدآورنده : عسل داداشلو  

بازتعریف خودروهای لوکس خواسته اکثر واردکنندگان خودرو و کارشناسان این صنعت است؛ خواسته‌ای که از شهریور‌ماه سال گذشته با ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی شکل گرفت. حالا رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که دولت قصد بازنگری در این تعریف را دارد. ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در آخرین نشست خبری خود از تغییر مکانیزم تعریف خودروهای لوکس خبر داد و گفت که قرار است معیار قیمت جایگزین حجم موتور شود. موضوعی که از همان ابتدای آغاز ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، بسیاری از کارشناسان درباره آن سخن گفتند.

شهریورماه سال 93، دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی، واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرد اما نکته اینجا بود که در کشور ما خودرویی با این حجم موتور تولید نمی‌شود و کارشناسان معتقد بودند ایجاد چنین ممنوعیتی، محدود کردن حوزه انتخابی مشتریان است. حالا به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت قرار است یکی از مشکلات اصلی این ممنوعیت برطرف شود. اکنون پرسش اینجاست که اگر قرار به ایجاد ممنوعیت برای واردات خودروهای لوکس باشد، کدام معیار با تعریف این خودروها منطبق است؟

CARES

عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می‌گوید: «ممنوعیتی که براساس حجم موتور صورت گرفته است کاملاً اشتباه است. اگر قرار باشد خودروهای لوکس را تعریف کنیم بهتر است به ارزش و قدرت در كنار كیفیت امكانات و تحهیزات و در نهایت پایه قیمتی توجه کنیم. اگر قرار باشد صرفاً از نظر فنی و دارا بودن امکانات ممنوعیت ایجاد کنیم درست نیست. اکنون خودروهای چینی دارای امکانات زیادی هستند اما خودروهای کره‌ای حجم موتور بالاتری دارند. مثلا خودروی هیوندای اكسنت چه امکانی بیشتر از خودروهای چینی دارد به غیر‌از قیمت و ارزشی که برندش به آن داده است.»

او می‌افزاید: «در نظر گرفتن پایه قیمتی بهترین معیار برای تعریف خودروهای لوکس است. می‌توان با در نظر گرفتن قیمت پایه خودروهای لوکس را تعریف و برای آن شرایط جدید ایجاد کرد که متأسفانه هیچ‌گاه به‌درستی درباره این مسئله تصمیم‌گیری نشد. دلیلی ندارد خودرویی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی ممنوع شود. در این صورت ما باید خودروهایی نظیر کیا یا سانگ‌یانگ را بکوبیم بدون اینکه فرقی بین این خودروها با برندهایی نظیر پورشه که از برندهای لوکس دنیاست قائل شویم.‌»‌

این کارشناس صنعت خودرو با طرح این پرسش که فلسفه ممنوعیت واردات در ارزبری است یا در حجم موتور؟ ، تصریح می‌کند: «در حال حاضر قیمت پایه یا فول آپشن خودروهای تولیدی در سگمنت A یكسری از برندهای لوكس دنیا با قیمت پایه یا فول‌آپشن برخی از خودروهای كره‌ای در كلاس E یا حتی شاسی‌بلند متوسط برابری دارند ولی آنها به‌راحتی وارد می‌شوند ولی خودرو‌های دیگر به‌دلیل دارا بودن حجم موتور بیشتر دارای ممنوعیت هستند. برند یا كالا یا خدمات لوكس از منظر بازاریابی تكیه بر هویت و ارزشی دارند كه هدف از ایجاد و توزیع آنها اقناع كردن گروه خاصی از مخاطبان بازار هدف است نه عامه جامعه به‌عنوان بازار هدف لذا در این راستا فقط سعی در رفع نیاز طیف مخاطبان خاص‌شان را دارند.

برندها و محصولات لوكس فقط به فكر ارائه محصول نیستند بلكه تمایز و منحصربه‌فرد بودن را در شكل دادن به هویت برندشان را عامل موفقیت خود می‌دانند.‌»‌

ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، نیز در گفت‌وگو با «فرصت امروز» در این زمینه بیان می‌کند: «در نظر گرفتن معیارهای فنی برای ایجاد محدودیت و تعریف خودروهای لوکس نمی‌تواند معیار درستی باشد. از سوی دیگر پایه قیمتی هم نمی‌تواند به‌صورت دقیق تعریف این خودروها را مشخص کند زیرا در حال حاضر خودروهای هیبرید و برقی در دسته خودروهای گران‌قیمت جهان قرار دارند اما نیاز آنها برای محیط‌زیست لازم و ضروری است.‌»‌

او ادامه می‌دهد: «اگر قرار است دولت مبنای خودروهای لوکس را پایه قیمتی خودروها بگذارد که به نظر دقیق‌تر از مشخصات فنی است باید استثنایی برای خودروهای هیبرید و برقی گذاشته شود. پایه قیمتی شاید بهترین معیار برای تعریف خودروهای لوکس باشد. اما باید توجه کرد که خودروهای برقی و هیبرید هم به دلیل قیمت باتری بسیار گران تمام می‌شود.‌»‌

بازتعریف خودروهای لوکس و بازبینی ممنوعیت صورت گرفته، برای مشتریانی که علاقه‌مند به داشتن خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی هستند، خبری خوش است. اما موضوع دیگر اینجاست که همچنان ممنوعیت واردات خودروهای لوکس این بار با تعریفی دیگر ادامه دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hMbTSdfB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه