شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

چند وقتی است که شبکه اجتماعی تلگرام امکان ایجاد کانال را برای مخاطبان خود مهیا کرده است. از این امکان، افراد و حتی کسب‌و‌کارهای مختلف استفاده‌های زیادی می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه کانالی را برای خود ایجاد می‌کنند و محتواهایی را در مورد سازمان خود در آن به اشتراک می‌گذارند. همچنین کانال‌های تلگرامی این امکان را به سازمان‌ها می‌دهند که تبلیغاتی کم‌هزینه در مورد سازمان و محصولات خود داشته باشند.دیجی‌کالا یکی از این سازمان‌هاست که بنا بر ماهیت و هویتی که دارد، در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام حضور مناسبی را از خود نشان داده است. اگرچه برخی از کارشناسان حوزه رسانه‌های اجتماعی انتقاداتی را نسبت به عملکرد این کانال وارد کردند و بر این باور هستند که دیجی‌کالا می‌تواند کانال‌های تخصصی متعددی را ایجاد کند اما به‌صورت کلی این کانال با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده است.

ابراهیم اسکندری‌پور، متخصص رسانه‌های اجتماعی در گفت‌و‌گو با  «فرصت امروز» می‌گوید: برای بررسی کانال تلگرام شرکت دیجی‌کالا باید استراتژی کلی فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی این شرکت را تحلیل کرد. به‌صورت کلی حضور برند‌های بزرگ در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در طول زمان با افزایش عضو و استقبال مخاطبان مواجه می‌شود، بنابراین برند‌های معتبر در هر کانال رسانه‌ای که حضور پیدا کنند، قطعا با استقبال مناسبی از جانب مخاطبان مواجه می‌شود، چون برند‌های معتبر به‌هرحال تعدادی مخاطب دارند که وفادار به برند آنها باشند و در بیشتر کانال‌های رسانه‌ای برند حضور پیدا کنند.

طبیعتا برخی از مخاطبان ایرانی نیز در کانال‌های ارتباطاتی دیجی‌کالا حضور پیدا می‌کنند. او ادامه می‌دهد: از طرفی برند‌هایی مانند دیجی‌کالا در تلاش هستند که مشتریان آنها در بیشتر کانال‌های ارتباطاتی حضور پیدا کنند، به این دلیل که مشتریان را از اطلاعات مناسب شرکت باخبر کنند و بتوانند ارتباطاتی را با آنها برقرار کنند و در تلاش هستند که مخاطبان در تمامی کانال‌های ارتباطاتی برند حضور داشته باشند.

اتخاذ استراتژی یکپارچه در شبکه‌های اجتماعی

اسکندری‌پور درباره استراتژی‌های دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال اظهار می‌کند: استراتژی حضور دیجی‌کالا در شبکه اجتماعی تلگرام مانند دیگر کانال‌های رسانه‌ای این شرکت است، یعنی بخشی از حضور دیجی‌کالا در کانال تلگرامی خود شامل اطلاع‌رسانی، طرح‌های تخفیفی و... می‌شود. دیجی‌کالا باید در تلاش باشد که استراتژی ‌یکپارچه‌ای را در مورد حضور در رسانه‌های مختلف اتخاذ کند و این استراتژی به جنبه‌های مختلف اطلاع‌رسانی از وضعیت شرکت و محصولاتش بپردازد.

گرفتن بازخورد

این متخصص شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان می‌کند: با توجه به این موضوع که کانال‌های تلگرامی ماهیت یک‌طرفه‌ای دارد، بهتر است که دیجی‌کالا در راستای برقراری ارتباط با مخاطبان سازوکاری را اتخاذ کند، به‌عنوان نمونه یوزرهایی را مشخص کند که مخاطبان بتوانند از طریق این یوزرها با شرکت ارتباط برقرار کنند.

از طرفی برقراری این ارتباط دوطرفه درگرفتن بازخورد مناسب است و به‌صورت کلی بخشی از هدف برند‌ها در حضور در شبکه‌های اجتماعی این موضوع است که راحت‌تر می‌توانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و این موضوع درگرفتن بازخورد می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

کانال تلگرام؛ یادآوری روزانه برای مخاطبان

او می‌افزاید: هنگامی‌که تخفیف‌های دیجی‌کالا مشخص می‌شود از طریق این کانال رسانه‌ای، دیجی‌کالا می‌تواند تبلیغ‌هایی را انجام دهد و برای مخاطبان به‌صورت روزانه برند دیجی‌کالا یادآوری می‌شود. از طرفی دیجی‌کالا می‌تواند تخفیف‌های پایین محصولات خود را در کانال تلگرام قرار دهد تا مخاطبان راحت‌تر اقدام به خرید کنند و ترغیب شوند.

تخصصی‌ کردن کانال‌های تلگرام

اسکندری‌پور درباره انتقادهایی که به کانال تلگرام وارد است، بیان می‌کند: دیجی‌کالا می‌تواند به تعداد کتگوری یا بخش‌بندی‌های مختلف کانال‌های مختلفی را ایجاد کند که هریک از مخاطبان به محصولات و موضوعاتی که تمایل دارند به‌صورت تخصصی دسترسی پیدا کنند، به‌عنوان نمونه ممکن است فردی علاقه‌ای به محصولات آشپزخانه و... نداشته باشد اما در این کانال باید با این‌چنین محصولاتی مواجه شود، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دیجی‌کالا کانال‌های متفاوتی را  ایجاد کند که به‌عنوان نمونه اگر فردی صرفا به محصولات دیجیتال علاقه دارد، این محصولات را بتواند در کانال تلگرام تخصصی‌اش دنبال کند.

به‌صورت کلی شبکه‌های اجتماعی این امکان را به برندها می‌دهد که به‌راحتی بتوانند کانال‌های رسانه‌ای تخصصی را برای خودشان ایجاد کنند. این متخصص شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: یکی از مزیت‌های کانال تلگرام دیجی‌کالا این موضوع است که در لابه‌لای تخفیف‌ها و معرفی محصولات، مطالبی نیز از مجله دیجی‌کالا آورده می‌شود که این محتواها در مورد بحث‌های روز تکنولوژی است و مخاطبان دیجی‌کالا معمولا این‌گونه محتواها را دنبال می‌کنند.

او درباره این موضوع که  «برخی از برند‌ها که کانال‌های رسانه‌ای متفاوتی دارند، صرفا تخفیف‌های محصولات خود را در کانال تلگرام برند به اشتراک می‌گذارند» اظهار می‌کند: در استراتژی رسانه‌ای و حضور، سازمان‌ها باید از هر کانالی که محصولات‌شان به فروش می‌رسد آن محصولات را به فروش رسانند و مخاطب را درگیر کانال‌ دیگری نکنند و در استراتژی رسانه‌ای و حضور به شکل کلی اساسا این مخاطبانند که تعیین‌کننده هستند.

به‌عنوان نمونه اگر مخاطبانی علاقه دارند که در مورد موضوعی در وب‌سایت یک برند نظر بدهند، سازمان باید نظر مخاطبان را از همان کانال دریافت کند و اینکه سازمان‌ها مخاطبان را به کانال‌های مختلفی ارجاع می‌دهند استراتژی مناسبی محسوب نمی‌شود و اگر قرار است سازمانی این موضوع را دنبال کند باید روی آن برنامه‌ریزی و روی گروه‌های خاصی سرمایه‌گذاری کند.

اسکندری‌پور با اشاره به این موضوع که  «افزایش عضوهای کانال تلگرام یک شاخص کسب‌و‌کار محسوب نمی‌شود» ادامه می‌دهد: برخی از سازمان‌ها تلاش می‌کنند مخاطبان را به داخل کانال تلگرام بکشانند اما برای بعدازآن برنامه‌ریزی ندارند که مخاطبانی که وارد کانال تلگرام می‌شوند چگونه باید مدیریت شوند. از طرفی برخی از کانال‌های عامه‌پسند که به‌صورت تخصصی روی موضوعی خاص کار نمی‌کنند، تبادل لینک با یکدیگر دارند که این موضوع استراتژی مناسبی برای کانال‌های تخصصی محسوب نمی‌شود، البته این دم‌دستی‌ترین استراتژی برای افزایش عضو کانال تلگرام است.

روابط عمومی دیجی‌کالا در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» بیان می‌کند: دیجی‌کالا در راستای افزایش عضو کانال تلگرامی از ابزارهای خود مانند باکس‌های مختلف وب‌سایت، نوتیفیکیشن، اپلیکیشن و... استفاده می‌کند. از طرفی در رسانه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و. . . نیز از همین ابزارها استفاده می‌کند. روابط عمومی دیجی‌کالا درباره ویژگی‌ محتوای کانال تلگرام خود اظهار می‌کند: پست‌های دیجی‌کالا به‌طورکلی با محوریت محبوبیت برای عموم مردم منتشر می‌شوند.

تعداد این پست‌ها بسته به کمپین‌های مختلف در حال پیگیری، متفاوت است اما به‌طورکلی در هرروز، شگفت‌انگیزهای روزانه دیجی‌کالا، یک فروش ویژه و یک مطلب از دیجی‌کالامگ منتشر می‌شود که متوسط ۱۰ پست می‌شود. روابط عمومی دیجی‌کالا در پاسخ به این سوال که  «چند درصد اطلاعاتی که در سایت دیجی‌کالا موجود است باید در کانال این شرکت نیز موجود باشد؟ و معمولاً چه اطلاعاتی را دیجی‌کالا در کانال خود به اشتراک می‌گذارد؟» بیان می‌کند: این موضوع با توجه به رویدادهای در حال انجام دیجی‌کالا متفاوت است.

به‌طورکلی مطالب کانال تلگرام دیجی‌کالا به دودسته خبررسانی‌ها  (مانند مقالات دیجی‌مگ و اخبار و اطلاعیه‌ها) و جشنواره‌های فروش  (مثل فروش‌های ویژه و پیشنهادهای شگفت‌انگیز) تقسیم می‌شود که بسته به اهمیت و همین‌طور همخوانی با فضای تلگرام منتشر می‌شود.

عدم اقدام در راستای تعامل با مشتری

روابط عمومی دیجی‌کالا درباره نحوه برقراری تعامل با مشتری در کانال‌ تلگرامی خاطرنشان می‌کند: با توجه به حضور فعال دیجی‌کالا در رسانه‌های اجتماعی، برای تعامل بیشتر با مشتریان در تلگرام، اقدامی صورت نگرفته ولی احتمالا به‌زودی حساب دیگری در این فضا برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oFlHtceK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه