براساس نتایج منتشر شده از مطالعات و تحقیقات اخیر کسانی که به فلفل تند علاقه‌مند بوده و از آن استفاده می‌کنند ممکن است طول عمر بیشتری در قیاس با افراد دیگر داشته باشند. پروفسور لو کی از اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد در این رابطه می‌گوید: ‌«‌ما تاکنون به واسطه آزمایش‌ها و مطالعات صورت گرفته روی حیوانات و در مقیاس کوچک‌تر روی انسان به نتایج مثبتی از اثرات سودمند مصرف غذاهای تند بر سلامت بدن رسیده‌ایم.»

مطالعات اولیه نشان می‌دهد غذاهای تند و اجزای فعال آن نظیر کپساسین و ترکیب یافت شده در فلفل تند ممکن است موجب کاهش التهاب و بهبود وضعیت متابولیکی بدن شده و تأثیر مثبتی بر باکتری‌های موجود در روده و وزن افراد داشته باشد. در این بین شواهد مربوط به تأثیر فلفل تند بر انسان همچنان اندک است. بنابراین پروفسور کی و تیمی از محققان تصمیم به جمع آوری اطلاعات از حدود نیم میلیون نفر از مردم چین که پیش‌تر در یک برنامه تحقیقاتی در حوزه سلامت حد فاصل سال‌های 2004 تا 2008 میلادی شرکت کرده بودند، گرفتند. در این پروسه تحقیقاتی هر فرد موظف بود در مورد میزان مصرف گوشت، سبزیجات، الکل، میزان استفاده از فلفل تند در روغن یا سس به‌صورت تازه یا سرخ شده و در نهایت در مورد وضعیت سلامت خود گزارش دهد. 

فرآیند ارائه گزارش وضعیت سلامت افراد به مدت هفت سال ادامه یافت و در این زمان محققان اطلاعات ارائه شده از سوی افراد را دریافت و بررسی کردند. براساس نتایج به‌دست آمده از این پروسه تحقیقاتی، افرادی که بیش از دو تا سه بار در هفته از غذاهای تند استفاده می‌کنند 10 درصد کمتر از افرادی که کمتر از یک بار در هفته از غذاهای تند استفاده می‌کنند در معرض خطر مرگ قرار دارند. این در حالی است که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد افزایش مصرف فلفل تند تفاوت چندانی در نتیجه کلی ایجاد نکرده و کسانی که سه الی هفت روز در هفته از فلفل تند در غذاهای خود استفاده می‌کنند نسبت به دیگران که میزان کمتری فلفل تند مصرف می‌کنند 14 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

مصرف غذاهای تند همچنین به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی منجر می‌شود. لازم به ذکر است براساس اطلاعات منتشر شده توسط محققان، فلفل تند تازه از اثر محافظتی بسیار بیشتری در مقابل بیماری‌های مذکور برخوردار است.

برای مشخص شدن تأثیر فلفل تند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی و انواع سرطان‌ها قطعاً تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است. با این همه، نتایج این تحقیقات به معنای اثبات نقش فلفل تند در جلوگیری از انواع بیماری‌هاست اما به عقیده پروفسور کی تحقیقات صورت گرفته و نتیجه آن بسیار ارزشمند است. آقای کی در این رابطه می‌افزاید: ‌«‌به نظر می‌رسد افزایش متوسط مصرف فلفل تند به سه تا پنج بار در هفته خاصیت محافظتی مشابهی با مصرف بالاتر از پنج مرتبه در هفته دارد، مصرف فلفل‌تان را به آرامی افزایش دهید، این افزایش آرام ممکن است برای دریافت اثرات