جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مینیاتور؛ هنر کوچک

8 سال پیش ( 1394/10/9 )
 

مینیاتور در لغت به معنی کوچک‌تر نشان دادن است و مخفف شده کلمه فرانسوی «مینی موم ناتورال» است که حدودا از دوره قاجاریه در زبان فارسی امروز مصطلح شده است. در حال حاضر در ایران به نقاشی‌های ایرانی، چه قدیم و چه جدید که از سبک و روش اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشند، مینیاتور می‌گویند و این تعریف به‌صورت یک غلط بین ما پذیرفته شده است. مینیاتور از جمله هنرهایی است که قابلیت به تصویر درآوردن تمام طبیعت را در قالبی کوچک دارد.

68484783573574246246246246213461363

مینیاتور، هنر ظریف نقاشی است كه به جز ایران مشابه آن را در ژاپن و خاور دور و چین نیز می‌توان مشاهده كرد. در مورد تاریخچه این هنر برخی پژوهشگران عقیده دارند، شخصی به نام «غیاث‌الدین» هنر مینیاتور را از چین به ایران آورد و مینیاتور چینی در ایران تكامل یافت و با گذراندن مراحل پیشرفت به تدریج از مینیاتور چینی متمایز شد. از بررسی‌های تاریخی چنین استنباط می‌شود كه هنرمندان مینیاتورساز ایرانی طراحی رنگ‌آمیزی و مجسمه‌سازی چینی را با ادراك و ذوق خاص خود تغییر داده و دگرگونی‌هایی در آن به‌وجود آورده‌اند.

به هرحال، اگر چه واژه مینیاتور در نگاه اول بیگانه می‌نماید اما شك نیست که مینیاتور با ابعاد كنونی، هنری ایرانی است كه مكتب‌های مختلف همانند مكتب عباسی (بغداد)، مكتب مغول و مكتب هرات را گذرانده و با ظهور صفویه و انتقال مركز هنری ایران از هرات به تبریز در شیوه آن نیز تحول به‌وجود آمده است. با انتخاب اصفهان به پایتختی و حمایت همه‌جانبه‌ای كه از هنرمندان، نقاشان و نگارگران به عمل آمد نقاشان چیره‌دستی ظهور كردند كه شاهكارهای آنان امروز زینت‌بخش موزه‌های جهان است در این عصر به دلیل گسترش ارتباط ایران با كشورهای اروپایی و آسیایی هنر ایران به كشورهای بیگانه معرفی شد و دوران صفویه آغاز فصل تازه‌ای در تاریخ مینیاتور ایران به حساب می‌آید. در زمان صفویه هنرمندانی همچون رضا عباسی، محمدزمان نگارگر، محمدقاسم مشهور به سراجای نقاش و محمد یوسف مصّور اشاره کرد كه با خلق آثار بی‌بدیل و منحصر به‌فرد این هنر را به نهایت اعتلا رساندند. در دوران معاصر مینیاتور ایرانی جلوه درخشانی داشته و در طی 100سال اخیر آثار ممتازی به‌وجود آمده است. 

ورود نقاشی به شیوه چینی‌ها در اثر هجوم مغولان به ایران نبود، بلکه نقاشی ایران سال‌ها قبل از تهاجم چنگیز با اسلوب و روش‌های هنر چینی در سراسر خاورمیانه شهرت و اعتبار داشت و در شاهنامه فردوسی نیز به این مطلب اشاره شده است. احتمال می‌رود که ترکان سلجوقی، مروج این شیوه در ایران بوده باشند؛ منتها ایرانیان شیوه نقاشی چینی را با دید خاص هنری خود تلفیق کردند و کاشی‌هایی که امروزه نمونه‌هایی از آنها در دست است، نشان می‌دهد که سال‌ها پیش از حمله مغول به ایران، همان سبک و شیوه و رنگ‌آمیزی و طراحی که بعدها به‌صورت نقاشی کتب مورد استفاده قرار گرفت، در ایران انجام می‌شده و اگر دست حوادث، کتابخانه‌های بزرگ ایران را معدوم نکرده بود، امروز به راحتی می‌توانستیم نسخی را که متعلق به دوران پیش از مغول بوده و همان ویژگی مینیاتورهای مکتب هرات یا مراغه و مکاتب دیگر بعد از مغول را دارا بوده‌اند، در اختیار داشته باشیم.

مینیاتوریست

مینیاتوریست، هنرمندی است که آنچه را خود می‌اندیشد یا می‌پندارد که بیننده علاقه‌مند به دیدن آن است، تجسم می‌بخشد و به هیچ‌وجه تابع مقررات و قوانین حاکم بر فضای نقاشی نیست. مکاتب مینیاتورهای ایرانی، از نخستین قرون بعد از اسلام آغاز شده است. مینیاتور ایرانی در قرون اولیه بعد از ظهور اسلام، در ترکیب با خط عربی تداوم یافته و بهترین نسخه‌های قرآن کریم را هنرمندان مبتکر ایرانی نوشته‌اند و به تزئین و تذهیب مصحف شریف پرداخته‌اند. طلاکاری حواشی و سرلوحه قرآن و طرح‌های اسلیمی و ختایی و گردش‌های ترکیب‌بندی، شیوه مخصوصی بود که ایرانیان ابداع کردند که این شیوه به‌صورت نقاشی براساس کتب و نوشته‌ها در مکتب بغداد ادامه یافت. مکتب بغداد از آن جهت که نوعی نقاشی بدوی است، تا حدودی نشان از فقدان مهارت و قدرت هنری سازندگانش دارد و بیشتر دربردارنده قصه‌ها و روایت مذهبی است.

605709579464694683568846846957

هنرمندان مکتب بغداد، اکثرا ایرانی بوده‌اند و معمولا به سفارش و دستور رؤسای قبایل عرب، کتب خطی را با ذوق خود تزیین می‌کردند. روش کار آنها به اکثر نقاط دور و نزدیک ایران راه یافت و تا دوران سلجوقیان که نقاشی ایران ترقی محسوسی کرد، ادامه داشت. با حمله چنگیز به ایران و از رونق افتادن علم و هنر در بغداد، نخستین فرمانروایان مغول در شمال غربی ایران، در تبریز و مراغه مستقر شدند و هنرمندان نیز در آن منطقه دوباره گرد هم آمدند. مغولان به دلیل علاقه و تمایلی که به هنر چینی داشتند بلافاصله جذب ذوق‌آزمایی مینیاتوریست‌های ایرانی شدند.

ساخت‌و‌ساز مینیاتور

ابزار و وسایلی كه مورد لزوم یك هنرمند مینیاتورساز است در مقایسه با سایر هنرهای ایرانی مانند خاتم‌سازی و قلمزنی و منبت‌كاری و... بسیار محدود است. ابزار یك مینیاتوریست عبارتند از:

قلم مو: در قدیم هنرمندان برای ساخت قلم‌مو از دم نرم سنجاب استفاده می‌كردند.
بوم مینیاتور: عبارت است از تخته، كاغذ، مقوا، فیبر، عاج، استخوان و...
روغن: برای محافظت اثر از آن استفاده می‌كنند.
رنگ: بیشتر مینیاتورسازان از رنگ‌های دست ساز خود استفاده می‌كرده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oX3NM5CE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه