چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 8 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
درس‌هایی کاربردی از عملکرد برندهای جهانی (45)

پپسی؛ تولید محصولات مکمل

9 سال پیش ( 1393/9/29 )
پدیدآورنده : معراج آگاهی  

چنانچه یکی از محصولات تولیدی شما می‌تواند مکمل کالای دیگری که به بازار عرضه کرده‌اید باشد و یکی از دو کالا محبوبیت قابل قبولی دارد، عرضه کردن آنها در کنار هم و به‌صورت مکمل می‌تواند اثر مثبتی روی آمار فروش شما برجای گذارد. 

ایده

یک محصول مکمل کالایی است که به همراه یک محصول دیگر مصرف می‌شود. به‌عنوان مثال غذاهای آماده‌ای که در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها به فروش می‌رسد نوعی محصول مکمل است. نمونه دیگر از یک کالای مکمل بالش‌هایی است که در پروازهای طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی کالایی در بازار از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار شد بیشتر فروش خواهد رفت و این فروش بالا سبب خواهد شد که محصول مکملی که به همراه آن عرضه می‌شود نیز فروش بیشتری داشته باشد. به واسطه تولید یک کالای مکمل برای محصولی که پیش‌تر آن را تولید و به بازار عرضه کرده‌اید و از محبوبیت قابل‌قبولی نیز در بازار برخوردار است می‌توانید از وجود تقاضای ثابت و قابل اتکا برای آن کالای مکمل در بازار مطمئن باشید. 

در این میان طراحی برخی از کالاها به شکلی است که محصول اصلی باید به همراه کالای مکمل به مصرف برسند...

بهترین نمونه برای این موضوع لامپ و حبابی است که برای پوشاندن لامپ استفاده می‌شود. با این همه همواره اینطور نیست که همه محصولاتتان به شکل کاملا مناسبی با کالاهای مکمل دیگر همراه شده و نوید بخش یک فروش تضمین شده برای شما باشند، زیرا ممکن است مردم برای خرید محصول شما و کالای مکمل همراه آن متقاعد نشوند.

به‌عنوان مثال اگرچه صاحبان خودرو برای حرکت دادن و استفاده از اتومبیل شان نیازمند خرید بنزین هستند، ولی ممکن است تغییر عقیده دهند و از خودروهای برقی استفاده کنند. تولید کالاهای مکمل اگرچه ممکن است برای برخی کسب‌و‌کارها یک انتخاب باشد که به واسطه آن فروش خود را بالا ببرند، اما برای برخی دیگر از شرکت‌های تجاری استفاده از این ایده برای پرهیز از کهنه شدن و عقب ماندن از سایر رقبا، نوعی اجبار به شمار می‌آید.

به‌عنوان مثال شرکت‌های تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای باید بازی‌هایی را تولید کنند که با کنسول‌های بازی روز متناسب باشند. آنها باید از به روز بودن محصولاتشان و کاربردی بودن آنها روی کامپیوترهای موجود در بازار و همچنین تطابق محصولات نرم‌افزاری تولید شده با آخرین نسخه از سیستم عامل‌های موجود اطمینان حاصل کنند. نکته دیگر، تدوین استراتژی‌های تبلیغاتی شرکت‌ها حول محور کالاهای مکمل تولید شده توسط آنها است.

به‌عنوان نمونه شرکت‌های تولیدکننده نوشابه‌های گازدار سعی دارند با تبلیغ در استادیوم‌های فوتبال و حمایت از تیم‌ها، جایگاهی میان خیل عظیم تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه‌ها می‌روند برای خود بیابند. مثالی دیگر، اقدام فیفا در جریان برگزاری جام‌جهانی 2006 آلمان است. در حین برگزاری این مسابقات مسئولان فیفا از تماشاگران هلندی خواستند تا با شلوارهایی که روی آن نشان تجاری شرکت پپسی (تولیدکننده نوشابه های گازدار) است در ورزشگاه‌ها حاضر نشوند زیرا شرکت کوکاکولا از جمله حامیان رسمی و اصلی فیفا و مسابقاتی است که زیرنظر آن برگزار می‌شود.

 

اگرچه اقدام فیفا در جلوگیری از ورود تماشاگران با شلوارهای تبلیغاتی پپسی به استادیوم‌ها در حمایت از شرکت کوکاکولا انتقاد‌های بسیاری را برانگیخت و به نظر نوعی استراتژی تهاجمی از سوی مسئولان کوکاکولا به شمار می‌رود، اما این اقدام شرکت کوکاکولا به خوبی نشان می‌دهد یک شرکت تجاری موفق و پیشرو در زمینه تولید کالاهای مکمل چگونه از موقعیت خویش در بازار تولید محصولات مکمل محافظت می‌کند. 

آنچه باید در عمل انجام دهیم

با بررسی بازار و آگاهی از روند آن می‌توانید اتفاقاتی را که ممکن است در آینده در بازار رخ دهد پیش‌بینی کنید. این موضوع این امکان را به شما می‌دهد تا تشخیص دهید کدام‌یک از محصولات شما در بازار از محبوبیت برخوردار است. با شناسایی محصول مربوطه می‌توانید کالای مکملی برای آن به بازار عرضه کنید و از این طریق درآمد خود را افزایش دهید. به زمان عرضه محصول جدیدتان و آغاز کارزار تبلیغاتی آن در بازار توجه کافی داشته باشید تا بتوانید به این وسیله موجبات محبوبیت کالای مکمل عرضه شده به همراه آن را نیز فراهم کنید.

پس از ارائه یک محصول محبوب به بازار و تولید یک کالای مکمل موفق برای آن و کسب درآمد از این طریق متوقف نشوید زیرا رقابت همچنان ادامه دارد و ایستادن در میانه راه و اکتفا کردن به پروژه موفق قبلی رفتار بسیار پرخطری است. چنانچه از تولید محصولاتی که از کیفیت مطلوب و قیمت منطقی برخوردارند دست بکشید مشتریان شما قطعا راهی برای جایگزین کردن محصولات شما با کالاهایی که رقبایتان به بازار عرضه می‌کنند خواهند یافت.

توجه کنید برای محصولی که به میزان کافی از کالاهای مکمل بهره‌مند است محصول مکمل دیگری تولید نکنید، این موضوع سبب خواهد شد که کالای مکملی که جدیدا به بازار عرضه کرده‌اید نتواند جایی میان مشتریان برای خود بیابد. فراموش نکنید که کالای مکملی که تولید می‌کنید لزوما نباید به همراه محصول دیگری به بازار عرضه شود، بلکه این کالا می‌تواند مکمل یک مراسم بوده و به هنگام برگزاری آن به بازار عرضه شود. محصول مکمل شما حتی می‌تواند با شروع فصل یا شرایط آب و هوایی جدید وارد بازار شود و از شرایط آب و هوایی ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کند. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FibS3E9l
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه