جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

در چند سال گذشته رکود بر فضای اقتصادی کشور چیره شده و بنگاه‌های اقتصادی شرایط سختی را سپری کرده‌اند. از طرفی در چند ماه گذشته با باز شدن فضای اقتصادی و برداشته شدن تحریم‌ها بار دیگر امید در فضای اقتصادی کشور و مخصوصا سازمان‌های ایرانی دمیده شده است، اما همچنان قدرت خرید مردم پایین بوده یا مخاطبان ایرانی خریدهای خود را در چند سال گذشته به تعویق انداخته‌اند. با توجه به این موضوع دولت در راستای تحریک تقاضا در بازار، کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی را برای خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی در دستور کار خود قرار داده و شرکت اسنوا یکی از سازمان‌های ایرانی است که آغازگر استفاده از این طرح و اجرای آن در داخل کشور بوده است.براساس این طرح متقاضیان می‌توانند با تهیه کارت اعتباری خرید کالا 10 میلیون تومانی به‌صورت اقساط 18 ماهه با نرخ سود 12درصد محصولات اسنوا را دریافت کنند.

البته این طرح در مرحله نخست شامل کارکنان و بازنشستگان دولتی می‌شود. به گفته معاون بازاریابی شرکت اسنوا، طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی را خود این شرکت به بانک مرکزی پیشنهاد کرده و با این اقدام درصدد تحریک تقاضای مخاطبان ایرانی است؛ اینکه تا چه اندازه این استراتژی بازاریابی می‌تواند برای اسنوا مثمر ثمر باشد بهانه‌ای شد که «فرصت‌امروز» سراغ حامد محمدی، کارشناس ارشد بازاریابی و روزبه اشتری، معاونت بازاریابی گروه صنعتی انتخاب برود. آنچه در ادامه می‌خوانید نظر این دو کارشناس درباره کارت اعتباری 10میلیون تومانی اسنوا است.

حامد محمدی، کارشناس ارشد بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: حمایت از تولید ملی و کالاهای ایرانی به‌صورت کلی اقدام مناسبی است اما در مورد نحوه اجرای این حمایت‌ها همواره انتقادهایی وارد است؛ سوال اساسی در بررسی این موضوع این است که سازمان‌های ایرانی چه محصولاتی را می‌توانند تولید کنند که توان رقابتی با محصولات برند‌های معتبر خارجی داشته باشند؛ با توجه به این موضوع اسنوا در بازاری رقابت می‌کند که بیشتر افراد آن تمایل به خرید کالای لوازم‌خانگی خارجی دارند.

دغدغه بسیار بزرگی که در حوزه تولید ملی در داخل کشور وجود دارد این موضوع است که دولت تمایل دارد که سازمان‌ها در تمامی حوزه‌ها محصولاتی را تولید کنند و در چند وقت اخیر نیز دولت روی صنعت خودروسازی و لوازم‌خانگی تمرکز کرده است؛ این در حالی است که صنعت‌های دیگری در داخل کشور هستند که در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارند برای مثال برند‌ها در صنایع پوشاک و... می‌توانند با برندهای خارجی رقابت کنند.

دست به دامن دولت شدن

او ادامه می‌دهد: سازمان‌های ایرانی که در حوزه لوازم‌خانگی مشغول به کار هستند در حقیقت توان رقابت با برند‌های معتبر خارجی را ندارند و مخاطبان ایرانی به دلایل مختلف برندی مانند ال‌جی یا سامسونگ را به برند‌های ایرانی ترجیح می‌دهند. از طرفی سازمان‌های ایرانی هنگامی‌که با حجم زیادی از سرمایه وارد بازار می‌شوند و با استقبال مخاطبان ایرانی مواجه نمی‌شوند، دست به دامن دولت می‌شوند که این موضوع اشتباه استراتژیک از سمت دولت و سازمان‌های داخلی محسوب می‌شود.

این کارشناس ارشد بازاریابی اظهار می‌کند: اعتمادسازی یکی از مقوله‌های مهم در بازاریابی و برند‌سازی است؛ درگذشته اسنوا و بسیاری از برند‌های دیگر محصولاتی باکیفیت بالا را تولید نکردند و همین موضوع باعث شد جامعه نسبت به این سازمان‌ها بی‌اعتماد شود و اسنوا به‌عنوان یک سازمان ایرانی اگر بخواهد این بی‌اعتمادی را به اعتماد تبدیل کند، اقدام سختی است؛ البته به‌تازگی محصولات اسنوا به نسبت از کیفیت بالایی برخوردار شده اما هنوز هم در مقایسه با برند‌های خارجی، اسنوا فاصله زیادی دارد.

عدم اتخاذ استراتژی تمرکز

محمدی می‌افزاید: به‌صورت کلی استراتژی بازاریابی که اسنوا اتخاذ کرده است، استراتژی مناسبی برای این برند نیست؛ چون از تنوع محصولی بسیار زیادی برخوردار بوده و روی محصولاتی اصلی تمرکز نکرده است و همین موضوع باعث شده که این شرکت برای فروش محصولات متنوع خود از بانک مرکزی کمک گرفته و از طریق تسهیلات مختلف این محصولات را به فروش رساند.

از طرفی اسنوا در حال حاضر به‌غیراز محصولاتی مانند یخچال و فریزر، شستشو و نظافت، لوازم پخت‌وپز و نوشیدنی ساز، در حال مذاکره با اپراتورها برای فروش تبلت با برند اسنوا است که این موضوع عدم تمرکز شرکت اسنوا را نشان می‌دهد. این کارشناس ارشد بازاریابی می‌افزاید: اسنوا می‌توانست روی یک محصول خاص تمرکز کند و آن محصول خود را در بازار جایگاه‌سازی کند؛ همین موضوع باعث می‌شد که اسنوا سهم بازار بهتری را در بازار کسب کند. از طرفی اسنوا می‌تواند از طریق استراتژی تمرکز، برند خود را توسعه دهد و سپس سراغ محصولات دیگر برود.

در این میان اسنوا بودجه بسیار زیادی را در راستای Rebranding یا برند‌سازی مجدد هزینه کرده که به نظر می‌رسد، این برند‌سازی مجدد صرفا به تغییر لوگو ختم شده است و اسنوا نتوانسته جایگاه خود را در بازار تثبیت کند و یکی از نقدهایی که به پروژه برند‌سازی مجدد اسنوا وارد است هزینه سنگین و تیزینگ بی‌مورد روی برند جدید اسنوا است که قطعا هزینه سنگینی را شرکت کارگزار تبلیغاتی برای این برند و تبلیغات صرف و برنامه‌ریزی کرده است و بعد از بازه زمانی کوتاهی دیگر از حوزه تبلیغات خارج و از ذهن‌ها فراموش شد.

بنگاه اقتصادی یا خیریه؟

او درباره حمایت اسنوا از بیماران سرطانی خاطرنشان می‌کند: مدیران اسنوا اظهار می‌کنند که کلیه سود این مجموعه در راستای حمایت از بیماران سرطانی صرف می‌شود و این اقدام بسیار قابل‌ستایش و تقدیر است، اما سوالی که در ذهن مخاطبان ایرانی شکل می‌گیرد این موضوع است که برندی مانند اسنوا، بنگاه اقتصادی است یا بنگاه خیریه؟

و برند اسنوا باید تفاوت این دو موضوع را مشخص کند و اگر اسنوا فعالیت‌های خیریه‌ای می‌کند، چه اقدام خیرخواهانه‌ای بالاتر از این موضوع که قیمت محصولات خود را کاهش دهد.سازمان‌های معتبر دنیا در راستای مسئولیت اجتماعی معمولا بخشی از سود خود را به امور خیریه‌ای اختصاص می‌دهند و اسنوا هم می‌تواند از این استراتژی استفاده کنند.

روزبه اشتری، معاونت بازاریابی گروه صنعتی انتخاب در گفت‌و‌گو با «فرصت‌امروز» می‌گوید: گروه صنعتی انتخاب چندی پیش ایده کارت اعتباری 10میلیونی خرید کالاهای ایرانی بااعتبار 10هزار میلیارد تومان را با بانک مرکزی مطرح کرد که این طرح در ابتدا برای آموزش‌و‌پرورش اجرا می‌شود و خود این مجموعه در حدود یک سال و نیم پیش با همکاری بانک‌ها طرح فروش اقساطی کالاهای خود را آغاز کرد؛ در آن زمان این فروش اقساطی برای گروه هدفی در نظر گرفته‌شده بود که نمی‌توانستند به‌صورت نقدی کالاهای ما را خریداری کنند؛ به همین دلیل شبکه فروش اسمارت در کشور راه‌اندازی شد و برخی از فروشگاه‌ها به نام اسمارت در 13 مراکز استان فعالیت‌هایی را آغاز کردند. از طرفی اعتبار این کارت اعتباری برای مخاطبان ایرانی به‌صورت 20 درصد مانده حقوق ضرب‌در 18 ماه محاسبه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در سال 2015 بازار داخلی با چالش‌هایی روبه‌رو شد و رکود شدیدی بازار داخلی را تحت‌الشعاع قرار داد و مصرف‌کننده‌های نهایی تمایل کمتری برای خرید داشتند و تقاضا برای خرید محصولات به‌صورت کلی کاهش پیداکرده بود؛ براساس گزارش‌های GFK در حوزه لوازم‌خانگی سهم لوازم‌خانگی در ایران یک‌پنجم بازار خودرو است؛ با توجه به این موضوع آغاز تسهیلات بانک مرکزی با خودرو شروع شد؛ چون‌که بازار خودرو با توجه به کمپین‌هایی که در راستای تحریم آنها ایجادشده بود، با بیشترین ضرر مواجه شد.

اشتری اظهار می‌کند: با توجه به این موضوع که گروه صنعتی انتخاب شرایط اقساطی را قبل از این طرح دولت برای مشتریان خود لحاظ کرده بود، آمادگی فروش و پیاده‌سازی این طرح دولت را دارد و 1500 پایانه در سراسر کشور آماده تحقق این موضوع هستند و انتظار می‌رود این طرح در راستای خروج از رکود بازار لوازم‌خانگی مثمر ثمر باشد و اگر این طرح برای حمایت تولید داخلی ادامه‌دار باشد، قطعا با موفقیت مواجه می‌شود.

او درباره فعالیت‌هایی که اسنوا در راستای مسئولیت اجتماعی انجام داده است خاطرنشان می‌کند: طبق دستورالعمل‌های جهانی در حال حاضر برند‌هایی که به‌صورت جهانی عمل می‌کنند، معمولا از یک سازمان خیریه حمایت می‌کنند؛ گروه صنعتی انتخاب نیز در حدود 10 سال است که موسسه خیریه‌ای تحت عنوان آلا را حمایت می‌کند و سود گروه صنعتی انتخاب در مسیر فعالیت‌های خیریه‌ای هزینه می‌شود.در سال 2015 برند‌سازی مجددی در اسنوا انجام شد که براساس آن، گروه صنعتی انتخاب از امور خیریه‌ای حمایت می‌کند و مخاطبان با خرید محصولات این شرکت می‌توانند در امور خیریه هم شریک شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8nykzsqu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه