جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

یافتن دوستی های واقعی در محل کار امکان پذیر است. همه چیز بستگی به توانایی افراد در ایجاد و برقراری ارتباط و ظرفیت  آنها برای ادامه دوستی و سبک زندگی شان دارد. اما، برای روانشناسان کار، رابطه دوستی و همکاری همیشه یکی از ظریف ترین و حساس ترین روابط میان انسان هاست. «ایزابل» که مدیر اجرایی در یک شرکت دولتی و 33 ساله است، می گوید: «همه کارمندان، دوسوم زمان خود را در محل کار سپری می کنند، بنابراین توسعه روابط انسانی حیاتی است.»

«ماری»، کارمند یک شرکت کوچک و 50 ساله دراین باره می گوید: «من نیاز دارم با مردم احساس نزدیکی داشته باشم و در شرایط بی تفاوتی و خصومت نمی توانم پیشرفت کنم.» برای «ماری» و «ایزابل» این موضوع روشن است که باید در محیط کار با همکاران روابط دوستی برقرار کرد. اما از نظر روانشناسان کار، آیا می توان به گونه ای دیگر در محیط کار رفتار کرد؟ یک روانشناس و مشاور منابع انسانی، به نام «هلن ویچیالی» در پاسخ به این سوال می گوید: «در دستورالعمل های جمعی است که اصرار بر گفتن این موضوع دارند مسائل کاری نباید با مسائل عاطفی تلفیق شود، با این وجود غیر ممکن است که کسی بتواند بدون برقراری ارتباط با همکاران خود، در محیطی کار کند، چرا که ذهن ناخودآگاه انسان، روابط را ایجاد می کند.»

چند دلیل برای دوستیابی در محل کار

ما تقریبا 220 روز از سال را در محیط کاری می گذرانیم و با همکارا ن مان در ارتباط هستیم. تعداد ساعاتی که ما با همکاران مان می گذرانیم بیش از ساعاتی است که نزد والدین، همسر یا فرزندان مان هستیم.

داشتن یک رابطه خوب دوستانه با همکاران می تواند بر پیشرفت پروژه های کاری تاثیر بسزایی بگذارد.

بلند شدن از خواب برای رفتن به محل کار، زمانی که بدانید دوستی در آنجا منتظر شما است راحت تر خواهد بود.

با همکاران دوست نه تنها زمان زیادی می گذرانیم بلکه می توانیم با آنان در رابطه با پروژه های کاری، نگرانی ها و خواسته های مان صحبت کنیم.

همکاران ما معمولا هم سن ما هستند. میزان تحصیلات شان با ما یکی است و تقریبا شرایط کاری یکسانی داریم اما تجربیات مان متفاوت از هم است، پس اشکالی ندارد اگر دور یک میز بنشینیم و با هم در رابطه با تجربیات مان صحبت کنیم.

 محیط کار محیط خشنی است. امکان دارد شما گاهی در آن دچار مشکلاتی شوید. داشتن یک دوست در این محیط می تواند برای شما دلگرم کننده باشد.

ترکیب کار و دوستی

یک نظر سنجی در سال 2013 در فرانسه درباره موضوع دوستی در محل کار انجام شد که براساس آن، 9 نفر از 10 نفر معتقد بودند که دوستی می تواند در محل کار به وجود آید. اما بیش از نیمی از آنها یعنی در حدود 54 درصد معتقدند دوستی هایی که در محل کار ایجاد می شوند، به طور فزآینده براساس منافع شخصی شکل می گیرند.

درسال 1985 و پس از انجام یک نظرسنجی مشخص شد که حدود نیمی از کارمندان آمریکایی در محل کار خود دست کم با یک نفر صمیمی هستند. تا سال 2004 این رقم تا 30 درصد کاهش یافت. نتایج نظرسنجی های دیگر نیز نشان می دهد که سال ها پیش در ایالات متحده، یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک شغل، امکان برقراری روابط دوستانه در محیط کار بوده است.

یک موسسه دیگر آمریکایی متخصص در استراتژی های کسب و کار نیز آماری نگران کننده ارائه داده است که براساس آن، 70 درصد از کارمندان آمریکایی از شغل خود احساس رضایت نمی کنند و این روند فرسودگی شغلی می تواند به سرعت جهانی شود.

به گفته یک روانشناس کار، داشتن روابط دوستانه در محیط کار می تواند به عنوان یک راه و درمان برای جلوگیری از فرسودگی شغلی باشد. به گفته این روانشناس کار، دوستی در محیط کار، کارایی و بازدهی کارکنان را افزایش می دهد و کارکنانی که دوستانی در محیط کار خود دارند،  کمتر تمایل به ترک شغل خود دارند. داشتن همکار و دوست در محیط کار می تواند به کارکنان انگیزه دهد.

همچنین، در موارد لزوم یک دوست و همکار می تواند از همکار خود دفاع کند و این متقابلا در آنها باعث تقویت اعتماد به نفس می شود. داشتن منافع مشترک، هدف و ماموریت مشترک، باعث ایجاد روابط نزدیک در محیط کار می شود. زمانی که دو دوست در کنار یکدیگر کار می کنند، بهتر می توانند به یکدیگر اعتماد و یکدیگر را تشویق کنند. دو دوست زمان بیشتری را با یکدیگر می گذرانند و اطلاعات بیشتری را با یکدیگر تبادل می کنند. با انجام فعالیت هایی مثل بازی گروهی یا غذا خوردن به صورت گروهی می توانید ارتباطات خود را گسترده و تقویت کنید.

به همین علت، شرکت گوگل و فیس بوک امکاناتی فراهم کرده اند تا بتوانید مثلا به صورت گروهی بازی کنید یا دوستان خود را به یک پیک نیک، گردهمایی یا رویداد دعوت کنید. ایجاد روابط دوستانه در محیط کار یک مسئله کاملا شخصی است.

پروفسور «جین داتون» از دانشگاه میشیگان در این رابطه می گوید: «صمیمیت در یک رابطه لزوما به معنای کیفیت بالای آن نیست». گاهی یک ارتباط ساده که براساس احترام متقابل، اعتماد و مشارکت دوطرفه شکل گرفته است، از ده ها رابطه صمیمانه و بلندمدت سازنده تر است. کافی است که دو نفر به سه عامل احترام، اعتماد و مشارکت دوطرفه پایبند باشند تا «تعامل» میان آنها به «رابطه» تبدیل شود.

چند توصیه برای روابط دوستانه در محل کار

در این نوع دوستی ها باید حدوحدود شوخی را رعایت کنید. صمیمی شدن بیش از حد می تواند مراتب مقامی را به هم ریخته و حسادت دیگران را برانگیزد و درنهایت شما دچار مشکل شوید.

 در صورت بروز هر گونه مشکلی باید فورا در جهت حل آن تلاش کنید. هر گونه سوءتفاهم می تواند اثرات جانبی بدی در زندگی حرفه ای و حتی شخصی شما بر جای گذارد.

محتاط باشید. به ویژه در اوایل شروع یک رابطه، از بیان رازهای زندگی شخصی خود با همکاران تان خودداری کنید.

برای خود حد و مرزی قائل باشید و به مرز دیگران نیز تجاوز نکنید.

قبول کنید که دوستی های محیط کار چندان بادوام نیستند. پس تمامی شرایط را در نظر بگیرید و بیش از حد خود را وابسته نکنید.

برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dzFjugnJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه