شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تخفیف، مشوق یا مخرب!

8 سال پیش ( 1394/7/7 )
پدیدآورنده : علیرضا جعفری  

در تکمیل یادداشت‌های گذشته درخصوص مباحث ترویج فروش و قیمت‌گذاری لازم است به یکی از موارد چالش‌برانگیز در سیستم فروش که همانا خطرات ناشی از تخفیف‌های مداوم است، اشاره کنیم.  آنچه مسلم است، همه افراد به تخفیف گرفتن علاقه‌مند هستند، چراکه پرداخت پول کمتر و پس‌انداز بیشتر، حس مطلوبی ایجاد می‌کند. با اندکی تفکر می‌توانید به یادآورید، آخرین مرتبه‌ای که از پیشنهاد ویژه تخفیف‌ها استفاده کرده‌اید چه زمانی بوده است. بی‌شک گاه انگیزه خرید برای بسیاری افراد ناشی از همین تخفیف‌هاست بی‌آنکه قصد خرید داشته باشند، درواقع محرک آنها برای خرید، دیدن تخفیفات ویژه است.

24253241242424524124242541242

در نظر گرفتن تخفیف می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای جذب بسیاری از مشتریان یا حتی جذب مخاطبان جدید باشد. همچنین در هنگام معرفی محصولات جدید نیز می‌تواند انگیزه خوبی برای تشویق به امتحان کردن محصولات (یا خدمات) ایجاد کند. البته فراموش نکنید که تخفیفات به همان اندازه که می‌توانند مفید و اثربخش باشند، اگر به‌صورت مکرر از آنها استفاده یا زمان اعمال تخفیف‌ها برای مشتریان قابل پیش‌بینی شود، می‌توانند برای کسب‌وکار شما زیان‌آفرین نیز باشند. درواقع زمانی که مشتریان به تخفیف گرفتن در بازه‌های زمانی مشخص عادت کنند، دو رویکرد زیر اتفاق می‌افتد که در هر دو صورت باعث لطمه به فروش مجموعه می‌شود:

1- مشتریان در انتظار تخفیف‌های بیشتر خواهند بود

زمانی که مشتریان یک الگوی مشخص در برنامه‌های تخفیف‌گذاری یک کسب‌وکارمشاهده کنند، آنچه در عمل اتفاق می‌افتد انتظارات بیشتر برای تخفیفات بیشتر است. اگر در طول سال به‌طور مکرر تخفیف‌های مختلف (مثلا 20تا 30 درصد) در نظر گرفته باشید، طبیعی است که در زمان‌های خاص و به مناسبت‌های ویژه (مانند روز پدر یا مادر، عید نوروز و. . .) مشتریان انتظار تخفیف‌های بیشتری از شما خواهند داشت. چراکه تصویر ذهنی آنها این‌گونه است که باید در این زمان‌ها یا مناسبت‌های خاص، پیشنهادات متفاوت‌تری نسبت به ایام دیگر دریافت کنند تا برای ایشان جذابیت ایجاد کند و حقیقتاً نیز چنین است.

پس درصورتی‌که در تمام طول سال از تخفیف‌های مداوم با درصدهای مختلف استفاده کرده باشید در زمان‌های خاص به ناچار باید پیشنهاداتی بسیار جذاب‌تر در نظر بگیرید که گاه ممکن است سودآور نیز نباشد. برنامه‌ریزی درست با زمان‌بندی مناسب جهت ارائه تخفیفات، بسیار حائز اهمیت است. در زمینه کسب‌وکارهای B2B، ارائه تخفیف‌های مکرر و مختلف، زمینه‌ساز نفوذ حس بی‌اعتمادی در ذهن طرف مقابل شده و پس از مدتی ممکن است در سفارشات آتی با شک و تردید نسبت به عدد خالص قابل پرداخت نگاه کند.

2- ادامه فرآیند خرید مشتریان فقط منوط به در نظر گرفتن تخفیف می‌شود

برای شروع این بخش ذکر یک مثال می‌تواند راهنمای خوبی باشد. فروشگاه بزرگی را به خاطر دارم که در تمام طول سال بنرهای حاوی درصد تخفیف‌های مختلف محصولات خود را به‌جزء می‌نوشت و متأسفانه‌ تنها حسی که پس از دو سال فعالیت خود به اکثر مخاطبان القا کرد، این تفکر بود که این فروشگاه در تمام سال در زمان‌هایی کاملا مشخص در حال فروش زیر قیمت اصلی است. درواقع به‌نوعی حس بی‌اعتمادی نیز در مخاطبان ایجاد کرد. چراکه مشتریان به این نتیجه می‌رسند که حقیقتا قیمت‌های اصلی کالا (خدمات) متناسب با ارزش حقیقی آنها نیستند و در نتیجه فقط درصورتی‌که محصولات مشمول تخفیف شوند آنها حاضر به پرداخت هستند و به همین ترتیب صاحبان کسب‌وکار فقط با روی آوردن به تخفیف می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. شاید کاهش قابل ملاحظه مشتریان پس از دو سال و تعطیلی فروشگاه، اتفاق عجیبی نباشد.

هرگاه پیشنهاد‌های خرید و تخفیف‌های شما از یک برنامه زمانی مشخص پیروی کند و تبدیل به اتفاقی قابل پیش‌بینی شود، مشتریان نیز فقط در زمان‌هایی برای خرید مراجعه می‌کنند که می‌دانند تخفیفات شروع شده است. به عبارتی دیگر برای انجام خریدهای خود منتظر زمان تخفیف می‌مانند (با توجه به اینکه زمان ارائه تخفیفات شما را می‌دانند). طبیعتا چنین روندی برای سلامت یک کسب‌وکار سودمند نیست. تخفیف‌ها فقط قسمتی از برنامه‌های پیشبرد فروش هستند، نه همه آن.

باید از آنها در فرصت‌های مناسب و بجا استفاده شود و با برنامه تبلیغات، اهداف بازاریابی و سیستم فروش هماهنگ و همسو شوند. اجازه دهید تخفیفات شما همچون جرقه‌ای ناگهانی برای مشتریان‌تان باشد. مشوق‌های خرید را با زیاده‌روی یا استفاده نامناسب، به سلاحی برای لطمه به فروش مجموعه خود تبدیل نکنیم.

* ارتباط با کارشناس: alireza. jafari@solution4u. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SafsP3Bj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
رضا فریدیحیایی :
8 سال پیش
مطالب فوق کاملا درست اما وجهه های مختلف قضیه باید مراعات بشه! اولا محصول به محصول تاثیر گذاری متفاوت هست. ثانیا نسبت به محصول زمانهایی هست که شما مجبور به برگزاری تخفیف ها در بازه های زمانی منظم هستید. مثلا شما لباس رو در نظر بگیرید! شما در اواخر فصول و مشخصا در اواخر شش ماه بهار و تابستان و یا پاییز و زمستان مجبورین برا تغییر فصل تخفیف های دوره ای برگزار کنید. این تخفیف ها اولا هزینه های انبارداری شما رو کاهش میده. ثانیا اگرچه شاید سودتون کم باشه اما جا رو باز میکنه برا محصولات جدید تر و ثالثا اینو در نظر داشته باشیم که معمولا ما هر سال ترکیب جدیدی از محصولات رو داریم دادن تخفیف به محصولات از مد افتاده خودش ترغیب برای خرید محصولات سال جدید هست. در انتها همانگونه که اشاره کردم نوع محصول در دیدگاه ما تاثیرگذار خواهد بود
عليرضا جعفري :
8 سال پیش
سلام خدمت جناب يحيايي. متشكرم كه نظر خود را ذيل مطلب بيان فرمودين. بايد عرض كنم، موردي كه شما به آن اشاره فرمودين،مربوط به تخفيفات فصلي است و كاملا درست و بجاست. نكاتي كه بنده در يادداشت فوق به آن پرداختم،مربوط به "تخفيف هاي مداوم" است. بطور مثال درج كردن تخفيف هاي ٢٠الي٥٠درصدي در تمام ماههاي و اعمال آن براي عمده محصولات پوشاك، در يك فروشگاه، سياست اشتباهي ست. توضيح ديگر آنكه اگر به نوشته هاي قبلي بنده مراجعه فرمائيد،سعي نموده ام به مشكلاتي بپردازم كه عمدتا مشاهدات و تجربيات بنده در شركتهاي مختلف بوده است.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه