نمایندگان در خانه ملت، شرایط جرایم تبلیغاتی برای محصولات آسیب رسان و غیرمجاز دارویی و آرایشی را در رسانهها تعیین کردند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، درجریان بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی با ماده یک طرح مذکور که در رابطه با تعیین جرایم است با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است در ماده یک طرح مذکور آمده است: ارائه هر گونه اطلاعات نادرست و تبلیغات خلاف واقع به هر طریق از جمله رسانههای داخلی و خارجی یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآوردههای دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشی وهرگونه خدمات سلامت ممنوع است ومرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو تا پنج سال محکوم میشود. در صورتی که به مصرفکننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادن دو تا پنج برابر خسارت وارده بهعنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می شود.
تبصره – انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانههای جمعی موجب محکومیت مدیر مسئول در رسانههای چاپی یا عناوین مشابه در سایر رسانهها به مجازات مندرج در این قانون است. نمایندگان مردم در خانه ملت، سازمان غذا و دارو را موظف به برچسبگذاری فرآوردههای دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی کردند.
در این جلسه و در جریان بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی با ماده 2 طرح مذکور و تبصرههای آن که در رابطه با تعیین جرایم است با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براین اساس در ماده 2 این طرح آمده است: سازمان غذا و دارو موظف است نسبت به برچسبگذاری مواد و فرآوردههای محصولات موضوع این قانون از طریق بخشخصوصی صاحب صلاحیت که صلاحیت آنها را تعیین و اعلام میکند، روی کلیه محصولات و فرآوردههای دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیرمصرف پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی در حدود امکانات شناسههای منحصر به فرد جهت کنترل و اصالت و پیگیری محصولات اقدام کند.
تبصره 1- برچسبگذاری مواد و فرآوردههای موضوع این قانون به تشخیص سازمان غذا و دارو باید بهگونهای تعیین شود که آثار سوء یا مفید احتمالی آن برای مصرف کنندگان قابل تمییز و تشخیص باشد.
تبصره 2- آیین نامه اجرایی این ماده شامل نحوه برچسب گذاری، نحوه اخذ مجوز روشهای معرفی و تبلیغات مواد و فرآوردهها و مواد موضوع این قانون و موارد منع آنها ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان غذا و دارو تهیه میشود و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میرسد.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/