سه شنبه, 22 بهمن 1398 - 19:48

آخرین وضعیت سامانه جامع بانکداری متمرکز از نگاه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد

سامانه جامع بانکداری متمرکز یا همانCore Banking System ، خدمات بانکی است که در یک مجموعه نرم افزاری پیاده سازی شده و قابلیت ارائه خدمات به همه شعبه ها و سایر سامانه های بانک را به صورت متمرکز در هر لحظه داراست. این سامانه بیش از یک دهه است که در بانک پاسارگاد راه اندازی شده و همگام با فناوری های نوین روز دنیا در خدمت مشتریان این بانک است.

در همین زمینه، زهرا میرحسینی، عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در گفت و گو با «فراز» از تاریخچه شکل گیری این سامانه تاکنون و چشم انداز آن در 10 سال آینده می گوید. به گفته میرحسینی، «بانک پاسارگاد یک مگاپروژه تعریف کرده است که با انجام آن پلتفرم و زیرساختی را برای زندگی روزمره دیجیتالی در اختیار مردم قرار دهد؛ به طوری که افراد بتوانند با دریافت هر سرویس کارهای مربوط به یک شخص، یک خانواده و یک کسب و کار را همیشه همراه خود داشته باشند.»

تلاش برای رسیدن به سامانه جامع بانکی بومی بانک پاسارگاد

او درباره نخستین گام های مجموعه بانک پاسارگاد برای راه اندازی سیستم جامع بانکداری متمرکز گفت: «از ابتدای تشکیل بانک پاسارگاد یعنی سال 1384 نگاه این مجموعه بهره مندی تمام و کمال از فناوری های روز دنیا برای ارائه خدمات بانکداری بود. در آن زمان از شرکت های خصوصی که سامانه جامع بانکداری را در کشور ارائه می کردند، گروهی از متخصصین بانک پاسارگاد با ارزیابی هایی که انجام دادند درنهایت یک سامانه را انتخاب و کار خود را با همان سامانه شروع کردند، اما پس از مدتی مشخص شد این سامانه از حیث معماری و ساختاری همسو با اهداف بلند در چشم انداز بانک پاسارگاد نیست. برای همین تصمیم گرفته شد همزمان، سامانه متمرکز بانکداری بانک پاسارگاد به شکل بومی و باتوجه به اهداف استراتژیک و نیازهای شناسایی شده، طراحی و تولید شود. این امر مستلزم این بود که همزمان با راه اندازی شعبه ها و استفاده از سامانه موجود، شرکتی دانش بنیان متشکل از جوانان نخبه ایرانی تاسیس شود.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، «با یک برنامه ریزی، پروژه بزرگی برای تحقق اهداف بانک تعریف شد و آن هم طراحی و تولید سامانه جامع بانکداری متمرکز مبتنی بر بستر فناوری ای بود به نام «مبتنی بر وب»(Web-based) ، به این معنا که هر شعبه بر بستر فناوری می تواند فعالیت خود را در معماری جدید انجام دهد. این پروژه با همت و تلاش جوانان ایرانی و با راه اندازی شرکتی به نام «فناپ» آغاز شد، بانک پاسارگاد این گونه دارای سامانه کُربنکینگ یا سیستم جامع بانکداری متمرکز بومی خود شد و از اواخر سال 88 با سامانه جدید به فعالیت خود ادامه داده است.»

میرحسینی در ارتباط با قابلیت ویژه سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد ادامه داد: «بانک پاسارگاد و «فناپ» در ادامه دستاوردهای بسیار بزرگی داشت، انعطاف پذیری سامانه بومی بانک پاسارگاد از جمله ویژگی های این سیستم است. پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان طبق فناوری های روز و اعمال تغییرات لازم برای به روزرسانی این سامانه با سرعت مناسب از دیگر قابلیت های آن است. توسعه مداوم محصولات و سیستم های جدید باتوجه به معماری سامانه از دیگر ویژگی های این سامانه جامع است؛ موبایل بانک، بانکداری مجازی یا اینترنت بانک و ده ها سیستم دیگر از آن جمله است. با این توضیح که سامانه مذکور هم اکنون به همراه سایر خدمات تعریف شده، بیش از ده ها سیستم و شاید بین 50 تا 100 زیرسیستم دارد که همگی محصولِ تولیدشده توسط شرکت وابسته به بانک پاسارگاد است.»

به اعتقاد وی، «هر سیستمی دستخوش تحولات روز دنیای فناوری می شود. برای همین معماری سیستم بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد هم از این قاعده مستثنا نبوده است،گرچه که این سامانه در زمان خودش یعنی از ابتدای کار هم از یک معماری پیشرفته برخوردار بوده است، اما با تحولات اخیر فناوری، گسترش ابزارهای هوشمند و طرح مباحث «بانکداری باز» و نظر به اینکه دوره مفید هر سامانه نرم افزاری حتی در بهترین شرایط حداکثر یک دوره پنج تا هفت ساله است، سامانه جامع بانک هم لازم است که باز مهندسی شود. هرچند سامانه بانک پاسارگاد در یک دوره بیش از 10 سال همچنان سامانه ای قوی است که نتیجه بهره مندی از یک تیم خوب توسعه دهنده و پشتیبانی مستمر و همه جانبه است.»

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در پاسخ به این سوال که تاکنون چه پروژه های دیگری همسو با این سیستم برای بانک پاسارگاد تعریف شده، افزود: «توسعه بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد هیچ گاه متوقف نشده است، به این معنا که شرکت «فناپ» همچنان در حال تعریف و انجام پروژه هایی با معماری جدید برای بهبود و توسعه است. به عبارت دیگر، همزمان با بهبود سامانه، سرویس های موردنیاز بانک، در راستای اهداف تعریف شده، به روزرسانی و توسعه می یابد. همچنین پروژه های بزرگی در حال انجام است که با تحولات فناوری و زندگی دیجیتالی جامعه مطابقت داشته باشد. امروزه بانک و بانکداری مشابه گذشته نیست، بانک پاسارگاد در این زمینه هم پیشرو بوده و برای همین هم پروژه هایی را تعریف کرده تا سبک زندگی دیجیتال مردم را پشتیبانی کند، نه اینکه فقط امور بانکی را برای آنها انجام بدهد. در نتیجه ما همچنان در حال توسعه هستیم و خواهیم بود.»

میرحسینی درباره تفاوت سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد با نمونه های مشابه خارجی گفت: «من تجربه کار و ارزیابی سامانه خارجی ها را داشته ام. از مهم ترین نکات قابل ذکر در مورد سامانه جامع بانک پاسارگاد، بومی بودن این محصول است که توانایی اعمال تغییرات زیاد موردنیاز جامعه بانکی کشور و بانک مرکزی که ناشی از شرایط اقتصادی کشور است را با سرعت مناسب دارد و قابلیت انعطاف سامانه در برابر تغییرات از جمله ویژگی های بارز سامانه است. به طور معمول، عملیات بانکی در سامانه های بین المللی به صورت استاندارد است. ضمن اینکه آنها با تغییرات زیاد در عملیات بانکداری به شکل دریافت بخشنامه های مستمر مواجه نیستند.»

او با بیان اینکه فعالیت های بانکداری کشور در چند سال اخیر و برنامه های بانک مرکزی برای نظام بانکی، موجب ایجاد تعداد زیادی سامانه های بین بانکی شده است، برخی از این سامانه ها از جمله سامانه ساتنا، پایا، چکاوک، صیاد، شهاب و نهاب را برشمرد و ادامه داد: «حالا سوال این است که آیا یک محصول خارجی می توانست این قابلیت انعطاف را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بانکی کشور و بانک مرکزی، داشته باشد؟ حتی اگر این ویژگی را با افزودن زیرسیستم می داشت، کشور متحمل هزینه های بسیار زیادی می شد؛ حضور کارشناسان خارجی برای توسعه و یا برای پشتیبانی یک محصول خارجی، یعنی تحمیل هزینه های هنگفت ارزی. همچنین اینکه یک محصول تولید داخل و بومی است، موجب اشتغال جوانان کشور شده و همزمان انعطاف لازم را در مقابل تغییرات و با سرعت مناسب فراهم کرده است و البته مطابق با نیازهای کشور توسعه هم پیدا می کند. این موارد از جمله مزیت های قابل توجه این سامانه است. همه اینها در حالی است که ما از سیستمی بهره مند شده ایم که تاکنون توانسته است در ارائه خدمات درون شعبه به مشتریان و بیرون شعبه به صورت غیرحضوری بسیار کارا عمل کند؛ هم از نظر سرعت هم از حیث پاسخگویی به نیازها.»

وی درباره بازخورد مشتریان در استفاده از سامانه جامع بانکداری متمرکز بانک پاسارگاد نیز گفت: «طبق نظرسنجی های انجام شده، مشتریان ما از خدماتی که بانک پاسارگاد ارائه می دهد، بسیار راضی هستند. همین بستر بوده که توانسته سامانه ای مثل موبایل بانک با ویژگی های خاص – که آن را جزو اولین ها در کشور کرده- در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مثل تشخیص چهره و اثر انگشت که به انتخابِ افرادِ مستقل، همیشه جزو برترین ها بوده است.»

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در مورد چشم انداز سامانه جامع بانکداری متمرکز این بانک افزود: «هم اکنون درحال به روز رسانی فناوری و معماری سامانه ها هستیم تا برای 10سال آینده هم پاسخگو باشیم. توسعه و پشتیبانی سامانه جامع فعلی بانک پاسارگاد توسط شرکت «داتین»، که جزو مجموعه شرکت های گروه هلدینگ «فناپ» است انجام می شود و این شرکت هم اکنون در حال ارائه خدمات به سایرین هم می باشد. بانک پاسارگاد نیروهای متخصص جوان با توانایی بسیار بالا دارد که اهداف بزرگی را دنبال می کنند. از سوی دیگر، مدیران ارشد بانک هم چشم اندازهای بزرگی داشته و دارند. همه اینها موجب شده تا محصولات مختلف بانک پاسارگاد از سوی شرکت ما و همین هسته اصلی در حال سرویس دهی به چند بانک و موسسه اعتباری در کشور باشد. در ضمن شرکت وابسته به بانک پاسارگاد در مناقصه یک بانک بزرگ کشور و در بستر یک رقابت کاملاً حرفه ای و بسیار سخت برنده شده است که ان شاءالله در انجام آن پروژه بزرگ هم موفق خواهد شد.»

او در پایان سخنانش و در پاسخ به این پرسش که شعار «هزاره سوم در کنار بانک پاسارگاد» در سیستم کاری شما چگونه تعریف و اجرا می شود، گفت: «شعار «مشتری ذات بانک است» یک مفهوم بسیار عمیق است که در دل همه برنامه ها و همه افراد بانک پاسارگاد نهادینه شده است؛ از مدیرعامل محترم بانک گرفته تا تمامی بدنه اجرایی، چه در ستاد و چه در شعبه ها، پس این یک منشور است، یک اصل حرفه ای در بانک پاسارگاد است، یک اعتقاد، یک بینش و یک باور است که «مشتری ذات بانک است.» در نتیجه هر خدمتی و به هر شکلی از جمله استفاده از خدمات فناوری و همچنین سامانه جامع بانکداری متمرکز ما هم شامل این شعار است. سعی ما همیشه بر این بوده و هست که نیازهای مشتری را با توجه به امکانات برآورده کنیم و پاسخگوی خواسته های نهادهای نظارتی و قانون گذار هم باشیم. این سیاست و راهبرد است که پیش از اینکه مشتری چیزی را بخواهد نیازهایی را به او پیشنهاد کنیم یا حتی نیازهای مشتری را شخصی سازی کنیم.»

به گفته میرحسینی، «بانکی که ما برای آینده پاسارگاد به عنوان بانک هزاره سوم متصور هستیم بانکی نیست که فقط چند عملیات بانکی ساده را به مشتریان ارائه کند، مثلاً یک واریز و برداشت یا مبادله چک یا تسهیلات را انجام دهد. انتظاری که ما داریم این است که هر مشتری در هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که هست، یعنی یک مشتری فردی یا یک شرکت، از صبح که بیدار می شود برای کسب و کارش یا برای زندگی روزمره دیجیتالی، یک پلتفرم و زیرساختی همراه داشته باشد که بانک پاسارگاد یا مجموعه گروه مالی پاسارگاد ارائه می کند. به همین دلیل ما یک مگاپروژه تعریف کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم در ارائه سرویس های موردنیاز مردم ایران نقطه عطفی باشیم، نه فقط اینکه سرویس های بانکی و مالی ارائه کنیم. بانک پاسارگاد می خواهد به بهترین نحو و در مشارکت با مردم گام بردارد و در ارائه هر سرویس مربوط به یک شخص، یک خانواده و یک کسب وکار همراه آنها باشد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید