جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شنبه پانزدهم شهریور جوی تقریبا منفی بر بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک بازار سایه افکند و همین امر نیز منجر به عقبگرد مجدد شاخص‌ها در بورس و فرابورس شد.در این معاملات تاثیرگذاری منفی نمادها در گروه‌هایی همچون چندرشته‌ای صنعتی، پتروشیمی، مالی، خودرویی، مخابرات، فنی‌مهندسی، معدنی و فلزی بر شاخص‌ها محسوس بود. روز گذشته شاخص کل بورس با افتی 299 واحدی به 71822 واحد رسید.

 

شاخص کل بورس تهران در شروع معاملات این هفته توانست به لطف رونق معاملات در برخی بخش‌ها مانند تجهیزاتی و تک‌سهم‌هایی در دیگر گروه‌ها در مسیر صعود قرار گیرد.نمادهایی چون سرمایه‌‌گذاری پارس‌ توشه‌، ایران‌‌تایر، آبسال‌، لامپ‌ پارس‌‌شهاب‌، لبنیات‌ پاك‌، شیشه‌ و گاز و گروه ‌صنعتی‌ بوتان‌ از جمله نمادهای تاثیرگذار در این روند بودند. اما این روند چندان دوام نیاورد و تحت تاثیر تسلط جوی مبهم یا رو به افول بر بسیاری از گروه‌ها، شاخص در مسیر نزولی قرار گرفت.

نمادهایی مانند سرمایه‌‌گذاری صنعت‌ نفت‌، سرمایه‌گذاری غـدیـر، مخابرات، معدنی ‌و صنـعـتی ‌چادرملو، حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج‌فارس و در ادامه سرمایه‌گذاری نفت‌وگاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌‌گذاری ساختمان ‌ایران‌ و مپنا در این مقطع تاثیر منفی محسوسی بر شاخص داشتند. به این ترتیب شاخص کل به محدوده منفی خزید. افزایش فشار از سوی نمادهای فلزی، معدنی و پتروشیمی و بانکی نیز بر این سیر دامن زد.

فشار نمادهای منفی باز هم ادامه یافت تا به این ترتیب پیش از ساعت پایانی معاملات شاخص از مرز 72 هزار واحد نیز فروافتد. در ساعت پایانی معاملات نیز با افول بیش از پیش گروه خودروسازی، عرصه بر شاخص تنگ‌تر شد تا به این ترتیب این نماگر باز هم با عملکردی ناامیدکننده به کار خود پایان دهد. توافقات هسته‌ای، کاهش نرخ سود بانکی و سیاست‌های اقتصادی دولت به منظور خروج اقتصاد از رکود با تاکید بر غیرتورمی بودن آن، از نکات مهم برای رونق دوباره بازار سرمایه است.

حقوقی‌ها خریدار، حقیقی‌ها فروشنده

حقوقی‌ها در معاملات دیروز بیشتر خریدار بوده و مازاد خرید به فروش آنها به نزدیک 70 میلیارد ریال رسیده است. به‌عبارتی می‌توان دریافت که حقوقی‌ها در کف قیمت‌های معاملات دیروز بیشتر در نقش خریدار ظاهر شده‌اند تا فروشنده. حقوقی‌ها در هفتمین روز متوالی ریزشی بازار سرمایه در صنعت خودرو و ساخت قطعات فروشنده و در گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و محصولات شیمیایی خریدار بودند.

به‌علاوه اینکه گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را در ارزش معاملات بازار سهام در روز گذشته داشتند. در عین حال بیشتر سهم‌هایی مثبت هستند که در صنایع کوچک فعالیت دارند و سهام صنایع بزرگ در این میان جایگاهی ندارند. به این ترتیب طی معاملات دیروز سهام شرکت‌های فعال در صنایع محصولات غذایی و کاشی و سرامیک در بالاترین رتبه‌بندی‌ها ایستاده‌اند. خریدوفروش‌ها در بازار دیروز نشان می‌دهد که حقیقی‌ها نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده و از صنایعی مانند بانک‌ها، محصولات شیمیایی، هتل، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی خارج شدند.

به این ترتیب در معاملات روز گذشته حقیقی‌ها 466 هزار و 115 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 501 هزار و 512 سهم فروختند. درمجموع در بازار بی‌رمق دیروز حجم معاملات نیز به‌شدت کاهش پیدا کرد و در مجموع 111 میلیون سهم به ارزش 29 هزار میلیارد تومان به فروش رسید، ارزش بازار سرمایه نیز تا سطح 326 هزار میلیارد تومان افت کرد.

اصلاح بعد از  رشد کوچک اولیه

علی ابتهاج، کارشناس بازار سرمایه گفت: حالت خنثای فعلی در بازار سرمایه، بیشتر به شکل اصلاح ادامه‌دهنده به نظر می‌رسد. به‌طور معمول، بعد از یک رشد کوتاه، اصلاح ملایم می‌تواند نشانه این باشد که بعد از یک استراحت و وقفه، بازارسهام صعود خود را در پیش بگیرد. وی با اشاره به طبیعی بودن روند فعلی بازار ابراز کرد: معمولا بعد از یک نزول سنگین در قیمت سهام شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران نگران این موضوع هستند که نزول هنوز به پایان نرسیده باشد.

به همین دلیل، در چنین شرایطی، حالت نزولی و خنثی پیش می‌آید، حال زمانی که رشد کوچکی در قیمت سهام شرکت‌ها اتفاق بیفتد، افراد متقاعد می‌شوند که برگشت بازار به روزهای صعودی حتمی خواهد بود. این در حالی است که بازار هم‌اکنون در مرحله اصلاح بعد از آن رشد کوچک اولیه قرار دارد و سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به رشد قیمت‌ها و بازگشت بازار به روزهای صعودی خود امیدوارند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Gbk43W9o
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه