دوشنبه, 14 بهمن 1398 - 18:32

فیس بوک و گوگل و توییتر با محتوای دروغینی که کشف درمان ویروس کرونا را تبلیغ کند، مقابله کرده و آنها را حذف می کنند.

به گزارش زومیت، فیس بوک اعلام کرد که با ادعای دروغین پیرامون درمان ویروس کرونا و هر اطلاعاتی مرتبط با بحران بهداشتی اخیر، مقابله خواهد کرد. ویروس کرونا اکنون در مرحله گسترش جهانی قرار دارد و هر روز بر تعداد قربانیان آن افزوده می شود. قرار گرفتن این موضوع در صدر اخبار جهان، گسترش اطلاعات غلط را نیز در فضای آنلاین به همراه دارد.

فیس بوک گوگل و توییتر حذف اخبار دروغین کشف درمان ویروس کرونا

غول شبکه های اجتماعی، محتواهایی با ادعای دروغ یا تئوری های توطئه پیرامون ویروس کرونا را پاک می کند. سازمان های پیشگام جهانی صنعت سلامت، وظیفه برچسب گذاری و شناسایی محتوای دروغین را برعهده دارند؛ محتوایی که در صورت گسترش، برای افرادی که آن را باور می کنند، خطراتی جدی به همراه خواهد داشت. کانگ زینگ جین، مدیر بخش سلامت فیس بوک، در یک پست وبلاگی خبر از تصمیم شرکت داد و رویکرد فیس بوک را در این زمینه جدی توصیف کرد.

جین می گوید محتوایی از شبکه اجتماعی فیس بوک و سرویس های زیرمجموعه حذف می شود که روش های پیشگیری و درمان غیراصولی را شرح می دهند. به علاوه محتوایی که اطلاعات غلطی را پیرامون منابع درمانی و سلامتی ادعا کند نیز حذف خواهد شد. آنها رویکردهای بررسی حقیقت و نظارت را بر اینستاگرام توسعه خواهند داد که یکی از شبکه های اجتماعی زیرمجموعه مهم محسوب می شود. جین در ادامه توضیح می دهد، از این به بعد کاربرانی که روی هشتگ های مرتبط با ویروس کرونا کلیک می کنند، ابتدا با پنجره پاپ آپی حاوی اطلاعات صحیح و کاربردی روبه رو خواهند شد.

غول شبکه های اجتماعی تصمیم دارد تا منابع معتبر محتوایی را در انتشار اخبار پیرامون ویروس کرونا، اولویت دهی کند. آنها به سازمان های منتخب امکان می دهند تا تبلیغات رایگان را در مسیر آموزش مردم در ارتباط با ویروس، در پلتفرم منتشر کنند. همچنین پست هایی که با اصول متخصصان سلامت همسو هستند و اطلاعات مفیدتری ارائه می کنند، به بالای فید خبری کاربران منتقل می شوند.

مدیر بخش سلامت فیس بوک در ادامه پست وبلاگی خود شرح می دهد که هنوز همه راهکارهای پیشگیرانه در کل پلتفرم اجرا نشده اند. وی در این باره می گوید:

برای ارائه همه راهکارها در کل پلتفرم ها نیاز به زمان داریم تا درنهایت روش های اجرایی خود را توسعه دهیم. اکنون روی ادعاهایی متمرکز هستیم که برای ایجاد حس دلسردی در ارتباط با درمان یا اقدام های پیشگیرانه منتشر می شوند.

تصمیم فیس بوک آخرین اقدام سیلیکون ولی برای مقابله با محتوای دروغین پیرامون بحران کرونا محسوب می شود. تاکنون ۱۴۰۰۰ نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز در چین جان خود را از دست داده اند. سازمان سلامت جهانی (WHO) چند روز پیش شیوع کرونا را یک وضعیت اورژانسی سلامت در سطح بین المللی عنوان کرد.

توییتر و گوگل قبلا تلاش هایی برای هدایت کاربران خود به منابع معتبر برای دریافت اطلاعات پیرامون ویروس کرونا انجام داده اند. گوگل اعلام کرد وقتی کاربران برای دریافت اطلاعات پیرامون ویروس در پلتفرم جست وجو کنند، ابتدا یک پیام اختصاصی با جدیدترین جزییات از سازمان WHO به آنها نمایش داده می شود.

یوتیوب که تحت مالکیت گوگل قرار دارد، اعلام کرد که در صورت جست وجوی کاربران پیرامون ویروس کرونا، ویدئوهایی از منابع معتبر را در اولویت بالاتر به آنها نمایش می دهد. در بیانیه شرکت گفته شد که در نتایج جست وجو و پنل های پیشنهاد ویدئوی بعدی، به صورت اختصاصی به کاربران مورد اعتماد مانند متخصصان سلامت عمومی یا رسانه های معتبر اشاره خواهد شد.

توییتر هم اقدام هایی برای جلوگیری از گسترش اطلاعات غلط پیرامون ویروس کرونا انجام داد. کاربرانی که در این شبکه اجتماعی به دنبال اطلاعات پیرامون ویروس باشند، ابتدا به کانال های رسمی هدایت می شوند که اطلاعات دقیقی پیرامون بیماری ارائه می کنند. به عنوان مثال، کاربران ایالات متحده به کانال Centers for Disease Control and Prevention هدایت می شوند و در یک تیتر بزرگ نیز نوشته می شود: «حقایق را بدانید». توییتر، کمپین اطلاع رسانی دقیق خود را در ۱۵ منطقه ازجمله ایالات متحده، بریتانیا، هنگ کنگ، سنگاپور و استرالیا اجرا می کند و به زودی مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

توییتر در روز چهارشنبه گذشته خبر از انتشار ۱۵ میلیون توییت پیرامون ویروس کرونا داد که قطعا افزایش هم خواهد داشت. سخنگوی شرکت در مصاحبه ای اعلام کرد که تاکنون افزایش قابل توجه یا هدایت شده اطلاعات غلط در پلتفرم دیده نشده است، اما به هرحال آنها با هوشیاری کامل در ارتباط با موضوع عمل خواهند کرد.

اقدام شبکه های اجتماعی در هفته گذشته پیرامون جلوگیری از انتشار محتوای غلط، قابل توجه و ارزشمند محسوب می شود؛ خصوصا با توجه به اینکه اخیرا اکثر آنها به خاطر گسترش محتوای دروغین، انتقادهای شدیدی را متحمل شده اند. فیس بوک که اکنون ادعای ۵/۲ میلیارد کاربر ماهانه در شبکه اصلی و مجموع ۹/۲ میلیارد کاربر ماهانه در همه شبکه های تحت مالکیت دارد، مشکلات متعددی را در جلوگیری از انتشار محتوای غلط پیرامون کشف واکسن ها تجربه می کند.

CNN سال گذشته گزارش داد، محتوای غلط پیرامون واکسیناسیون توسط حساب های کاربری منتقد این اقدام درمانی به وفور در اینستاگرام منتشر می شوند. شرکت بلافاصله تصمیم گرفت تا محتوای بیشتری را با هشتگ های مرتبط با اطلاعات غلط واکسیناسیون مسدود کند. اینستاگرام ادعا می کند که ارتشی از کارمندان ناظر بر حقیقت محتوا دارد که ادعاهای دروغین را شناسایی و حذف می کنند، بااین حال گزارش های اخیر نشان می دهد که هنوز جست وجو پیرامون واکسیناسیون در اینستاگرام، صفحاتی را با اطلاعات غلط و خطرناک نمایش می دهد. فیس بوک هیچ اظهارنظری پیرامون این ادعا نداشته است.

اقدام شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از گسترش محتوای غلط پیرامون یک بحران جهانی، اهمیت نقش آنها را در عصر اطلاعات بیش ازپیش نشان می دهد. به هرحال این شبکه ها امروز کانال های اصلی اطلاع رسانی هستند و در صورت عدم اجرای راهکارهای پیشگیرانه، خسارت های احتمالی، گستردگی به اندازه کل جهان خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید