پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

با صنعتی شدن هرچه بیشتر زندگی امروزه، مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر به دنبال محصولات ارگانیک برای حفظ سلامت خود هستند. شرکت‌ها هم از این نیاز آگاه بوده و در پی طراحی محصولاتی برمی‌آیند که هم این نیاز را برطرف کرده و هم گامی در جهت سلامت جامعه برداشته باشند. ماست ‌نوشیدنی لاکتیویا محصول شرکت کاله به‌عنوان یک محصول لبنی جدید با هدف بالاتر بردن سطح سلامت هموطنان به سبد غذایی این شرکت اضافه شده است.

یکی از اهداف اساسی و بنیادین شرکت کاله، بالاتر بردن سطح سلامت هموطنان است که می‌توان یکی از عملی‌ترین گام‌ها در تحقق این هدف را تولید این محصول جدید عنوان کرد که ادعا کرده می‌تواند گام بزرگی در کمک به بهبود مشکلات گوارشی مصرف‌کنندگان به‌خصوص بانوان ایرانی بردارد.

اما اینکه این برند برای اعتمادسازی این ادعا چه اموری را در پیش گرفته و تا چه حد می‌تواند امیدوار به استقبال مخاطبین باشد، موضوعی است که درباره آن با دکتر حسین وظیفه دوست، رئیس انجمن علمی بازاریابی و دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه به گفت‌وگو پرداختیم.

محصولی برای حل مشکل یبوست به‌صورت طبیعی

دکتر حسین وظیفه‌دوست، رئیس انجمن علمی بازاریابی و دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص ارزیابی خود از این محصول جدید به «فرصت امروز» می‌گوید: مدیران این محصول جدید به نام لاکتیویا عمدتا ادعایی را مطرح کردند که در انجمن تغذیه ایران مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. آنها طی این ادعا بیان کرده‌اند موادی که در این نوشیدنی لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند تا حد زیادی مشکل یبوست را که در بعضی از خانم‌ها و آقایان وجود دارد، برطرف کند.

انجمن تغذیه ایران هم این قضیه را تایید کرده و بررسی‌ها نشان داده‌اند آنچه تحت عنوان لاکتیویا به‌صورت کالایی جدید ارائه می‌شود، دارای خاصیت کمک به حل مشکل یبوست است و لاکتوز شیر آن برای کسانی که به شیر حساسیت دارند تعدیل شده و می‌تواند مورد استفاده آنها قرار گیرد.

این محصول جدید به هیچ وجه خواص داروهای شیمیایی را نداشته و طبق بررسی‌ها تنها دارای خواص درمانی برای بیماری‌های گوارشی است و بهتر است به‌عنوان یک نوشیدنی در جایگاه بالاتری نسبت به دوغ قرار گیرد.

اگر بخواهیم این نوشیدنی جدید را با دوغ سنتی مقایسه کنیم، این محصول سالم‌تر و سبک‌تر است. کسانی که نسبت به شیر آلرژی دارند و خواهان استفاده از آن به‌خصوص برای جلوگیری از اثرات آلودگی هوا هستند، می‌توانند به این محصول به‌عنوان محصولی جایگزین فکر کنند. لاکتیویا نمی‌تواند دارو باشد، اما به‌صورت طبیعی اختلالات یبوست را به حداقل می‌رساند.

حمایت ارگان‌های مرتبط

او در خصوص استقبال از این محصول ادامه می‌دهد: طبیعی است که محصولی جدید در یک چارچوب جدید ابتدا با استقبال عمومی مواجه نشود. چرا که طبق باورها، برای درمان چنین مسئله‌ای مردم ابتدا به دارو و رفتن به دکتر و داروخانه فکر می‌کنند و کمتر به هایپرمارکت یا سوپرمارکت‌ها برای جست‌وجوی چنین محصولی مراجعه می‌کنند.

اما اگر ادعاهای مطرح شده به تایید رسیده باشند، باید مورد حمایت ارگان‌ها واقع شده و به جای توجه به نوشابه‌هایی که ضرر و زیان دارند، به محصولات سالمی چون این محصول توجه شود. قطعا اگر افکار عمومی بخواهد در مورد خواص درمانی این محصول اطلاعات بیشتری به دست آورد، انجام این امر نیاز به حمایت دستگاه‌هایی چون استاندارد و انجمن تغذیه ایران و تایید نتایج آزمایش آنها و انتشار اطلاعات برای مصرف‌کننده دارد.

تمرکز روی خاصیت پروبیوتیک بودن

این کارشناس حوزه مارکتینگ در مورد مزیت رقابتی این محصول بیان می‌کند: خواص عمده‌ای که در این محصول می‌توانیم مورد اشاره قرار دهیم، بحث پروبیوتیک بودن است که این ادعا را به وجود می‌آورد که این پروبیوتیک بودن می‌تواند تامین‌کننده برخی از منابع غنی باشد که مرتبط با مواجهه بدن با ویروس‌های مخل دستگاه گوارش است.

البته بخشی از میوه‌ها و عمده لبنیات این مشکل را به وجود می‌آورند و این محصول درصدد اثربخشی تنظیم دستگاه گوارش بدن است. اگر قرار است مقایسه‌ای میان این محصول و سایر محصولات برقرار شود، بهتر است روی پروبیوتیک بودن آن متمرکز شوند و آن را به‌عنوان یک مزیت در تبلیغات ذکر کنند. حرکت در جهت ارائه محصولات جدید که ارگانیک محسوب می‌شوند در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته و در کشور ما نیز شرکت‌هایی که می‌توانند در بحث R&D و طراحی این قبیل محصولات هزینه کنند، بهتر است وارد این جریان شوند.

همچنین خوب است همراهی بیشتری از ارگان‌هایی چون استاندارد و انجمن تغذیه ایران در خصوص اطلاع‌رسانی از نتایج آزمایشات مربوط به این محصولات انجام شود. این محصول تا اینجا بیشتر به علت پروبیوتیک و ارگانیک بودن یا نگاه ارگانیکی داشتن مورد توجه قرار گرفته است. چرا که قطعا نسبت به دوغ‌های سنتی که فاقد مزیت پروبیوتیک بودن است، دارای مزیت است. طراحی چنین محصولاتی از جانب بسیاری از سازمان‌هایی که به امر توسعه محصول سالم توجه دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

قضاوت آزمایشگاهی و تجربی

وظیفه دوست در خصوص جایگاه این محصول نو در بازار ایران می‌افزاید: اگر همراهی مناسب دستگاه‌ها باشد، رسالت سازمان‌ها ایجاب می‌کند که به سمت محصولات سالم بروند. ادعاهایی که شرکت کاله در مورد این محصول در اطلاع‌رسانی‌های خود به انجام رسانده خوب است، اما آیا واقعا این محصول متناسب با این ادعاها ساخته شده یا خیر و نیازمند قضاوت آزمایشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی گسترده در این خصوص هستیم. خوب است دستگاه‌های مرتبط از چنین کمپین‌ها و محصولات حمایت کنند و اگر این حمایت‌ها باشد، محصول از اقبال خوبی برای جایگزینی با نوشیدنی‌های ناسالم مانند نوشابه برخوردار خواهد شد.

تطبیق طعم و مزه

او تاکید می‌کند: اصولا در ایران مقاومت در برابر تغییر بالاست و تردید در گرایش به محصولات جدید وجود دارد. این امر را هنگام ورود چای یخ یا چای سرد دیدیم که ابتدا به اهداف خود نرسید و سپس در شرایط مناسب با فروش خوبی مواجه شد. اگر این محصول نیز به سمت مسیری برود که بتواند اعتماد مشتری را جلب کند، موفق خواهد بود.

شاید در حال حاضر که طبع و ذائقه افراد با دوغ‌های سنتی و نوشابه‌های گازدار تطبیق دارد، ورود این محصول آن‌طور که باید مورد استقبال قرار نگیرد، اما برای افرادی که در چارچوب نوشیدنی‌های سالم پیش می‌روند قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد، تنها باید طعم و مزه این نوشیدنی با نوشیدنی‌های قبلی تطبیق یابد. بنابراین اگر این محصول به سمت تطبیق با طعم و مزه دوغ‌های سنتی برود، می‌تواند زودتر با اقبال مواجه شود، اما اگر حمایت‌ها نباشد این امر دشوار می‌شود.

جلب اعتماد عمومی

او در مورد اعتمادسازی در خصوص ادعاهای مطرح شده بیان می‌کند: یک سمت این اعتماد توسط مجموعه‌های مرتبط ایجاد می‌شود. مثلا وقتی وزیر بهداشت در مورد روغن پالم هشدار داد، اعتماد عمومی به این سمت گرایش پیدا کرد که محصولات نباید دارای روغن پالم باشند. بنابراین تولیدکنندگان خامه و... محصولات خود را با توجه به شرایط جدید و بدون پالم تولید کردند تا اعتماد عمومی را به دست آورند.این قضیه در اینجا نیز مطرح است.

اگر بتوانیم اعتماد عمومی را جلب کنیم و به مخاطبان آگاهی دهیم، این همسویی و همکاری میان برند و مشتری وجود خواهد داشت. بنابراین با پررنگ‌سازی این مزیت برای افرادی که آلرژی به شیر دارند (و در هنگام آلودگی هوا به آن نیاز دارند) و ذکر این نکته که مصرف آن به‌صورت طبیعی سبب کاهش اختلالات گوارشی بدون بعد درمانی می‌شود، می‌توان اعتماد عمومی را کم‌کم جلب کرد.

حرکت براساس منحنی راجرز

این کارشناس در ادامه به اصول منحنی راجرز اشاره کرده و ادامه می‌‌دهد: با توجه به اینکه هر محصول نو که وارد بازار می‌شود، معمولا براساس منحنی راجرز حرکت می‌کند، معمولا در چنین مواردی نخستین بازار هدف ما 2.5درصد نوجویان هستند که تعداد زیادی از افراد را دربر می‌گیرد که دنبال کشف چیزهای جدید هستند و معمولا نسبت به یک برند وفادار نمی‌شوند.

این 2.5درصد از مردم در ادامه تبدیل به گروهی از مشتریان پیشرو می‌شوند که حدود 13.5درصد است. این افراد از توان مالی بالاتری برخوردار بوده و در انتخاب دستشان بازتر است. اگر بتوان روی این گروه پیشرو تمرکز کرد به 34درصد بعدی مشتریان می‌رسیدکه شامل 34درصد اولیه و 34درصد ثانویه است که گروه دوم از گروه اول تبعیت می‌کنند و به وفاداری می‌رسند.

در آخر 16درصد مشتریان باقی می‌مانند که تطبیق پذیری‌شان با محصول زمان می‌طلبد و دیرتر به آن اعتماد می‌کنند. مثلا در صنعت موبایل شاهد این درصد از مشتریان هستیم که به سادگی برند جدیدی را نمی‌پذیرند.

استاندارد بسته‌بندی

وظیفه‌دوست در انتها در مورد رنگ و بسته‌بندی و نام این محصول می‌گوید: شرکت کاله پروسه تحقیقات بازاریابی قوی‌ای دارد و به نظر می‌رسد این تحقیقات در خصوص محصول لاکتیویا نیز به خوبی انجام گرفته باشد. تحقیقات ما محدود به دوره کوتاه‌مدت بوده و دسترسی به تمام اطلاعات تحقیقات بازار این شرکت نداشتیم.

اما با توجه به شواهد به نظر می‌رسد رنگ و بسته‌بندی از اعتبار برند و معیارهای لازم برخوردارند، اما نام کاله در بسته‌بندی محصول برجسته‌تر از نام محصول منعکس شده است. از بعد بسته‌بندی نیز، لاکتیویا دارای بسته‌بندی مطلوب در رنگ و متناسب با رنگ لوگوی قرمز کاله و طرح دایره آن بوده و زمینه را برای فروش بیشتر فراهم کرده است. باید اضافه کنم که بهتر بود رسم‌الخط و طرز نوشتاری لاکتیویا به‌صورت فانتزی نبوده و به‌صورت ساده و کلاسیک چاپ می‌شد.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IPinoEeV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه