پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها بازی فراگیر یا پدیده ای به نام «پوکمون گو» سبب شده که همه روزه در اطراف تان افرادی را ببینید که سر در گوشی مشغول پیدا کردن پوکمون هستند! Pokemon Go  بازی موبایلی جدید نینتندو است که تنها دو روز پس از عرضه اش در ایالات متحده، روی بسیاری از دستگاه های اندرویدی این کشور نصب شده بود و توانست به صدر جدول بازی های محبوب اپ استور اپل برسد.

محبوبیت این بازی به حدی است که پیش بینی می شود تعداد کاربران آن به بیش از کاربران توییتر برسد. این بازی با چاشنی واقعیت افزوده توانسته به بازی محبوب برندها نیز تبدیل شود و آنها نیز برای گرفتن مشتری بیشتر دست به کار شوند!

اسپانسرینگ لوکیشن

اخیراً خبری مبنی بر اسپانسر شدن لوکیشن های این بازی منتشر شد که به خرده فروش ها اجازه می داد با خرید اعتبار برای خود، جیم یا محلی برای آموزش و مبارزه پوکمون بازها با یکدیگر ایجاد کنند. مک دونالد نخستین برندی بود که برای این کار اقدام کرد و از این ویژگی برای 3هزار رستوران خود در ژاپن استفاده کرد. تحقیقاتی که در این زمینه به انجام رسید نشان داد که مشتریان یا مخاطبان، 75درصد از نقاط حساس مرتبط با بازی یا همان لوکیشن ها بازدید کرده اند.

نیانتیک، شرکت سازنده بازی قصد دارد اسپانسر مکان های بیشتری در آمریکا شود. مدیر بازاریابی و تبلیغات این بازی می گوید: فصل خرید کمتر از یک ماه دیگر شروع می شود و احتمال دارد که پوکمون بتواند از این قابلیت برای اسپانسرینگ و تسخیر بازار استفاده کند.

این بازی هم برای کودکان و هم بزرگسالان جذابیت دارد و این به منزله فرصتی برای جهت دهی حرکت ترافیک افراد پیاده است و می تواند برای افرادی که از خرید خسته می شوند جذاب باشد. آنها می توانند حین گردآوری پوکمون از مکان های مختلف به خرید خود نیز بپردازند.

استفاده تبلیغاتی از موقعیت مکانی

در این بازی کاربران در جست وجوی هیولاهای مختلف در نقشه دیجیتالی هستند و با استفاده از دوربین موبایل قادر به دیدن و گرفتن آنها هستند. بازیکنان در مکان هایی که احتمال وجود پوکمون در آنجا زیاد است جمع می شوند و این هیولاهای دوست داشتنی را جمع می کنند.

یکی از کافی شاپ های آمریکا از این اقدام استفاده کرده و روی بورد جلوی کافه خود جمله ای با این عبارت نوشته است که «اینجا پوک استاپ (محل گردآوری پوکمون ها) است! داخل بیایید و گلویی تازه کنید!» بدین ترتیب بعضی کسب وکارها با استفاده از موقعیت و لوکیشن خود می توانند استفاده های تبلیغاتی از این بازی کنند. بدین ترتیب مشتریان با روش دهان به دهان دیگر کاربران را نیز از وجود چنین مکانی آگاه می کنند و این کافه می تواند به بهترین شکل از پتانسیل های موقعیتی بازی پوکمون استفاده کند.

تبدیل گیمرها به مشتریان بالقوه

از آنجایی که این بازی براساس موقعیت های جغرافیای حقیقی طراحی شده، روش های متعددی وجود دارد که علاقه مندان پوکمون به مشتری بالقوه مراکز کسب و کار تبدیل شوند. در این بازی دو نوع مکان ثابت وجود دارد: پوک استاپ ها (Poke Stop)  معمولا جاذبه یا اماکن تجاری شهر هستند.

این نکته حائز اهمیت است که اگر پوک استاپ ها خود مکان تجاری نباشند، حتما در نزدیکی آنها یک مغازه یا محل کسب و کار وجود دارد که می تواند پوکمون بازها را به خود جلب کند و همچنین جیم ها (Gym) که در واقع یک مکان حقیقی هستند که افراد در آنجا جمع شده و مبارزه می کنند تا منطقه را تحت کنترل خود بگیرند.

هر دو نوع مکان به طور منظم و حتی روزانه چندین بار افراد را در یک منطقه مشترک گردهم می آورد و همین نکته می تواند به کسب وکارهایی که در آن مناطق واقع هستند رونق ببخشد. آنها می توانند با ذکر این جمله در تبلیغات خود که در اینجا پوکمون وجود دارد، به جذب مشتریان بیشتر کمک کنند.

مدیر مؤسسه نینتندو می گوید: کاربران به دنبال پوکمون هستند و سازنده بازی به دنبال کسب درآمد! علاوه بر پرداخت هایی که از طریق خرید بازی ایجاد می شود، ما از قابلیت لوکیشن ها و فضای تبلیغاتی ای که این بازی برای برندها ایجاد می کند در جهت درآمدزایی خود استفاده می کنیم. نیویورک تایمز نیز گزارش کرده که رستوران های فست فود و کافی شاپ ها دو نمونه از کسب وکارهایی هستند که امکان اسپانسر شدن را تاکنون داشته اند.

با محبوبیتی که این بازی تاکنون کسب کرده است، بعید نیست که خرده فروشی های بیشتری برای خریدن اعتبار و اسپانسر شدن لوکیشن های بازی برای جذب مشتری بیشتر صف بکشند. مدیران تبلیغات این خرده فروشی ها نیز مسئولیت جذب هر مشتری و بازدید از لوکیشن شان را دارند.

با اینکه این بازی تاکنون فرمت رسمی اسپانسرینگ خود را در لفافه نگه داشته است، اما این سبب نشده که برندها به این دنیای واقعیت مجازی روی نیاورند. در زیر به چند نمونه از برندهایی که به تبلیغات در این بازی پرداخته اند اشاره می شود.

برندهایی که تبلیغ کردند

از جمله برندهایی که در پی همکاری با پوکمون برآمد، Best Buy  غول خرده فروشی آمریکا بود. برند دیگر Trulia بود که از پلتفرم نقشه این بازی استفاده کرد تا انواع خاصی پوکمون ها را که در نزدیکی لوکیشن این نرم افزار وجود داشت پیدا کند. باغ وحش Cincinato zoo هم از این بازی برای جذب مشتری و اطلاع از آفرها و اینترنت رایگان باغ وحش که برای این بازی در نزدیکی لوکیشن کاربران در این بازی وجود دارد استفاده کرد.

کتابفروشی Strand هم فروشگاه خود را به یک پوک استاپ تبدیل کرد تا علاقه مندان را در آنجا گردهم آورد، جایی که گیمرها بتوانند هم بازی کنند و هم تجهیزات بازی را به صورت آنلاین از آنجا خریداری کنند. این کتابفروشی برای تبلیغ این حرکت خود از توییت هایی نیز استفاده کرد.

رستوران فست فود فازی تاکو (Fuzzy Taco)  هم در صفحات اجتماعی خود فالوئرها را از وجود پوکمون های زیادی که در این رستوران وجود دارد آگاه کرد. بدین ترتیب با این تبلیغ دیجیتالی شانس حضور مشتریان را در رستوران خود افزایش داد.

دلایل موفقیت بازی از نگاه بازاریابی و تبلیغات

سازندگان بازی پوکمون خود سرمایه گذاری چندانی برای تبلیغات این بازی نکردند، چراکه نیازی به تبلیغات نداشت و تصمیم گیرندگان می دانستند که موفقیت این اپلیکیشن به استراتژی های بازاریابی ویروسی با دهان به دهان وابسته است. اینکه بتوانید با کاربران ارتباط مناسب پیدا کنید، بسیار مهم تر از تبلیغات پرخرج و هزینه است.

این بازی که از تأیید اجتماعی کاربران بهره می گیرد، توانسته به محبوبیت زیادی در سراسر دنیا برسد. راز موفقیت آن هم زبان ساده و محیطی است که پیچیده نیست. در کنار این موارد لانچ به موقع این بازی در زمان مناسب یعنی تابستان را اضافه کنید، فصلی که همه به دنبال بازی ای جهت سرگرمی خود می گردند. شخصیت اصلی این بازی حس تعلق خاطر و وفاداری را در ذهن مخاطبان زنده می کند. شاید اگر برندی غیر  از پوکمون این بازی را عرضه می کرد به این موفقیت نمی رسید.

این بازی به پشتوانه برند پوکمون توانسته با مخاطبان خاطره ساز به سادگی همراه شود. این بازی نشان داد که رویکردهای نوآور واقعی یک شبه ظاهر می شوند و شما می توانید روی آنها سرمایه گذاری کنید. این چنین روندها جلب توجه می کنند و این جلب توجه تبدیل به درآمد می شود.

پوکمون گو ثابت کرد که هنوز هم نوآوری می تواند توجه همه را به خود جلب کند، آن هم در سطحی که کاربران را برای بازی کردن راهی خیابان ها کند و پول واقعی بگیرد و پول مجازی در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند بازی کنند. در هر کسب و کار با نوآوری می توان کاری کرد که مشتریان صف بکشند و همیشه جایی برای نوآوری وجود دارد.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dJXM5hmF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه