شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر از آن دسته از کارآفرینانی هستید که تمایل به راه‌اندازی کسب‌و‌کار کوچکی در فضای رقابتی و فشرده بازار دارید، در نظر داشته باشید بدون اصول و برنامه‌ریزی دقیق نمی‌توان کاری از پیش برد. با داشتن استراتژی ویژه می‌توانید از مزایای اندازه کوچک خود استفاده بهینه کرده و به شکل خاصی، حتی در بازارهایی که تحت تسلط غول‌های بزرگ هستند، با ارائه خدمات بهتر به مشتریان هدف نسبت به رقبا به شکل موثری رقابت کنید.

قابل توجه است که برخی از حوزه‌ها به دلیل کوچک بودن برای شرکت‌های بزرگ جذابیت ندارند. این نوع حوزه‌ها می‌توانند موفقیت بسیاری برای شرکت‌های کوچک به دست آورند. یکی از کارشناسان بازاریابی در این خصوص اظهار می‌کند: «یافتن حوزه‌های تخصصی که خدمات‌رسانی لازم در مورد آنها صورت نگرفته یکی از روش‌های عالی برای آغاز رقابت با غول‌های بزرگ است. اگر این کار در بیخ گوش آنها انجام نشود، دست‌کم در همان خیابان قابل انجام است.»

بازاریابی چریکی

به جای مبارزه کردن در برابر شرکت‌هایی که آوازه آنها در همه‌جا پیچیده است باید از رویکردهای متفاوتی که می‌تواند بقای شما را در بازارهای هدف حفظ کند استفاده کرد. در این خصوص فیلیپ کاتلر، کارشناس بازاریابی بیان می‌کند: «اگر شرکت کوچکی از اصول هدف‌گیری، بخش‌بندی و تمایز استفاده کند مجبور نیست با رقبای بزرگ‌تر روبه‌رو شود.» ایجاد یک واحد بازاریابی قوی در شرکت می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری رساند. بهترین مسیر بازاریابی برای شرکت‌های کوچک، بازاریابی چریکی (پارتیزانی) است که با ساده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین روش‌ها می‌تواند شرکت شما را در مسیر سوددهی قرار دهد. 

یک برنامه تبلیغاتی موثر بازاریابی مستلزم این نیست که کارآفرین مبالغ قابل توجهی پول را صرف این کار کند بلکه نیازمند خلاقیت، هوشمندی و درك عادت‌های خرید مشتریان است. یک طرح مناسب بازاریابی چریکی منعکس‌کننده میزان درك مشتریان توسط شرکت بوده و ارضای نیازهای آنها را مبنای هر فعالیت بازرگانی به حساب می‌آورد. هدف از این کار ایجاد یک استراتژی موفق برای موسسه بازرگانی از دید مشتری است. در حقیقت، مشتری بازیگر کلیدی تمام فعالیت‌های بازرگانی به حساب می‌آید.

با توجه به کمبود اطلاعات کارآفرینان در زمینه بازاریابی چریکی، تفاوت‌هایی از این نوع بازاریابی را با بازاریابی سنتی شرح می‌دهیم:

در بازاریابی چریکی، شما نیازمند زمان، انرژی و تصویرسازی ذهنی هستید اما در بازاریابی سنتی پول حرف اول را در فرآیند سرمایه‌گذاری می‌زند. در بازاریابی چریکی میزان سنجش اولیه کسب‌و‌کار سود است اما بازاریابی سنتی چگونگی انجام بهینه کسب‌و‌کار را از طریق فروش اندازه‌گیری می‌کند. میزان پیشرفت در بازاریابی چریکی به علم روانشناسی شما بستگی دارد اما در بازاریابی سنتی بر مبنای تجربه و قضاوت است. بازاریابی چریکی شما را وا می‌دارد که کسب‌و‌کار خود را به شکل هندسی رشد دهید اما بازاریابی سنتی شما را ترغیب می‌کند تا به‌صورت خطی و از طریق افزودن مشتریان جدید کسب‌و‌کار خود را رشد دهید.

بازاریابی چریکی از شما می‌خواهد رقابت را برای مدتی فراموش کنید و درجست‌وجوی فرصت‌هایی برای همکاری با کسب‌و‌کارهای دیگر و حمایت یکدیگر در یک تلاش متقابل درجهت کسب سود باشید اما بازاریابی سنتی از شما می‌خواهد درجست‌وجوی فرصت‌هایی برای از میان بردن رقابت باشید. بازاریابی سنتی این باور را در شما ایجاد می‌کند که تبلیغات یا پست مستقیم یا داشتن وب‌سایت اهمیت دارد. بازاریابی چریکی می‌گوید هیچ‌یک از این مفاهیم به تنهایی در بازاریابی عامل موفقیت نیست، بلکه ترکیبات بازاریابی است که عامل کامیابی است. اگر شما تبلیغات را با پست مستقیم ترکیب کنید، هریک به دیگری جهت انجام کار به شکل بهتر کمک خواهدکرد.

بازاریابی سنتی کمتر به بحث تکنولوژی می‌پردازد، زیرا تکنولوژی دیروز بسیار پیچیده، گران و بسیار محدود بود. بازاریابی چریکی تاکید دارد شما تکنولوژی امروز را غنیمت شمارید، زیرا کاربرد آن ساده و خرید آن ارزان است و محدودیتی در قابلیت آن جهت توانمندسازی کسب‌و‌کار شما در آغاز بازاریابی وجود ندارد. بازاریابی سنتی مجموعه‌ای از حربه‌هایی را که ممکن است برای ارتقای کسب‌و‌کار شما به کار رود، شناسایی می‌کند. که همه آنها نسبتا هزینه‌بر هستند. بازاریابی چریکی، هزاران حربه‌ای را که شما می‌توانید از طریق بکارگیری رایگان آنها سود خود را افزایش دهید، شناسایی می‌کند. بازاریابی سنتی بسیاری از مالکان کسب‌و‌کار را می‌ترساند، زیرا سرشار از ابهت و پیچیدگی است. بازاریابی چریکی ابهت و عظمت آن را از میان می‌برد و نشان می‌دهد دقیقا بازاریابی چیست و چه عواملی کارآفرین را تحت کنترل قرار می‌دهد.

یک طرح بازاریابی چریکی باید اهداف زیر را محقق سازد: 1- این طرح باید بازارهای هدفی را مشخص کند که شرکت درصدد خدمت‌رسانی به آنهاست. 2 - طرح مذکور باید نیازها و خواسته‌های مشتری را از طریق تحقیقات بازاریابی معین کند. 3- طرح مذکور باید مبادرت به تجزیه و تحلیل مزیت‌های رقابتی شرکت کرده و یک استراتژی بازاریابی چریکی را در این زمینه تهیه کند. 4- طرح مذکور باید کمک کند یک آمیزه بازاریابی ایجاد شده و نیازها و خواسته‌های مشتری برآورده شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5VqMOoB2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه