سه شنبه, ۲۹ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Tue, 19 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

تنظیم رزومه هنگام تغییر مسیر شغلی

5 سال پیش ( 1397/7/25 )
پدیدآورنده : مهدی کاظمیون  

تصمیم به تغییر مسیر شغلی کار بسیار دشواری است. نه تنها باید مشتاق به کسب مهارت های جدید و خارج شدن از حاشیه امنیت خود باشید، بلکه باید بتوانید مسئولین استخدام و مدیران کارگزینی را متقاعد کنید که تجربیات مناسبی در گذشته داشته اید.

گرچه بخش عمده ای از فرآیند متقاعدکردن حین مصاحبه و به صورت حضوری انجام می شود، در وهله اول یک رزومه تمام عیار برای دعوت شدن به مصاحبه امری بسیار کلیدی است. تجربه ثابت کرده است رزومه باید شامل فعالیت هایی باشد که شما انجام داده اید، اما بنا به نظر رزومه نویسان حرفه ای به طور قطع نکات خاصی نیز وجود دارند که باید آنها را در نظر گرفت.

تحقیق کنید

دنیس رایبمن (Denise Riebman)، متخصص توسعه شغلی می گوید «بسیار حیاتی است که با افرادی شاغل در حرفه درخواستی خود صحبت کنید تا متوجه شوید آنها چه انتظاراتی از یک رزومه دارند.» مباحث داغ در آن حوزه چه هستند؟ پرتقاضاترین مهارت ها و دانش مرتبط با آنها کدامند؟ اینها موضوعاتی هستند که باید از آنها مطلع باشید و در گام بعد وارد رزومه خود کنید.

مطلب مرتبط: نکاتی برای نگارش یک رزومه جذاب و قابل توجه

مهارت های انتقال پذیر را برجسته سازید

آماندا آگوستین (Amanda Augestine)، متخصص مشاوره شغلی در سایت تاپ رزومه (TopResume) می گوید: «زمانی که می خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، فرض بر این است که تجربیات کاری اخیر شما با شغلی که در نظر دارید همخوانی ندارند.» برای حصول اطمینان از اینکه رزومه بلافاصله توسط بات ها یا استخدام کننده ها دور انداخته نمی شوند، باید نشان دهید توانایی های موردنیاز برای انجام وظایف را به نحو احسن دارا هستید، حتی اگر این شغل جدید مرحله شغلی بدیهی پس از عنوان شغلی پیشین شما نباشد.

اینجاست که مهارت های انتقال پذیر به کمک شما می آیند. آگوستین می گوید «برخی مهارت های انتقال پذیر، صرف نظر از حوزه کاری، جامع هستند؛ مهارت هایی مانند رهبری، ارتباطات، مهارت های تحلیلی و بسیاری دیگر». اما برای اینکه از توانایی های انتقال پذیر مختص یک حوزه خاص از صنعت مطلع شوید، باید در مصاحبه های کسب اطلاعات (informational interviews) شرکت کنید و تمامی مسئولیت های شغلی که به دنبال آن هستید را مرور کنید. به دنبال نقاط مشترک میان آگهی های استخدام بگردید و با این کار دید مناسبی از مهارت هایی که مدیران کارگزینی به دنبال آن هستند به دست آورید.

آگوستین پیشنهاد می دهد «اگر به کمک نیاز دارید، با استفاده از سایتی مشابه Wordle یک ابر واژه از تمامی مسئولیت های آن شغل بسازید تا بتوانید مهارت هایی که در عمده آگهی های استخدام بر روی آنها تأکید شده است را شناسایی کنید.»

به جای حرف زدن، نمایش دهید

این توصیه برای تمامی رزومه ها مفید است، اما به طور خاص برای افرادی که می خواهند مسیر شغلی خود را تغییر دهند اهمیت بسیاری دارد. چرا؟ چون با این کار خواهید توانست نه تنها مهارت های انتقال پذیر خود را برجسته سازید، بلکه اثبات کنید در آنها فوق العاده هستید.

داستین پالک (Dustin Polk)، مدیرعامل و نگارنده رزومه برای پست های مدیریتی در اوراکل رزومه (Oracle Resume) توصیه می کند «از آمار و ارقام برای نمایش اطلاعات ملموس استفاده کنید. به جای کاربرد لفظ «تجربه توسعه و اجرای روش های نوآورانه بهبود فرآیند» بگویید «افزایش کارایی عملیاتی و افزایش 13درصدی گردش مالی سالانه با توسعه و اجرای روش های نوآورانه بهبود فرآیند.» ارزشی که با خود به ارمغان می آورید را کاملاً نشان دهید و صرفاً ادعایی بدون سند و مدرک را مطرح نکنید.

کلمات تخصصی آن حرفه را بیاموزید

آگوستین می گوید: «هر صنعتی اصطلاحات فنی و کلمات اختصاری مخصوص به خود را دارد که تنها برای افراد آشنا با آن حوزه معنا دارند. این وظیفه شماست که متوجه شوید چگونه تجربیات و موفقیت های گذشته خود را به عباراتی بازگردانید که برای مخاطبان حرفه مدنظرتان آشنا جلوه کند. حق اشتراک نشریات مربوط به آن حوزه را خریداری، صفحه های آنها در شبکه های اجتماعی را دنبال، سیستم هشدار گوگل را به نحوی تنظیم کنید که درباره بازیگران اصلی آن حوزه به شما پیام دهد و در نمایشگاه ها و دیگر رویدادهای مرتبط با حوزه موردنظرتان شرکت کنید تا درک مناسبی نسبت به نحوه بازگردانی آن عبارات پیدا و متناسب با آن رزومه خود را به روز کنید.»

از فضای موجود در رزومه خود هوشمندانه استفاده کنید

پالک اشاره می کند «شما فضای محدودی در اختیار دارید؛ یک یا دو صفحه که باید با تأثیرگذارترین دستاوردها و شایستگی های خود آنها را تکمیل کنید». به خصوص اگر سابقه زیادی در حرفه پیشین خود دارید، انجام این کار دشوار می شود.

پالک می گوید «در حین نوشتن رزومه، بسیاری افراد می خواهند همه اطلاعات را در آن بگنجانند. شما نمی توانید 18 مورد مختلف درباره جزییات کاری که در سال 2002 انجام داده بودید را در رزومه خود بنویسید، چرا که در حال حاضر اهمیت چندانی ندارند و یک مدیر کارگزینی پرمشغله تمامی آنها را نخواهد خواند. اگر به جزییات کارهایی که انجام داده اید نیاز باشد، رزومه شما کار خودش را انجام داده است و با شما برای مصاحبه تماس گرفته می شود. رزومه خود را واضح، دقیق و تا جای ممکن مرتبط به حوزه جدید خود بنویسید.»

قسمت مربوط به تحصیلات را درست جایگذاری کنید

بیشتر توصیه ها درباره رزومه به شما می گویند زمانی که چند سال از تحصیل فاصله گرفته اید، باید قسمت تحصیلات را به پایین رزومه منتقل کنید. اکثر مواقع این حرف صحیح است، اما کسانی که می خواهند مسیر شغلی خود را عوض کنند باید استثنای مهمی را در نظر بگیرند. پالک توصیه می کند «اگر اخیراً مدرکی مربوط به حوزه جدید خود اخذ کرده اید، قسمت تحصیلات را پیش از قسمت تجربیات بگذارید. اطمینان حاصل کنید آنها این مدرک جدید را خواهند دید. اگر مدرک شما با عنوانی همراه بود، آن را همراه با اسم خود در بالای صفحه قرار دهید. برای مثال جان اسمیت،MBA .»

قالب را به درستی انتخاب کنید

گاه به کسانی که می خواهند مسیر شغلی خود را عوض کنند، یک رزومه عملکردی توصیه می شود که مهارت ها را بیش از سوابق کاری برجسته می کند و عموماً بدون حفظ ترتیب زمانی نوشته می شود، چرا که به متقاضیان اجازه می دهد موارد را به انتخاب خودشان نمایش دهند.

آگوستین می گوید: «گرچه من افراد حرفه ای را از استفاده رزومه عملکردی نهی می کنم، اما برخی کسانی که می خواهند حرفه خود را عوض کنند، با استفاده از این ساختار راحت تر می توانند مهارت های قابل عرضه خود را نمایش دهند. یک هشدار: استخدام کننده ها از این ساختار رزومه خوش شان نمی آید و بیشتر سیستم های ردیابی متقاضیان (ATS) در خواندن و تشخیص متن رزومه هایی که در این ساختار است با مشکل رو به رو می شوند.» بدین معنا که امکان دارد به صورت خودکار و صرفاً به دلیل استفاده از ساختار اشتباه در رزومه خود رد شوید. توافق نهایی متخصصان بر سر چیست؟ از ساختار رزومه ای استفاده کنید که در آن ترتیب زمانی رعایت شده است و برای هر شغل، بسته به اینکه مسئولیت ها و دستاوردهای قبلی شما تا چه میزان انتقال پذیر هستند، کم و بیش جزییاتی را به هر شغل اضافه کنید.

مطلب مرتبط: رزومه نویسی و کابوسی به نام نگارش آن

به خاطر داشته باشید شما چیزی فراتر از رزومه خود هستید

بی شک داشتن رزومه ای قوی اهمیت زیادی دارد، اما زمانی که می خواهید مسیر شغلی خود را عوض کنید، مواردی هستند که بیشتر اهمیت پیدا می کنند. رایبمن در این باره می گوید «به خصوص در مواقعی که در حال تغییر حرفه خود هستید، برقراری ارتباط با افراد شاغل در آن حوزه از طریق ایجاد روابط محکم می تواند شما را یک گام جلوتر از بقیه قرار دهد، چرا که مصاحبه کننده فارغ از محتوای رزومه مایل است بر روی شما سرمایه گذاری کند.»

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/C8UH4J7X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه