پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
قانون کپی رایت و چالش های پیش روی برندها در دنیای آنلاین

آیا برند شما قانون شبکه های اجتماعی را زیر پا می گذارد؟

5 سال پیش ( 1397/8/12 )
پدیدآورنده : آلن مورابایاشی   پدیدآورنده : علی آل علی  

خوشبختانه اکنون قوانین سفت و سخت در زمینه حمایت از آثار کاربران در شبکه های اجتماعی کار دیگران برای سرقت این آثار را دشوار کرده است. به این ترتیب کاربرانی نظیر عکاس ها، تولیدکنندگان ویدئو، موسیقی دان ها و سایر هنرمندان با خیالی راحت تر به فعالیت در شبکه های اجتماعی می پردازند.

اگر برند شما در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی به طور کامل بر روی محتوای تولید خودش اتکا ندارد، احتمال اینکه برندتان به صورت ناخواسته برخی از قوانین شبکه های اجتماعی را زیر پا بگذارد، بالا خواهد بود. به این ترتیب تفکر دوباره در مورد استراتژی برندمان در شبکه های اجتماعی ضروری به نظر می رسد.

قانون کپی رایت ایالات متحده سلسله خسارت هایی با روند صعودی تا 150 هزار دلار برای هر عکس در دنیای دیجیتال تعریف کرده است. درست به همین خاطر بسیاری از ما ماجرای برندهای متخلف در دادگاه ها را نمی شنویم. در هر صورت نرخ جریمه برای همه یکسان است. با این حال بی اطلاعی ما از سرنوشت برندهای قانون گریز به معنای عدم پیگیری فعالیت غیرمجاز آنها از سوی سازمان های مرتبط نیست.

در این مقاله هدف من آگاه سازی شما و برندتان از برخی قوانین و نکات مهم حوزه شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب امنیت کسب وکار شما تا حد زیادی تامین خواهد شد. توجه داشته باشید که نکات این مقاله شاید تمام قوانین را شامل نشود. دلیل این امر نیز واضح است، تمرکز من فقط بر روی نکات و قوانین بسیار مهم خواهد بود.

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟

روبات ها و سیستم های اتوماسیون یافتن قانون شکنی را ساده تر می کنند

سرویس جست وجوی تصاویر گوگل امکان بارگذاری عکس و جست وجوی نمونه های مشابه آن را برای کاربران مهیا کرده است. برندهای بزرگ عکاسی نظیر Getty Images از این سرویس به صورت خودکار برای یافتن تصاویر آژانس شان که بدون مجوز در حال استفاده است، سود می برند. به این ترتیب هرگاه تصویری به صورت غیرمجاز استفاده شود، این برند پیگیری های حقوقی علیه موسسه متخلف را صورت خواهد داد. اگر تولیدکننده محتوای بصری هستید، این راهکار برای شما بسیار ساده و هوشمندانه خواهد بود.

دنیای مدرن کار یافتن تخلف ها را برای کاربران و افراد عادی ساده می کند. به این ترتیب شاید دیگر دوره سرقت ساده و بی هزینه اطلاعات به سر رسیده باشد. این خبر بیش از همه برای برندهای فعال در زمینه تجارت آنلاین محتوای بصری خوشحال کننده است.

این کار را انجام دهید: تصویر خود را در سایت های ارائه تصاویر استاک لایسنس ارائه کنید. به این ترتیب هر کاربری که قصد استفاده از محتوای شما را داشته باشد، مجبور به اخذ مجوز یا خرید عکس از برندتان است. همچنین از سیستم های هوشمند و اتوماسیون برای یافتن افراد متخلف استفاده کنید. این کار در عین هزینه اندک به راحتی از محتوای شما حفاظت خواهد کرد.

ارائه مجوز به یک برند به معنای توانایی استفاده همگانی نیست

در بسیاری از مواقع برندها گمان می کنند با تگ حساب کاربری صاحب عکس مجوز استفاده از آن را خواهند داشت. با این حال براساس قوانین رسمی در صورت تمایل فرد مورد نظر امکان پیگیری حقوقی عمل چنین برندهایی وجود دارد. در بسیاری از مواقع یک موسسه یا فرد خصوصی مجوز استفاده از محتوای بصری خود را به یک برند می دهد. آن برند نیز با درج نام طرف مقابل از محتوای مورد نظر استفاده می کند. مشکل اصلی از جایی شروع می شود که سایر برندها نیز اقدام به تکرار چنین کاری می کنند. نکته مهم در اینجا نبود هیچ گونه مجوز یا حتی صحبت میان برندهای نوبت دوم با صاحب اصلی محتوای مورد نظر است. براساس قوانین رسمی فعالیت غیرمجاز در شبکه های اجتماعی چنین کاری مصداق بارز نقض قانون کپی رایت است. نکته مهم دیگر در اینجا، علاوه بر قانون شکنی، احتمال بالای تگ افراد غیرمرتبط با تولیدکننده محتوای اصلی است. این امر به دلیل بازنشر چند باره تصاویر در شبکه های اجتماعی رخ می دهد.

یک برند بزرگ حوزه مد با بیش از 3 میلیون فالوور اخیرا پستی از یک هتل فرانسوی به نام Des Hauts در اکانت خود منتشر کرد. اشتباه بزرگ این برند حوزه مد عدم اخذ مجوز از عکاس اصلی این تصویر بود. به این ترتیب عکاس آن تصویر اقدامات قانونی برای مجازات این برند را انجام داد. نتیجه چنین اقدامی یک رسوایی بزرگ برای برندی با بیش از 3 میلیون فالوور بود. جیمی بک به عنوان عکاس تصویر مورد بحث به شدت از قانون شکنی برند مقابل ناراحت بود. اگرچه برند داستان ما به سرعت آن تصویر را از اکانت های خود حذف کرد، اما تغییری در موضع جیمی ایجاد نشد.

این کار را انجام دهید: به یاد داشته باشید که در شبکه های اجتماعی هیچ محتوایی بدون صاحب نیست. به این ترتیب به هنگام ضرورت صاحب اصلی محتوا نسبت به حق خواهی از شما اقدام خواهد کرد. پرهیز از بازنشر محتوای سایر برندها یکی از راهکارهای مناسب برای دوری از مشکلات مربوط به کپی رایت است. به این ترتیب شما دیگر دردسرهای مشابه این بخش را تجربه نخواهید کرد.

مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند

استفاده منصفانه آنطور که به نظر می رسد، نیست

مردم به طور معمول از عبارت «استفاده منصفانه» در دفاع از خود به هنگام نقض قانون کپی رایت استفاده می کنند. نکته مهم در اینجا فهم نادرست بسیاری از افراد نسبت به مفهوم استفاده منصفانه است. در قانون کپی رایت ایالات متحده از چهار استثنای ذیل به عنوان مصداق استفاده منصفانه یاد شده است:

• نوع و ماهیت موسسه استفاده کننده از محتوا (منظور از این عبارت امکان استفاده رایگان از سوی سازمان های بشردوستانه و عام المنفعه است).

• طبیعت فرآیند کپی رایت.

• بارگذاری و استفاده از تصاویری که فقط تا حدودی شبیه به محتوای اصلی هستند.

• عدم تاثیرگذاری مستقیم و شدید بر روی کسب وکار شرکت صاحب امتیاز محصول.

همانطور که مشاهده می کنید، دامنه مفهوم استفاده منصفانه بسیار محدود است. به این ترتیب بسیاری از برندها و افراد در حال زیر پا گذاشتن قانون هستند. اگرچه در برخی موارد کسی متوجه این قانون شکنی نمی شود، اما در صورت اثبات شما و کسب وکارتان در دردسر بزرگی خواهید افتاد.

یکی از بحث برانگیزترین حوزه های کپی رایت در مورد سلبریتی هاست. در این زمینه قوانین شبکه های اجتماعی حق تولید محتوای خلاقانه با حضور سلبریتی ها را برای خالقین محفوظ نگه داشته است. به این ترتیب ما در صورت ضبط ویدئو یا تصویری از سلبریتی ها مجاز به استفاده شخصی از آنها هستیم. همچنین تصاویر رایگان سطح اینترنت نیز (به استثنای مطبوعات) برای سایر کاربران و برندها رایگان است. نکته جالب در این میان درگیری مدل مشهور گیگی حدید با عکاسی مطرح به نام پیتر کپدا است. این ماجرا مربوط به اقدام گیگی مبنی بر بارگذاری تصویری از خود در شبکه های اجتماعی است. این تصویر را پیتر چندی پیش از مدل مشهور انداخته بود. گیگی حدید گمان می کرد به دلیل حضورش در این تصویر حق استفاده از آن را دارد. با این حال پیتر پس از فهمیدن ماجرا اقدام به شکایت از این مدل مشهور کرد. جالب اینکه دادگاه نیز به نفع پیتر رای داد.

همانطور که مشاهده می کنید، حتی در زمینه استفاده سلبریتی ها از تصاویر خودشان نیز قانون شبکه های اجتماعی عجیب و پر از پیچیدگی به نظر می رسد.

این کار را انجام دهید: هیچ گاه برای استفاده از محتوای دیگران به مفهوم استفاده منصفانه دلخوش نشوید. در حقیقت این مفهوم با آنچه در میان مردم برداشت می شود، تفاوت چشمگیری دارد. به همین دلیل حتی افراد مشهوری مانند مدل این بخش نیز در زمینه درک آن دچار مشکل می شوند. در بسیاری از مواقع مشکل اصلی تفاوت میان سوژه تصویر و طرف تهیه کننده عکس است. بسیاری از برندها یا افراد مشهور برای جلوگیری از چنین حوادثی اقدام به استخدام عکاس رسمی برای خود می کنند. به این ترتیب چنین اشتباهاتی به حداقل خواهد رسید.

مطلب مرتبط: 2 روش برای محافظت از برند در اینترنت

محتوای تولیدی کاربران هنوز تکلیف مشخصی ندارد

برندها عاشق محتوای تولیدی کاربران خود هستند. در هر صورت این نوع محتوا فرصت عالی را برای برندها به منظور بارگذاری محتوای رایگان فراهم می کند. در نگاه نخست شاید چنین محتوایی برای بارنشر بسیار ساده و عاری از قوانین دست و پا گیر باشد. برند کالوین کلین با همین فکر به سراغ راه اندازی کمپین My Calvins با هشتگی مشابه رفت. در زمینه بازنشر چنین محتوایی میان کارشناس ها و حقوقدان های حوزه آنلاین اختلاف نظر وجود دارد. از یکسو برخی معتقدند که برندها برای بازنشر چنین محتوایی هم باید از طرف مقابل مجوز اخذ کنند. با این حال در سوی دیگر فرض بر آگاهی مخاطب از بازنشر محتوای اش به هنگام استفاده از هشتگ برندی خاص است. به این ترتیب کاربران برند کالوین کلین حق اعتراض نسبت به بازنشر محتوای خود را ندارند. دلیل آن هم روشن است: خود آنها از هشتگ این برند استفاده کردند.

اگرچه در نگاه نخست این مسئله تا حدی ساده به نظر می رسد، اما هنوز هم تکلیف روشن و قطعی برای ماجرای محتوای تولیدی کاربران مشخص نشده است. به این ترتیب شاید منصفانه باشد که اعلام کنیم این حوزه از فعالیت در شبکه های اجتماعی همچنان مه آلود است.
آگاهی از قوانین پلتفرم مورد نظر

شبکه های اجتماعی مختلف براساس زمینه تمرکزشان قوانین نسبتا متفاوت از هم دارند. به این ترتیب پیش از شروع فعالیت در یک شبکه اجتماعی خاص باید درک کافی و دقیقی از قوانین آن داشته باشیم. خوشبختانه همه پلتفرم های اجتماعی قوانین خود را در سایت رسمی شان قرار داده اند. به این ترتیب با مراجعه به بخش اطلاعات بیشتر یا قوانین در سایت رسمی آنها به راحتی از قوانین جزئی آنها مطلع خواهید شد.

در مورد اینستاگرام یک قانون کاملا ویژه و تا حدی مبهم وجود دارد. براساس اعلام رسمی این پلتفرم استفاده از محتوای آسیب زننده به دیگران در اینستاگرام ممنوع است. البته ماهیت «محتوای آسیب زننده» هنوز مشخص نیست. به همین دلیل افراد بسیاری از این مفهوم در معنایی گسترده و حتی گاهی خنده دار استفاده می کنند. نکته مهم در اینجا ضرورت توجه به قوانین ویژه هر پلتفرم است. در غیر این صورت احتمال مواجهه با مشکلات فراوان در آینده برای برند ما وجود خواهد داشت.

وضعیت شبکه های اجتماعی همچنان گیج کننده است

دنیای واقعی قوانین دقیق، مدون و روشن خود را دارد. با این حال در زمینه دنیای مجازی قوانین هنوز از شفافیت کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل توصیه اغلب افراد متخصص در زمینه شبکه های اجتماعی دقت به هنگام استفاده از محتوای سایر برندهاست. شاید به همین دلیل امروزه تولید محتوا استراتژی راهبردی اغلب برندهای بزرگ و کوچک قلمداد می شود. در هر صورت این مه آلودگی فضای شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به حفاظت از محتوای ناشران نیز کمک می کند. البته برای کاربران هنوز هم دردسرهای زیادی وجود دارد.

مطلب مرتبط: چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟

برای کاربران معمولی کمتر مشکلات کپی رایت پیش می آید. دلیل آن نیز روشن است: این کاربران اصولا استفاده تجاری از شبکه های اجتماعی نمی کنند. در مورد برندها اما داستان کاملا متفاوت است. آنها برای توسعه کسب وکار خود در شبکه های اجتماعی حضور دارند. در چنین شرایطی پیگیری تخلف های آنها به دلیل درآمدزایی شان کاملا منصفانه به نظر می رسد. البته در مورد کاربران حقیقی نیز قوانین اجازه آزادی عمل بیش از اندازه را نمی دهد. به عبارت ساده، در شبکه های اجتماعی باید حق نشر خالق اثر محترم شمرده شود. در غیر این صورت پلتفرم میزبان و صاحب اثر فرصت پیگیری ساده و سریع ماجرا را خواهند داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2btXZMqY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه