جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی: 

درگاه های فروش رمزارزها را نبندید

2 سال پیش ( 1400/3/4 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی، خواستار جلوگیری از مسدودسازی درگاه های فروش رمزارزها شد. در حالی که رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان مردم خواستار ورود جدی بانک مرکزی در حوزه رمزارزها و توقف درگاه های پرداخت صرافی های دیجیتال هستند؛ محمود واعظی در نامه ای به عبدالناصر همتی، به استناد درخواست بیش از ۶٠ هزار نفر از فعالان و کسب و کارهای تبادل رمزارز، از بانک مرکزی خواست تا درگاه های اینترنتی فروش رمزارزها را نبندد.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته درخصوص شایعات اخیر حوزه رمزارزها گفته بود که بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه هیچ گونه اقدام شتاب زده ای انجام نمی دهد. همتی همچنین مدیریت و تنظیمگری مبادلات سایر رمزارزها را نیازمند بررسی همه جانبه، جامع و منسجم خوانده بود و از مردم خواسته بود تا سرمایه های خود را به بازارهای غیررسمی كه هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نكنند.

درگاه های فروش رمزارزها را نبندید

حالا چند روز پس از تاکید همتی بر جلوگیری از هرگونه اقدام شتابزده توسط بانک مرکزی در حوزه ارزهای دیجیتال، رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای به او خواستار جلوگیری از مسدودسازی درگاه های فروش رمزارز شده و نوشته: «پیرو جلسه ستاد اقتصادی دولت، به پیوست تصویر نامه انجمن فناوران زنجیره بلوک، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و انجمن صنفی فناوری های نوین مالی و ضمائم آن درخصوص «درخواست بیش از ۶۰ هزار نفر از متعاملان و کسب و کارهای تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدودسازی درگاه های پرداخت اینترنتی» برای اقدام لازم ارسال می شود.»

حواشی ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد

در حالی که از چندی پیش گمانه زنی هایی درباره مسدودیت درگاه های صرافی های آنلاین فروش رمزارز مطرح شده و رئیس کل بانک مرکزی هم آن را رد کرده است، روز گذشته نامه ای از سوی دفتر نهاد ریاست جمهوری به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شد تا از مسدودیت درگاه های فروش رمزارز جلوگیری شود.

حواشی ارزهای دیجیتال از سال گذشته و با ریزش بازار سرمایه شروع شد و بسیاری از سهامداران که دچار ضرر و زیان هنگفتی شده بودند روانه بازار رمزارزها شدند تا شاید مأمنی امن تر از بورس برای سرمایه های شان بیابند. این کوچ دسته جمعی از بازار سرمایه به بازار رمزارزها، توجهات را بیش از پیش به پدیده ارزهای دیجیتال در ایران جلب کرد، اما غیرقانونی بودن مبادله رمزارزها و خروج سرمایه ای که از کشور اتفاق می افتاد، به آتش اختلاف نظرها در این زمینه دمید.

سرانجام بانک مرکزی به شرکت شاپرک اعلام کرد به پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور اطلاع دهد که درگاه های ارائه دهنده رمزارزها را مسدود کنند. سپس با ورود به سال 1400 این بحث مطرح شد که همچنان شرکت های اصلی ارائه دهنده درگاه پرداخت تحت نظارت شاپرک به ویژه در قالب IPG به صرافی های آنلاین فروش رمزارزها خدمات ارائه می دهند. در واکنش به این موضوع، رئیس مجلس نیز در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواستار مسدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی های ارز دیجیتال شد و صریحا اعلام کرد که اکتفای صرف به اعلام ممنوعیت مبادلات رمزارزها نمی تواند رافع مسئولیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد.

محمدباقر قالیباف در این نامه تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی حوزه نظام پولی در اسرع وقت ضمن ارائه برآورد قابل اتکا از آینده این فناوری و اثر آن بر اقتصاد و به ویژه نظام پولی و مبادلات کشور، مقررات لازم را برای فعالیت در مبادلات رمزارزها تدوین و نسبت به نظام مندکردن فعالیت رمزارزها اقدام کند و تا آن زمان در صورت متضررشدن مردم به واسطه وجود درگاه های پرداخت دارای مجوز از بانک مرکزی در این سایت ها، این بانک باید پاسخگو باشد.

نهایتا رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که تا زمان ترسیم نقشه راه در این زمینه از مسدودسازی درگاه های پرداخت صرافی ها خودداری می کند. هرچند به اعتقاد کارشناسان، دلیل اینکه تاکنون بانک مرکزی به اعطای مجوز به صرافی های آنلاین رمزارز ورود نکرده، این است که تصور می کند با اعطای مجوز به آنها باید کلیه ریسک های آنها را نیز بپذیرد.

پس از همه این فعل و انفعالات حالا نامه ای از سوی دفتر نهاد ریاست جمهوری خطاب به رئیس کل بانک مرکزی منتشر شده که در آن خواستار جلوگیری از مسدودسازی درگاه های فروش رمزارزها شده است بنابراین در شرایطی که آمارها حکایت از ورود ۱۲ میلیون ایرانی به بازار رمزارزها دارد، این مهم بیش از پیش احساس می شود که بایستی هرچه زودتر نقشه راهی در برخورد با پدیده ارزهای دیجیتال در کشور طراحی شود تا سرمایه 12 میلیون ایرانی که ۷۷ درصد آنها با هدف حفظ ارزش پول پا به این بازار گذاشته اند، سوخت نشود.

سهم 4.5 درصدی ایران از بازار بیت کوین جهان

رمزارزها این روزها از زاویه دیگری هم بحث روز جامعه شده اند و آن هم ارتباط مبهم آنها با بحث خاموشی و قطعی برق روزهای گذشته است، چنانکه مسئولان وزارت نیرو، ماینینگ را متهم اصلی بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق کشور معرفی می کنند. از همین رو بود که از ابتدای این هفته به گفته سخنگوی صنعت برق، مراکز مجاز استخراج رمزارزها با هدف پایداری شبکه سراسری برق خاموش شدند.

همچنین دو سه روز قبل بود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک موسسه فعال در حوزه فناوری بلاک چین، از سهم 4.5 درصدی ایران در بازار بیت کوین جهان خبر داد و گردش مالی این صنعت در کشورمان را سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار برآورد کرد. به گفته «رویترز»، روند استخراج بیت کوین به ایران این فرصت را داده که صدها میلیون دلار درآمد داشته و به واسطه آن از تأثیر تحریم ها علیه خود بکاهد. این آمار براساس برآوردهای موسسه «الیپ تیک» و با استفاده از اطلاعات استخراج بیت کوین توسط «مرکز فعالیت های مالی جایگزین کمبریج» تا ماه آوریل سال 2020 محاسبه شده است. مطالعه موسسه «الیپ تیک» نشان می دهد میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن 10 میلیون بشکه نفت به دست می آید که برابر با 4 درصد صادرات نفت ایران در سال 2020 بوده است.

«رویترز» در پایان با بیان اینکه به رغم ممنوعیت بانک مرکزی، خرید و فروش بیت کوین در بازار سیاه جریان دارد، افزود: چند سالی است که استخراج بیت کوین در ایران به عنوان یک صنعت پذیرفته شده و برای آن برق ارزان قیمت در نظر گرفته شده است. از آنجا که قرار شده استخراج کنندگان بیت کوین، ارز مجازی خود را به بانک مرکزی بفروشند، همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از استخراج کنندگان خارجی بیت کوین از جمله چینی ها جذب بازار ایران شوند.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hMP5mWm2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه