پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ممکن است ندانید که به واریکوسل (واریس بیضه) مبتلا یید و با مراجعه به متخصص و تحقیق متوجه خواهید شد که دارای عوارض ناشی از واریکوسل هستید. در صورتی عدم درمان، واریکوسل می تواند اثرات طولانی مدت بر ناباروری و تستوسترون داشته باشد و ممکن است باعث آتروفی بیضه شود.

نزدیک به 85٪ مردان مبتلا به واریکوسل علائم ندارند. نداشتن علائم به معنی مبتلا نبودن به عارضه نیست. داشتن اطلاعات کافی در مورد عوارض واریکوسل ممکن است باعث ایجاد انگیزه برای شروع درمان و یافتن درمان مناسب شود.

بی توجهی به درمان واریکوسل چه نتایجی به همراه دارد ؟

واریکوسل چیست؟

«بیماری واریکوسل (varicocele) باعث بزرگ شدن رگ ها درون کیسه بیضه می شود. واریکوسل مشابه بیماری ورید واریسی (varicose vein) که در پا رخ می دهد می باشد. واریکوسل یکی از معمول ترین دلایل کاهش اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم که می تواند باعث نازایی و ناباروری مردان شود، بااینحال همه انواع آن برروی تولید اسپرم تاثیری ندارند. درضمن واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها نیز شود». (منبع)

واریکوسل زمانی رخ می دهد که رگ های موجود در کیسه بیضه (کیسه ای که بیضه ها در ان قرار دارند) متورم و بزرگ می شوند. این عارضه یک مشکل نسبتا رایج است و از هر 100 مرد، 10 تا 15 نفر مبتلا به واریکوسل هستند.

واریکوسل شبیه یک رگ واریسی متورم و پیچ خورده است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید. واریسکول از طریق پوست قابل مشاهده و قابل لمس است. از آنجایی که این رگ ها بزرگتر از حالت طبیعی هستند می توانند باعث افزایش جریان خون در ر شوند و یا حتی برگشت خون به سمت بیضه ها شوند.

عوارض واریکوسل

3 نوع از مهم ترین عوارض واریکوسل عبارتند از:

  1. ناباروری یا کم باروری
  2. تستوسترون پایین
  3. کوچک شدن یا آتروفی بیضه

می خواهیم کمی دقیق تر راجع به هر یک از این عوارض توضیح دهیم.

ناباروری یا کم باروری

بی توجهی به درمان واریکوسل چه نتایجی به همراه دارد ؟

در نشستی که در مورد دلایل ناباروزی مردان برگزار شد دکتر نامداری جراح و فوق تخصص ناباروری مردان ناباروری یا کم باروری را یکی از عوارض مرتبط با واریکوسل برشمرد. وی اظهار داشت افراد مبتلا به واریکوسل ممکن است برای بچه دار شدن مشکل داشته باشند. در واقع از بین هر 10 مردی که مشکل ناباروری دارند، 4 نفر مبتلا به واریکوسل هستند.

ناباروری علاوه بر ایجاد مشکل در فرزندآوری، باعث ایجاد مشکلات روانشناختی و مشکلات زناشویی نیز می شود. وقتی مرد می داند که به دلیل ناباروری قادر به فرزندآوری نیست، این موضوع تبعات بدی به همراه دارد از جمله:

  • عزت نفس پایین
  • خفت
  • افسردگی

تستوسترون پایین

پزشکان معتقدند که واریکوسل می تواند باعث کاهش تستوسترون در برخی مردان شود. تستوسترون هورمون اولیه مردانه تولید شده در بیضه ها است. هنگامی که بیضه ها به اندازه کافی تستوسترون تولید نمی کنند، ممکن است مردان علائم خاصی را تجربه کنند.

علائم واریکوسل ناشی از تستوسترون پایین عبارتند از:

  • اختلال عملکرد جنسی، یا ناتوانی در نعوظ
  • کمبود میل جنسی
  • حالت افسردگی
  • خستگی
  • کمبود انگیزه
  • مشکلات خواب
  • مشکلات مروبط به تمرکز
  • کاهش توانایی برای ورزش کردن
  • عرق ناگهانی یا صورت برافروخته
  • بدخلقی
  • کاهش توده عضلانی

آتروفی بیضه

واریکوسل می تواند باعث آسیب و کوچک شدن بیضه شود. پزشکان علت دقیق اینکه چرا واریکوسل باعث آتروفی بیضه می شود را نمی دانند، اما معتقند که تجمع خون در رگ های آسیب دیده می تواند باعث افزایش فشار شده و خطر افزایش قرارگیری در معرض سموم را افزایش دهد، که باعث آسیب به بیضه می شود.

درمان واریکوسل

بی توجهی به درمان واریکوسل چه نتایجی به همراه دارد ؟

در صورتی که از ناباروری یا درد ناشی از واریکوسل رنج می برید، پزشک ممکن است یکی از انواع عمل جراحی واریکوسل را بسته به شرایط شما پیشنهاد دهد. عمل واریکوسل در واقع جراحی مربوط به حذف این رگ های بزرگ شده است.

واریکوسلکتومی میکروسکوپیک: در روش واریکوسلکتومی میکروسکوپ، جراح از میکروسکوپ برای پیدا کردن رگ های درست استفاده می کند. استفاده از میکروسکوپ در طی عمل واریکوسلکتومی به جراح کمک می کند تا ضمن حفظ شریان های ریز که خون را به بیضه ها می رساند، رگ هایی را که باید خارج شوند راحت تر پیدا کند.

جراح یک برش 1 سانتیمتر بالاتر از اسکروتوم ایجاد می کند. سپس، رگ های کوچک را بالا می برد و واریکوسل ها را حذف می کند. به طور معمول، این روش 2 تا 3 ساعت طول می کشد، و شما می توانید همان روز به خانه بروید.

جراحی لاپاروسکوپیجراحی لاپاروسکوپی یکی دیگر از گزینه های جراحی واریکوسل است که در طی آن از یک لوله نازک به نام لاپاروسکوپ استفاده می شود. این لوله کوچک برای پزشک این امکان را فراهم می کند تا تنها چند برش کوچک را در طول این روش ایجاد کند.

جراح شما لوله ها را از طریق شکم وارد می کند، جایی که نیاز به بستن رگه های کمتری دارد. این نوع جراحی واریکوسلکتومی فقط 30 تا 40 دقیقه طول می کشد، و می توانید همان روز به خانه بروید.

بهبودی پس از جراحی

از آنجایی که بلافاصله پس از روش  واریکوسلکتومی می توانید به خانه بروید، چند روز پس از جراحی می توانید فعالیت های سبک و کار خود را از سر بگیرد. به طور کلی پس از 2 تا 3 هفته به بهبودی کامل دست پیدا خواهید کرد.

زمانی که در خانه در حال بهبودی هستید، باید کسی باشد که از شما مراقبت کند. پیروی از دستورالعمل های پزشک راجع به مصرف دارو و یا مراقبت از زخم، بسیار مهم است.

به منظور کاهش درد پس از عمل، به مدت چند روز از کیسه یخ روی اسکروتوم استفاده کنید. استفاه از کیسه یخ به کاهش تورم کمک می کند.

پزشک اقدامات زیر را نیز توصیه خواهد کرد:

  • 1 تا 2 هفته پس از عمل، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود نیافته است، از فروبردن زخم در آب اجتناب کنید.
  • فعالیت های سنگین انجام ندهید.
  • هنگامی که دستشویی می روید به هیچ وجه زور نزنید، در صورت لزوم می توانید از یک مسهل استفاده کنید.

به منظور اطمیننا از درست بودن روند بهبود باید چند روز بعد برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. برای ناباروری، 3 یا 4 ماه بعد از جراحی واریکوسل، پزشک درخواست تجزیه اسپرم را می دهد.

خطرات و عوارض جراحی واریکوسل

مانند هر جراحی دیگر، جراحی واریکوسل نیز خطراتی به همراه دارد. عوارض جدی (اما نادر) جراحی واریکوسل عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون در پاها
  • آسیب به بیضه
  • آتروفی، یا کوچک شدن بیضه
  • درد مزمن

جراحی واریکوسل خطرات مرتبط با بی هوشی ار یز به همراه دارد.

اگرچه هدف از جراحی واریکوسل، حذف واریکوسل ها است، گاهی ممکن است واریکوسل ها بازگردند. حدود 15 درصد مردان پس از جراحی واریکوسل دوباره مبتلا می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، حدود 60 درصد مردان پس از جراحی واریکوسل دچار بهبود کیفیت اسپرم می شوند. اما جراحی لزوما تضمین کننده درمان ناباروری نیست.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5w6sjzSI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه