جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تابلو برق عبارت است از محفظه ای فلزی یا غیرفلزی که تجهيزات حفاظتی برقی در آن نصب می شوند. تابلو برق انواع مختلفی دارد، اما همه این انواع یک نیاز مشترک را برآورده می کنند: کنترل، محافظت و جداسازی سیستم های الکتریکی. تابلو برق را می توان بر اساس معیارهای مختلف، دسته بندی  کرد. به عنوان مثال، اگر بخواهیم تابلو برق را بر اساس ولتاژ دسته بندی کنیم، باید به سه نوع تابلو برق فشار  ضعیف ، تابلو برق فشار متوسط  و تابلو برق فشار قوی اشاره کنیم. تابلو برق بر اساس معیارهای دیگری از جمله کاربرد صنعتی، شکل ظاهری و محل نصب نیز دسته بندی می شود، که هر نوع کارآیی های خاص خود را دارد. همچنین، هر تابلو برق دارای اجزاء مختلفی است که بر روی آن نصب می شوند، از جمله کلیدها، فیوزها، قطعات کنترلی و حفاظتی، نمایشگرها (ویژه نمایش ولتاژ، فرکانس، جریان، توان و غیره). در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تابلو برق صنعتی و قیمت تابلو برق آشنا کنیم. همچنین در مورد لزوم استفاده از تابلو برق نکاتی را اکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع تابلو برق صنعتی و کارایی هرکدام؛ معرفی بهترین شرکت سازنده

کارکرد تابلو برق صنعتی

در دنیای امروز، استفاده از تابلو برق در هر شبکه سیستم قدرت (Power System Network) بسیار مهم است. از تولید برق گرفته تا توزیع آن، تابلو برق کمک می کند تا وسایل برقی به خوبی کار کنند و از تجهیزات در برابر آسیب های گوناگون محافظت می کند. در محیط های صنعتی نیز تابلوبرق یکی از اجزای اصلی و ضروری تولید است. در اینگونه محیط ها، تابلو برق وظایف خطیری را بر عهده دارد: مدیریت انرژی الکتریکی، حفاظت از سیستم تولید و حفاظت از نیروی انسانی.

در صورت نوسان برق، تابلو برق (اگر کارآمد باشد و به خوبی کار کند)، فعال می شود و به طور خودکار جریان برق را قطع می کند و سیستم های الکتریکی را از آسیب محافظت می کند. تابلوبرق ها همچنین برای خاموش کردن تجهیزات در هنگام تست کردن، تعمیر و نگهداری و رفع عیب استفاده می شوند.

عملکردهای تابلو برق و تجهیزات حفاظتی:

سه عملکرد اساسی سیستم های قدرت تابلو برق عبارتند از: حفاظت الکتریکی، ایزولاسیون الکتریکی و کنترل.

  • حفاظت الکتریکی: تابلو برق به محافظت از دستگاه ها و وسایل الکتریکی کمک می کند. مداری را که دارای اضافه بار است، قطع می کند و در عین حال، همچنان اجازه می دهد که جریان ها از مدارهای بدون اضافه بار عبور کنند.
  •   ایزولاسیون الکتریکی: تابلو برق همچنین مدارها و بخشهایی از سیستم را که دارای انرژی هستند، ایزوله می کند. این امر باعث محافظت از شخصی می شود که در حال تعمیر سیستم یا تجهیزات برقی است.
  • کنترل: تابلو برق می تواند در دسترس بودن سیستم را با فراهم کردن امکان استفاده از بیش از یک منبع برای تغذیه بار، افزایش دهد.

تجهیزات تابلو برق صنعتی

در مواقعی که اضافه بار یا هر گونه ایراد دیگر در سیستم برق رخ می دهد، تجهیزات صنعتی معمولا آسیب می بینند و سرویس نیز قطع شود. به منظور محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر هر گونه آسیب احتمالی، به یک سری اجزاء و تجهیزات حفاظتی نیاز است که در تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرند و این امکان را فراهم می کنند که برق تجهیزات را بتوان قطع کرد و عیوب را برطرف ساخت. از جمله تجهیزات موجود در تابلو برق می توان به این موارد اشاره کرد: فیوز، بی متال، کلید مینیاتوری MCB، کلید حرارتی MPCB، کنتاکتور، کلید کامپکت MCCB، کلید RCD، انواع تایمر، ایزولاتور، رله، ترانسفورماتور جریان و پتانسیل، ترمینال، شینه و مقره، پوش باتن، چراغ سیگنال، چراغ هشدار و ...

یکی از ضروری ترین اجزای تابلو برق دستگاه قطع جریان (سوئیچینگ) است که یکی از نمونه های آن دستگاه قطع کننده مدار یا مدارشکن است. در صورت لزوم می توان مدار شکن را به طور دستی به کار انداخت، اما این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که در صورت بروز اضافه بار یا هر نوع عیب دیگر در سیستم، به طور خودکار جریان را قطع کند. این دستگاه، از طریق یک رله حفاظتی عیب را تشخیص می دهد و قبل از اینکه آسیبی به سیستم وارد شود، فعال می شود.

انواع تابلو برق صنعتی

1-  انواع تابلو برق از منظر ولتاژ 

  • از منظر ولتاژ، سیستم های تابلو برق به سه دسته مهم تقسیم می شوند: ولتاژ پایین (ضعیف)، ولتاژ متوسط ​​و ولتاژ بالا (قوی). برای تعیین اینکه کدام سیستم تابلو برای شما مناسب است، باید طراحی ولتاژ سیستم خود را با رتبه بندی ولتاژ تابلو برق مطابقت دهید.
  • تابلو برق ولتاژ قوی (HV) : تابلو برق فشار قوی آنهایی هستند که توان 75 کیلوولت یا بیشتر را کنترل می کنند. از آنجا که این تابلوبرق ها برای استفاده در ولتاژ بالا طراحی شده اند، اغلب دارای ویژگی های ایمنی بسیار موثری هستند.
  • تابلو برق ولتاژ متوسط (MV) : تابلو برق ولتاژ متوسط ​​در سیستم های 1 کیلوولت  تا 75 کیلو ولت استفاده می شود. این تابلو برق اغلب در سیستم های شامل موتورها، مدارهای تغذیه کننده، ژنراتورها و خطوط انتقال و توزیع کاربرد دارد.
  • تابلو برق ولتاژ پایین یا ضعیف (LV) : تابلو برق ولتاژ پایین برای تنظیم سیستم های کمتر از 1 کیلو ولت طراحی شده است. این تابلوبرق ها معمولا در سمت ولتاژ پایین ترانسفورماتورهای توزیع قدرت یافت می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

2- انواع تابلو برق صنعتی از نظر کاربرد

در محیط های صنعتی، تابلوبرق های مختلفی کاربرد دارند. از جمله تابلوبرق های مورد استفاده در محیط های صنعتی می توان به این موارد اشاره کرد: تابلو برق توزیع اصلی، تابلو برق چنج آور، تابلو برق بانک خازن، تابلو برق توزیع فرعی، تابلو برق راه اندازی ژنراتور، تابلو برق راه اندازی درایور و اینورتر، تابلو برق موتورخانه، تابلو برق یو پی اس،  تابلو برق هوشمند ،  تابلو برق روشنایی محلی، تابلو برق روشنایی استخر، تابلو برق تصفیه خانه استخر، تابلو برق اتوماسیون و پی ال سی، تابلو برق ایزوله بیمارستانی، تابلو برق کنترل اپراتوری و پیانویی، تابلو برق ستاره مثلث، تابلو برق تصفیه خانه، تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی، تابلو برق سردخانه، تابلو برق ضد خورندگی، تابلو برق آسانسور و ...

در ادامه، چند مورد تابلو برق را که کاربردشان در محیط های صنعتی ضروری است، به اختصار معرفی کرده ایم:

تابلو برق توزیع اصلی: این تابلو برق یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات مرتبط با برق در محیط های صنعتی است. در این تابلو برق، به منظور توزیع و انشعاب برق به سایر بخش ها، از کلیدهای کامپکت و فیوز استفاده می شود.

تابلو برق چنج آور: این نوع تابلو برق صنعتی در تولید برق اضطراری کاربرد دارد.

تابلو برق بانک خازن: این تابلو برق با وارد کردن توان راکتیو به مدار، باعث کاهش هزینه های برق می شود و از فشار وارد شده بر شبکه برق نیز می کاهد.

تابلو برق توزیع فرعی: پس از عبور از تابلو برق توزیع اصلی، انرژی الکتریکی وارد تابلو برق توزیع فرعی می شود. این تابلو برق، با استفاده از کلیدهای مختلف، به کنترل جریان مصرف کننده  های خروجی کمک می کند.

3- انواع تابلو برق از منظر محل نصب

تابلو برق ها از نظر محل نصب شان نیز به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تابلوبرق های فضای سربسته (Indoor): تابلو برق هایی که در فضای سربسته مثل سالن ها، سوله ها و ... نصب می شوند.
  • تابلوبرق های فضای آزاد (Outdoor): تابلو برق هایی که در فضای باز نصب می شوند.

4- انواع تابلو برق از منظر شکل ظاهری (ساختار)

  • تابلو های دارای محفظه فلزی:  این تابلو برقها، همانطور که از نامشان پیداست، دارای محفظه ای فلزی هستند و تجهیزات الکتریکی (کلیدها، ترانس های جریان، ولتاژ، شینه ها، لوازم اندازه گیری و …) در این محفظه قرار می گیرند.
  • تابلوبرق دیواری: اینها تابلو برق هایی هستند که روی دیوار نصب می شوند و آنها را می توان به دو دسته تابلو برق توکار و تابلو برق روکار تقسیم کرد.
  • تابلو برق های ایستاده: اینها تابلو برق هایی هستند که به صورت ایستاده قرار می گیرند و داخل آنها می توان تجهیزات الکتریکی را نصب کرد.
  • تابلوبرق های رک (Rack): اینها تابلو برق هایی هستند که فضای داخلشان به چند قفسه تقسیم شده است و انواع محفظه های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی بر روی آن نصب می شوند.
  • تابلو برق سوئینگ (Swing): این نوع  تابلو برق شباهت زیادی با تابلوبرق مدل رک دارد، با این تفاوت که درب آن شیشه ای و متحرک است. این درب شیشه ای امکان دیدن تجهیزات داخل تابلو برق را فراهم کرده و استفاده از آن را راحتتر می کند، و البته باعث گرانتر شدن قیمت تابلوبرق نیز می شود.
  • تابلو برق کشویی: تابلو برق کشویی به لحاظ ایمنی و سهولت کاربرد فوق العاده است و به همین دلیل از آن در کنترل موتورها استفاده می شود.

بهترین برند سازنده تابلو برق صنعتی در کشور

اگر قصد دارید از تابلو برق صنعتی در سردخانه، تابلو برق استخر ، کارخانه، کارگاه، یا هر مکان صنعتی دیگری استفاده کنید، با توجه به اینکه تابلو برق وظیفه حفاظت از تجهیزات برقی شما را بر عهده دارد و همچنین ضامن سلامتی نیروی انسانی شماست، لازم است که به تجربه و پیشینه شرکت ارائه دهنده تابلو برق توجه کنید. شرکت ساتل تابلو یکی از شرکت های معتبری است که سالها در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت تابلو های برق LV و MV و اجرای پروژه های نیرو رسانی فعالیت داشته و محصولات و خدمات ارزنده ای را به مشتریان ارائه کرده است. این شرکت، در حال حاضر یکی از سازندگان مطرح تابلو برق در کشور است و طی 27 سال حضور خود، پروژه های استثنایی را برای مشتریان فعال در صنایع مختلف اجرا کرده است. جهت تماس با شرکت و دریافت اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات و قیمت ها، اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3JZ0BYnJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه