جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از مفاهیم حساس که از اهمیت بالایی در حسابداری برخوردار است بهای تمام شده می باشد. افرادی که در امور حسابداری در حال فعالیت هستند با این اصطلاح آشنایی کامل دارند. بهای تمام شده در واقع یکی از اصول حسابداری می باشد. بهای تمام شده در اصطلاح به تمام هزینه هایی که برای تولید یک کالا و یا محصول صرف شده است می گویند. بهای تمام شده محصول شامل هزینه های مواد اولیه که برای تولید محصول به کار رفته است تا هزینه های نیروی کاری که برای تولید آن به کار گرفته شده است می شود. در این بهاء هزینه هایی برای فروش و توزیع محصول صرف شده محاسبه نمی گردد. به بیان دیگر بهای تمام شده محصول، محاسبه کردن هزینه هایی می باشد که به صورت مستقیم در تولید محصول صرف شده است. بهای تمام شده یکی از مهم ترین موضوعات یک کسب و کار می باشد زیرا از طریق آن مدیران و تولید کنندگان می توانند تمام اطلاعات مالی درباره تولید کالا مطلع باشند. این اطلاعات به آن ها کمک می کند تا راهکارهای جدیدی برای کم شدن هزینه ها در کنار افزایش بهره وری اتخاذ کنند.

آشنایی با بهای تمام شده محصول

موارد تاثیرگذار در بهای تمام شده محصول

برای محاسبه دقیق بهای تمام شده و قیمت مناسب حساب شده باید مواردی را که روی قیمت کلی یک محصول موثر هستند را شناسایی کرد و آن ها را بیان نمود. مواردی که در قیمت تمام شده کالا موثر هستند به چند دسته می توان تقسیم بندی نمود. اولین دسته شامل مواد اولیه یی می باشد که برای تولید محصول به کار رفته است. مواد اولیه یا به صورت مستقیم در تولید به کار می روند و جزو بخش های اصلی محصول هستند مثل: به کار رفتن چوب در تولید مبلمان و یا به صورت غیر مستقیم در تولید به کار می روند و جز مواد مهم تشکیل دهنده محصول هستند مثل: کاربرد چسب در تولید مبلمان. دومین دسته شامل هزینه ها و دستمزدهای نیروی کاری می باشد که در تولید محصول به کار گرفته شده اند. دستمزد ها نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم هستند. دسته سوم شامل سایر هزینه هایی می شود که برای تولید صرف شده است. این هزینه ها برای موارد مختلفی استفاده می شوند. هزینه بیمه نیروی و یا تعمیر ماشین آلات و دستگاه ها در این دسته قرار می گیرد.

قیمت تمام شده کالاهای وارداتی

وارد شدن کالاهای مختلف از کشورهای دیگر یکی از فعالیت اقتصادی هر کشوری می باشد که برای رفع نیازهای جامعه است. واردات یکسری از کالاها به خاطر نبود امکانات و یا موقعیت بد جغرافیایی شامل هزینه های زیادی می شود. قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از اصلی ترین موارد موثر در بهای تمام شده کالای وارداتی اندازه و حجم آن می باشد. برخی از محصولات وارداتی دارای وزن زیادی هستند و برخی دیگر وزن چندانی ندارند ولی حجم فضای زیادی را اشغال می کنند. به همین دلیل است حجم و وزن تاثیر زیادی در قیمت تمام شده دارند. دسترسی سخت به کالا نیز باعث افزایش قیمت تمام شده آن می شود. هر چقدر جا به جایی یک کالا سخت و دشوار باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. از موارد دیگر می توان به شرایط بازارهای داخلی اشاره کرد. میزان رقابت در بازار، قوانین دولتی، فصل واردات محصول، فاصله تا بازار و نوع حمل و نقل کالا مثل: دریایی و یا زمینی همگی از موارد موثر در این شرایط هستند. علاوه بر این ها وارد کنندگان کالا باید هزینه یی به عنوان حق ورودی گمرک نیز پرداخت کنند. حق ورودی گمرک به معنی پرداخت درصدی از سود واردات کالا به اداره گمرک می باشد.

دقت محاسبه هزینه ها در بهای تمام شده کالا

برای محاسبه بهای تمام شده در شرکت های بازرگانی به این صورت است که موجودی اول دوره را به قیمت تمام شده محصول خریداری شده در طول دوره اضافه می کنند تا قیمت تمام شده محصول آماده فروش به دست آید. در آخر قیمت تمام شده محصول در پایان دوره را از قیمت تمام شده محصول آماده فروش کم می کنند تا قیمت کلی کالاهای فروش رفته محاسبه شود. در شرکت های تولیدی کالا ها را با تغییر شکل مواد اولیه تولید می کنند به همین علت عامل مهم در بهای تمام شده کالا، تعداد فروش رفته آن ها می باشد. دقت محاسبه هزینه ها در بهای تمام شده کالا برای تمام واحدها خیلی اهمیت دارد. زیرا در این صورت می توانند خیلی از هزینه های اضافی را کاهش دهند و درآمد حاصل از سود فروش کالا را افزایش دهند. دقت محاسبه هزینه به مدیران کمک می کند تا بتوانند راهکارهای جدیدی ارائه دهند و تمام سود و زیان فروش کالا و بهای تمام شده آن مطلع باشند. علاوه بر این ها تاثیر هزینه ها روی کالاها مشخص می شود.

آشنایی با بهای تمام شده محصول

قیمت تمام شده محصول چه مزایایی دارد

هزینه تمام شده یک محصول و کالا می تواند اطلاعات مفیدی برای مدیران صنایع باشد و به آن ها کمک می کند تا تصمیمات موثر اتخاذ کنند. مدیران با بررسی این اطلاعات، عوامل موثر در هزینه ها را شناسایی می کنند و برای کاهش آن ها راهکارهای جدیدی ارائه می دهند. قیمت تمام شده کالا، به محاسبه دقیق قیمت گذاری کالا و سود آن کمک زیادی می کند. مشخص کردن سود یک کالا در یک کسب و کار تاثیر زیادی دارد و موجب پیشرفت آن می شود. علاوه بر این ها هزینه ها را به صورت کاملا شفاف مشخص می کند و میزان مالیات بر آن نیز از این طریق تعیین می شود. با محاسبه قیمت تمام شده یک کالا می توان برای دریافت تسهیلات ویژه نیز اقدام کرد. این مورد به شرکت های دانش بنیان و تازه کار کمک زیادی می کند. دریافت تسهیلات قانونی نیازمند ارائه دقیق از محاسبه هزینه و سود آن ها می باشد به همین دلیل است محاسبه بهای تمام شده کالا لازم و ضروری می باشد. البته باید این نکته در نظر گرفت که برای تولیدی هایی که قصد شروع کار دارند براساس تجارب و استعلام قیمت مواد و دستمزد هزینه تمام شده محاسبه می گردد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AE0BKluL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه