جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا تن ماهی جایگزین مناسبی برای ماهی است؟

ماهی و تن ماهی از غنی‌ترین و مهم‌ترین مواد غذایی ‌می‌باشند که مصرف ‌آن‌ها ‌می‌تواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی انسان داشته باشد. ماهی حاوی مقدار قابل توجهی امگا 3، فسفر، کلسیم و ... می‌باشد. به همین دلیل استفاده از آن در برنامه غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از پزشکان توصیه ‌می‌کنند که حداقل یک بار در هفته از ماهی استفاده نمایید. نکته قابل توجه اهمیت انتخاب ماهی سالم و تازه است. در صورتی که ماهی مورد استفاده سالم و با کیفیت نباشد، ‌می‌تواند خطرات جدی مانند مسمومیت غذایی را به همراه داشته باشد. از طرفی بسیاری از افراد از کنسرو تن ماهی به جای ماهی تازه استفاده می‌کنند. به همین منظور در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا ‌می‌توان کنسرو ماهی را جایگزین ماهی تازه نمود.

 

جایگزین نمودن تن ماهی بجای ماهی تازه

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی ترجیح ‌می‌دهند تن ماهی را جایگزین ماهی تازه کنند. به همین دلیل مصرف ماهی را به طور کامل متوقف نموده و کنسرو ماهی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در صورتی که کنسرو ماهی حاوی مقداری نمک و همچنین چربی مصنوعی می‌باشد و مصرف بیش از اندازه آن ‌می‌تواند سلامتی انسان را به طور جدی تهدید کند. به طور کلی جایگزین نمودن کنسرو ماهی به جای ماهی تازه از نظر پزشکان درست نیست. ‌آن‌ها بر این باورند که خواص ماهی تازه بسیار زیاد بوده و قرار دادن آن در برنامه غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه در ایران مصرف گوشت ماهی بسیار کم است و اکثر افراد به جای ماهی از کنسرو آن استفاده می نمایند.

قطعا تن ماهی نیز از فواید بی نظیری برخوردار است که موجب شده تا پزشکان مصرف آن را نیز توصیه کنند. اما استفاده بیش از اندازه آن ‌می‌تواند مشکلات متعددی را برای سلامتی انسان ایجاد کند. با توجه به اینکه پزشکان استفاده از ماهی را حداقل هفته ای یک بار توصیه نموده‌اند، بسیاری از افراد حتی یک بار در ماه نیز گوشت ماهی مصرف نمی‌کنند، در صورتی که استفاده از تمامی گروه‌‎های غذایی برای حفظ سلامتی بدن ضروری می‌باشد. اگر به هر دلیلی نمی توانید از ماهی تازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بهتر است مصرف تن ماهی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

چه زمانی نباید تن ماهی را جایگزین ماهی نمود؟

به طور کلی بهتر است از تن ماهی و ماهی تازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید، زیرا مصرف هر دوی این مواد غذایی می‌توانند به حفظ سلامتی بدن کمک کنند. با این وجود به دلیل اینکه کنسرو ماهی سریع‌تر آماده می‌شود، بسیاری از افراد مصرف آن را ترجیح می‌دهند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که مصرف کنسرو ماهی را جایگزین گوشت ماهی تازه نموده اید، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

  • اولین نکته در رابطه با مصرف تن ماهی این است که افراد دارای مشکلات قلبی و عروقی بهتر است از این کنسرو استفاده نکنند. بنابراین این افراد به هیچ عنوان نباید کنسرو ماهی را جایگزین ماهی تازه کنند. زیرا کنسرو ماهی منجر به افزایش چربی خون ‌آن‌ها خواهد شد و در نهایت مشکلات قلبی و عروقی ‌آن‌ها را تشدید می‌کند. البته تن‌ماهی فوایدی هم برای بیماران قلبی دارد که بهتر است مقاله تن ماهی برای کاهش بیماری های قلبی را مطالعه کنید.
  • نکته بعدی این است که تن ماهی حاوی مقداری نمک می‌باشد. بنابراین کسانی که دچار مشکل فشار خون هستند، باید در خوردن آن محتاط تر باشند. پزشکان به این افراد نیز توصیه ‌می‌کنند که از کنسرو ماهی به جای گوشت ماهی تازه استفاده نکنند.
  • بانوان باردار و کودکان نیز بهتر است هرگز تن ماهی را جایگزین گوشت ماهی نکنند. از آنجایی که ماهی‌های تن حاوی مقداری جیوه هستند، پزشکان توصیه ‌می‌نمایند که این دو گروه از کنسرو ماهی استفاده نکنند، زیرا مصرف این کنسرو ‌می‌تواند منجر به اختلال رشد جنین و کودکان شود. همچنین در عملکرد سیستم ایمنی بدن ‌آن‌ها نیز مشکل ایجاد می‌نماید.

 

نکات قابل توجه هنگام استفاده از کنسرو ماهی و ماهی تازه

به طور کلی مصرف تن ماهی و ماهی تازه ‌می‌تواند در تقویت بدن و حفظ سلامتی آن بسیار موثر باشد. در صورتی که کنسرو ماهی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، ‌می‌تواند تهدید جدی برای سلامتی انسان باشد. همچنین در صورت استفاده از ماهی های فاسد و یا بیمار احتمال بروز مسمومیت‌های غذایی به شدت افزایش می‌یابد. با توجه به این نکات بهتر است هنگام تهیه کنسرو ماهی و یا گوشت ماهی از تازگی و کیفیت بالای ‌آن‌ها مطمئن شوید. افرادی که در موارد فوق به ‌آن‌ها اشاره شد نیز بهتر است مصرف کنسرو ماهی را به شدت محدود نمایند و به جای آن از ماهی تازه استفاده کنند. در نهایت باید گفت که بهتر است از ماهی تازه حداقل یک بار در هفته استفاده شود. اما در صورتی که نمی توانید از ماهی تازه استفاده کنید، حداقل دو بار در هفته تن ماهی با کیفیت مصرف نمایید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Gq2zgt2Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه