شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

همه چیز در مورد قهوه

1 سال پیش ( 1401/10/12 )
 

تفاوت قهوه آمریکانو و ربوستا

به گزارش تلنگر؛ قهوه نوشیدنی دم کرده ای است که از دانه های برشته شده چندین گونه از یک درختچه همیشه سبز از جنس Coffea به نام Coffea arabica و Coffea canephora تهیه می شود. کلمه انگلیسی قهوه از هلندی koffie گرفته شده است که از ترکی kahve گرفته شده است، که به نوبه خود از عربی قاهوا وام گرفته شده است که شکل کوتاه قاهوات البون به معنای "شراب لوبیا" است. همچنین نظریه ای وجود دارد که ترکی kahve از عربی qahā به معنای "بی اشتهایی" گرفته شده است زیرا اعتقاد بر این بود که این نوشیدنی از ایجاد حس گرسنگی در بدن جلوگیری می کند.

تاریخچه قهوه

قهوه صبح ها ما را از خواب بیدار می کند و در طول روز بیدارمان نگه می دارد. این یک عمل میهن پرستی و رفتاری سرکشانه بود که شروع یک انقلاب نیز محسوب می شود.

قهوه سازی

قهوه را می توان به روش های مختلفی تولید و تهیه کرد و هر یک از روش ها تأثیر خود را بر طعم محصول نهایی - نوشیدنی قهوه دارد. این نوشیدنی جذاب که امروزه دنیا را به تسخیر خود در آورده است می تواند در ترکیب های مختلف و سبک های متفاوت طعم و عطری منحصر به فرد را به شما هدیه دهد. این دلیلی است که شما قهوه یک کافه را دوست دارید و برای کافه دیگری را نه!

تاریخچه مختصر قهوه

افسانه های کمی در مورد چگونگی شروع استفاده از قهوه وجود دارد و قدمت آنها به قرن سیزدهم می رسد. یکی می گوید که غثول اکبر نورالدین ابوالحسن الشاذیلی، عارف صوفی یمنی در حال سفر به اتیوپی بود و در آنجا پرندگانی را مشاهده کرد که سرزنده غیرعادی بودند. او توت هایی را که پرندگان می خوردند امتحان کرد و همان انرژی را احساس کرد. در افسانه های دیگر از شاگرد شیخ ابوالحسن شاذلی - عمر - یاد شده است. عمر یک بار از موکا به غاری صحرایی در نزدیکی اوساب تبعید شد و در حالی که تلاش می کرد زنده بماند، توت های درختچه ای را امتحان کرد و آنها را تلخ یافت. سپس سعی کرد لوبیاها را با این ایده که طعم آنها را بهبود بخشد برشته کند اما برشته کردن آنها را سخت کرد. سپس لوبیاهای برشته شده را در تلاش برای نرم شدن لوبیاها جوشاند و مایع قهوه ای معطری درست کرد. عمر این مایع را نوشید، انرژی تازه ای احساس کرد و روزها دوام آورد. هنگامی که خبر "داروهای معجزه آسا" به موکا رسید، از عمر خواسته شد که برگردد و او را مقدس کردند.

افسانه های دیگری نیز وجود دارد، اما مشخص است که اولین افرادی که در مورد اثر انرژی زای گیاه بومی قهوه می دانند، اجداد اتیوپیایی گروه قومی اورومو امروزی بودند، قومی که در اتیوپی، شمال کنیا و بخش هایی از سومالی یافت می شوند. از صومعه های صوفی یمن در جنوب عربستان، اولین شواهد معتبر از نوشیدن قهوه یا دانش درخت قهوه به دست می آید. قهوه از موکا، شهری بندری در ساحل دریای سرخ یمن، به مصر و شمال آفریقا و از آنجا به خاورمیانه، ایران و ترکیه، جایی که در قرن شانزدهم وارد شد، پخش شد. از آنجا به ایتالیا و بقیه اروپا رسید. هلندی گیاهان قهوه را به هند شرقی و هر دو قاره آمریکا منتقل کرد.

اولین قهوه خانه واقعی در اتریش در سال 1683 پس از نبرد وین در وین افتتاح شد. از ذخایر کیسه های دانه های قهوه که پس از شکست دادن ترک ها از غنایم بدست می آمد استفاده می کرد. قهوه در قرن شانزدهم با واردات توسط شرکت هند شرقی بریتانیا و شرکت هند شرقی هلند در انگلستان در دسترس قرار گرفت. قهوه خانه ها در انگلستان در همان زمان شروع به ظهور کردند و تا سال 1675، بیش از 3000 قهوه خانه وجود داشت. در فرانسه رسم نوشیدن قهوه در بین پاریسی ها توسط سلیمان آقا، سفیر سلطان محمد چهارم که در سال 1669 وارد پاریس شد و مقدار زیادی دانه قهوه با خود آورد، ایجاد شد. قهوه در قرن هجدهم از طریق دریای کارائیب وارد قاره آمریکا شد. آنها توسط گابریل دو کلیو، یک افسر نیروی دریایی، به شکل نهال قهوه آورده شدند که در 50 سال 18680 درخت قهوه در مارتینیک ساختند. قهوه به جزیره بوربون، امروز رئونیون، در اقیانوس هند آمد و از آنجا به برزیل قهوه سانتوس درست کرد. قهوه برزیل در سال 1727 شروع به رشد کرد و پس از استقلال در سال 1822 واقعاً شکوفا شد. بسیاری از مزارع از برده استفاده می کردند که منجر به ناآرامی ها و سرکوب های خونین شد. امروزه برزیل یکی از تولیدکنندگان عمده قهوه است.

توت های رسیده قهوه

قبل از اینکه قهوه به نوشیدنی انتخابی صبحگاهی ما تبدیل شود، در انواع آماده سازی های مختلف ظاهر می شد. قهوه در ابتدایی ترین شکل فرآوری نشده آن میوه ای گیلاس مانند است که در زمان رسیدن قرمز می شود. دانه قهوه در مرکز میوه قرمز قهوه یافت می شود. در اوایل، این میوه با چربی حیوانی مخلوط شد تا یک میان وعده غنی از پروتئین ایجاد شود. در یک نقطه، از خمیر تخمیر شده برای تهیه معجون شراب مانند استفاده شد. اتفاقاً، قبل از ظهور شکلات، نوشیدنی مشابهی از میوه کاکائو تهیه می شد که نشان می دهد انسان ها به ویژه در یافتن راه های جدید برای خوردن مهارت دارند. نوشیدنی دیگری که در حدود سال 1000 بعد از میلاد ظاهر شد، از کل میوه قهوه، از جمله دانه ها و پوسته آن تهیه می شد. تا قرن سیزدهم بود که مردم شروع به برشته کردن دانه های قهوه کردند، اولین گام در فرآیند تولید قهوه همانطور که امروز می شناسیم.

کلمه قهوه ریشه در چندین زبان دارد. در یمن نام قاهوه را به خود اختصاص داد که در اصل یک اصطلاح عاشقانه برای شراب بود. بعداً به ترکی kahveh، سپس به هلندی coffie و در نهایت قهوه به انگلیسی تبدیل شد.

 

معروفترین قهوه هایی که این روزها در دنیا سرو می شوند قهوه آمریکانو و ربوسا است که تفاوت هایی با هم دارند؛ تفاوت قهوه آمریکانو و ربوستا را می توانید در این مقاله بخوانید. 

بو دادن دانه های قهوه

نسخه مدرن قهوه برشته شده در عربستان سرچشمه گرفته است. در طول قرن سیزدهم، قهوه به دلیل قدرت محرک آن در میان جامعه مسلمانان بسیار محبوب بود، که در طول جلسات طولانی نماز مفید بود. اعراب با خشک کردن و جوشاندن دانه های قهوه و عقیم کردن آن ها، توانستند بازار محصولات قهوه را در گوشه و کنار بگذارند. در واقع، سنت می گوید که حتی یک گیاه قهوه در خارج از عربستان یا آفریقا تا سال 1600 وجود نداشت، زمانی که بابا بودان، زائر هندی، مکه را با دانه های بارور که به بند روی شکمش بسته بود، ترک کرد. دانه های بابا منجر به تجارت جدید و رقابتی قهوه اروپایی شد.

در سال 1616، هلندی ها اولین قهوه خانه اروپایی را در سریلانکا، سپس سیلان، سپس جاوا در سال 1696 تأسیس کردند. فرانسوی ها شروع به کشت قهوه در دریای کارائیب کردند، سپس اسپانیایی ها در آمریکای مرکزی و پرتغالی ها در برزیل. قهوه خانه های اروپایی در ایتالیا و بعداً فرانسه ظهور کردند، جایی که به سطح جدیدی از محبوبیت رسیدند. اکنون برای پاریسی ها سخت است که در کافه های متعدد در سراسر پاریس یک فنجان قهوه و یک باگت یا کروسان بخورند.

طرز تهیه قهوه آمریکانو

قهوه و دانه های قهوه

گیاهان قهوه در اوایل قرن هجدهم به دنیای جدید رسیدند، اگرچه این نوشیدنی تا قبل از جشن چای بوستون در سال 1773، زمانی که تغییر از چای به قهوه تبدیل به یک وظیفه میهن پرستانه شد، واقعاً در آمریکا محبوب نبود. جنگ داخلی و سایر درگیری های پس از آن نیز به افزایش مصرف قهوه کمک کرد، زیرا سربازان برای افزایش انرژی به کافئین متکی بودند. ممکن است اینجا کمی دیرتر شروع شده باشد، اما آمریکایی ها قهوه را به اندازه سایر نقاط جهان دوست دارند. 

در اواخر دهه 1800، قهوه به یک کالای جهانی تبدیل شده بود و کارآفرینان شروع به جستجوی راه های جدیدی برای کسب سود از نوشیدنی محبوب کردند. در سال 1864، جان و چارلز آرباکل، برادران اهل پیتسبورگ، دستگاه برشته کننده دانه های قهوه خود خالی کننده تازه اختراع شده Jabez Burns را خریداری کردند. برادران آرباکل شروع به فروش قهوه از پیش برشته شده در کیسه های کاغذی کردند

در اینجا حقایقی در مورد قهوه آورده شده است:

امروزه بیش از 2.25 میلیارد فنجان قهوه در جهان هر روز مصرف می شود.

برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان است. تقریبا یک سوم کل قهوه جهان در آنجا تولید می شود.

54 درصد از آمریکایی ها، بالای 18 سال، هر روز قهوه می نوشند.

قهوه دومین کالای پرمعامله در جهان است. اولین مورد روغن است.

قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

وجود قهوه به همان اندازه نقش مهمی در استقرار برده داری در کوبا به عنوان تولید و فروش شکر داشت.

گیاه قهوه حاوی کافئین است تا زنبورها را به عنوان گرده افشان جذب کند در حالی که در عین حال یک آفت کش طبیعی است که حشرات خاصی را که گیاه را می خورند فلج کرده و می کشد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از قهوه آمریکانو لذت می برید و دوست دارید یک قهوه خوب بنوشید پیشنهاد می کنیم به پایگاه خبری تحلیلی تلنگر سری بزنید و طرز تهیه قهوه آمریکانو را بیاموزید!

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CdkDjvfY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه