یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

دیروز قیمت طلا و سکه در یک مسیر قرار نگرفت. طلا به تبعیت از انس جهانی، افزایش داشت و سیگنال فروش ربع سکه های دولتی فقط سکه امامی را ۵۰ هزار تومان ارزان کرد. تحلیلگران معتقدند ثبات دستوری قیمت دلار، روند فعلی بازار این فلز زرد را رقم زده است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز روند قیمت طلا و سکه دیروز متاثر از سیگنال عرضه ربع سکه های دولتی، کاهشی بود. هر چند قیمت سکه به انس جهانی طلا پشت کرد اما قیمت طلا متاثر از محدوده جدید قیمت طلای جهانی مسیر افزایشی داشت.در لحظه نگارش این گزارش، قیمت انس جهانی طلا ۱،۹۲۰،۱۳ دلار شد.

تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه روند روزهای اخیر بازار طلا و سکه و دلار را روند با ثباتی می دانند. ثباتی که هر چند در بازار دلار، دستوری است اما در سایر بازارها نیز نقش آفرینی می کند.

فعلا بازار طلایی آرام است

معامله گران معتقدند روند فعلی قیمت طلا و سکه، حداقل یک هفته دیگر نیز پابرجاست اما این که تا چه زمانی قابل کنترل است را نمی توان پیش بینی کرد.

انس جهانی طلا و قیمت دلار دو عامل اصلی تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار تهران شناخته می شوند. اما در بیش از ۱۰ روز گذشته به رغم ثبات در بازارهای مورد اشاره، قیمت طلا و سکه یک جا ثابت نماند و در بازاری که بسیاری معتقدند فریز شده اما قیمت سکه امامی یک کانال بالا رفت و در هفته گذشته نزدیک به یک میلیون تومان رشد کرد.

رشد انتظارات تورمی، بازار احتیاطی دلار ، تلاش مردم برای انتقال سرمایه های ریالی به بازار طلا و سکه و رشد انس جهانی طلا، باعث شد قیمت در بازار فلز زرد رشد داشته باشد.معامله گران می گویند تا زمانی که بازار ارز از سوی بانک مرکزی کنترل می شود، مردم تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه دارند.

چرا منابع کشور حراج شد؟

فردین آقابرزگی کارشناس بازار های مالی درباره فروش ۵۰۰ هزار ربع سکه در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت بازار به تجارت نیوز گفت: تجربه ناموفق سال های گذشته دوباره تکرار شد. شاید این اقدام به صورت مقطعی تاثیر خاصی بر بازار بگذارد و شوک مقطعی به قیمت وارد کند. مثل روزی که رییس کل بانک مرکزی درباره ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی صحبت کرد.

او با اشاره به رونمایی از سکه مرکزی در ۳ ماه پیش، به نیت کاهش قیمت سکه خاطر نشان کرد: سکه مرکزی با قیمت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ این در حالی بود که نرخ انس جهانی طلا، آن مقطع در کانال ۱۸۰۰ دلاری بود و الان در کانال ۱۹۰۰ است و تغییر چندانی نکرده است. اما چرا سکه ۲۱ میلیون تومان شده است؟

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر تاثیر ضریب نرخ دلار علاوه بر قیمت جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی گفت: عرضه طلا و سکه، صرفا به نیت پایین آوردن قیمت انجام نمی شود به ویژه در شرایطی که به صورت علنی تورم تعریف شده در بودجه ۱۴۰۲ را پیش رو داریم، بنابراین چطور انتظار داریم که قیمت ارز را در محدوده تعریف شده و دستوری ببینیم و اثراتش را در کالاهایی که معامله می شود خنثی کنیم .

تجربه ناموفق دوباره تکرار شد

او افزود: در حال حاضر، خودرو، کالاهای لوکس، کالاهای الکترونیک و لوازم آرایشی و بهداشتی بر مبنای دلار ۵۰ هزار تومان وارد می شود. بانک مرکزی در شرایطی که می دانست تراز بازرگانی و تراز تجاری ما منفی است، یعنی وارداتمان بیش از صادرات و منابع ارزی است، چطور چنین ریسکی کرد و منابع بانک مرکزی را به این صورت حراج کرد؟

آقابزرگی با تاکید بر اینکه با خلاف جهت مسیر آب شنا کردن به نتیجه مطلوب نمی رسیم، خاطرنشان کرد: آنچه الان در کشور نیاز داریم افزایش عرضه محصولات، کالاها و عرضه انبوه اقلام کالاهای اساسی است که به واسطه آن اثر خنثی شدن تقاضا را ببینیم؛ نه اینکه به صورت دستوری قیمت بگذاریم.

او گفت: روزی که سکه مرکزی رونمایی شد، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سایر سکه ها از ۱۷ میلیون تومان بود. آن قیمت ۱۵ میلیون تومان الان ۲۱ میلیون تومان شده در حالی که نرخ جهانی طلا رشدی نکرده است و ما تجربه ناموفق را دوباره تکرار کردیم.

مهار رشد حباب سکه با عرضه ربع سکه

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر عرضه امروز، ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه به تجارت نیوز می گوید: منابع فروش سکه از ذخایر طلای بانک مرکزی است و این ذخایر ارزشمند است و سرمایه ملی ۸۵ میلیون ایرانی محسوب می شود. بنابراین تاثیری که در بازار می گذارد، بستگی به قیمت و مقدار عرضه دارد.

او با اشاره به حباب بازار طلا، ارز و انواع مسکوکات خاطر نشان می کند: این تصمیم بانک مرکزی برای انتشار ربع سکه ها با توجه به فضاهای هیجانی و شیدایی هایی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است، اخذ شده، زیرا اکنون شاهد یکی از بالاترین حباب ها در سکه بانکی که عدد آن نسبت به واقعیت خیلی زیاد و بیش از ۳۰ درصد است،هستیم.

جیهانی درخصوص جبران این مقدار عرضه طلا در غالب ربع سکه از ذخایر ملی کشور،می گوید: چون مقدار عرضه زیاد نیست و به نظر می رسد همین مقدار نیز خریداری نشود،امکان این وجود دارد که بانک مرکزی در غالب های دیگری این ذخایر را جبران کند. از طرف دیگر مردم نیز متوجه می شوند که قیمت واقعی سکه چقدر باید باشد و بیشتر از ارزش واقعی ربع سکه ها آن را خریداری نمی کنند.

جدول کامل قیمت طلا و سکه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jVHdRTOd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه