جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شاید تا به حال در مورد بلودان برج خنک کننده چیزهایی شنیده باشید! منظور از بلودان برج خنک کننده، نوعی جریان زیر آب و تخلیه دائمی است که هدف اصلی استفاده از آن، تنظیم میزان املاح داخل آب در کولینگ موردنیاز است. این بلودان اگر به صورت صحیح در برج خنک کننده تنظیم نشود، ممکن است باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی دستگاه شود. در این مقاله می خواهیم در مورد بلودان کولینگ تاور صحبت کنیم؛ اگر می خواهید در این مورد چیزی بدانید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بلودان کولینگ تاور چیست؟

بلودان کولینگ تاور

بلودان کولینگ تاور، به همین میزان آبی گفته می شود که از کولینگ تاور بخاطر غلظت تخلیه شده است و با آب جبرانی تامین می شود. همان طور که در ابتدای مقدمه گفته شد، وظیفه اصل بلودان کولینگ تاور، تخلیه آب در برج خنک کننده است. یکی از موارد مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت، محاسبه بلودان است؛ این محاسبه به پارامترهای مختلفی مانند: ظرفیت برج خنک کننده، کیفیت آب و همچنین میزان جریان آب در گردش بستگی دارد.

 

چرا تنظیم بلودان در برج خنک کننده اهمیت دارد؟

برج های خنک کننده آب

همان طور که از اسم آن مشخص است، برج های خنک کننده آب با مکانیزم تبخیری باعث خنک نگه داشتن آب می شوند. در اصل برج های خنک کننده یک مبدل حرارتی بزرگ هستند که با عملکرد تبخیری برای کاهش دمای آب در محدوده خاص استفاده می شوند.

بلودان برج خنک کننده در این میان در کاهش یا ثابت نگه داشتن میزان املاح آب تاثیر چشمگیری دارد. استفاده از جریان تخلیه یا همان بلودان باعث جلوگیری از گرفتگی و رسوب جدید در مدار می شود. اگر از این مورد استفاده نشود، قطعاً نمی توان به آب تمیز دسترسی داشت و آب چرخشی از میزان مطلوب و استاندارد برخوردار نخواهد بود.

همان طور که در بخش بالا گفته شد، محاسبه بلودان برج خنک کننده یکی از پارامترهای مهم است و یک شناسه در این میزان محاسبات، سیکل تغلیظ کولینگ تاور است که بر اساس کیفیت آب در گردش در دستگاه برج خنک کننده تعریف می‎شود. در بسیاری از مناطق ایران، آب در دسترس برج خنک کننده با آنالیز مشخص در اختیار کارخانه های قرار می گیرد. استاندارد آب در برج خنک کننده هم یکی از موارد مهمی است که باید مدنظر قرار داده شود.

در برخی از موارد لازم است که میزان بلودان از برج خنک کننده کم شود. با پکیج های تزریق مواد شیمیایی برای کنترل میزان املاح آب گردشی و استفاده از سیستم بلودان اتوماتیک برای تخلیه هوشمند در زمان مناسب، می توان این کار را انجام داد.

محاسبه بلودان در برج خنک کننده نیازمند چه پارامترهایی است؟

  • میزان غلظت مواد موجود در آب یا همان tds
  • میزان حجم آب در گردش یا اصطلاحاً دبی آب پاششی بر روی پکینگ مدیا
  • میزان دریفت یا قطراتی که از قطره گیر یا المیناتور هم گذر می کنند و به بیرون می ریزند.
  • میزان هدر رفت آب توسط تبخیر evaporation که به صورت فاگ یا مه به خارج می رود.
  • نحوه نصب یا اصطلاحاً میزان رطوبت نسبی محیط (RH) و همچنین دمای وت بالب (Wet bulb)
  • میزان درای بالب یا دمای محسوس محیط (dry bulb)

 

انواع تنظیم بلودان در برج خنک کننده

1-بلودان اتوماتیک: این روش بهترین گزینه برای معین کردن جریان تخلیه زیرآب (بلودان) می باشد. در این روش از TDS متر مستغرق نصب شده در حوضچه کولینگ تاور جهت اندازه گیر املاح می توان بهره جست. جهت فرمان تخلیه هم از شیرهای برقی با سایز مناسب نصب شده در مسیر D یا درین نیز میتوان استفاده نمود. فرمان شیر برقی مستقیماً از TDS متر به تابلو برق و از آنجا به ولو منتقل می گردد.

بلودان کولینگ تاور

2-بلودان دستی: این روش مرسوم ترین نوع در خالی نمودن جریان زیرآب از برج خنک کن به حساب می آید. در این مدل بلودان باید دقت نمود که جریان تخلیه نه به حدی باشد که مصرف آب افزایش یافته و نه به اندازه ای باشد که رسوبات در کف تشتک (basin) ته نشین نماید. جهت این موضوع میتوان از شیر تایمری یا اپراتور روزانه بهره وری کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به تعریف و کاربرد بلودان برج خنک کننده پرداختیم. همان طور که گفته شد، برج های خنک کننده مدار بسته که به عنوان خنک کننده سیال تبخیری نیز شناخته می شوند، سیستم را در یک حلقه بسته تمیز و عاری از آلودگی نگه می دارند. علاوه بر کاربردهای چیلر و خنک سازی فرآیندهای صنعتی، برج های خنک کننده اغلب با سیستم های پمپ حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. بلودان برج خنک کننده هم در این میان در کاهش یا ثابت نگه داشتن میزان املاح آب تاثیر چشمگیری دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cqPe9uAs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه