جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بهداشت در ورزش، مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه است که با هدف حفظ استانداردهای بهداشتی و سلامت ورزشکار انجام می شود. رعایت بهداشت ورزشی در فعالیت های ورزشی ضروری است، صرف نظر از اینکه کلاس ها در باشگاه، مراکز خاص یا خانه برگزار می شود.

درست است که ورزش منظم به فرد این امکان را می دهد تا سطح آمادگی جسمانی خود را حفظ نموده و ایمنی بدن را تقویت کند، اما در صورت عدم رعایت قوانین بهداشتی می تواند منجر به عواقب بسیار منفی شود. 

در این مورد، یک ورزشکار را می توان فردی دانست که به طور سیستماتیک به ورزش کردن در در یک موسسه آموزشی، در سالن بدنسازی یا مرکز تناسب اندام؛ با یک مربی در خانه و به تنهایی مشغول است ، بهداشت فردی این ورزشکار شامل طیف بسیار گسترده ای از مسائل است که نه تنها با نظافت، بلکه با رعایت روال روزانه، مراقبت از وسایل ورزشی، لباس و کفش و حتی کفپوش ورزشی مرتبط است. ترک عادت های بد و حفظ یک سبک زندگی سالم نیز بخشی از بهداشت است، زیرا وضعیت درونی فوراً در شاخص های بیرونی و ظاهر ورزشکار منعکس می شود. 

هر فردی موظف به دانستن قوانین بهداشت فردی است. این نیز برای ورزشکار مهم است، زیرا بهداشت باعث ارتقای سلامتی، افزایش اثربخشی تمرین و تضمین دستاوردهای ورزشی می شود.

در طول تمرین، تعریق همیشه افزایش می یابد که محیطی مساعد برای تولید مثل باکتری ها، قارچ ها و عفونت ها است. علاوه بر این، این عفونت ها می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، بنابراین رعایت نکات بهداشتی توسط هر ورزشکار کلید سلامت و موفقیت ورزشی سایر اعضای تیم است. 

علاوه بر این، ظاهری سالم، پوست تمیز، بدون نقص قابل مشاهده ، همه اینها باعث می شود ورزشکار از نظر زیبایی نیز جذاب باشد. 

بهداشت در ورزش همچنین شامل معاینات منظم توسط پزشکان است. بدین منظور متخصصان بدن را بررسی می کنند، نقض یا تغییرات در پس زمینه هورمونی و در ترکیب خون را شناسایی می کنند. مهمترین چیز برای یک ورزشکار سلامتی او است و بنابراین اقدامات لازم برای حفظ آن با وجود بارهای زیاد و دشواری های موجود در مسیر ورزش، فقط به این دلیل که فرد برای کاری وقت ندارد، نباید قطع شود. مهم است که اول بهداشت و بعد بقیه موارد در نظر گرفته شوند.

ایمنی و بهداشت در ورزش

بهداشت ورزشی چگونه سازماندهی می شود؟

بهداشت شخصی ورزشکار باید بر اساس چندین قانون سازماندهی و حفظ شود:

1. اگر ورزشکار متوجه زخم های باز روی بدن خود شد (بریدگی، خراش)، قبل از تمرین، لازم است تمام جراحات و پوست اطراف آنها را ضدعفونی کرده و سپس با باند روی آن را ببندد تا از ورود عفونت یا قطرات عرق به زخم جلوگیری شود ، در غیر این صورت این موارد می توانند باعث تحریک جدی در داخل زخم شوند. 

2- خانم های ورزشکار باید قبل از کلاس همه لوازم آرایشی را از روی صورت خود پاک کنند. زیرا در حین تمرین، پوست صورت باید به طور طبیعی تنفس کند و لوازم آرایشی از این امر جلوگیری می کند. پس از ورزش با لوازم آرایشی، صورت خسته و بی حال به نظر می رسد. 

3- همیشه توصیه می شود قبل از ورزش کردن دوش بگیرید. این امر به ویژه عصرها، زمانی که بعد از فعالیت های روزانه پوست کثیف و عرق کرده است، بسیار مهم است. اگر قبل از ورزش دوش نگیرید، افزایش تعریق منجر به مسدود شدن منافذ می شود. در نتیجه، تعداد زیادی بثورات روی پوست ظاهر شده و پوست تحریک می شود، به خصوص اگر ورزشکار با لباس های تنگ ورزش کند. 

4- اگر کلاس ها شامل استفاده از وسایل ورزشی است و قبل از آن توسط افراد دیگر استفاده می شد، بهتر است حوله ای همراه داشته باشید و نقاط تماس با بدن را بپوشانید. همچنین می توانید یک دستمال مرطوب ضد عفونی کننده یا ضد باکتری که سطوح را پاک می کند، همراه داشته باشید. این کار از ابتلای شما به قارچ یا سایر عفونت های پوستی از شخص دیگر جلوگیری می کند. 

5- پس از تمرین، همیشه باید دوش بگیرید و موهای خود را بشویید. برای شستشو می توانید از ژل های ضد باکتری مخصوص نیز استفاده کنید. آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، اما دمای آن به ترجیح خود ورزشکار بستگی دارد.

الزامات پوشاک و کفش ورزشی برای رعایت بهداشت در ورزش چیست؟

بهداشت فردی هنگام ورزش کردن باید همراه با بهداشت لباس و کفش رعایت شود. ورزش باید با لباس و لباس زیر خاص انجام شود. پس از هر تمرین، لباس های ورزشی و لباس های زیر باید حتما شسته شده و کفش های ورزشی در هوای آزاد خشک شوند. لباس باید مطابق با اندازه ورزشکار بوده و نباید خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد. 

زیرا لباس های تنگ نه تنها به این دلیل که مانع حرکت می شوند، خطرناک هستند، بلکه به این دلیل که با ایجاد فشار روی نواحی خاصی از پوست، می توانند آن ها را ساییده و باعث تحریک شوند. بهتر است لباس هایی را انتخاب کنید که از پارچه های نخی دوخته شده اند، زیرا استفاده از این نوع لباس ها باعث تنفس بهتر پوست در حین انجام حرکات ورزشی شده، راحت تر هستند و به گرمی لباس های دوخته شده با الیاف مصنوعی نیستند. 

ورزش های مدرن بسیار متنوع هستند و بسیاری از انواع آن نیاز به پوشیدن کفش های مخصوص دارند. برای جلوگیری از خطر آسیب، باید کفش هایی بخرید که دقیقاً اندازه پایتان بوده و مناسب یک ورزش خاص هستند. 

الزامات کفپوش در فعالیت های ورزشی 

ورزش از جمله فعالیت هایی است که طی آن افراد در معرض ضربه و برخورد با سطح زمین قرار دارند . لذا استفاده از کفپوش ایمن که بتواند شدت ضربات را جذب کرده و مانع آسیب دیدن ورزشکار شود ، ضروری است . این موضوع برای کفپوش سالن بدنسازی که با وسایل سنگین کار می شود و حتی در مورد کفپوش ورزشی فضای باز نیز لازم و حیاتی است . 

برای مشاوره و خرید کفپوش ورزشی فوم دار، با پایافلور تماس بگیرید .

۰۹۱۲۳۱۰۰۷۳۶
www.payafloor.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tmYie1YD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه