یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

ویژگی های یک نهال خوب چیست؟

1 سال پیش ( 1401/12/15 )
 

ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که به کاشتن نهال و رسیدگی به گل و گیاه علاقه زیادی دارید. کاشت و پرورش نهال می تواند از دو هدف اساسی منشا گرفته باشد، یک اینکه برای مصارف شخصی از میوه آن بهره بگیرید و دیگری اینکه برای بهره اقتصادی، به درختان خود رسیدگی کنید و میوه عمل آمده را بفروشید. انواع نهال ها، باید باتوجه به شرایط آب و هوایی مورد نیازشان، خریداری شوند. این محصولات انواع مختلفی داشته و باتوجه به سلیقه تان، می توانید هریک از آن ها را تهیه کنید. ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی بهترین نوع نهال ها بپردازیم و بیان کنیم که چه ویژگی هایی مختص یک نهال خوب می باشد.

با ماهیت یک نهال خوب آشنا شوید!

خرید نهال خوب

در ابتدا، پیش از بیان ویژگی های یک نهال خوب، تعریفی از نهال ارائه خواهیم کرد. یک درختچه که در گذشت زمان، به یک درخت بارور تبدیل می شود را نهال می گویند. نهال ها باتوجه به شرایط آب و هوایی و عوامل دیگر، می توانند دارای انواع گوناگون همراه با میوه های متفاوتی باشند. با عنایت به تنوع بالای نهال ها در ایران، اینکه ما چه نوع نهالی را انتخاب می کنیم و قصد داریم آن را در چه محیطی بکاریم، اهمیت بسزایی دارد. به عنوان نمونه نهال های مرکبات اعم از نارنگی و پرتقال، در خاک های شمالی کشور که حاصلخیزی بیشتری دارند، بهتر رشد می کنند؛ نهال های خرما به نور و گرمای بیشتری نیاز دارند، از همین رو، در شهرهای جنوبی و گرم تر ایران پرورش داده می شوند. نکات مهمی که باید هنگام کشت نهال به آن ها توجه شود عبارت اند از:

  • شخم زمین قبل از کاشت نهال
  • رسیدگی به نهال حین رشد
  • آبیاری منظم
  • رسیدگی های جانبی

 انواع نهال ها کدام اند؟

باتوجه به تنوع وضعیت آب وهوایی در مناطق مختلف ایران، نهالستان زرینه و باغداران اقدام به کاشت نهال های متناسب با شرایط اقلیمی محل زندگی خود در باغ هایشان می کنند. در نتیجه اگر اولین بارتان است که نسبت به خرید و کاشت نهال اقدام می‎کنید؛ حتما به شما پیشنهاد می کنیم که با انواع نهال ها آشنا شده و ویژگی هر یک را به خوبی بشناشید؛ تا به هنگام خرید، عملکرد هوشمندانهه تری داشته باشید. در ادامه لیست انواع نهال آورده شده است:

  1. نهالهای گلدانی
  2. نهالهای ریشه لخت
  3. نهالهای گونی پیچ
  4. نهال پالونیا
  5. نهالهای مثمر
  6. نهال بذری
  7. نهال هیبریدی
  8. نهال کشت بافت
  9. نهال گوجی بری
  10. نهال رویشی
  11. نهال درخت

نهال های گلدانی

در فصول بهار، تابستان و پاییز، نهال ها به شکل گلدانی جا به جا می شوند؛ از ان رو اگر قصد دارید تا در این فصول نهالی بکارید، حتماً آن ها را داخل یک ظرف بزرگ بگذارید تا امکان رشد ریشه فراهم باشد. توجه داشته باشید که نباید ظروف سفالی را برای نهال ها برگزینید. در این میان، بهترین نمونه از گلدان ها، گلدان های پلاستیکی هستند؛ چراکه این مدل از نظر مقاومت، بسیار عالی بوده و قیمت مقرون به صربه ای دارد.

نهال های ریشه لخت

ارتفاع مناسب گودال مهم ترین نکته برای کاشت نهال ریشه لخت می باشد. محل پیوند این نوع نهال، اصلاً نباید با خاک پوشیده شود. همچنین لازم است تا نهال را طوری قرار دهید که پیوند آن، بیرون از خاک قرار بگیرد. نمونه هایی از این نوع نهال عبارت اند از: نهال آلبالو، گردو، هلو و...

نهال های گونی پیچ

یک نمونه از حساس ترین نهال ها، نوع «گونی پیچ» می باشد و به همین خاطر، زمانی که قصد کاشت این مدل را دارید، ابتدا آن را همراه با خاک، داخل گونی گذاشته و گونی را با نخ ببندید. این نهال باید با ارتفاع ۵ سانتی متر کمتر از زمانی که در گونی بوده، درون خاک گذاشته شود. پس از کاشت نیز باید گودال کوچکی اطراف آن ایجاد کرده و آن را تقویت کنید.

نهال های گونی پیچ

نهال پالونیا

نوعی از نهال که برای زیباسازی شهر و تولید چوب استفاده می شود، نهال پالونیا می باشد که چوب آن دارای مقاومت بسیار بالایی نیز هست. این چوب سبک بوده و برای مصارف صنعتی بسیار مناسب می باشد. 

نهال مثمر

به طور کلی، نهال ها دارای دو تقسیم بندی هستند که عبارت اند از:

  • نهال های مثمر
  • نهال های غیر مثمر

نهال های مثمر صرفاً به نهال هایی که میوه دارند گفته نمی شود؛ بلکه تمامی گیاهانی که دارای باروی مناسب هستند نیز در دسته نهال های مثمر قرار می گیرند. این دسته بندی اغلب برای زیباسازی شهر استفاده می شود؛ نمونه هایی از نهال های مثمر عبارت اند از: آلبالو، گوجه سبز، گلابی، هلو، گردو و...

نهال های بذری

نهال های بذری از دسته محصولاتی هستند که حساسیت بیشتری به سرما و آفات نشان می دهند؛ از همین رو، اگر قصد خرید این نمونه را دارید، حتماً باید شرایط را برای رشد آن ها فراهم کنید. اگر تمامی نکات و اصول نگهداری این گیاه را به درستی رعایت فرمایید، محصولات باکیفیتی دریافت به دست خواهید آورد. مهم ترین نکته در رابطه با این نهال ها آن است که نباید در محیطی با هوای مرطوب قرار بگیرند. 

نهال های هیبریدی

نهال های هیبریدی دارای مقاومت بسیار بالا و رشد مطلوبی هستند. محصول این نهال نوعی پسته می باشد که در آمریکا تولید و وارد ایران می شود. به طور کلی می توان نهال هیبریدی را به عنوان گیاهی با صرفه اقتصادی بالا در نظر گرفت؛ اما نکته منفی، آن است که در فصل پاییز محصولی از آن به عمل نمی آید. 

نهال کشت بافت

نهال های کشت بافت، نهال هایی هستند که با استفاده از روش های زیستی به دست می آیند. این نمونه از نهال ها، در محیط های گوناگونی مانند آب و خاک رشد می کنند، باروری بالایی دارند و بافت آنان به اشکال گوناگون دیده می شود. 

نهال گوجی بری

نهال گوجی بری، نمونه ای از نهال است که در بیشتر نقاط جهان کاشته می شود. این نهال، بین ۳ الی ۶ فوت ارتفاع داشته و اندازه درختچه آن حدوداً به ۱۲ فوت می رسد. این گیاه باید در شرایط مناسب خودش رشد کند؛ به همین علت اگر قصد دارید این نهال را خریداری کنید، حتماً از نکات نگهداری آن مطلع شوید. 

نهال رویشی

نهال های پایه رویشی، اغلب در باغ ها استفاده شده و برای صنعت و تجارت، گزینه مناسبی می باشند. 

نهال درخت

درخت ها استفاده های گوناگونی دارند و به همین علت، افراد با توجه به نیازشان می توانند یک یا چند نمونه از آن ها را خریداری کنند. این نوع نهال، تنوع بسیار زیادی داشته و می توانید از آن برای زیبایی باغات بهره بگیرید.

خصوصیات یک نهال خوب

خصوصیات یک نهال خوب

در زمان خرید یک نهال خوب باید به نکات گوناگونی توجه داشت که در این قسمت به آنها میپردازیم:

  • اولین نکته آن است که نهال دارای انشعاب نبوده و پیوند آن مشخص باشد.
  • نوع پایه نهال باید کاملاً سازگار با دیگر قسمت های گیاه باشد.
  • پیوند در نمونه های استاندارد ۵ سانتی متر بالاتر از سطح زمین است.
  • مقاومت خوب یک نهال در برابر شرایط آب و هوایی منطقه، نکته مهم دیگری است که در هنگام خرید باید در نظر داشت.
  • یکی دیگر از نشانه های مرغوب بودن یک نهال، رشد مناسب طول و عرض آن می باشد و جوانه های سالم گیاه نیز اهمیت بسیار بالایی دارند. چراکه جوانه های سالم روی گیاه، شاخه زده و رشد می کنند.
  • اغلب نمونه های باکیفیت نهال ها دارای شاخه های زیادی نیستند، پیچیدگی و گره نیز ندارند.
  • همچنین اگر می خواهید یک گیاه سالم بخرید، حتما باید به ساقه آن توجه کنید؛ ساقه گیاه باید حتما در حالت کاملاً سفت و صاف باشد.

جمع بندی

پیش از خرید نهال باید اطلاعات مناسبی در رابطه با انواع آن و نحوه مراقبت و نگهداری از نمونه مدنظرتان به دست آورید؛ که در این مطلب به بررسی نکات مهمی حول محور این مسئله پرداختیم. پس اگر این مقاله را مطالعه کرده و پاسخ سوالات خود را یافته اید؛ وقت آن است که نسبت به خرید نهال اقدام فرمایید. بدین منظور می توانید از مراکز معتبر اینترنتی خریداری کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Rmb4N0Ad
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه