شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نگهداری خودرو

باتوجه به این که خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، همه ما تمایل داریم که به بهترین نحو از این سرمایه خود نگهداری کنیم. اما برخی رفتارهای ما در زمینه نگهداری خودرو، نه تنها مفید نیست بلکه باعث خرابی قطعات مختلف و در نتیجه کاهش طول عمر مفید خودرو می شود. این قبیل رفتارها که متأسفانه بسیار شایع هم هستند، باعنوان اشتباهات نگهداری خودرو شناخته می شوند. به همین بهانه، امروز به سراغ بررسی 7 مورد از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو رفته ایم. اگر شما هم تمایل دارید تا به نحو احسن از خودرو خود نگهداری کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

اشتباه اول: سوخت گیری دیرهنگام یا استفاده از سوخت بی کیفیت

بسیاری از ما تا زمانی که میزان سوخت در باک خودرو به کم ترین حد ممکن نرسد و چراغ بنزین روشن نشود به پمپ بنزین مراجعه نمی کنیم. این یک رفتار اشتباه است؛ چراکه کاهش بیش از حد میزان سوخت موجود در باک خودرو می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل انتقال آلودگی های کف باک توسط پمپ بنزین خودرو به پیشرانه و یا حتی سوختن این پمپ شود.

بنابراین همیشه سعی کنید زمانی که میزان سوخت موجود در باک به حدود نصف می رسد، مجدداً بنزین بزنید. این کار علاوه بر افزایش طول عمر مجموعه سوخت رسانی خودرو، میزان تبخیر بنزین موجود در باک را نیز کاهش می دهد و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

دیگر اشتباه رایج در سوخت گیری به استفاده از بنزین بی کیفیت برمی گردد. البته در کشور ما، مالکین خودروها چندان تقصیری در این زمینه ندارند. چراکه متأسفانه در اکثر مناطق کشور ما خبری از عرضه بنزین سوپر یا حتی بنزین یورو 4نیست.

اما اگر مالک خودرویی به روز با پیشرانه توربو هستید و در کلان شهرهای کشور زندگی می کنید، سعی کنید تا جایی که ممکن است از بنزین سوپر استفاده کنید. چراکه بنزین معمولی موجود در ایران، اصلاً با پیشرانه های به روز سازگاری ندارد و به مرور زمان مشکلاتی مثل ناک زدن را برای این پیشرانه ها ایجاد می کند. قطعاً پرداخت اختلاف قیمت بین بنزین معمولی و سوپر بسیار به صرفه تر از هزینه های وحشتناک تعمیر موتور خودروهای جدید است.

اشتباه دوم: تعویض روغن دیرهنگام و استفاده از روغن های ارزان قیمت

یکی از شایع ترین موارد در لیست اشتباهات نگهداری خودرو اشتباهات مربوط به تعویض روغن موتور است. در دفترچه راهنمای تمامی خودروها، روغن موتور مناسب برای آن خودرو باتوجه به شاخص کیفی (API) و شاخص گرانروی (غلظت) به علاوه زمان مناسب تعویض روغن (برحسب میزان کارکرد خودرو) نوشته شده است.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مجموعه فنی خودرویتان، همیشه روغن موتور + فیلترها (هوا، روغن و بعضاً کابین) را در زمان مناسب و با نوع توصیه شده توسط کارخانه خودروساز تعویض کنید.

البته برخی خودروسازان علاوه بر شاخص کیفی و شاخص گرانروی، یک برند خاص روغن موتور را هم برای محصولات خود توصیه می کنند که بیش تر بر پایه همکاری های تجاری است. از این رو نیازی نیست که حتماً از همان برند روغن استفاده کنید و همین که دو شاخص نام برده با توصیه خودروساز هم خوانی داشته باشند کافی است.

تعویض روغن موتور

اشتباه سوم: استفاده از آب معمولی در رادیاتور

رادیاتور یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه به گردش درآوردن آب درون اجزای مختلف پیشرانه و خنک نگه داشتن این اجزا را برعهده دارد. باتوجه به این که اجزای پیشرانه از آلیا ژهای فلزی ساخته شده اند، تماس دائمی آن ها با آب می تواند موجب خوردگی آن ها شود. ضمن این که املاح موجود در آب شرب معمولی باعث خواهند شد تا پس از مدتی، رادیاتور و مجراهای مرتبط با آن، رسوب بگیرند.

شرکت های سازنده آب رادیاتور برای حل مشکلات مذکور، یک سری افزودنی ها (اَدِتیو) به محصول خود اضافه می کنند تا این محلول خواص ضدخوردگی و ضد رسوب پیدا کند. باتوجه به موارد ذکرشده، بدیهی است که استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو را یکی از اشتباهات نگهداری خودرو محسوب کنیم.

آب رادیاتور قیمت بالایی ندارد. بنابراین فارغ از نوع خودرویی که دارید، همیشه از این نوع آب مخصوص در سیستم خنک کننده پیشرانه استفاده کنید و یک بطری اضافه از آن را هم در صندوق بار داشته باشید تا حتی در مواقع اضطراری هم مجبور به استفاده از آب معمولی نشوید.

اشتباه چهارم: کم توجهی به نظافت بدنه خودرو

شاید خیلی از ما بحث نظافت و شست و شوی خودرو را امری سلیقه ای بدانیم و آن را جزو اشتباهات رایج در نگهداری خودرو محسوب نکنیم. اما حقیقت این است که کم توجهی به نظافت بدنه خودرو و یا حتی نظافت مکرر اما غیراصولی، می تواند در طول زمان موجب آسیب به رنگ خودرو و درنتیجه افت قیمت قابل توجه شود.

بنابراین اگر تمایل دارید که درخشندگی رنگ بدنه خودرویتان پس از چند سال مثل روز اول حفظ شود؛ قبل از کثیف شدن بیش از حد بدنه، آن را بشویید و در شست وشو اصولی مثل استفاده از آب پودرشده (مشابه کارواش ها)، ردن با دستمال های میکروفایبر، عدم شست وشو خودرو زیر نور مستقیم آفتاب، استفاده از مواد شوینده تخصصی برای هر قسمت و... را رعایت کنید.

نظافت و شست و شوی بدنه خودرو

اشتباه پنجم: استفاده از قطعات یدکی تقلبی

بایستی قبول کنیم که در چند وقت اخیر، قطعات یدکی اصلی و شرکتی خودروها به شدت گرانشده اند و این مسئله، بسیاری از مالکان را مجبور به استفاده از لوازم یدکی متفرقه اما ارزان قیمت کرده است. اما در حقیقت اغلب این قطعات تقلبی به قدری کیفیت پایینی دارند که بسیار زودتر از حد انتظار مستهلک می شوند و به یک سری از اجزای دیگر خودرو نیز آسیب می رسانند.

از این رو، با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که با خرید این دسته از قطعات، نه تنها در هزینه های نگهداری خودرو خود صرفه جویی نکرده ، بلکه در میان مدت پول بیش تری را در مقایسه با خرید قطعات اصلی، خرج کرده ایم.

بنابراین همیشه سعی کنید قطعات یدکی موردنیاز خود را از فروشنده های معتبر و برندهای شناخته شده خریداری کنید. بدون شک بعد از مدتی متوجه خواهید شد که قیمت گران تر این دسته از قطعات، ارزش پرداخت را داشته است.

اشتباه ششم: عدم بازدید دوره ای مایعات حیاتی خودرو

همان طور که بسیاری از ما برای پیشگیری از بیمارشدن یک سری اصول بهداشتی را رعایت می کنیم، لازم است برخی موضوعات ساده را هم برای پیشگیری از خرابی خودرویمان رعایت کنیم. یکی از مهم ترین این موضوعات، بازدید دوره ای مایعات حیاتی خودرو شامل آب رادیاتور، روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس است.

هر خودرویی پس از مدتی کارکردن، ممکن است به دلایل مختلفی بخشی از مایعات حیاتی خود را از دست بدهد و اگر این بخش از دست رفته، در مدت زمان مشخصی جبران نشود، می تواند موجب بروز آسیب های جدی به قطعات اصلی خودرو شود. بنابراین با بازدید سطح این مایعات به صورت دوره ای، می توانیم عمر مفید بسیاری از اجزای اصلی خودرو خود را افزایش دهیم و در هزینه های نگهداری صرفه جویی کنیم.

اشتباه هفتم: جابجا نکردن لاستیک ها

در همه خودروها، لاستیک هایی که در محور محرک قرار دارند، فشار بیش تری را تحمل می کنند و زودتر مستهلک می شوند. بنابراین اگر در دوره های زمانی مشخص (معمولاً هر 5 تا 8 هزار کیلومتر)، جای لاستیک های محورهای جلو و عقب را باهم عوض کنیم؛ یک حالت تعادل در فرسایش هر 4 حلقه لاستیک خودروی مان ایجاد می شود و دیرتر به خرید لاستیک نو نیاز خواهیم داشت.

 

کلام پایانی

لیست کامل اشتباهات نگهداری خودرو بسیار بلندبالا است اما ما سعی کردیم در مطلب بالا، 7 مورد بسیار ساده اما متداول را به شما یادآوری کنیم. در شرایط اقتصادی فعلی که خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است و هزینه های نگهداری آن سر به فلک می کشند؛ شناخت همین اشتباهات رایج در نگهداری خودرو و تلاش برای مرتکب نشدن آن ها می تواند کمک شایانی به حفظ سلامت خودرو و کاهش هزینه های نگهداری آن بکند.

نتیجه رعایت همین نکات ساده، در اختیار داشتن خودرویی سالم و اصطلاحاً تمیز خواهد بود که هم خودمان از سواری با آن لذت می بریم و هم در هنگام فروش، مشتریان دست به نقد فراوانی برایش وجود خواهند داشت.

منبعهمراه مکانیک

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jMz45UwC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه