پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

راهنمای ثبت چک صیادی در سامانه صیاد

سامانه صدور یکپارچه دسته چک که به اختصار به آن سامانه صیاد می­ گویند از سال 1397 از سوی بانک مرکزی با هدف نظارت بر روند صدور چک ایجاد شد.

در گذشته بررسی شرایط متقاضی به ­منظور صدور دسته چک بر عهده شعب بانک­ ها بود اما از زمان اجراشدن این طرح، نظارت بر روند احراز صلاحیت متقاضیان به بانک مرکزی واگذار شد.

از همین رو تمامی فرآیندهای مربوط به پیگیری و استعلام چک­ صیادی توسط بانک مرکزی کنترل می­شود و دارندگان دسته چک باید اطلاعات آن را در سامانه مربوط ثبت کنند.

شرایط لازم برای دریافت دسته چک صیادی توسط افراد حقیقی

برای آن دسته از افراد حقیقی که متقاضی دریافت دسته چک­ های صیاد هستند باید شرایط زیر برقرار باشد:

  • به ­طور معمول باید 2 سال از افتتاح حساب جاری فرد متقاضی در بانک مورد نظر گذشته باشد.
  • شخصی که قصد دریافت دسته چک دارد باید دارای محل سکونت یا محل کار ثابت باشد.
  • عدم وجود سابقه بدحسابی و چک برگشتی یکی دیگر از شرایط مورد نیاز است.
  • فرد درخواست­دهنده باید یک حساب سپرده بلندمدت با حداقل موجودی 5 میلیون تومان که از زمان بازگشایی آن 6 ماه گذشته است در بانک موردنظر داشته باشد.

در نهایت فردی که تمام شرایط مورد نیاز را داشته باشد با مراجعه به شعب بانک درخواست خود را ثبت می­کند، سپس با بررسی و تایید اعتبار توسط بانک مرکزی، دسته چک صادر می­شود.

هر آنچه لازم است درباره سامانه صیاد بدانید

از زمانی که فعالیت­ های مربوط به این سامانه به مرحله اجرا در آمد، برگ چک­ هایی که از سوی بانک­ها صادر می­شود اندازه و فرمتی یکسان به خود گرفت.

تمامی اطلاعات هویتی مربوط به صاحب چک، همراه با یک شناسه استعلام در سامانه صیاد در نظر گرفته شده که به ­شکل یک کد 16 رقمی روی برگه چک درج می­شود.

با استفاده از این کد شما قادر هستید تا سوابق مربوط به صادرکننده چک را بررسی کنید و در صورت وجود سوء سابقه مبنی بر وجود چک برگشتی، از آن مطلع شوید، دیگر مزایای آن عبارت­اند از:

  • امنیت بسیار بالای این برگه چک­ ها باعث شده تا امکان جعل آن وجود نداشته باشد.
  • برای نقدکردن چک نیازی به مراجعه به بانک صادرکننده نیست و می­تواند در تمام بانک­ های کشور این فرایند را انجام داد.
  • امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد و از این راه مانع بروز خطراتی همچون سرقت چک شده است.
  • این سامانه برای افرادی که دارای دسته چک هستند سقف مبلغی تعیین کرده است و فرد نمی­تواند مبالغی بیش از توان مالی خود را صادر کند.

نحوه ثبت و استعلام چک در سامانه صیاد

تمامی کسانی که قصد صدور چک صیادی دارند باید در ابتدا اطلاعات آن را در سامانه یکپارچه صدور دسته چک ثبت کنند.

از طرف دیگر افراد دریافت­ کننده نیز برای استعلام، تایید و رد چک نیازمند استفاده از این سامانه هستند و باید از روش­ هایی که برای دسترسی به این سامانه در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

راحت­ ترین روشی که می ­توانید برای این کار از آن کمک بگیرید، استفاده از تلفن همراه بوده که در هر زمانی امکان ثبت و استعلام چک را برای شما فراهم می­کند.

در صورتی که بخواهید با کمک تلفن همراه مراحل مربوط به ثبت چک­ های صیادی را انجام دهید باید به وب ­سایت بانک مرکزی مراجعه کرده یا از اپلیکیشن­ هایی که در این زمینه کاربرد دارند، استفاده کنید.

از همین رو سوپراپلیکیشن تاپ به شما این امکان را می­دهد تا تمامی مراحل لازم برای این کار را به ­راحتی و با کمک موبایل خود انجام دهید.

ضرورت ثبت چک های جدید در سامانه صیاد

سوپراپلیکیشن تاپ بهترین راه برای استفاده از سامانه صیاد

شما با کمک سوپراپلیکیشن تاپ (خرید شارژ و بسته اینترنتی، کارت به کارت، پرداخت خلافی، افتتاح حساب و ...) می­توانید اعتبار صادرکننده چک را با واردکردن اطلاعات صاحب حساب مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که اطلاعات مربوط به کارت بانکی صادرکننده چک را در اختیار داشته باشید با ثبت آن در بخش مربوط می ­توانید تمامی مشخصات و اطلاعات چک را دریافت کنید.

در ضمن اگر شما به­ عنوان دریافت­ کننده چک از این اپلیکیشن استفاده می­ کنید، قادر هستید تا با بررسی تمام موارد مربوط به صحت اطلاعات، آن را رد یا ثبت کرده و این امکان نیز برای شما فراهم می­شود که چک را به شخص ثالثی واگذار کنید.

سرویس­ های فعالی که سوپراپلیکیشن تاپ در اختیار شما قرار می­دهد

شما با نصب این برنامه هوشمند، امکان استفاده از 73 سرویس کاربردی را به­ دست می­ آورید که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

  • خدمات مالی و اعتباری مربوط به بانک
  • هر خدمتی که برای بازار سرمایه نیاز دارید
  • برای مسافرت و گردشگری نیز به شما خدمات می ­دهد.
  • فین تک و پرداخت
  • تمام پرداخت­ ها و استعلام­ های مربوط به خودرو

جمع­ بندی

با ایجاد سامانه صیاد، امکان صدور دسته چک از سوی شعب بانک­ ها لغو شد و تمامی اختیارات مربوط به آن بر عهده بانک مرکزی قرار گرفت.

این سامانه با ایجاد امنیت بالا، امکانی را فراهم کرد که افراد با ثبت اطلاعات، اجازه صدور چک بی­محل را نداشته باشند، دیگر مزایای آن شامل عدم امکان صدور چک در وجه حامل، نقدکردن آن در تمام بانک­ ها و برخی موارد دیگر است.

برای استفاده از چک­ های صیادی افراد صادرکننده باید اطلاعات را در سامانه مربوط ثبت کنند و از طرفی تایید و رد آن نیز در همین سامانه امکان ­پذیر است که با نصب سوپراپلیکیشن تاپ می­توانید از این خدمات استفاده کنید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h0rKVkGK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه