دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

صنعت هتلداری و سیستم ارز آوری در ایران

صنعت هتلداری و سیستم ارز آوری در ایران

صنعت هتلداری در جهان شاید یکی از قدیمی ترین تلاش های انسان برای داد و ستد در زمینه تجارت بوده است. این صنعت حاصل رشد فرهنگی و اجتماعی بشر در ارتباط با سایر هم نوعان خود بود که قدمت بسیار طولانی در جهان دارد. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که اولین اقامتگاه ها در جهان به قرن ششم قبل از میلاد می رسند، این تلاش ها برای کسب در آمد از سکونتگاه یا اقامتگاه خود و یا ساخت بنایی صرفا در جهت اقامت دیگری بوده است.

اگر بخواهیم به صنعت هتلداری و قدمت آن در ایران پی ببریم باید به ساخت و احداث اولین کاورانسرا در این سرزمین بپردازیم. کاروانسراها به نوعی شکل ابتدایی اولین هتل ها در ایران بودند که برای استراحت و اقامت مسافران ساخته می شد.

 مسافرخانه ها یا مهمان خانه ها به محوطه و فضای وسیعی که در جهت استراحت کاروان ها بنا می شد گفته می شود. در گذشته هتل ها به عنوان استراحتگاهی بین راهی صرفا جهت اقامت شبانه مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه این صنعت با پیشرفت روزافزون به یکی از مهمترین بخش های صنعت هر کشور تبدیل شده است.

صنعت هتلداری در ایران به شکل امروزی، برای نخستین بار در سال 1306 توسط یک مهاجر روسی به نام خاچینگ مادیکیانس در خیابان لاله زار راه اندازی و آغاز شد. این هتل با نام کافه نادری در ابتدا به عنوان کافه ای برای سرو انواع غذاها و نوشیدنی های فرنگی مشغول به فعالیت بود اما کم کم با پذیرش مهمانان فرنگی در طبقه بالا این کافه، به رزرو هتل و هتلداری پرداخت.

 

صنعت هتلداری

 

ایران در زمینه صنعت هتلداری با دو هزار هتل و هتل آپارتمان در میان 141 کشور جهان رتبه 113 را دارد. این در حالی است که این صنعت با رشد بسیار کم در سیستم و نظام ارز آوری و پذیرش مسافران خارجی همچنان در این لیست رتبه قابل توجهی را نتوانسته به دست بیاورد. این صنعت در کشور معمولا با محدودیت های شرعی و اسلامی روبرو است همواره فضای بسیار کمی را برای رشد و درآمد زایی داشته و از این رو همواره از صنعت های نوپا و در حال توسعه به شمار می رود.

از سوی دیگر نوسانات ارزی نیز از جمله دیگر مشکلاتی است که بر سر راه این صنعت قرار گرفته و همچنان مانع پیشرفت آن است. چنانچه آقای حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران مشکل گردشگری و هتلداری در ایران را ناشی از روابط سیاسی خوانده و در گفتگویی اعلام کرده: هرچقدر روابط تیره تر باشد تاثیر منفی تری بر گردشگری خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود البته این روابط سیاسی در مجموع در برخی از استان ها همچون خراسان رضوی، قم و مازندران، باعث رشد صنعت هتلداری و گردشگری خارجی شده که ارز آوری را از سوی گردشگران عربی به همراه داشته است. از سوی دیگر هتل های مهم و بزرگی همچون هتل استقلال که یکی از مهمترین هتل های پایتخت به شمار می رود با پذیرش میهمانان و مسافران مهم سیاسی و فرهنگی طلایه دار رشد در این حوزه در پایتخت بوده است.

چنانچه این هتل تهران با سابقه تاریخی و موقعیت استراتژیکی که دارد همواره در طی سالیان ساخت خود مورد توجه بوده است. هتل استقلال تهران با نام سابق هتل هیلتون و قرارگیری در یکی از بهترین نقاط تهران در کنار هتل هایی مانند: هتل آزادی، هتل پارک وی تهران، هتل اوین و نمایشگاه بین المللی تهران از جمله هتل های بسیار مشهور و مهم پایتخت است. این هتل در کنار بزرگراه چمران و خیابان ولیعصر بهترین دسترسی را تقریبا به اکثر نقاط پایتخت دارد. چنانچه هتل استقلال در میان هتل های تهران سالانه تقریبا بیشترین مقدار ارزآوری و جذب گردشگر خارجی را در میان سایر هتل ها دارد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5Q8x9dIs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه